Yeni yıla yön verecek 5 trend

Bir seneyi daha devirdik. 2015’te de gelecekten, ye­niliklerden ve ezber bozan fi­kirlerden bahsetmeye devam edeceğiz. Gelenektir, yeni yı­lın ilk yazısında yıla damgasını vuracak, yön verecek gelişmeleri anlatırız çoğu zaman. El­bette 31 Aralık’ta saatler gece yarısını göster­diği anda değişmeyecek dünya. 2014 boyunca konuştuklarımız etkisini sürdürmeye, fikirler yayılmaya devam edecek. İsterseniz beş baş­lıkla 2015’e yön verecek gelişmelere bakalım, arada eski yazdıklarımıza da değinerek. 
1- Mobilin yeni rolü 
Mobilin ana mecra olacağı döneme doğru önemli bir yıl olacak 2015. Anlık mesajlaş­ma yazılımlarının yeniden yükselişiyle bir­likte mobile daha fazla bağlanır olduğumuz bir seneydi 2014. Video izleme, sosyal med­ya, müzik ve eğlence yine hep mobile kaydı. Dünyada akıllı telefon satışları bilgisayar sa­tışlarını dörde katlamış durumda. Hangi ek­randa ne kadar zaman geçiriyoruz sorusunun cevabı da oldukça ilginç. Milward Brown’un 30 ülkede yaptığı araştırmaya göre sadece 5 ülkede televizyon ekranında geçirilen zaman telefon ekranında geçirilen zamanı geçiyor. Örneğin, Türkiye’de televizyon başında 111 dakika harcarken, akıllı telefonumuza 132 dakika bakıyoruz. Bir başka araştırmaya göre her 3 dakikada bir akıllı telefonumuza göz atıyoruz. 
Ancak yine de mobilin adı hala “ikinci ekran”. Çoğu şirket web sitesini geliştirirken önce bil­gisayar ekranını düşünüyor. Sitemizi hele bir ayağa kaldıralım sonra mobile uyarlarız dü­şüncesi çok yaygın. Türkiye’de çoğu firmanın mobil sitesi yok. 
Bu seneden itibaren akıllı telefonların “ana ekran” unvanını kazanmasını bekliyorum. Web sitelerinin, dijitalde yapılacak her türlü işin, dijital pazarlamada ayrılacak bütçelerin “önce mobil” dürtüsüyle yönetileceği bir dö­neme doğru ilerliyoruz. 
2- Gerçek zamanlı pazarlama 
Temmuz’da “Nokta Atışı” başlığıyla bea­con’lardan bahsetmişiz, Ekim’de büyük ve­riden… Ben her ikisinin de 2015’te çok daha popülerleşeceğine inanıyorum. Beacon’lar pe­rakende ve pazarlama dünyasını fethedecek. Mekânların tanıtımı konusunda da önemli adımlar atılacak: 2014’ün son aylarında pek çok müze dönüşümden geçti mesela; üniver­siteler kampüslerini beacon’larla tanıtır oldu; alışveriş merkezleri keza, teknolojiyi kullana­rak yaratıcı hizmetler vermeye başladı. “Big Data/Büyük Veri” sadece teknoloji firmaları tarafından değil önemli iş adamları tarafın­dan da sıkça kullanılır bir jargon haline geldi. 2015’te hem beacon’ları hem de büyük veri kalıbını daha da sık duyacağız. Üstelik de ha­yata geçen birbirinden enteresan projelerle… 
2015 gerçek zamanlı pazarlama konusunda da hem Türkiye’de hem de dünyada önemli bir yıl olacak. Müşterinin ne istediğini anla­yıp ona tam zamanında yani gerçek zamanlı ulaşabilmek, her pazarlamacının rüyası. Bu serüvenin odağında müşteri var. Gücünü müşterinin derinlemesine analizinden alıyor ve işe müşteriyi keşfederek başlıyor. Doğru müşteriye, doğru anda, doğru yöntemle ve doğru fayda teklifiyle ulaşma becerisinden bahsediyoruz. 
3- Ezberbozan fikirler 
Mart 2014’te Maker Hareketi’nden ilk defa bahsetmişiz. Kasım’da konuyu tekrar ziyaret edip Türkiye’nin ilk Maker Fuarı’nı anlat­mışız. Bugün Makers Türkiye 20 bine yakın üyesi olan büyük bir aile. Türkiye’nin her yanında “Sen de yap!” mottosuyla fikirlerini hayata geçiren her yaştan genç bulunuyor. 2015’te de tempo yükselerek devam edecek. 
