Yeni Gençlik bildiğiniz gibi değil, bakın neden?
İşte size gençlerle ilgili hızlı bir öngörü oluşturmak için en kestirmeden 2020’ye doğru yorumlarımla birlikte on belirgin Tüketici Trendi. Araştırma Argus’un Mind-Decoder metodolojisiyle yapılmış. Ayrıca eğilimlerin yanı sıra motivasyonun nereden kaynakladığı ve hangi sektörleri nasıl etkileyeceği de araştırmaya etraflıca dahil edilmiş.
1 – Benim seçimim ya da Seçim Benim!
“Benim Seçimim” trendi, müşterilerin marka yönetimi ve pazarlama süreçlerine daha fazla katılmayı istediklerini gösteriyor. Aman dikkat bu eğilim giderek büyüyor. Egoyla karıştırmayalım ama ayrı da tutmayalım!
Marka tüketiciye hangi mesajları vermeli?
- (Yeni ambalajımızı) sizin zevkiniz belirlesin.
- (Yeni çıkacak lezzete) siz karar verin.
- (İndirim mi, hediyemi) siz seçin.
Pazarlama uygulamalarında yansıması nasıl olacak?
En çok ürün, ambalaj ve iletişim alanlarını etkileyecek.
Trendin ana hareket noktası olan “en iyisini değil en beğendiğimi istiyorum” anlayışı hakim olacak.
Müşterilerin aktif olarak sürece dahil edilmeleri şart. Bu nedenle dijital pazarlama çok önemli.
Peki, hangi sektörleri daha çok etkileyecek?
Benim Seçimim trendinin hızlı tüketim, dayanıklı tüketim, medya, elektronik, moda ve kişisel bakım alanlarında daha yüksek bir etkisi olmasını bekleniyor. Elbette üst SES gruplarının bu alanda sesi en çok çıkacak.
2- Beni bana bırakın; Yakın ve rahat olmak istiyorum
Markaların da idollerin de işi zor. “Yakın ve Rahat” trendi, müşterilerin kendilerine dayatılan ve ulaşılması mümkün olmayan kusursuz rol-modelleri reddettiği bir döneme gidiyoruz. Aramızdan çıkan YouTuber’ların kelli felli köşe yazarlarından daha çok okunuyor olması, rağbet ediliyor olması bu eğilimin somut göstergelerinden biri.
Marka tüketiciye hangi mesajları vermeli?
Gündelik bir ses tonuyla, sakince;
- Hayatını şimdi, içinden geldiği gibi yaşa…
- Özgürlüğün ve keyfin her şeyin üstünde…
- Kendin gibi olmak en büyük özgürlüktür…
Pazarlama uygulamalarında yansıması nasıl olacak?
Bu trend pek çok açıdan temel bir gösterge. Yeni kuşağın umursamaz, pervasız ve aldırmazlığını anlatıyor. Peki, bu fena bir şey mi? Bence değil. Bakınız araştırma durumu nasıl özetlemiş; “Modern ve gelişmiş yaşam tarzının en iyi ifadesi olarak uzun yıllardır model olarak sunulmuş Beyaz Türk kimliğinin çekim gücünü kaybettiğini ve şehirlere sonradan yerleşmiş ve artık bir çoğunluk olan grubun hiçbir zaman ulaşamayacağı bir rol-model için kendisini değiştirmek zorunda hissetmediği bir ortamda gelişiyor.”
Yani “öykündürme” işine bir son!
Bu trend hangi sektörleri etkileyecek?
Doğal olarak moda, kişisel bakım, aksesuar ve eğlence sektörleri anlamlı geliyor ama otomotiv, emlak/inşaat, turizm, sigortacılık, medya, TV yayıncılığı da etkileyeceği söyleniyor. Üstünde düşünmek gerek.
3- Hayatı şekillendiren içerik;
Bana Hikaye anlat uzun olsun…
Geleneksel reklam verme, yapma ve ulaştırma biçimlerinin yakında külliyen değişeceğini müjdeliyor bu trend. Yazılı mecrada yayıncılık yapan bir dergi olarak kulağımızı uyararak çeken bu trendi epey dikkate alıyoruz. Uzun yol arkadaşlığı istiyor tüketicilerimiz. Hikayesi olan ve süren, “reklam reklam” diye dayatmayan eğitici, öğretici içerikler müşterilerin gözdesi. Ayrıca iyi içerik de yeterli değil. Yeni tüketicilerin anlam arayışlarına, derinleşmesine de katma değer yaratacak içerikler isteniyor. Duygusallık had safhada olacak.
