15 Kasım Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Tayfur Sonkaya: "Zaman yok, para yok ama yetenek var"

Tayfur Sonkaya: “Zaman yok, para yok ama yetenek var”

Nafizcan Önder
7 saat önce
5 dk okuma

Reklam prodüksiyonu, son yıllarda teknolojik dönüşümün en hızlı yaşandığı alanlardan biri. Dijitalleşme, erişimi kolaylaştırırken prodüksiyonun doğasını da baştan tanımlıyor. Bu hızlı değişimin ortasında sektörü “zaman yok, para yok ama yetenek var” sözleriyle özetliyor Hacıyatmaz Group’un Kurucusu Tayfur Sonkaya. Yardımcı yönetmenlikten yapımcılığa, oradan da dijital ve yapay zeka odaklı üretimlere uzanan kariyerinde Sonkaya, Türkiye’de prodüksiyonun evrimini birebir yaşayan isimlerden. Hal böyle olunca, reklam sektörünün kırılma noktalarından yapay zekanın getirdiği yeni dinamiklere, dikey dizi trendlerinden Hacıyatmaz’ın gelecek vizyonuna kadar uzanan sohbetimizde sektörün hem bugününü hem de yarınını masaya yatırdık Sonkaya ile…

Tayfur Sonkaya: "Zaman yok, para yok ama yetenek var"
Tayfur Sonkaya
Hacıyatmaz Group Kurucusu

Hacıyatmaz’ı kurarken sizi harekete geçiren motivasyon neydi? Dahası, Hacıyat­maz’ın kuruldu­ğu günden bugüne hem şirketiniz hem de sektörünüz için kırılma noktaları neler oldu?

Para para para! Şaka bir yana, genelde geçmişi prodüktör olan insanların şirket kurması beklenirken ben ters köşe yapıp yardımcı yönetmenlik yaparken şirket kurdum.

Buradaki motivasyonum açıkçası o dö­nemde reklam prodüksiyonunun A’dan Z’ye tüm aşamalarına hakim olan hem de yönetmen gibi düşünen yapımcılara ihtiyacı olmasıydı.

Rol model olarak Soda filmin kurucula­rı Berent (Berent Baytekin) ve Yalçın’ı (Yalçın Kılıç) örnek almıştım. O zama­nın ilerisinde yapımcılardı ve de bu tür yapımcı türü çok fazla yoktu.

Açıkçası benim şöyle bir şansım olmuş­tu. Dijital devrimin tam gerçekleştiği dönemde şirket kurmuştum. 35mm (ne­gatif) ile film çekilirken erişemediğimiz tüm imkanlara dijital kameralarla birlik­te daha uygun fiyatlara erişebilir olmuş­tuk.

Bu da reklam sektöründe ciddi bir ye­niden yapılanmaya sebep oldu. Dijital ajanslar ve yeni yapım şirketleri çok hızlı bir şekilde kurulmaya başladı. Buna pa­ralel olarak da prodüksiyon ucuzlamaya başladı ve reklam sektöründeki ilk kırıl­ma gerçekleşti. İkinci kırılmayı da yapay zekanın gelmesiyle şu an yaşamaya baş­ladık.

Türkiye’de reklam ve prodüksiyon sektörünün geldiği noktayı nasıl değerlendiriyorsunuz?

Maalesef reklam sektörü son yıllarda çok fazla kan kaybetti. Buna rağmen bilgi ve beceri olarak dünya standartlarında işler çıkarttığımızı düşünüyorum. Şu an tüm sektör yaşanılan ekonomik darboğazdan dolayı yarı kapasitesinde çalışıyor olsa da önümüzdeki yıldan itibaren tekrar yükselişe geçeceğine inanıyorum. Ama eski anlamdaki klasik reklamcılığın hem ajans hem prodüksiyon şirketi nezdinde bittiğini ve de daha kompakt ve butik ekiplerin hakim olacağı bir sektör olaca­ğını öngörüyorum.

Animasyon ve VFX gibi alanlarda Türkiye’nin global rekabetteki po­zisyonunu nasıl değerlendiriyorsu­nuz?

Yurt dışı ile çok fazla iş yapan biri olarak gönül rahatlığıyla söyleyebilirim ki Tür­kiye’deki ekipler dünyadaki benzerlerin­den daha iyi.

