16 Ekim Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Ayşegül İldeniz: Korkma, kucakla!

Ayşegül İldeniz: Korkma, kucakla!

Sena Tufan
3 hafta önce
3 dk okuma

Yapay zekanın yükselişi sadece teknolojik bir dönüşüm değil; iş dünyasından eğitime, sağlıktan bireysel kariyer yolculuklarına kadar her alanda köklü bir paradigma değişimi anlamına geliyor. Bu dönüşümün nabzını yıllardır tutan isimlerden biri olan Ayşegül İldeniz, inovasyonun merkezinde şekillenen liderlik rolüyle tanınıyor. Intel’de Yeni Teknolojiler Grubu Dünya Başkan Yardımcılığı, Silver Spring Networks’de COO’luk gibi küresel pozisyonların ardından şimdi hem bir danışman hem de vizyoner bir yazar olarak teknolojinin evrimini ve bu evrimde insanın yerini anlatıyor. İldeniz yeni kitabı “Ayşegül 5.0” ile bireylere ve kurumlara yalın bir soru soruyor: “Gelecek geldi, hazır mısınız?” Üretken yapay zekanın yükselişini, iş dünyasında yaşanacak radikal dönüşümleri, geleceğin yetkinliklerini ve teknolojiyi anlamanın yeni tanımını konuşmak üzere bir araya geldiğimiz İldeniz, “En önemli şey kucaklamak ve korkmamak. Tarihte hiçbir teknoloji bu hızla yayılmamıştı” diyor.

Yapay zekanın mevcut gelişim hızını göz önünde bulun­durduğunuzda, insan–makine etkileşimi önümüzdeki beş yıl içerisinde hangi alanlarda en radikal dönüşümü yapacak?

Robotların ve makinelerin sadece yazılı komutların ötesinde, ses, görüntü ve sensörlerin yaygınlaşmasıyla farklı duyuları da algıla­yabileceğini, bu sayede de bu iletişimin daha sorunsuz, kolay ve hızlı olabileceğini farz edebiliriz. Bu tabii yapay zekanın yaygınlaşmasıyla gerçekleşecek. Böylelikle bence ilk olarak hizmet ve sanayi sektörle­rinde, ikinci adımda sağlık, ulaşım, eğitim gibi günlük hayatımıza dokunan alanlarda makinelerin varlığının artacağını farz edebiliriz.

Küresel teknoloji şirketlerinin üretken yapay zekaya (ge­nerative AI) yaptığı yatırımlar hızla artıyor. Sizce bu dö­nüşüm, iş modellerini kalıcı biçimde nasıl yeniden şekil­lendirecek?

Çok radikal değişiklikler olmasını bekliyoruz. Şu an tam olarak öngörmesi zor ama eldeki örnekler bunun geleceğini söylüyor. Bir ilacı geliştirmek için eskiden 10 yıllık deney süreçlerinden geçerken şimdi çok hızlı birkaç yıl içinde çeşitli hastalıklar için doğru moleküller saptanabiliyor. Ya da otonom şekilde hareket edebilen araçlar, fabrika makineleri hatta robotların yaptığı cerrahi müdahaleleri düşünün… Aradaki birçok süreci yok et­tiğiniz zaman Waymo (Google’ın ana şirketi Alphabet tarafın­dan geliştirilen ve tamamen otonom araçlar üzerine çalışan teknoloji şirketi) gibi yepyeni iş modelleri ortaya çıkıyor.

Yapay zekanın rutin işleri devraldığı bir dünyada, yakın gelecek perspektifiyle iş dünyasında ne tür yapısal değişimler ve dönüşümler öngörüyorsunuz?

Birçok etki ortaya çıkabilir. Çalışanların rollerini yeniden tanımlaması gerekecek. Daha çok prob­lemleri, hedefleri ve süreçleri tanımlayıcı olmaları gerekecek. Bu da tabii entelektüel bir kapasite ge­rektiriyor. Yani bugün yöneticilerin yaptığı işler­den bahsediyorum. Farklı bir iş gücü, yaratıcılık ve eleştirel düşünmeye dayalı bir iş gücü anlamına geliyor bu. Diğer konu, çok daha kısa döngülü iş süreçlerinin geleceğini farz edebiliriz. Bir kere bir fikir tanımlanıp hayata geçirilince insan faktörü gerekmeyeceği için işlerin kendi kendine yürüye­bileceğini farz etmemiz gerekiyor. Ve tabii replike etmesi çok daha kolay olacağını da farz edebiliriz böylelikle… Yani çok ciddi bir rekabet olacak. İn­sanlar başka şeyler yapmaya koyulacak. Gelecek nesillerin kariyerlerinde 18 kere iş değiştireceğini farz edebiliriz.

Şirketlerin yapay zeka yolculuğunda odak­lanması gereken temel noktalar neler olma­lı? Sizce iş yapma biçimleri yapay zeka en­tegrasyonu ile nasıl yeniden tasarlanmalı?

İlk olarak şirketlerin gerçekten dijitalleşme yolcu­luğunu bitirmeleri gerekiyor. Yani tüm süreçleri rakamlara dökmek ve takip edebilmek, verileri doğru şekilde toplamak gerek. Verisiz yapay zeka olmuyor. İkinci aşamada verimlilik için nasıl kul­lanılacağı konusuna odaklanmak gerek. Üçüncü aşamada ise “Üretilen ürünün içine yapay zekayı katma değer olarak nasıl ekleriz?” sorusu var. Bir ve ikiye hemen girmek, üçüncü içinse belirli bir ol­gunluğa gelince girişmek gerek bence.