Tonalite nasıl olmalı?
- Daha az mesaj kaygısı, daha fazla anlam içermeli.
- Sert ikna teknikleri yerine, yumuşak ve zamana yayılan gönüllü ikna yaklaşımı.
- İletişimi merkez alan tanıtım yaklaşımı yerine uzun dönemli ilişkiyi merkez alan hikaye anlatımı.
Pazarlama uygulamalarında yansıması nasıl olacak?
Sadakat programı yönetimi ve marka deneyimi alanlarında etkisini gösterecek. Bu trend, “ya müşteriye benzeyen ya da onun benzemek isteyeceği bir marka olmalıyız” kutuplarına dayanan, eski marka yönetimi anlayışıyla ayrışma gösteriyor. İnsanların kendilerini yakın hissettiği markalar ortak bir anlamı paylaştığı ürün ve hizmetler olacak.
Saygı duyduğu ve benimsediği değerler ve de davalar yeni iletişim araçlarına dönüşme potansiyeli taşıyacak.
Hangi hedef kitle ve hangi sektör etkilenecek?
Yaşam tarzı, kimlik ve sosyal roller üzerine dönüştürücü etkisi olan tüm gruplarda etkili olacak. Ağırlıklı olarak kadın (özellikle ev kadınları) ve genç (özellikle lise) kitlede daha çok karşılık buluyor bu trend. Bilhassa bu hedef kitleyi merkez alan değer tekliflerinde bu trendi dikkate almak gerekiyor.
4- Benimle bağlantıda kal, göz temasını yitirmeyelim
“Benimle Bağlantıda Kal” trendi, iletişim kanallarının çeşitlendirilmesinin de ötesinde, her bir iletişim kanalında markanın farklı bir boyutunun ve hikayesinin öne çıkarılmasını gerektiriyor.
Bu trend ile öne çıkacak yeni kavramlar:
- Çoklu kanal yönetimi.
- Her iletişim kanalına ve temas noktasına özel değer teklifi ve deneyim tasarımı.
- Artırılmış gerçeklik, gerçek zamanlı hizmet anlayışı.
Tüketiciye nereden nasıl sesleneceğiz?
Pazarlamanın tüm “P”leri durumdan etkilenecek. Ambalajdan satış noktasına, iletişim kanallarından yönetime kadar her alandan iletişim süreçlerini kesintisiz sürdürmek gerekiyor.
Online pazarlama kanallarının gerçek zamanlılığı, offline pazarlama kanallarının da online etkinliğinde ve hızında yönetilmesinde şart.
Hangi sektörler etkilenecek?
Bu trend B2B hizmet ve ürünler de dahil tüm sektörler ve kategorilerde önemli hale gelecek.
5- Tüketen Canavar – Canavar tüketici
“CanavarTüketici” trendi, en çok dikkat edilmesi gereken ve olumsuz etkileriyle kriz yaratabilecek bir güce sahip.
Kapsamı detaylıca tarif edilmiş ürün ve hizmet tekliflerine sahip olmak gerekiyor.
Satış fiyatı, indirim, garanti kapsamları ve satış sonrası için adım adım ve şeffaf süreçlerin tanımlanması şart.
Hizmet sunumunda, standardize edilmiş ve her müşteriye diğer müşterilerin de haklarının gözetildiği duygusunun verildiği süreç yönetimi anlayışı güven veriyor.
Pazarlama uygulamalarında yansıması nasıl olacak?
Marka yönetiminin tüm alanlarında etkisini gösterecek. Bu trend özellikle fiyat/değer ilişkisinin açık ve net olmasını yani çok net olunması gerektiğini vurguluyor… Bu trend doğru yönetilmediğinde, yüksek sesle şikayetin dile getiren hatta kendi etki alanındaki diğer müşterileri de markaya karşı örgütleyen bir “marka teröristi” grup oluşturma riski bulunuyor.
