5 Kasım Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Vatandaşa göre seçimler ekonomiye iyi gelecek
Haberler

Vatandaşa göre “seçimler ekonomiye iyi gelecek”

Gizem Yıldız
12 Mart 2023
4 dk okuma

Maaşların enflasyon karşısında hızla eridiği, alım gücünün günbegün azaldığı zorlu ekonomik ortamda merakla seçimler beklenirken devasa bir afetle sarsıldı Türkiye… Adeta ekonominin çok bilinmezli denklemine koca bir bilinmez daha eklendi. Peki, tüketim alışkanlıkları bu zorlu ortamdan nasıl etkilenecek? Tüketiciler depremin ardından alışveriş listesini nasıl güncelledi? Büyük deprem felaketinin hemen ardından Marketing Türkiye adına Sia Insight’ın gerçekleştirdiği “Seçim ve Tüketim Alışkanlıkları Araştırması” işte bu sorulara yanıt veriyor. Çalışmaya göre metropollü tüketiciler “Seçimler ekonomiye iyi gelecek” diyor…

Marketing Türkiye için Sia Insight’ın gerçekleştirdiği “Seçim ve Tüketim Alışkanlıkları Araştırması” na göre tüketiciler ekonominin seyrini, ardı arkası kesilmeyen zamlar üzerinden takip ediyor. Enflasyon öngörüsünde bir değişiklik yok… Tüketicilerin büyük bir bölümü önümüzdeki bir yılda da yüksek bir enflasyonla boğuşacağımızı öngörüyor. Öte yandan umudun yeni adı “seçimler…” Zira tüketicilerin önemli bir kısmı seçimlerin ekonomik gidişat için pozitif bir etki yaratacağını düşünüyor. Peki, tüketici ekonomik gelişmeleri hangi mecralardan takip ediliyor? En çok takip edilen ve güvenilen ekonomistler hangileri? Mevcut ekonomi açmazı tüketici davranışlarına nasıl yansıdı? Değişen tüketici beklentilerini en iyi karşılayan markalar hangileri? Yanıtlar “Seçim ve Tüketim Alışkanlıkları Araştırması”nın detaylarında…

Kadınlar daha karamsar

Vatandaşa göre "seçimler ekonomiye iyi gelecek"

Önümüzdeki 1 yıl içinde kişisel maddi durumunun daha kötüye gideceğini düşünen metropollü tüketicilerin oranı yüzde 26 ile azınlıkta. Metropollü tüketicilerin yüzde 42’si maddi durumlarının aynı kalmasını, yüzde 33’ü ise daha iyiye gitmesini bekliyor. Erkek ve AB SES grubundaki tüketicilerin daha pozitif bir tutum içerisinde olduğu, kadınların ve C2 SES grubundaki tüketicilerin ise stabilite bekledikleri verilere yansıyor. Öte yandan metropollü tüketicilerin yarısından fazlası önümüzdeki 1 yıl içerisinde Türkiye’de enflasyonun artacağını düşünüyor. Enflasyonun düşeceğini öngören tüketicilerin oranı sadece yüzde 16 olarak kayıtlara geçiyor.

Ekonomi gündemi TV’den takip ediliyor

Vatandaşa göre "seçimler ekonomiye iyi gelecek"

Ülkede yaşanan ekonomik gelişmeleri ve haberleri takip etme oranı verilere yüzde 68 olarak yansıyor. Ekonomik gelişmelerin takip edilme oranı erkek ve AB SES grubunda daha yüksekken, 18-24 yaş ve D SES grubunda hayli düşük. Ekonomik gelişmelerin en çok takip edildiği bilgi kaynağı olarak haber kanalları ve TV’deki ekonomi programları öne çıkıyor. Haber kaynağı olarak televizyon 45 yaş üstü ve C2D SES grubunda daha yoğun olarak tercih ediliyor. Ekonomideki gelişmeleri takip etme noktasında Twitter 18-34 yaş aralığındaki gurupta daha önemli bir kanal olarak görülüyor.

Türkiye diyette: Sebebi kilo değil para

Vatandaşa göre "seçimler ekonomiye iyi gelecek"

Katılımcılara daha öncesinde rutin olarak tükettiği ancak güncel ekonomik koşullar sebebiyle satın almaktan vazgeçtiği ürünler sorulduğunda ilk yanıtın yüzde 16 ile gıda/yiyecek ürünleri olduğu görülüyor. Daha sonra sırasıyla beyaz eşya (yüzde 15), kişisel bakım/kozmetik (yüzde 12) ve kültürel aktivite/eğlence (yüzde 9) kalemleri geliyor. Zam gelecek endişesiyle önden satın alınan ürünlerin başında da yine “gıda” geliyor. Öyle görünüyor ki tüketici daha önce satın aldığı gıda ürünlerinin bir kısmından zaten vazgeçti ve gelecekte daha çoğundan vazgeçme endişesi taşıyor.

Zam gelecek endişesiyle alınan ya da alınması planlanan ürünler listesinin üst sıralarında kağıt ürünler, hijyen ürünleri ve beyaz eşya yer alıyor.