“Fütürist değil, teknolojist” diye bir tanım­lamanız var. Bu söylemin ardındaki dü­şünceyi biraz daha detaylandırır mısınız? Teknolojiye bakışınızı bu ifade nasıl tanım­lıyor?

Gelen teknolojileri önceden görebiliyoruz, hep­sinin olgunlaşma döngüsü var. Uzun yıllar labo­ratuvarlarda geliştiriliyor, sonra da yine uzun sü­reçlerle gerçek ürünlere ve kullanım modellerine dönüşüyorlar. Ben ürün yapıyorum. Gelecek tek­nolojileri biliyorum, tanıyorum ama nihai olarak onların ne işe yarayacağını öngörüyorum. Bu 5-10 yıllık bir döngü. Yani konuştuğumuz tüm teknolo­jiler gerçek ve hayata geçebilecek şeyler. Biz tek­nolojistler gerçeküstü ve olasılığı olmayan şeylerle meşgul olmuyoruz.

Bu kadar hızlı evrilen teknoloji çağında bireyler sizce nasıl ayakta kalabilir? Tek­noloji okuryazarlığı artık nasıl bir forma bürünmeli?

Öncelikle yapay zekayı kullanmak yetersiz, anla­mak gerekiyor. Mantığı nedir, nasıl işler, neleri yapabilir, neleri yapamaz… Hangi konularda işi­mize yarayacağını anlamak gerekiyor. En önemli şey kucaklamak ve korkmamak tabii ki… Eleştirel düşünce, kendi fikirlerimiz ve bizi insan yapan şeyler, yani duygularımız, başkalarını dinleyip anlayabilmek, karar vermek, yaratıcılık… Yani bilgiye sahip olmak daha az önemli, bilgiyi nasıl kullanacağınızı bilmek daha önemli olacak. Bu yüzden insani ilişkileri yürütebilme, doğru karar alabilme ve soru sorabilme gibi düşünsel faaliyet­lerin önemli olacağı bir zaman geliyor.

Ayşegül İldeniz: Korkma, kucakla!

Yeni çıkan kitabınız Ayşegül 5.0’da “Gele­cek geldi, hazır mısınız?” diye soruyorsu­nuz. Bu soru neden bu kadar önemli?

Bu bahsettiğim dalga bu kez çok yakında ve hızlı geliyor. Evet, henüz çok radikal kullanım modelle­ri görmedik ama inanın bütün şirketler yapay zeka ile hem daha verimli hem de daha önce görülme­miş çığır açıcı ürünler yapmaya çalışıyor. Bu yarışı oturup seyretmek yerine, oyunun en başında der­hal içine dahil olmamız gerektiğini düşünüyorum. Çünkü oyun değiştirici yepyeni bir teknolojiyle paradigma değişikliği oluşuyor.

ayşegül ildeniz featured
1 Yapay zekanın geleceğinde yerini Al: Sınırlı kontenjanlı AI LAB eğitimleri için hemen kayıt ol! Eğitimler 24 Ekim'de başlıyor!
Yapay zekanın geleceğinde yerini Al: Sınırlı kontenjanlı AI LAB eğitimleri için hemen kayıt ol! Eğitimler 24 Ekim’de başlıyor!
2 Stranger Things İstanbul’u ele geçirmeye geliyor!
Stranger Things İstanbul’u ele geçirmeye geliyor!
3 İletişimde anlam ekonomisi: Görünür olmak mı, görülmeye değer olmak mı?
İletişimde anlam ekonomisi: Görünür olmak mı, görülmeye değer olmak mı?
4 Çalışanlar yorgun olduğu için değil, görülmediği için tükeniyor!
Çalışanlar yorgun olduğu için değil, görülmediği için tükeniyor!
5 Adgager, Marketing Türkiye için araştırdı: İlk 6 ayın en başarılı reklam filmleri…
Adgager, Marketing Türkiye için araştırdı: İlk 6 ayın en başarılı reklam filmleri…
Güncel Haberler
İngiltere'de binlerce kişi Johnson & Johnson'a "kanser riski" sebebiyle dava açtı
İngiltere’de binlerce kişi Johnson & Johnson’a “kanser riski” sebebiyle dava açtı
Haftanın marka ajans iş birlikleri (10-16 Ekim)
Haftanın marka ajans iş birlikleri (10-16 Ekim)
5G frekans ihalesi tamamlandı! 2026'da kullanıcılarla buluşacak...
5G frekans ihalesi tamamlandı! 2026’da kullanıcılarla buluşacak…
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Binlerce yıllık turşu neden bir anda popüler oldu?
Haberler
Binlerce yıllık turşu neden bir anda popüler oldu?
İrem Alimoğlu
6 Eylül 2025
Pazarlamada zorunlu iş birliği: CSO + CMO = CSMO
Haberler
Pazarlamada zorunlu iş birliği: CSO + CMO = CSMO
İrem Alimoğlu
16 Ağustos 2025
Türkiye Innovation Week 12'nci kez kapılarını açacak
Haberler
Türkiye Innovation Week 12’nci kez kapılarını açacak
Sena Tufan
2 hafta önce
Fiziksel mağazaları nasıl bir gelecek bekliyor?
Haberler
Fiziksel mağazaları nasıl bir gelecek bekliyor?
Sena Tufan
9 Ağustos 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.