Sinemia, yapay zeka ve artırılmış gerçeklik teknolojilerinin entegre edildiği yeni uygulamasını ABD ve Türkiye’de eş zamanlı olarak yayına aldı. Reklamverenler için de yeni bir mecra olan bu uygulamanın detaylarını Sinemia Kurucusu Rıfat Oğuz’dan dinledik.
Sinemia’yı asıl bir içgörüyle hayata geçtiğini kısaca açıklar mısınız?
Sinemia, sinema deneyimini iyileştirmek üzere kurulmuş bir teknoloji şirketi. Ben iyi bir sinema izleyicisiyim. Sinemia öncesinde çevremde insanların filmleri “evde izlenecek film, sinemada izlenecek film” diye ayırıyor olduklarını gözlemliyordum. Durum bu olunca, sinema salonlarındaki koltuklar belli başlı yapımlar haricinde çoğunlukla boş kalıyordu. Sinemia’nın ilk tohumları bu farkındalıkla atıldı. Endüstri mühendisliği temelinden geliyorum; bu problemi çözmek için nasıl bir sistem yaklaşımı geliştirebilirim diye düşünmeye başladım. Analiz sürecinin ardından üyelik sisteminin en verimli sonucu vereceğini anladım. Sonuçta lokasyon bazlı teknolojilerle banka kartı altyapısını entegre ederek Türkiye ve Avrupa’da ilk olan bir sistem ürettik. Üyelik sistemiyle işe başladık ancak bugün Sinemia sinemayla ilgili her alanda teknoloji üretiyor. Sinemaya gitme kararı aldığınız noktadan, filmi izlemeye ve bunu başkalarıyla da paylaşmak istediğiniz ana kadar tüm sinema deneyiminde kullanıcılara eşlik ediyoruz. Amacımız, sinema deneyimini seyirci için daha kolay, çekici ve uygun fiyatlı hale getirirken, sektöre de hareket kazandırabilmek. Üstelik bunu global standart haline getirebilmek.
Sinemia’nın yeni uygulaması neleri kapsıyor? İzleyicilere ne tür ayrıcalıklar yaşatacak?
Yeni Sinemia uygulamasını geçtiğimiz günlerde Türkiye ve ABD’de aynı anda yayına aldık. Bu uygulama üzerinden sinemaya gidilecek bir günün neredeyse tümünü planlamak mümkün. Üstelik Sinemia uygulaması, sadece Sinemia Premium Üyelerine değil, tüm sinemaseverlere açık ve ücretsiz.
Örneğin, akıllı seans bulma sistemiyle, istediğiniz filmin bulunduğunuz yere en yakın hangi sinema salonunda oynadığını ve seansını listeleyebilirsiniz. Sadece alternatiflere göz atmak istiyorsanız, o sırada yakınınızda oynayan filmlere göz atabilirsiniz. Biletinizi yine mobil üzerinden, anlık veya ileri tarihli olarak satın alabilirsiniz. Böylece bilet sırasında beklemezsiniz. Sinemia Premium Üyesi iseniz “arkadaşına bilet al” özelliğini de kullanabilirsiniz. Uygulama üzerinden sinemada yiyeceğiniz patlamış mısırı tek tuşla sipariş edebilirsiniz. Hatta Uber çağırarak, sinemaya en kısa sürede ve tam vaktinde yetişebilirsiniz. Sinemadan çıktığınızda, filmdeki karakterlerin oyuncaklarını uygulama üzerinden satın alabilirsiniz. Filmden önce veya sonra bir şeyler yiyip içmek isterseniz Premium Üyelerimize özel, fastfood’dan fine dining restoranlarına kadar 400’den fazla indirimli mekanı buradan görebilirsiniz. Hatta ABD’yi de kattığımızda bu sayı 1.500’e çıkıyor.
Sinemia uygulamasının bir diğer özelliği ise, bir sosyal medya mecrası ve haber platformu niteliği taşıması. Bu özellikler güncellenmiş bir şekilde, daha kullanıcı dostu olarak sunulmaya devam ediyor. Kullanıcılar sinema trendlerini, en çok beklenenleri takip edebiliyor. Beklediği film vizyona girdiğinde veya sevdiği bir yıldızın yeni filmi çıktığında uyarı alıyor. Filmlerle ilgili fikirlerini, merak ettiklerini, yorumlarını buradan paylaşabiliyor. Arkadaşlarının neler izlediğini, hangi filmleri beklediğini, yorumlarını, puanlarını görebiliyor. Ama yeni uygulamanın belki de en ilgi çekici yenilikleri yapay zeka ve artırılmış gerçeklik teknolojilerini entegre etmiş olmamız.
Yapay zeka ve artırılmış gerçeklik teknolojilerinin entegre edildiği bu uygulamanın detayları nelerdir?