Tek sıkıntımızın klasik “za­man yok, para yok” denklemi olduğunu düşünüyorum. Global şirketlerin üç ay zamanlama verdiği bir işi biz genellik­le 15 günde yapmaya çalışıyoruz ve de çıkan sonuca bakıp “diğeri gibi olmadı” diyoruz. Bu sorunsal kolay aşılacak bir şey olmadığı için yakın vadede maalesef global ile yarışacak gibi durmuyoruz.

Global markalarla çalışırken yerel bir prodüksiyon şirketi olmanın avantaj ve dezavantajları neler olu­yor?

Özellikle yurt dışından gelen global mar­kalarla çalışmanın en büyük avantajı iş tanımının ve zamanlamanın çok önceden belirli olması ve buna göre çalışma prog­ramını yapıyor olmamız bence. Çok fazla sürprize açık projeler olmuyor açıkçası. Ama bence en önemli dezavantajı da çok fazla prosedür ve de onay mekanizması olması. Normal şartlarda belki 5 daki­kada çözebileceğimiz bir konu hakkında günlerce cevap beklediğimiz oluyor.

Reklam prodüksiyonunda yapay zeka bugün nasıl bir noktada ko­numlanıyor? İşin geleceğine dair öngörüleriniz neler?

Ben şu an yapay zekayı emeklemeye çalı­şan bir bebek gibi görüyorum. Çok değil 3-4 sene içerisinde bebek büyüyecek ve de koşmaya başlayacak, işte o anda maa­lesef günümüzdeki standart reklam pro­düksiyonu tarih olacak.

Gönül ister ki bu evreye hemen gelme­yelim, uzun yıllar prodüksiyon yapmaya devam edelim ama teknolojik ilerleme açıkçası biraz beni korkutuyor. Sanki dönülmez bir noktaya doğru hızla ilerliyoruz.

Reklam sektörü tabii bitme­yecek ama yapay zekanın ilerlemesiyle artık reklam ajansı ya da prodüksiyon şirketi ayrımı kalmayacak ve de iç içe yapıların olduğu yeni bir sisteme geçiş yapılacak.

Yapay zeka ile film yaparken karşılaş­tığımız en büyük problem her şeyin ya­pılabileceği algısı. Yapay zekanın da ya­pamadığı o kadar çok şey var ki bunları bilerek ajansların senaryoları yazmaları, müşterilerin de buna göre revizyonları vermeleri gerekiyor. Normalde 15 gün sürecek bir iş bazen 3 ay sürebiliyor ve revizyon süreçleri aşırı uzayabiliyor.

Tayfur Sonkaya: "Zaman yok, para yok ama yetenek var"

Dikey dizi formatı giderek izleyici­de daha büyük bir karşılık buluyor. Siz bu konu hakkında ne düşünü­yorsunuz? Dizi sektörü için bir dö­nüm noktasında mıyız?

Biz de hali hazırda dikey diziler çekip yurt dışına ihraç ediyoruz. Bakıldığında normal dizilerden bir farkı yok gibi gö­rünse de kendi içindeki dinamikleri çok farklı. Esasında merkezine hızlı tüketimi yani sosyal medyayı alıyor.

Dikey diziler odak süremizin gittikçe azaldığı iki-üç saniyelik bir videoyu izleyip kaydırdığı­mız bu dönemde ikişer dakikalık bölüm­lerle izleyiciyi kendine bağlamayı başarı­yor.

Burada asıl düşündüren şeyse dikey dizi endüstrisine büyük medya gruplarının değil teknoloji ve oyun şirketlerinin ha­kim olması. Bu tür şirketler içinde asıl öncelik içeriğin kalitesi değil kaç kişinin download edip ne kadar kredi sattığı.

Geçmişte Netflix gibi dijital platformlar ortaya çıktığında sinema sektörü büyük yara almıştı. Şimdi de aynı şey televizyon kanalları ve dijital platformlar için geçer­li olacak sanırım.

Sonuçta dizi sektörü bitmez ama farklı bir boyutta devam edeceği kesin.

Yakın zamanda sizin imzanızı taşı­yan dikey dizi Hovarda’nın ilk tanı­tım filmi yayınlandı. Hovarda’nın prodüksiyon sürecini sizden dinle­yebilir miyiz?

Tayfur Sonkaya: "Zaman yok, para yok ama yetenek var"

Biz Hovarda’yı çekerken biraz standart dikey dizi formatından uzaklaşmaya ça­lıştık. Prodüksiyon, oyuncu ve görüntü kalitesini prime time diziler kalitesinde yapmaya çalıştık.

