Ali Jafari: “Türkiye Twitter’la değil ABD ile anlaştı”

Twitter EMEA Bölgesi Satış Operasyonları Direktörü Ali Jafari, Twitter’ın Türkiye ile anlaşma yapmadığını, anlaşmanın ABD ve Türkiye hükümetleri arasında gerçekleştiğini söylüyor. Twitter’ı reklamverenler açısından daha cazip bir platform haline getirmek için çalıştıklarını söyleyen Jafari, Twitter’daki gelişmeleri Marketing Türkiye’ye anlattı.

Haber: Günseli Özen Ocakoğlu, Beyza Özel 

Shutterfly’da İnternet Pa­zarlama Kıdemli Müdürü olarak beş yıl görev yapan ardından ask.com ve çeşitli finans şirketlerinde iş ge­liştirme kollarında hizmet veren Ali Jafari, bugün Twitter’ın EMEA Bölgesi Satış Ope­rasyonları Direktörü… Sorumluluk alanları içerisinde Avrupa, Ortadoğu, Afrika bölge­leri yer alıyor. San Francisco’da doğan ve İran kökenli bir aileden gelen Ali Jafari, Türkiye’yi şimdiye kadar üç kez ziyaret et­miş… Yaklaşık 2,5 yıldır Twitter’da EMEA bölgesiyle ilgilendiğini söyleyen Jafari, son zamanlarda Türkiye’nin internet yasak­larıyla anılması ve Türkiye hükümetiyle yaptığı görüşmeler hakkında, “Türkiye’de yapılan toplantıda bir anlaşma yapıldı an­cak bu Twitter ve hükümet arasında değil ABD ve Türkiye yasaları arasında oldu. ‘Ülke bazlı içerik gizleme’ şartıyla anlaşma sağlandı” diyor. Twitter’ı reklamverenler açısından daha cazip bir platform haline getirmeye çalıştıklarını anlatan Twitter EMEA Bölgesi Satış Operasyonları Direk­törü Ali Jafari, Twitter’daki son gelişmeleri Marketing Türkiye’ye anlattı…

Avrupa’da satışlarınızla ilgili olarak önemli artışlar gözleniyor. Bu alan­da gösterdiğiniz efor hakkında ayrın­tı verebilir misiniz?

Bu bölgede zamanınızın önemli bir bölü­münü harcadık. Birçok ülkede önemli lo­kasyonlarda satış ofisleri açtık. Avrupa’da farklı farklı şehirlerde toplam altı ofisimiz bulunuyor. Bunlardan en önemlileri Lond­ra, Madrid, Paris ve Amsterdam ayakları.

Realtime marketing son zamanlarda çok konuşulan bir konu. Twitter’ın ajandasında realtime marketing için nasıl bir planlama bulunuyor?

Twitter kamuya ait canlı bir konuşma platformu. İnsanların birbirleriyle iletişi­me geçmesini teşvik eden gerçek zamanlı ilerleyen bir platform. Bu gerçek zamanlı ilerleyen sistem içerisinde markalar için birçok fırsat bulunuyor. Herhangi bir mar­ka Twitter’da yer alan sohbete katılabilir, kullanıcılara mesaj gönderebilir. Kendi­lerini platforma entegre edebilir. Tüm bu organizasyonunu canlı ve anlık bir şekilde planlayabilir. Sponsorlu tweet’ler, hesap­lar, trendler üzerinde ise birçok farklı alter­natif kurgular oluşturabilir. Örneğin Dün­ya Kupası hakkında tweet’ler üretilebilir, özel maçlar hakkındaki bilgileri, sonuçla ilgili tahminleri maçtan önce kullanıcılarla markanızın Twitter hesabından paylaşabi­lirsiniz. Dünya Kupası’yla ilgili potansiyeli böylelikle Twitter sayesinde kullanabilir­siniz. Pazarlamacılar markalarıyla birlikte oluşturduğu bu anlık iletişim sayesinde et­kinliği sırasında eğilimleri fark edip hare­ket edebiliyor. Aksiyonu hep birlikte hazır­layıp ne olacağını görmek oldukça merak uyandırıcı.

