6 Temmuz Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Sobraz’ın 10 yılı ve iletişimin yarını…

Sobraz’ın 10 yılı ve iletişimin yarını…

Marketing Türkiye
10 Ocak 2024
3 dk okuma

 “10 yıl önce pazarlama iletişimine odaklanacağız, iyi hikayeler yaratacağız dedik ve hedeflediğimiz yerdeyiz” diyor SOBRAZ Kurucusu Soydan Canbaz… Yola çıkarken benimsedikleri değerlerin ve öncelik verdikleri kavramlarınsa bugün halen geçerliliğini koruduğunu belirtiyor. Canbaz’dan Sobraz’ın hikayesini, iş yapış şekillerini, 2023 değerlendirmesini ve gelecek öngörülerini dinlediğimiz söyleşinin satır araları sektörün geleceğine ilişkin de anlamlı çıkarımlar sunuyor…

Kurulduğu 2013’ten bu yana Sobraz, hizmet kapsamını nasıl genişletti? Bugün 10. yılınızda hedeflediğiniz yer­de misiniz?

Sobraz’ın 10 yılı ve iletişimin yarını…
Soydan Canbaz
SOBRAZ Kurucusu

10 yıl önce kurucu ekip olarak masa başında bu­luştuğumuzda hayatlarımızı ve işi sorguladığı­mız bir dönemdeydik ve bu sorgulama Sobraz’ı doğurdu. Büyümek, genişletmek gibi kelimeler­dense ölçek, odaklanmak, iyi iş yapmak, den­ge, doğru ekiplerle çalışmak gibi kelimelerimiz vardı. 10 yıl sonra hala aynı yerdeyiz. Öncelik verdiğimiz bu kelimelerle de iyi sonuçlar yara­tılabileceğini deneyimledik. Birlikte çalışabildi­ğimiz markalar için mutluyuz. Ölçek ve odaklılık stratejimize bağlı olarak hayatımıza alamadı­ğımız markalarla da bir gün yollar kesişir diye düşünüyoruz. 10 yıl önce pazarlama iletişimine odaklanacağız, iyi hikayeler yaratacağız dedik ve hedeflediğimiz yerdeyiz. Hikaye anlatımındaki biçimler ve hikayelerimizi anlattığımız insanlar çeşitleniyor, bu bize keyif veriyor.

“Tüketici” tanımı bir süredir kulak tır­malıyor, deneyimleyici gibi yeni hitap şe­killeri gelişiyor. Ancak siz dümdüz insan diyorsunuz. Bu yaklaşımın ardında nasıl bir içgörü var?

Tüketmek ve tüketici kavramlarının kullanımı ile gezegenin ve insanlığın geldiği noktayı uzun uzun tarife gerek yok. Bunun dışında hikayeleri­mizi anlattığımız “hedef kitlenin” ilk kimliğinin insan olduğunu hatırlamak empatiyi, kapsayıcı­lığı, eşitliği ve sürdürülebilirliği AR-GE’den satış deneyimine kadar her sürece doğal olarak dahil etmeye imkan tanır.

“Tüketici” tanımının bir yabancılaştırma kavramı olduğunu ve insani katmanlarımızı elimine etti­ğini düşünüyorum. Dil değişirse duygu, davranış ve yaklaşım da takip eder. Tüketiciler sayılardan ibaret olabilir ama insanların isimleri ve hika­yeleri vardır. Ürünümüzü kullanan, hizmetimizi deneyimleyen insanlarla daha eşitlikçi ve değer odaklı bir ilişkimiz olması yarattığımız hikayelere güç katıyor, bizim deneyimimiz bu yönde.

Sobraz’ın iyi hikayelere olan inancını pek çok işinde görüyoruz. Sizi iyi bir hikayeyi nasıl tanımlıyorsunuz? İyi bir hikaye nasıl süreçle yazılıyor?

Her marka brief’i kendine özgü bir sorunla do­ğuyor. Dolayısıyla yazılacak hikayenin de tek bir formülü yok. Sobraz’da hikaye formülümüz kendimizi tatmin edici cevaplar alana kadar fikirlerimizi, kurgularımızı, mesajlarımızı sor­gulamak. Bu sorunun doğru iç görüsü bu mu? Hikaye markanın işine yarıyor mu yoksa heye­canımıza mı yenilmişiz? Bu hikayeyi birlikte anlatmayı tercih edeceğimiz insanlar, kurumlar kimler? Bu söylediğimize kim inanır, duygulanır ve neden? Hikayemiz olması gerektiği kadar sa­mimi mi, gerçek mi? “Konuşulan iş olsun” diye tuzaklara mı düştük yoksa bu hikaye konuşu­lur mu, kim konuşur, ne der? Hikaye zamanın ruhuna uygun oldu mu? Bu hikayeyi anlatmak için doğru zaman mı? Bu hikayeye kimden des­tek kimden eleştiri gelir? Bu hikayeye zamanı­mız, insanımız ve maddi kaynaklarımız yetiyor mu? Özgün bir hikaye mi yoksa klişelerden mi yürüdük? Klişelerden yürümek uygun mu? Bu hikayeyi yazan ekip olarak anılmak bize nasıl hissettirecek? Bunun gibi pek çok soru geliyor her birimizin aklına. İyi hikayeler biraz da ken­dinden şüphe etmek ve her seferinde sahneye ilk kez çıkacak korkusu yaşamakla ilgili gibi, en azından bizim için öyle.

