Twitter EMEA Bölgesi Satış Operasyonları Direktörü Ali Jafari, Twitter’ın Türkiye ile anlaşma yapmadığını, anlaşmanın ABD ve Türkiye hükümetleri arasında gerçekleştiğini söylüyor. Twitter’ı reklamverenler açısından daha cazip bir platform haline getirmek için çalıştıklarını söyleyen Jafari, Twitter’daki gelişmeleri Marketing Türkiye’ye anlattı.
Haber: Günseli Özen Ocakoğlu, Beyza Özel
Shutterfly’da İnternet Pazarlama Kıdemli Müdürü olarak beş yıl görev yapan ardından ask.com ve çeşitli finans şirketlerinde iş geliştirme kollarında hizmet veren Ali Jafari, bugün Twitter’ın EMEA Bölgesi Satış Operasyonları Direktörü… Sorumluluk alanları içerisinde Avrupa, Ortadoğu, Afrika bölgeleri yer alıyor. San Francisco’da doğan ve İran kökenli bir aileden gelen Ali Jafari, Türkiye’yi şimdiye kadar üç kez ziyaret etmiş… Yaklaşık 2,5 yıldır Twitter’da EMEA bölgesiyle ilgilendiğini söyleyen Jafari, son zamanlarda Türkiye’nin internet yasaklarıyla anılması ve Türkiye hükümetiyle yaptığı görüşmeler hakkında, “Türkiye’de yapılan toplantıda bir anlaşma yapıldı ancak bu Twitter ve hükümet arasında değil ABD ve Türkiye yasaları arasında oldu. ‘Ülke bazlı içerik gizleme’ şartıyla anlaşma sağlandı” diyor. Twitter’ı reklamverenler açısından daha cazip bir platform haline getirmeye çalıştıklarını anlatan Twitter EMEA Bölgesi Satış Operasyonları Direktörü Ali Jafari, Twitter’daki son gelişmeleri Marketing Türkiye’ye anlattı…
Avrupa’da satışlarınızla ilgili olarak önemli artışlar gözleniyor. Bu alanda gösterdiğiniz efor hakkında ayrıntı verebilir misiniz?
Bu bölgede zamanınızın önemli bir bölümünü harcadık. Birçok ülkede önemli lokasyonlarda satış ofisleri açtık. Avrupa’da farklı farklı şehirlerde toplam altı ofisimiz bulunuyor. Bunlardan en önemlileri Londra, Madrid, Paris ve Amsterdam ayakları.
Realtime marketing son zamanlarda çok konuşulan bir konu. Twitter’ın ajandasında realtime marketing için nasıl bir planlama bulunuyor?
Twitter kamuya ait canlı bir konuşma platformu. İnsanların birbirleriyle iletişime geçmesini teşvik eden gerçek zamanlı ilerleyen bir platform. Bu gerçek zamanlı ilerleyen sistem içerisinde markalar için birçok fırsat bulunuyor. Herhangi bir marka Twitter’da yer alan sohbete katılabilir, kullanıcılara mesaj gönderebilir. Kendilerini platforma entegre edebilir. Tüm bu organizasyonunu canlı ve anlık bir şekilde planlayabilir. Sponsorlu tweet’ler, hesaplar, trendler üzerinde ise birçok farklı alternatif kurgular oluşturabilir. Örneğin Dünya Kupası hakkında tweet’ler üretilebilir, özel maçlar hakkındaki bilgileri, sonuçla ilgili tahminleri maçtan önce kullanıcılarla markanızın Twitter hesabından paylaşabilirsiniz. Dünya Kupası’yla ilgili potansiyeli böylelikle Twitter sayesinde kullanabilirsiniz. Pazarlamacılar markalarıyla birlikte oluşturduğu bu anlık iletişim sayesinde etkinliği sırasında eğilimleri fark edip hareket edebiliyor. Aksiyonu hep birlikte hazırlayıp ne olacağını görmek oldukça merak uyandırıcı.