Peki, Dünya Kupası’yla ilgili herhan­gi bir projeniz oldu mu?

Dünya Kupası oldukça büyük bir etkinlik. Dört yılda bir gerçekleşiyor. Finallerde oynayan tüm takımlarım ve oyuncuların Twitter hesabı var. Bunun dışında ilgili hesaplar ve hastag’ler oluşturduk. Örne­ğin @usssocer hesabından Amerikan Milli Takım kadrosuna ulaşabilirler. #WoldCup hastag’inde sürekli bilgi akışı sağlanıyor. Dünya Kupası zaman çizelgeleri, kazanan­lar, fotoğraflar, videolar paylaşılıyor. Oluş­turulan birçok sohbet ve içerik Twitter’da trend topic listesinde yer alıyor. Ayrıca hashflags uygulamasıyla kullanıcılar han­gi ülkeyi desteklediklerini oluşturdukları hastag’in sonuna ekleyebiliyor. Kitlesel bir iletişim yarışı halinde ilerliyor sohbetler. Maçların olduğu günler inanılmaz bir akış oluyor. Bu büyük bir potansiyel.

Peki kendi reklam ürünlerinizi mar­kaların farkındalıklarını arttırmak için nasıl kullanıyorsunuz?

Twitter, işbirlikleri adına oldukça etkili bir yol. Diğer reklam mecralarından da olduk­ça farklı. Twitter’da reklamveren, mecraya bütçe ayırmak zorunda değil. Hesaplarını açıp ürünlerini diledikleri gibi tanıtabilir­ler. Ancak marka daha fazla insana ulaş­mak istiyorsa Twitter reklam araçlarını kullanabilir. Aslında bir tweet’le işbirliği yapmanın on­larca yolu bulunuyor. Tek yapmanız gere­ken tıklamak. İçeriğinizi bir tweet’le tüm takipçilerinize gönderebiliyorsunuz. İçerik tabi ki bir tweet’ten daha değerli ama dik­kat çekmek ve içeriğinize kullanıcıları yön­lendirmek adına vazgeçilmez bir olanak tanıyor. Tweet’ler reklamcılar ve pazarla­macılar için önemli bir metrik sunuyor. Ki­tap düzeninde bir bilgi ağı kuruyorsunuz. Geriye dönüp neler yaptığınıza bakabiliyor, kullanıcılardan memnuniyetlerini dinli­yor, şikayetlerine cevap verebiliyorsunuz. Sponsorlu tweet’ler için tıklama oranları 1,3. Diğer platformlarda bu oran yaklaşık 0,20. Bu oldukça önemli bir fark. Ayrıca bu oranlar diğer display reklamlardan da yüksek. Globalde 250 milyon kullanıcımız var. Bu kullanıcıların hepsi aktif kullanıcılar. Bun­ların yüzde 80’i mobil kullanıyor, yüzde 70’i ise Amerika dışında yaşıyor.

Markalar ne tür reklam tool’larını Twitter üzerinden kullanabiliyor?

Twitter’ın en önemli özelliklerinden biri hangi ülkede hangi konun trend topic ol­duğunu oradaki insanların neler konuştu­ğunu görmeniz. Promoted Trend özelliği sayesinde markalar ülkelerin trend topic listelerine girebiliyor ve orada 24 saat var olabiliyorlar. Promoted Trends özelliğimizi kullanarak kitlesel bir farkındalık yaratma­nız mümkün. Markalara sunduğumuz diğer bir özelliği­miz Promoted Accont ürünümüz. Markayla ilgili olması en muhtemel Twitter kullanı­cılarına ulaşabiliyorsunuz bu ürünle. Hızlı volümü yüksek ve motive edici, markaya ilgi duyan ve markayı savunan bir topluluk oluşturmak bu ürünle çok kolay. En güzel yanı ise tanıtılan hesabın retweet alması, cevap verilmesi ve favorilere eklenmesi, ar­dından ödeme yapılması… Son olarak ise Promoted Tweets var. Rek­lamveren tarafından gönderildiği belli olan ve takipçiniz olamayan kullanıcılara mesaj gönderebildiğiniz bir yapısı var. Promoted Tweets’leri normal bir tweet gibi arama so­nuçlarında, Trends bölümünde ve kullanıcı sayfasında görebiliyorsunuz. Takipçilerinizin davranışlarını analiz edebiliyor ve ger­çek zamanlı olarak kampanyanızı analizler ışığında optimize edebiliyorsunuz.

