17 Haziran Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Nuri Murat Avcı yazdı: OKKA (VUCA) liderlerinin 7 temel fonksiyonu
Köşe Yazıları

Nuri Murat Avcı yazdı: OKKA (VUCA) liderlerinin 7 temel fonksiyonu

Nuri Murat Avcı
27 Nisan 2020
3 dk okuma
Nuri Murat Avcı yazdı: OKKA (VUCA) liderlerinin 7 temel fonksiyonu
Nuri Murat AVCI – BUBA Campus Girişimcilik Platformu kurucusu ve CEO

VUCA döneminde “OKKA’nın altına gitmemek için neler yapmalı?” başlıklı paylaşımımda VUCA ve OKKA akrostişlerini tanımlamış ve böylesine bir dünyada hayatta kalmak duygusal bağışıklık sistemimizi korumak için neler yapmamız gerektiğini yazmıştım.

Oynak zeminde (Volatility), Kesinsizliğin (Uncertainty), Karmaşanın (Complexity) ve Adlandırılamazlığın (Ambiguity) hâkim olduğu bu dünyada küçük büyük her topluluk bir lidere ihtiyaç duyuyor.

Bu bölümde ise her toplumun, topluluğun ihtiyacı olan Liderin VUCA dünyasındaki fonksiyonlarına, gelişim için yapması gerekenlere değineceğim.

OKKA (VUCA) liderinin güne başlarken kendine soracağı üç soru:

VUCA lideri kendine üç soru sorarak; bu soruların “Nasıl” ını bularak ve net cevaplar vererek güne başlamalı. Eğer gerekiyorsa ekibine de bunları sorarak beyin fırtınası yapmalıdır.

Bugün işimde / kendi hayatımda/çalışanlarımın hayatında/müşterilerimin hayatında / ailemin hayatında (Durum olarak hangisi öncelikliyse)

  • Sadeleştirebileceklerim neler?
  • Kolaylaştırabileceğim şeyler neler?
  • Hızlandırabileceklerimi neler?

Peki OKKA (VUCA) dünyasında insanların liderlerinden beklentileri nedir? Liderin hangi işlevleri yönetmesi ve yürütmesi gerekir. Biraz bundan bahsedelim.

OKKA (VUCA) liderinin bu dönemdeki 7 temel fonksiyonları ne olmalıdır?

Çevresindekilerle birlikte üreten (Co-Productive)  VUCA  liderinin aşağıdaki 7 fonksiyonu böyle dönemlerde etkin biçimde hayata geçirmesi gerekiyor.

Kutunun dışından düşünme: OKKA (VUCA) Liderinin katılımcı çözüm üretme konusunu teşvik etmesi ve çerçevenin veya kutunun dışından bir öneriyi reddetmeden önce katılımcılarla birlikte U3 testinden geçirmesi güçlü sonuçlar elde edilmesine katkı sağlıyor. U3 testinin ne içerdiğine aşağıda değineceğim.

Kaynakları Çeşitlendirme: Yeni dönem ihtiyaçlarını tespit ettikten sonra buna uygun yeni kaynaklar aramalı, aratmalı gerekirse bu konuyla ilgili bir çalışma grubunu hayata geçirmeli.

Bağlantı Yönetimi: Mevcut networkün akış / etkileşim olmayan yerlerini tespit etmeli, yeni bağlantılar ve ağlar konusunda ekibinden destek olmalı, kendisi de mesai harcamalı.

Kontrolü Sağlama: Güven kontrole engel değil. OKKA (VUCA) lideri yıkıcı veya cezalandırıcı olmayan kontrol mekanizmaları geliştirerek ekibi tedirgin etmeden sadece sürecin iyileştirilmesine yönelik yeni kontrol mekanizmaları geliştirmeli.

Dengeleyici Rol: OKKA (VUCA) Döneminde herkes ruhsal ve bedensel açıdan dengesizliğe eğilim içinde oluyor. VUCA Liderinin kendi ekibi için bir denge çarkı yapması ve bu denge çarkı ile özellikle çalışan ve iş arasını dengeleyecek bir ağırlık gibi hareket etmesi önemli. Bunu maddi ve mali konularda da etkin biçimde uygulamalıdır. (Eczanelerdeki eski tartıların, küçük gramının ince ayarlarını hatırlayın)

Değişim / Dönüşümü Yönetme: OKKA (VUCA) liderliğine soyunan bireylerin söylenmeye ve sızlanmaya hakkı yok, ayrıca bunun için harcayacak zamanı da yok… Değişim dönüşümü destekleyip çevresindeki insanlar için bunu olabildiğince sade, kolay ve hızlı biçime nasıl dönüştüreceği konusuna kafa yormalı.

Yol /Yolculuk Rehberliği: OKKA (VUCA) Liderinin feneri hep yanık olmalı. İnsanlar yollarını VUCA liderinin parıldayan ve sürekli veya düzenli aralıklarla görünen ışığıyla bulmalı. Bu nedenle VUCA liderinin Umut yakıtıyla  ve iç motivasyonunu koruması çok önemli. Bireysellikten kolektif kültüre geçiş ve katılımcı bir yönetimi desteklemek liderin üzerindeki yükü de hafifletecektir.