Peki, Dünya Kupası’yla ilgili herhangi bir projeniz oldu mu?
Dünya Kupası oldukça büyük bir etkinlik. Dört yılda bir gerçekleşiyor. Finallerde oynayan tüm takımlarım ve oyuncuların Twitter hesabı var. Bunun dışında ilgili hesaplar ve hastag’ler oluşturduk. Örneğin @usssocer hesabından Amerikan Milli Takım kadrosuna ulaşabilirler. #WoldCup hastag’inde sürekli bilgi akışı sağlanıyor. Dünya Kupası zaman çizelgeleri, kazananlar, fotoğraflar, videolar paylaşılıyor. Oluşturulan birçok sohbet ve içerik Twitter’da trend topic listesinde yer alıyor. Ayrıca hashflags uygulamasıyla kullanıcılar hangi ülkeyi desteklediklerini oluşturdukları hastag’in sonuna ekleyebiliyor. Kitlesel bir iletişim yarışı halinde ilerliyor sohbetler. Maçların olduğu günler inanılmaz bir akış oluyor. Bu büyük bir potansiyel.
Peki kendi reklam ürünlerinizi markaların farkındalıklarını arttırmak için nasıl kullanıyorsunuz?
Twitter, işbirlikleri adına oldukça etkili bir yol. Diğer reklam mecralarından da oldukça farklı. Twitter’da reklamveren, mecraya bütçe ayırmak zorunda değil. Hesaplarını açıp ürünlerini diledikleri gibi tanıtabilirler. Ancak marka daha fazla insana ulaşmak istiyorsa Twitter reklam araçlarını kullanabilir. Aslında bir tweet’le işbirliği yapmanın onlarca yolu bulunuyor. Tek yapmanız gereken tıklamak. İçeriğinizi bir tweet’le tüm takipçilerinize gönderebiliyorsunuz. İçerik tabi ki bir tweet’ten daha değerli ama dikkat çekmek ve içeriğinize kullanıcıları yönlendirmek adına vazgeçilmez bir olanak tanıyor. Tweet’ler reklamcılar ve pazarlamacılar için önemli bir metrik sunuyor. Kitap düzeninde bir bilgi ağı kuruyorsunuz. Geriye dönüp neler yaptığınıza bakabiliyor, kullanıcılardan memnuniyetlerini dinliyor, şikayetlerine cevap verebiliyorsunuz. Sponsorlu tweet’ler için tıklama oranları 1,3. Diğer platformlarda bu oran yaklaşık 0,20. Bu oldukça önemli bir fark. Ayrıca bu oranlar diğer display reklamlardan da yüksek. Globalde 250 milyon kullanıcımız var. Bu kullanıcıların hepsi aktif kullanıcılar. Bunların yüzde 80’i mobil kullanıyor, yüzde 70’i ise Amerika dışında yaşıyor.
Markalar ne tür reklam tool’larını Twitter üzerinden kullanabiliyor?
Twitter’ın en önemli özelliklerinden biri hangi ülkede hangi konun trend topic olduğunu oradaki insanların neler konuştuğunu görmeniz. Promoted Trend özelliği sayesinde markalar ülkelerin trend topic listelerine girebiliyor ve orada 24 saat var olabiliyorlar. Promoted Trends özelliğimizi kullanarak kitlesel bir farkındalık yaratmanız mümkün. Markalara sunduğumuz diğer bir özelliğimiz Promoted Accont ürünümüz. Markayla ilgili olması en muhtemel Twitter kullanıcılarına ulaşabiliyorsunuz bu ürünle. Hızlı volümü yüksek ve motive edici, markaya ilgi duyan ve markayı savunan bir topluluk oluşturmak bu ürünle çok kolay. En güzel yanı ise tanıtılan hesabın retweet alması, cevap verilmesi ve favorilere eklenmesi, ardından ödeme yapılması… Son olarak ise Promoted Tweets var. Reklamveren tarafından gönderildiği belli olan ve takipçiniz olamayan kullanıcılara mesaj gönderebildiğiniz bir yapısı var. Promoted Tweets’leri normal bir tweet gibi arama sonuçlarında, Trends bölümünde ve kullanıcı sayfasında görebiliyorsunuz. Takipçilerinizin davranışlarını analiz edebiliyor ve gerçek zamanlı olarak kampanyanızı analizler ışığında optimize edebiliyorsunuz.