Seçimlerin ülke ekonomisine iyi geleceği düşünülüyor

Vatandaşa göre "seçimler ekonomiye iyi gelecek"

Metropollü tüketicilerin yarısı 2023 genel ve Cumhurbaşkanlığı seçimleri sonrasında Türkiye’nin genel durumunun daha iyi olmasını bekliyor. Üçte biri ise herhangi bir değişiklik olmayacağını öngörüyor. Seçimlerin Türkiye’nin genel ve ekonomik durumuna olumlu etkisi olacağını düşünen kitlede erkeklerin ve AB SES grubunun yoğunluğu dikkat çekiyor. Öte yandan kadın tüketicilerin stabilite öngörüsü bu konuda da öne çıkıyor. Seçimlerin ülke ekonomisine etkisinin olumsuz olacağını düşünen yüzde 23’lük bir kitle de mevcut.

Ekonominin gidişatı zamlardan okunuyor

Vatandaşa göre "seçimler ekonomiye iyi gelecek"

Metropollü tüketiciler tarafından ekonominin gidişatı yoğunluklu olarak ürünlere gelen zamlardan takip ediliyor. Kadın tüketicilerin ürün zamlarını takip etme oranı erkek tüketicilere kıyasla daha yüksek. TÜİK’in enflasyon rakamlarını takip eden tüketici kesimi içerisinde erkek ve AB SES grubundaki tüketicilerin daha yoğun olduğu görülüyor.

Takip edilen ve güvenilen ekonomistler konusunda öne çıkan isim yüzde 7 ile Özgür Demirtaş oluyor. Ekonomi profesörü olan Demirtaş 4,9 milyon takipçiyle Twitter’da da en çok takip edilen ekonomistler arasında. Yüzde 4’lük bir kesim Ali Babacan’ı işaret ederken yüzde 3’lük bir kesim tercihinin Uğur Gürses olduğunu söylüyor.

Tüketici beklentilerini en iyi karşılayan marka Şok

Vatandaşa göre "seçimler ekonomiye iyi gelecek"

Mevcut ekonomik koşullar tüketicinin marka beklentilerinde de kendini gösteriyor. Zira ilk üç beklenti arasında; uygun fiyatlı ve indirimli ürün sunulması (yüzde 56), fiyatların sabitlenmesi (yüzde 22) ve krizin fırsata çevrilmemesi (yüzde 21) yer alıyor. Beklentileri karşılayan markaların başında ise Şok (yüzde 36), Migros (yüzde 23) ve LC Waikiki (yüzde 16) geliyor…

Araştırmanın Metodolojisi:

Marketing Türkiye adına Sia Insight’ın gerçekleştirdiği “Seçim ve Tüketim Alışkanlıkları Araştırması”nın saha çalışması 13-17 Şubat 2023 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Araştırma kapsamında 415 kişiyle CATI yöntemiyle görüşme sağlandı.

Zor gün dostu şirketler

featured Sia Insight
1 Zen Pırlanta'nın marka elçisi Jennifer Lopez oldu
Zen Pırlanta’nın marka elçisi Jennifer Lopez oldu
2 Düğün masraflarını karşılamak isteyen damat, damatlığına reklam aldı
Düğün masraflarını karşılamak isteyen damat, damatlığına reklam aldı
3 Cadılar Bayramı’nda MINI, rakibinin kostümünü giydi!
Cadılar Bayramı’nda MINI, rakibinin kostümünü giydi!
4 Nvidia, 5 trilyon dolar piyasa değerine ulaşan ilk şirket oldu
Nvidia, 5 trilyon dolar piyasa değerine ulaşan ilk şirket oldu
5 OpenAI, 1 trilyon dolarlık halka arz için düğmeye bastı
OpenAI, 1 trilyon dolarlık halka arz için düğmeye bastı
Güncel Haberler
TOGO dergi, BETA Ayakkabı'nın marka haklarını satın aldı
TOGO dergi, BETA Ayakkabı’nın marka haklarını satın aldı
Lahmacun Endeksi Ekim sonuçları açıklandı: Fiyatlar artıyor ama daha yavaş!
Lahmacun Endeksi Ekim sonuçları açıklandı: Fiyatlar artıyor ama daha yavaş!
Türkiye'de sağlık bilinci artıyor ama "iyi hissetme" oranı alarm veriyor!
Türkiye’de sağlık bilinci artıyor ama “iyi hissetme” oranı alarm veriyor!
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

L’Oréal Türkiye cesur bilim kadınlarını gelecek nesillerle buluşturuyor
Haberler
L’Oréal Türkiye cesur bilim kadınlarını gelecek nesillerle buluşturuyor
Marketing Türkiye
3 hafta önce
La Lorraine'in Türkiye & Orta Doğu Bölge Başkan Yardımcısı Neslihan Nigiz Ulak oldu
Haberler
La Lorraine’in Türkiye & Orta Doğu Bölge Başkan Yardımcısı Neslihan Nigiz Ulak oldu
Marketing Türkiye
16 Eylül 2025
Yorgos Lanthimos, Prada için Scarlett Johansson’u farklı kimliklerle sahneye taşıyor
Haberler
Yorgos Lanthimos, Prada için Scarlett Johansson’u farklı kimliklerle sahneye taşıyor
Sena Tufan
18 Eylül 2025
Güven sorunu çözüldü, her 3 kişiden 1'i kripto para işlemi yapıyor!
Haberler
Güven sorunu çözüldü, her 3 kişiden 1’i kripto para işlemi yapıyor!
Marketing Türkiye
4 hafta önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.