Bir beyin fırtınasından çok, iyi bir kampanya do­ğurup kıyamet kopsa etkilenmeyecek kadar yük­sek çıkmak da mümkün, dünyanın sonu gelmiş gibi dipte kalmak da mümkün. Galiba hikayeler konusunda emin olmanın tek yolu, çok çalışmak ve sorgulamak, gerisi adrenalin.

Tüm iş yapış biçimlerinin yeniden şekil­lendiği bir dönemdeyiz. Sobraz nasıl bir çalışma modeli benimsiyor?

10 yıldır hizmet verdiğimiz tüm markalar Sobraz hakkında birkaç cümle etse bunlardan biri “Sob­raz iş birliği odaklı bir ajans” olur. Müşterilerimi­zin bir iş hedefi ve o hedefe ulaşmak için farklı uzmanlıkta ajansları var. Biz o ajansları bir masa etrafında buluşturan tek briefe inanıyoruz. Tec­rübemizi bazen masayı sürükleyecek bazen de masayı destekleyecek ve tamamlayacak fikirler için kullanıyoruz. Bugün pazarlama iletişimi ala­nında ajans ağınız ve onların uyumu ve iş birliği kadar güçlüsünüz. Nokta.

İletişim sektörü açısından 2023 yılını na­sıl değerlendiriyorsunuz?

İnsan olarak da meslek profesyoneli olarak da işi­mizi yapmanın çok da kolay olmadığı bir yıl yaşa­dık. İnsanların yaşadığı acılar, kayıplar, zorluklar yanında ilk cümleyi yazmak bile suçluluktan baş­ka bir şey hissettirmiyor. Aklımızı ve yetenekleri­mizi iyi şeylere vesile olmak noktasında kullana­bildiğimiz fırsatlar tesellimiz oldu.

Sizce önümüzdeki dönemde iletişim sek­törüne damga vuracak trendler neler?

Kabul edelim dünya sıra dışı bir dönemden geçi­yor ya da bu bir dönem değil. Sosyal ve ekonomik açıdan hem insanlık için ideal olanların tanımı­nın en net ve en kapsamlı şekilde yapıldığı hem de uygulamada bu idealden en hızlı uzaklaşıldığı dönemdeyiz. Doğal sonuç olarak belirsizlik artı­yor, küresel gündeme de yerel gündeme de olum­suz gelişmeler daha fazla damga vuruyor.

Markalar için sadece güneşli günlerle ve pozitif duygularla ilişkilenilen dönemlerin sonu. İnsan­lar marka otantikliğini sorguluyor, talep ediyor. Bu durumda iletişim sektörünün önceliği zama­nın ruhunu, aktörlerini ve konularını anlamak, hızlı ve etkili öngörüler geliştirebilmek ve aksiyo­na geçebilmek olacak diye düşünüyorum. Sosyal bilimler alanında uzmanlarla daha çok çalışaca­ğımız bir dönem olacağını da düşünüyorum. Po­pülerlik odaklı yaratıcılığın hiç olmadığı kadar stratejik ele alınması gereken günler bizi bekliyor.

Kurumsal sosyal “zorunluluk”…

featured
1 Starbucks’ı Çin’de tahtından indiren Luckin Coffee, şimdi ABD pazarında
Starbucks’ı Çin’de tahtından indiren Luckin Coffee, şimdi ABD pazarında
2 Bentley, 100 yılı aşkın tarihindeki en büyük logo değişikliğini yaptı
Bentley, 100 yılı aşkın tarihindeki en büyük logo değişikliğini yaptı
3 Suriyeliler dönmek istemiyor! Nedeni ise Suriye değil...
Suriyeliler dönmek istemiyor! Nedeni ise Suriye değil…
4 Tüketicilerin yeni gözdesi: Giyilebilir ambalajlar!
Tüketicilerin yeni gözdesi: Giyilebilir ambalajlar!
5 Haziran ayının reyting şampiyonu gazetecileri
Haziran ayının reyting şampiyonu gazetecileri
Güncel Haberler
Tatil değil temkin dönemi: 2025 yazında tüketici durdu!
Tatil değil temkin dönemi: 2025 yazında tüketici durdu!
Çalışanlar, yıllık izinden sonra en çok "uzaktan çalışma izni" talep ediyor
Çalışanlar, yıllık izinden sonra en çok “uzaktan çalışma izni” talep ediyor
Çalışanlar arasında yapay zeka kullanımı yüzde 233 arttı
Çalışanlar arasında yapay zeka kullanımı yüzde 233 arttı
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Bumerang gençler: Yuvaya dönenlerin sayısı artıyor
Haberler
Bumerang gençler: Yuvaya dönenlerin sayısı artıyor
İrem Alimoğlu
4 hafta önce
"LEGO ödeneği" yan hak oldu!
Haberler
“LEGO ödeneği” yan hak oldu!
Sena Tufan
3 hafta önce
İkinci el otomobil pazarının Z raporu...
Haberler
İkinci el otomobil pazarının Z raporu…
İrem Alimoğlu
1 hafta önce
Bosch Ev Aletleri, üst üste dördüncü kez Effie'ye layık görüldü
Haberler
Bosch Ev Aletleri, üst üste dördüncü kez Effie’ye layık görüldü
Advertorial
16 Mayıs 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.