Tüm bu yeni ürünleri yönetirken markaların dikkat etmesi gereken ipuçları neler?
Twitter hakkında bilmeleri gereken Twitter’ın da aslında bir marka olduğu. Bir takipçi ağının olduğu, araştırmalarla beraber birçok markanın birçok değere erişebildiği… Aslında biz onlar için iletişim tabanlarını büyütebilecek, ilişkilerini geliştirebilecek ve başka reklam mecralarıyla entegre bir köprü kurabilecek basit bir blog oluşturuyoruz. Onları dinliyor ve bazı sorumluluklarını alıyoruz.
Türkiye hükümeti Gezi olayları sonrası Twitter takipçilerinin peşine düştü ve bir süre sonra da Twitter kapatıldı. Sonrasında Twitter ve Hükümet temsilcileri bir takım görüşmelerde bulundu. Bu görüşmelerde nasıl bir anlaşma sağlandı? Sizden kullanıcılarınıza ait bilgiler istendi mi?
Biz kullanıcı datalarımızı koruduk. Bizim için kullanıcı gizliliği çok önemli. Dünyanın neresinde olursa olsun Twitter’la ilgili en küçük herhangi bir parça içerik paylaşıldığında bunu biz görebiliyoruz. Bunun dışında kullanıcılarımızla ilgili e-mail adresleri, kullanıcı adları ya da buna bezer bilgiler koruduğumuz ve asla paylaşmadığımız bilgiler. Türkiye’de yapılan toplantıyla ilgili ise bir anlaşma yapıldı ancak bu Twitter ve hükümet arasında değil ABD ve Türkiye yasaları arasında oldu. “Ülke bazlı içerik gizleme” şartıyla anlaşma sağlandı. Kullanıcılarımızın ifade özgürlüğüne saygı duyarken yerel kanunları da göz önünde bulundurmak zorundayız. ABD’de dahil olmak üzere birçok ülkede Tweet’ler ve hesaplar hakkında bazı kanunlar oluşturuldu. Ülke bazlı içerik gizlemeyle yetkili mercilerden talep alındığında bazı durumlarda belirli içeriği gizlemek durumunda kalabiliyoruz.
Son olarak Twitter’ın ikinci ekran deneyimi hakkında neler söylemek istersiniz?
Twitter özellikle son yıllarda kullanıcıların ikinci ekran deneyiminde ilk sırada yer alıyor. Özellikle Dünya Kupası, Oscar Ödülleri gibi önemli etkinlikler olduğunda kullanıcılar televizyonlardan etkinliği takip ederken aynı zamanda konuyla ilgili sohbet ediyor. Yani oturma odanızda canlı yayın devam ederken o canlı yayınla ilgili sohbet Twitter’da devam ediyor. Twitter daha komplike bir televizyon gibi adeta. Markalar sadece Twitter’a mı yoksa TV’ye mi yatırım yapmalıyım diye düşünmemeli… Televizyon ve Twitter’ın birleşimi oldukça iyi ve anlamlı sonuçlar veriyor. Örneğin saat farkı yüzünden geçtiğimiz akşam ABD’nin bir maçını kaçırdım. Ama daha sonra tweet’lerden maçın nasıl geçtiğini ilk golün ne zaman atıldığını, o andaki heyecanı yakalama şansı buldum. Bu yaygın bir deneyim olmalı.