Hangi sektörleri etkileyecek?
Bu trend özellikle dayanıklı tüketim, otomotiv, elektronik, GSM, mücevher, mobilya, ev eşyası, emlak gibi “yüksek fiyatlı” ürün gruplarında çok daha önemli bir etkiye sahip olacak.
6- Aşırı yalın; Beni Yokuşa Sürme
Bu trendle birlikte hangi kavramlar öne çıkacak?
Sunulan ürün ve hizmetin müşterinin hayatına yeni bir külfet getirmeyen, müşterinin doğal hayat temposuna bütünüyle uyan, hatta onu daha da kolay ve keyifli hale getiren çözümlerin ön plana çıkarılmasını gerektiriyor.
Temel mesaj önermeleri ne olmalı:
- Şimdi çok daha kolay (daha çabuk, hızlı, tek bir tuşla, bir telefonla…)
- Hayatınızı özgürce yaşamanız için varız.
- İşimiz, sizin hayatın daha çok tadını çıkarmanızı sağlamak.
Pazarlama uygulamalarında yansıması nasıl olacak?
“Aşırı Yalın” trendi de marka yönetiminin tüm alanlarında etkisini gösterecek. Yalınlık, sadelik ve kolaylığın gözetilmesini hatta her ürün için yeniden kurgulanmasını gerektiriyor. Bu trende uygun bir marka deneyiminin gereksiz işlemlerden arındırılması gerekiyor.
Hangi sektörleri daha çok etkileyecek?
Yüksek sofistikasyona sahip elektronik, otomotiv, bankacılık, finans, sigorta gibi kategorilerde daha da önemli olacak. Ancak hemen tüm grupları etkileyecek. Lüks tüketim, turizm, yeme-içme, kişisel bakım gibi kategorilerde ise bu trend daha az etkili olacak.
7- Öz-grafiti: Beni Önemse…
Hangi kavramlar öne çıkacak?
“Öz- grafitti” trendi, müşterilere kendi zevklerini, seçimlerini ve mesajlarını ifade etmelerine izin veren geniş kişiselleştirme seçeneklerinin gerektiğine dikkat çekiyor.
Temel mesaj önermeleri olarak:
- Sadece sizin için.
- Siz nasıl görünmesini istiyorsanız öyle olacak.
- Her şeyiyle sizin tarzınızın bir yansıması.
Pazarlama uygulamalarında yansıması nasıl olacak?
“Öz-grafiti” trendi, marka yönetiminde daha çok tasarımla ilgili unsurları etkileyecek. Özellikle ürün ve ambalaj tasarımında kişiye özel çözüm ve aksesuarlar sunmak önemli hale gelecek. Öz-grafiti, duruşu itibariyle protest ve dik başlı bir akım gibi görünse de özünde değerli ve özel hissetme ihtiyacı yattığını da unutmamak gerek. Siz herkesten farklı olmayı hak ediyorsunuz mesajı vermek önemli.
Hangi sektörler daha çok etkilenecek?
Bu trend, özellikle kimlik ifadesi olarak görülen ürün gruplarında etkisini gösterecek. 25-35 yaş arası genç erkeklerle şehirli çalışan kadınları hedefleyen, tasarım ve görselliğin güçlü marka tercihi olarak öne çıktığı kategorilerde karşılık bulacak. Giyim, içecek, aksesuar, elektronik, beyaz eşya ve kişisel bakım pazarlarında etkisi görülecek.
8- Hastalık hastalığı;
Ne yiyip içtiğimi hatta giydiğimi bilmek hakkım
Müşteriler satın aldıkları ürün ve hizmetler konusunda daha fazla kontrol duygusuna sahip olmayı istiyor. Ürünlerin sağlık ve yaşam kalitesi üzerinde olumsuz bir etkisi olmadığına dair ikna edilmeyi bekliyor.
Temel mesajlar:
- Sizin sağlığınız için üretimin her aşamasında kontrol edildi.
- …(mısır şurubu, trans yağ, yapay katkı, renklendirici, şeker, gibi…) içermez.
- …(Kansersiz Yaşam Vakfı, TÜBİTAK, gibi…) tarafından onaylandı ibarelerini önemsiyorlar.