Ezberbozan fikirler sadece Maker Hareke­ti ile ilgili değil elbette. Geçtiğimiz seneler­de pek çok enteresan fikir hayatımıza girdi. Paylaşma kültürüyle mobil dönüşümün bir araya gelmesi sayesinde Airbnb ve Uber gibi uygulamalar iyice yaygınlaştı. 2012 yılında Facebook tarafından satın alınan Instagram iki sene gibi kısa bir süre içinde aktif kullanı­cı sayısını 100 milyondan 300 milyona taşı­dı. Arada “Yo” gibi “mesajsız” mesaj servisle­ri çıktı. Ana esprisi, durum bazlı haberleşme üzerine kurulan uygulamayla insanlar mesaj yazmadan sadece “Yo”layarak haberleşti. Nesnelerin internetiyle mobil uygulamalar bir araya gelince sağlık, eğlence, güvenlik ve daha pek çok alanda yeni fikirler ortaya çık­tı. Bir taraftan da emojiler, sticker’lar ortalığı kasıp kavurdu. 
Yukarıda bahsi geçen örneklerin ortak pay­dasında hep insan odaklı düşünme, basitlik, görsellik, orijinal bir fikir var. Bu sene de ez­berbozan yepyeni fikirler hayatımıza girmeye devam edecek. 
4- Yeni oyuncaklar 
Mayıs’ta giyilebilir teknolojilere, Haziran’da “Uçmak güzeldir” başlığıyla drone’lara yer vermişiz. Sizi bilmiyorum ama ben havada uçan nesnelere sıkça rastlamaya başladım. Bir arkadaşım tarlasını drone ile izliyor me­sela. Giyilebilir teknolojilere gelecek olursak o cephede de yaygınlaşma devam ediyor. Ya­zıyı yazdığımız günden bu yana Apple iWatch başta olmak üzere yüzlerce yeni cihazın lans­manı yapıldı. 2015’te Türkiye’de nesnelerin interneti daha da popülerleşecek. Akıllı göz­lüğü, bileziği, saati, ayakkabısı veya kıyafeti olan kişiler gördüğümüzde şaşırmayacağız; yeni normal “bağlı” yaşamak olacak. İnter­nete bağlı 10’dan fazla cihazı olan kişi sayısı hızla artacak. 
Teknolojik yeni oyuncaklar girmeye devam edecek hayatımıza. Oculus Rift mesela, geçti­ğimiz sene Facebook tarafından satın alınan özel bir teknoloji. Prototip haliyle bile pazar­lama dünyasını heyecanlandıran teknoloji bu sene kitlelerle buluşacak. Oyun, film, eğlence dünyasının standartları değişecek. Diğerleri­ne de hızlıca göz atalım. 
CardBoard: Android işletim sistemli akıllı telefon ekranındaki özel uygulamaya bir çift lens aracılığıyla bakarak Oculus Rift benzeri fakat uygun fiyatlı sanal gerçeklik deneyimi sunan karton gözlük. 
Romo: Üzerine takılan akıllı telefonu beyin olarak kullanarak uzaktan kontrol edilebilen, kamerayla telekonferans imkânı sağlayan, paletleriyle hareket edebilen oyuncak. 
MindWave: Tıpta sinir sistemi ve beyin dalgalarının aktivitesini ölçmek için kullanı­lan EEG teknolojisinin gelecekte bilgisayar ve robotların kontrolü için oynayacağı kritik rolü akıllı telefon uygulaması entegrasyonuy­la basitçe gösteren cihaz. 
3Doodler: Özel plastik çubuk materyalin ısıtılmış uçtan eriyerek ince tel gibi çıkması ve hızlıca soğuyarak sertleşmesiyle üç boyut­lu objeler hazırlamaya imkân veren üç boyut­lu kalem. 
Sphero: Tenis topu büyüklüğünde akıllı robot-top, telefona yüklenen uygulama saye­sinde uzaktan bluetooth bağlantısıyla kontrol ediliyor ve programlanabiliyor. 
Scentee: Akıllı telefonun kulaklık çıkışına takılan, USB ile şarj olan, içinde yüz sıkımlık koku kartuşu olan ve uygulama aracılığıyla koku yayabilen cihaz. 
5- 4G’ye adım adım 
2015 bir yandan da 4G yolculuğunda önemli bir adım atacağımız yıl olacak. Konuyla ilgili ön hazırlıkların, çalışmaların başladığı ilgili merciler tarafından açıklandı. Türkiye 3G’ye geçen 101. ülke olmuştu. 4G’de daha da rö­tarlı bir durum söz konusu. Yeni teknolojiyle download hızı 300 Mbit/s’e upload hızı ise 75 Mbit/s’ye kadar çıkabilecek. Artan kapasitey­le birlikte teknolojik alışkanlıklarımız daha da değişecek. Yüksek kaliteli video ve yüksek hacimli verinin kullanımıyla yeni iş modelleri tetiklenecek. Gündelik hayatımız, tempomuz daha da hızlanacak. 
2015’in her zamankinden daha güzel, daha keyifli bir yıl olması dileklerimle… 

 

İLGİLİ HABERLER