Spotify DNA’larımızla birleşiyor
Köklerimizin nereden geldiğine o kadar meraklıyız ki… Hatırlayalım; E-devlet sisteminde alt-üst soy bilgisi sorgulama hizmeti açıldığında, sistem nasıl kilitlenmişti. Hatta altyapı kaldırmadığı için hizmet bir süre askıya alınmıştı da tekrar açıldıktan sonra yüzbinlerce kişi soy bilgisini belirleyip günlerce konuşup durmuştu. Oysa markalar bu soy meselesini yeterince kullanamıyorlar sanki…
Aslında günümüzde kökeninin neresi olduğunu DNA yoluyla araştıran şirketlerin var olduğunu biliyoruz. AncestryDNA bunlardan biri. Kulak çubuğuyla iç yanaktan alınan basit bir örnekle kökenin coğrafi olarak nereden geldiğini 99 euro karşılığında araştırıp size iletiyormuş. İyi numara.
Spotify, AncestryDNA ile bir iş birliği yapmış. Diyelim ki bu hizmeti kullandınız, kökenlerinizin nereden geldiğini öğrendiniz. Yüzde 20 Yunanistan, yüzde 30 Norveç yüzde 40 Anadolu ve yüzde 10 İran çıkmış olsun. İşte, Spotify da bu noktada devreye giriyor; DNA’nızın geldiği bölgeye uygun çalma listeleri oluşturuyor. Örneğin, kökleri Norveç’e uzanan Spotify kullanıcıları Röyksopp ve a-ha, Fransa’ya uzananlar ise Stromae ve Carla Bruni gibi grup ve müzisyenlerle eşleştiriliyormuş. Hayatı, sevmeyi, kültür ve değerleri bu kadar mekanikleştirmek, bu kadar hesaba dökmek ne kadar sağlıklı acaba?
Bu powerbank’e ihtiyacınız olacak
Apple, piyasaya yeni bir ürün sundu mu, rakip markaların bu yeni lansmanları tiye alan kampanyalar hazırlaması adet olmuş. Bu konuda Samsung’un geçmişte ciddi çalışmaları vardı. Bu yıl ise Apple’ı eleştirenler kervanına Huawei de katılmış.
Apple, 21 Eylül’de diğer modelleriyle birlikte iPhone Xs’i tüm dünyaya tanıttı. O gün her sene yurt dışındaki kullanıcıların görmeye alışık olduğu gibi Apple mağazalarının önünde uzun kuyruklar oluştu. Singapur ve Hollanda’da ise Huawei güzel, görenlerin ve okuyanların ilgisini çekecek şahane bir kampanyaya imza atmış ve Apple mağazalarında yeni iPhone almak üzere bekleyen kalabalığa birer powerbank (taşınabilir güç kaynağı) hediye etmiş. Bir de not iliştirmiş hediyesine: “Here’s a powerbank, you’ll need it. Courtesy of Huawei. – İşte bir powerbank, buna ihtiyacınız olacak. Huawei’den hediye.”
Uzun pil ömrü konusunda ciddi eleştiriler alan iPhone’lar açısından iletişim fikri çok etkili. Öte yandan sadık Huawei kullanıcıları da iPhone kullanıcıları powerbank alabiliyorken biz niye alamıyoruz, diye fırsat buldukları her ortamda ve mecrada şikayetten de çekinmemişler. Haksız değiller. Zira sahip olduğun müşteriler her an çekip gidebilecekmiş gibi ihtimam ister.
Keşke tüm iller aydın gibi olsa…
Geçtiğimiz günlerde bizim arkadaşların “çok ilginç” başlıklı bir mailindeki YouTube linklerine tıklayınca çok şaşırdım açıkçası. Linkler, Aydın ilimizden bir pideci, bazlama tostçu ve incir reklamlarını içeriyordu. Çok abartılı, bir hayli komik olan videolar oldukça profesyonel çekilmişlerdi.
Makas Film’in yaptığı reklamların ilki Paris’te lüks bir restoranda klasik müzik eşliğinde yemek yiyen fakat yemeğinden tatmin olmayan, aç kalan bir tipin Paris’ten İstanbul’a giden uçaktan paraşütle atlayarak Aydın’a inmesini ve tostçuya koşmasını anlatıyor. Tabii uçaktan atladığı için polisler tostçunun etrafını çeviriyor; fakat tost sevdalısı hâlâ tostunun peşinde…
İkinci film Aydın’ın meşhur ürünlerinden incire ait. Film dünyanın en zor matematik problemini, arkadaşlarıyla girdiği bir iddia üzerine çözmeye çalışan yurdum insanını anlatıyor. Soruyu çözmek için ilkokul matematik öğretmenine, üniversite hocalarına danışan ve hatta Aziz Sancar’a e-mail atmaya çalışan arkadaş, annesinin ikram ettiği inciri yiyince kafası çalışıyor, problemi çözüyor ve NASA tarafından uzaya seyahat ödülü kazanıyor. İddiaya girdiği arkadaşlarına uzaydan selektör yapmayı da ihmal etmiyor.
Üçüncü film, Pideci Ali Usta için çekilmiş. Reklam filminde, 2023 yılında Ali Usta’nın pideleriyle pizza imparatorluğunu yıkması ve pidesinin tüm dünyaya yayılması üzerine gelecekten gelen bir robotun Ali Usta’yı ortadan kaldırmak için günümüze gönderilmesi anlatılıyor. Reklamın sonunda robot, Ali Usta’nın pidelerinin kokusuna ve lezzetine dayanamayıp insana dönüştüğü gibi pidecide çalışmaya başlıyor.
Makas Film’in sayfasında başka videolar da var; fakat bu üç reklam, yerel ölçekte yapılan şimdiye kadar gördüğümüz, hedef kitleye uygun, en başarılı yerel çalışmalardan. Oyunculuklar, Aydın şivesinin kattığı tat, müzikler ve görsel efektler birleşince adeta kısa birer parodi filmine dönüşmüş.
Yerel mecra kullanmayı düşünen, iletişimin kültür ve değerler konusunda en yerele inilerek yönetilmesinin doğru olduğuna inananlar için güzel bir örnek.
Bir de “think local, act local” diyenler için…