OKKA (VUCA) liderinin karar öncesi uygulayacağı U3 testi:

Bir OKKA (VUCA) Lideri gerek kendisi gerekse ekibiyle seçenekleri ilk etapta aşağıdaki 3 soruyu değerlendirerek vermelidir.

Seçenek;

  • Uygun mu? (Koşullara)
  • Uygulanabilir mi? (Bu koşullarda)
  • Ussal mı? (Bu koşulda)

OKKA (VUCA) Liderinin kendini ve süreçleri geliştirmesi için neler yapması gerekir?

YAPILMASI GEREKENAMAÇ
Koçluk / Mentorluk Becerileri KazanmaTakımın yaratıcılığını artırmak, takım içinde katılımcılığı güçlendirmek, motive etmek
Fasilitasyon Becerisi KazanmaTakımın sonuca ulaşmasını hızlandırmak, kolaylaştırmak ve problemi sadeleştirmek için
Agility (Çeviklik) Konusunu Hayata GeçirmeTakımın odağını ve hızını artırmak için
Design Thinking (Tasarım Düşüncesi) konusunu hayat geçirme süreçlere dahil etmeTakımın yaratıcılığını artırmak, kutu dışından düşünmesini sağlamak için
Neuro Science Çalışmalıdırİnsan davranışlarının ve eğilimlerinin farkına vararak motivasyon ve aidiyeti artırmak için
Story telling (Hikâye Anlatıcılığı) becerisini güçlendirecekİnsanlara ilham vermek ve motive tutmak için
Lessons learned (alınan dersler) arşivi yaratmalıdırTakımı yargılamadan olumsuz durumlardan ders çıkarmak, öğrenici bir ortam yaratmak, hatanın da kucaklanması gerektiğini anlatarak suçlayıcı iklimden kurtulmak ve hataların önüne geçmek için
Segmentlerine göre kişilere okuma ödevleri ve önerileri verme ve bunları paylaşma ortamı yaratmaGeçmişi okuyup, bugüne uyarlamak, geleceği okuyup bugünü şekillendirmek için

OKKA (VUCA) durumlarında konularla mücadele etmeden süreci yönetmeye geçmeniz dileğiyle yaptığım paylaşımların fayda sağlamasını dilerim.

Nuri Murat AVCI Hakkında

*BUBA Campus Girişimcilik Platformu kurucusu ve CEO su,

*Tüm Girişimci ve İş Mentorları Derneği (TÜGİM) Kurucu Başkanı,

* House of Human, International Coach Federation (ICF) akredite koçluk okulu kurucusu. Bu güne kadar 1600 ün üzerinde koç mezun etti.

*House of Human aynı zamanda Türkiye Fortune 500 de ve ağırlıklı olarak ilk 50 de yer alan  kurumlara lider geliştirme, bağlılık/mutluluk, İK Süreçleri yapılandırma konusunda eğitim, koçluk, mentorluk, süpervizyon desteği sağlıyor.

* Türkiye kurucularından olduğu Association for Coaching (GB) Türkiye Chapter ı tarafından Türkiye’de Yönetici Koçluğunun gelişimi ve üniversite öğrencilerine koçluk desteği verilmesi konusunda projeler yürütüyor.

* 3 yıl süre ile Artı Değer isimli TV Programında Türkiye’de Koçluk, Liderlik, Girişimcilik ve Mentorluk konuları işlemiştir.

* Profesyonel Koçluk ve Hayat Okyanusu isimli iki kitabı bulunuyor.

 

konuk yazar okka
1 Burger King, McDonald's'ı Google Haritalar'da hedef aldı
Burger King, McDonald’s’ı Google Haritalar’da hedef aldı
2 Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
3 HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
4 Bumerang gençler: Yuvaya dönenlerin sayısı artıyor
Bumerang gençler: Yuvaya dönenlerin sayısı artıyor
5 YouTube Rating Report: En sevilen "lezzet avcıları"
YouTube Rating Report: En sevilen “lezzet avcıları”
Güncel Haberler
Hopi, 19 milyon müşterisinin verilerini analiz etti: Babalar Günü ve Kurban Bayramı alışverişleri Black Friday'i geçti!
Hopi, 19 milyon müşterisinin verilerini analiz etti: Babalar Günü ve Kurban Bayramı alışverişleri Black Friday’i geçti!
Mart ayının en başarılı TV reklamları…
Mart ayının en başarılı TV reklamları…
37. Kristal Elma’da ödüller sahiplerini buldu!  
37. Kristal Elma’da ödüller sahiplerini buldu!  
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Neden semt pazarlarından vazgeçemiyoruz?
Haberler
Neden semt pazarlarından vazgeçemiyoruz?
Sena Tufan
13 Nisan 2025
Dikkat! O yediğiniz Cheetos 10 bin dolar değerinde olabilir...
Haberler
Dikkat! O yediğiniz Cheetos 10 bin dolar değerinde olabilir…
İrem Alimoğlu
7 gün önce
Türkiye'de üretken yapay zeka yükselişte
Haberler
Türkiye’de üretken yapay zeka yükselişte
İrem Alimoğlu
26 Nisan 2025
Haftanın marka-ajans iş birlikleri (2-9 Mayıs)
Haberler
Haftanın marka-ajans iş birlikleri (2-9 Mayıs)
Sena Tufan
9 Mayıs 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.