Özellikle dikey dizilerdeki gibi çiğ konu­lara değil daha evrensel duygulara hitap eden romantik eğlenceli bir aşk hikaye­sine odaklandık. Açıkçası standart dikey dizilere göre fark yaratan bir iş çıkardığı­mızı düşünüyorum.

Hacıyatmaz’ın yakın gelecek için hedefleri neler?

Açıkçası reklam prodüksiyonu bizim kalbimiz, onu merkezde tutacak şekilde yenilikler aramaya devam edeceğiz. Şu an bir dijital platform için dizi çekiyoruz. Önümüzdeki yıl yabancı yatırımcısı olan her biri 100 bölümden oluşan iki dizi çekmeyi planlıyoruz.

Meksika-Türk ortak yapımı bir sinema filminde son noktaya geldik. Eğer anlaş­ma sağlanırsa çok önemli bir işe imza at­mış olacağız.

Bir diğer odak noktamızda yapay zeka ile içerik üretmek. Şu an hali hazırda 10 kişilik yapay zeka ekibiyle ayda üç-dört reklam filmi üretiyoruz. Ekibimizi biraz daha genişletip çok kısa zamanda ilk ya­pay zeka dikey diziyi yayınlıyor olacağız.

Son olarak “Dünyayı Kurtaran Adam” filmini yapay zeka ile tekrar yapmak is­tiyoruz. Bu doğrultuda da çalışmalarımız devam ediyor.

Marketing Türkiye Kasım sayısını okumak için TIKLAYIN

featured Hacıyatmaz Tayfur Sonkaya
1 The Tech Summit 2025: Yapay zeka ile güçlendirilmiş gelecek nasıl olacak?
The Tech Summit 2025: Yapay zeka ile güçlendirilmiş gelecek nasıl olacak?
2 Mavi yaka çalışan profili değişiyor: Üniversiteli oranı yükselişte
Mavi yaka çalışan profili değişiyor: Üniversiteli oranı yükselişte
3 Z kuşağı için "uzaktan çalışmak" yüksek maaştan daha değerli
Z kuşağı için “uzaktan çalışmak” yüksek maaştan daha değerli
4 Restoranlardan dijital platformlara rest: “Komisyon oranlarına çözüm bulunmazsa kendi platformumuzu kurarız!”
Restoranlardan dijital platformlara rest: “Komisyon oranlarına çözüm bulunmazsa kendi platformumuzu kurarız!”
5 Coca-Cola’dan beş yıl sonra gelen yeni yıl lezzeti: Holiday Creamy Vanilla
Coca-Cola’dan beş yıl sonra gelen yeni yıl lezzeti: Holiday Creamy Vanilla
Güncel Haberler
Tüketiciler "sürdürülebilir restoranlara" yüzde 11 daha fazla ödemeye hazır
Tüketiciler “sürdürülebilir restoranlara” yüzde 11 daha fazla ödemeye hazır
İçerik üreticiliği saygın bir kariyer olarak kabul görüyor
İçerik üreticiliği saygın bir kariyer olarak kabul görüyor
2026’da gündem "kültür bütçesi" olmalı!
2026’da gündem “kültür bütçesi” olmalı!
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

“Sağlıklı beslenme her çocuğun hakkı” diyen Humm Organic ve AÇEV, güçlerini birleştirdi
Haberler
“Sağlıklı beslenme her çocuğun hakkı” diyen Humm Organic ve AÇEV, güçlerini birleştirdi
Marketing Türkiye
1 hafta önce
Google arama trendlerine göre “ders çalışmak için yapay zeka” aramaları yüzde 180 arttı
Haberler
Google arama trendlerine göre “ders çalışmak için yapay zeka” aramaları yüzde 180 arttı
Sena Tufan
20 Eylül 2025
Beyaz yaka çalışanlar mavi yakaya geçişin yollarını arıyor
Haberler
Beyaz yaka çalışanlar mavi yakaya geçişin yollarını arıyor
Sena Tufan
2 Ekim 2025
Kasım indirimleri için sepetler hazır: 5 milyon ürün sepette, 3 milyon ürün favorilerde bekliyor
Haberler
Kasım indirimleri için sepetler hazır: 5 milyon ürün sepette, 3 milyon ürün favorilerde bekliyor
Sena Tufan
2 hafta önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.