Tüm bu yeni ürünleri yönetirken markaların dikkat etmesi gereken ipuçları neler?

Twitter hakkında bilmeleri gereken Twit­ter’ın da aslında bir marka olduğu. Bir ta­kipçi ağının olduğu, araştırmalarla beraber birçok markanın birçok değere erişebildi­ği… Aslında biz onlar için iletişim tabanla­rını büyütebilecek, ilişkilerini geliştirebile­cek ve başka reklam mecralarıyla entegre bir köprü kurabilecek basit bir blog oluş­turuyoruz. Onları dinliyor ve bazı sorumlu­luklarını alıyoruz.

Türkiye hükümeti Gezi olayları son­rası Twitter takipçilerinin peşine düş­tü ve bir süre sonra da Twitter kapa­tıldı. Sonrasında Twitter ve Hükümet temsilcileri bir takım görüşmelerde bulundu. Bu görüşmelerde nasıl bir anlaşma sağlandı? Sizden kullanıcıla­rınıza ait bilgiler istendi mi?

Biz kullanıcı datalarımızı koruduk. Bizim için kullanıcı gizliliği çok önemli. Dünya­nın neresinde olursa olsun Twitter’la ilgili en küçük herhangi bir parça içerik payla­şıldığında bunu biz görebiliyoruz. Bunun dışında kullanıcılarımızla ilgili e-mail ad­resleri, kullanıcı adları ya da buna bezer bilgiler koruduğumuz ve asla paylaşmadı­ğımız bilgiler. Türkiye’de yapılan toplantıyla ilgili ise bir anlaşma yapıldı ancak bu Twitter ve hükü­met arasında değil ABD ve Türkiye yasaları arasında oldu. “Ülke bazlı içerik gizleme” şartıyla anlaşma sağlandı. Kullanıcılarımı­zın ifade özgürlüğüne saygı duyarken yerel kanunları da göz önünde bulundurmak zo­rundayız. ABD’de dahil olmak üzere birçok ülkede Tweet’ler ve hesaplar hakkında bazı kanunlar oluşturuldu. Ülke bazlı içerik giz­lemeyle yetkili mercilerden talep alındığın­da bazı durumlarda belirli içeriği gizlemek durumunda kalabiliyoruz.

Son olarak Twitter’ın ikinci ekran deneyimi hakkında neler söylemek istersiniz?

Twitter özellikle son yıllarda kullanıcıla­rın ikinci ekran deneyiminde ilk sırada yer alıyor. Özellikle Dünya Kupası, Oscar Ödülleri gibi önemli etkinlikler olduğunda kullanıcılar televizyonlardan etkinliği takip ederken aynı zamanda konuyla ilgili sohbet ediyor. Yani oturma odanızda canlı yayın devam ederken o canlı yayınla ilgili soh­bet Twitter’da devam ediyor. Twitter daha komplike bir televizyon gibi adeta. Marka­lar sadece Twitter’a mı yoksa TV’ye mi ya­tırım yapmalıyım diye düşünmemeli… Te­levizyon ve Twitter’ın birleşimi oldukça iyi ve anlamlı sonuçlar veriyor. Örneğin saat farkı yüzünden geçtiğimiz akşam ABD’nin bir maçını kaçırdım. Ama daha sonra twe­et’lerden maçın nasıl geçtiğini ilk golün ne zaman atıldığını, o andaki heyecanı yaka­lama şansı buldum. Bu yaygın bir deneyim olmalı.

İLGİLİ HABERLER