Örneğin, hangi filmi izlemek istiyorsanız onu en yakın nerede izleyebileceğinizi uygulama üzerinden görebiliyorsunuz dedik. Peki ya ne izlemek istediğinizi bilmiyorsanız, ya da güzel önerilere ihtiyacınız varsa? İşte o zaman yapay zeka teknolojimiz devreye giriyor. Yapay zeka sayesinde uygulama süreç içinde kullanıcıyı tanıyor; vizyona girecek filmlerden tutun da klasiklere veya adını hiç duymadığınız bağımsız filmlere kadar kullanıcıya en doğru film önerilerini sunuyor. Üstelik sürekli yeni önerilerde bulunuyor.
Film önerme özelliği elbette daha önce pek çok yerde vardı. Ancak bugün dünyada en iyi film önerisini verebilmek için sistemin ortalama 320 gün boyunca kullanıcıyı tanıması gerekiyor. Biz yapay zeka algoritmalarımız sayesinde bunu önce 90 güne düşürdük. Şu anda ise 6 saatte en uygun şekilde önerilerini yenileyebilir durumda. Bu özelliği sayesinde Sinemia uygulaması konuya veya filme göre değil, tamamen kişiye göre öneride bulunuyor. “Star Wars’u izleyen, ondan sonra şu filmi izler” şeklinde değil, “bu kişi Star Wars’tan sonra şu filmi izler” mantığında tahmin yapıyor.
Bununla birlikte, “grup için film önerisi” fonksiyonunu da yeni uygulamayla hayata geçirdik. Kullanıcılar, yine uygulamayı kullanan farklı arkadaşlarını seçerek, grup olarak kendilerine en uygun filmi görebiliyor. Ne izlediğinizi oyunlaştırarak sizden öğrendiği için, “Bu filmi ben izledim, ama sen izlemedin” gibi dertler ortadan kalkıyor. Böylece arkadaşlarınızla birlikteyken saatlerinizi film seçmeye ayırmaya gerek kalmıyor.
Artırılmış gerçeklik özelliği sayesinde de kullanıcıları sevdikleri filmler ve karakterlerle aynı dünyaya taşıyoruz. Uygulama üzerindeki filmlere özel filtrelerle, etiketlerle veya film afişlerinden bölümlerle fotoğrafını renklendirebilmek, bunları sosyal medyada paylaşabilmek mümkün oluyor. Bir sonraki aşamada dilerseniz sevdiğiniz film karakterinin yüzüne bürünebilecek veya favori filminizin bir sahnesine kendinizi yerleştirebileceksiniz. Mesela Hulk’a dönüşebilecek, Örümcek Adam’la birlikte fotoğraf çekebileceksiniz.
Her iki teknoloji için de bilişim ekibimiz uzun süredir çalışıyordu. Sonucunda, Sinemia uygulamasında hem fonksiyonel özellikler hem de eğlenceyi iyice “artırmış” olduk.
Aslında bu yeni uygulama reklamverenler için de yeni bir mecra. Yakın zamanda uygulamaya geçecek bu uygulamanın sektör için anlamı nedir?
Evet, biliyorsunuz sinema uzun yıllardan bu yana markalar için önemli bir reklam alanıdır. Gerek filmlerin içindeki yerleştirmelerle, gerek film öncesindeki ve arasındaki reklam filmleriyle, markaların kendi hedef kitlelerine tanımlı biçimde ulaşabilmeleri için önemli imkanlar sunar. Şimdi biz de Sinemia uygulamasıyla sinema dünyası içinde yeni bir reklam mecrası açmış oluyoruz. Filmler özelinde yeni filtreler geliştirebiliyor, yeni sahneler üretebiliyor ve bunu markalar için özel olarak tasarlayabiliyoruz. Yapım şirketleri ve dağıtımcılar yeni filtrelerle filmlerinin tanıtımını yaparken, diğer tüm markalar da tıpkı sinema salonlarındaki mantıkta, bu alanları kendi reklamları için kullanabiliyor.
Reklamverenlerin bu yeni mecraya yaklaşımları ne yönde?Daha uygulama yayına girmeden pek çok markayla görüşmeye başladık. Sadece sinema yapımcıları değil, bankalardan perakendecilere farklı pek çok şirket Sinemia filtrelerini satın almak istiyor. Bu yoğun ilgi bize sinema salonlarındaki reklamların yakın zamanda tarih olabileceğini düşündürtüyor.
Eklemek istedikleriniz?
Sinemia ile bugün Türkiye, İngiltere ve ABD’de yaklaşık 5 milyon tekil kişiye ulaşıyoruz. ABD pazarında yalnızca 4 haftada, Türkiye’de bir yılda ulaştığımız büyüklüğe ulaştık. Şu anda 50 eyalette aktif Sinemia Premium üyesi bulunuyor. Bu süreç bize çok şey öğretti. 2018 planlarımız büyük. Avustralya, Yeni Zelanda, Meksika, Kanada ve Singapur girmek istediğimiz pazarlar. Bundan sonra cesur adımlar gelecek. 2020’de ise “unicorn” tabir edilen, 1 milyar dolar değerlemeye ulaşmış girişimler arasına gireceğimizi düşünüyoruz.