Pazarlama uygulamalarında nasıl yansımalı?
Kilit cümle “Gözümle görmeden inanmam.” Buradan yola çıkarak “Hastalık Hastalığı” trendi, marka yönetiminde daha çok ürün ve ambalajla ilgili unsurları etkileyecek. Ancak, sağlık ve hastalıkla ilgili konularda yaygın olarak kullanılan dijital bilgilenme kaynaklarının kontrolsüzlüğünün ve dezenformasyon gücünün marka üzerinde negatif etki yaratmaması için dijital iletişimin de en az klasik iletişim yöntemleri kadar yoğun kullanılması gerekecek. Saygın sağlık kuruluşlarının onayını almak çok önemli olacak.
Bu trend hangi sektörleri daha çok etkileyecek?
Öncelikle çocuk ürünleri başta olmak üzere gıda, içecek, şekerleme, atıştırmalık ürünler, restoran, giyim, temizlik ürünleri, elektronik, dayanıklı tüketim ürünleri gibi kategorileri etkileyecek
9- Bir arada yalnız, Ne seninle ne de sensiz!
“Bir Arada Yalnız” trendinde müşterilerin bireysel alışkanlıklarından vazgeçmeden her ortamda yapageldiklerini yapma istekliliğini gösteriyor. Elbette mobil teknolojilerin sağladığı olanaklara hem burada hem de değil alışkanlığını yaşayan özellikle gençler mobil oyun, sosyal medya iletişimi gibi yan yana olduklarında dahi aynı şeyleri yapmak istemediklerinde yapmamayı istiyor. Yeni teknolojiler yeni dinamikler ve o da yeni bir toplum yaratıyor.
Temel mesaj önermeleri olarak:
- Paylaşılan anlarda herkesin zevkine ayrı çözümler.
- Yeniden şekillendirilmiş ürün teklifleri.
- Kişiselleştirilebilir çoklu paketler öne çıkıyor.
Pazarlama uygulamalarında yansıması
Marka yönetiminde daha çok ürün bileşenleri ve dijital çözümlerle ilgili unsurları etkileyecek. Bu trend paylaşılan anları hedefleyen ürün gruplarını daha fazla etkileyeceği için, yoğunlukla çoklu ürün sunumlarında öne çıkacak. Birden fazla insanın paylaşacağı ürünlerde herkesin kendi zevkini tercih edebilmesine ilişkin kişiselleştirilebilir kombo paket/parti boyu çözümleri gibi yaklaşımlar öne çıkacak.
Bu trend hangi sektörleri daha çok etkileyecek?
Gıda, eğlence, oyun gibi kategorileri daha fazla oranda etkileyecek…
10- Sahicilik
Bana göre diğer on trend içinde en önemlisi ve her zaman en değerli olacak olanı “Sahicilik”. Müşterilere sunulan ürün ve hizmetler kadar, onlarla kurulan ilişkinin niteliğinde de sahici ve doğal olmayı gerektiriyor. Bu trend aynı zamanda kurumsal, yerel, ulusal değerle de uyumlu olmayı diretiyor hatta korunmasını önemsiyor.
Temel önermeleri nedir?
- …’den beri aynı reçete
- …yöresinin sahici lezzetleri
- (yerel değerlere,…geleneğine,…’nin korunmasına) saygı duyuyoruz/çalışıyoruz.
Pazarlama uygulamalarındaki yansıma:
“Sahicilik” trendi marka yönetiminin tüm unsurlarını etkileyecek. Ancak tek tek pazarlama araçlarını etkilemek yerine, markanın tüm bileşenlerinin aynı anda sahicilik ve uyum gözeterek yönetilmesi gerekecek. Bu trendin diğer trendlerden temel farklı, bütünleşik marka yönetimiyle daha etkin şekilde yönetilmesini gerektiriyor. Öyle ki, marka iletişimi dışında, kurumsal sosyal sorumluluk ve müşteri ilişki programları gibi uygulamalar üzerinde diğer trendlere göre daha güçlü bir etkisi bulunuyor.
Bu trend hangi sektörleri daha çok etkileyecek?
Bu trend başta gıda, kültür ürünleri ve kişisel bakım olmak üzere tüm ürün gruplarında karşılık bulacak.