Gezegenimizi kurtarmak artık bir iletişim konusudur…
2022 yılı özellikle reklam sektörü için çok üretken bir yıl oldu. Medya ve reklam yatırımları ilk yarıdaki yüksek büyümeyle tüm öngörülerimizi aştı. 2021 yılını toplamda 23 milyar TL’ye yakın yatırımla kapatmışken, 2022 yılının ilk yarısında geçen yılki toplam yatırım tutarını aştık. Bu sonuçlara bakınca, hakiki anlamda büyümeyle yıl sonunda Türkiye reklam sektörünün 50 milyar TL’yi aşması işten bile değil. Bu aslında şu demek oluyor; dünya genelinde en yüksek büyüme oranına ulaşan birkaç ülkeden biri olacağız.
2019’da toplam 11 milyar TL olan yatırımların, 2022’de 50 milyar TL üstü gerçekleşiyor olması neredeyse beş misli büyümeyi tarif ediyor ki bu gidişat, bizim hemen şu anda bu büyümenin sağlıklı ve sürdürülebilir olması için harekete geçmemiz gerektiğine işaret ediyor. Büyüme memnun edici ama üç yıldır devam eden kritik bir durum var; yatırımlar içindeki TV ve Dijital mecraların toplam yüzde 93’lük payı değişmiyor. Yatırımların yönünü bir türlü diğer mecralara çeviremiyoruz çünkü bu mecraların dijital dönüşüm sancıları, yenilenmenin hızına uyum sorunları var.
İşte tam bu stratejik dönemeçte geniş sektör temsiliyeti olan dört derneğin kurucusu olduğu DPİP devreye girdi. Bildiğiniz gibi RVD, RD, IAB ve MMA Türkiye’nin birlikteliği sektör için en değerli, dünyadaki ilk ve tek “paydaşlık” örneği. DPİP’in koordinasyonuyla, Ticaret Bakanlığı desteğiyle, reklam sektöründeki dijital dönüşümün önündeki bariyerleri belirlemek, tüm paydaşlar nezdinde yaşanan sorunları tespit etmek, ağrı noktalarını ortaya çıkartmak, sektörün farklı taraflarındaki ortak görüşleri derlemek ve yine ortak akılla çözüm önerilerini üretebilmek amacıyla Ipsos iş birliğinde bir araştırma başlatıldı. Mecra, ajans, reklamveren ve derneklerden, tüm sektörün temsiliyetini sağlayacak şekilde belirlenen 40 katılımcıyla birebir görüşmeler sürüyor.
18 birebir görüşme neticesinde oluşan ara rapordaki bulgular ışığında geniş katılımlı bir çalıştay gerçekleştirildi. Diğer taraftan halihazırda yaşanan ve geleceğimizi tehlikeye atacağı çok net olan sektörümüzün yetenek krizi ile ilgili Marketing Türkiye ve RD iş birliğinde yapılan araştırma ve toplantıların, özellikle istihdam konusunun çözümüne yönelik önemli bir girişim olduğunu görüyor ve takip ediyoruz. Özetle, şu anda hepimiz sistematik şekilde tahlilleri yapıyoruz, en son sektörün MR’ını çekeceğiz… Tedavi planını da hep beraber ve en kısa sürede oluşturacağız.
Bütüncül ölçümleme çalışmaları somutlaştı
2022 yılında geleceğe dair temelini attığımız diğer önemli gelişme de reklam sektörünün olmazsa olmazı ölçümleme ve denetim için “Nevi şahsına münhasır Türkiye Projesi”nin hayata geçecek olması, bütüncül ölçümleme adına attığımız adımlarımızın “Medya Ölçüm Konseyi”nin kuruluşuyla somutlaşmasıdır. İlk etapta TİAK, RİAK, RD ve RVD’nin kuruluşunda bulunacağı, RTÜK ve Ticaret Bakanlığı’nın yönlendireceği bu ortak endüstri konseyi, sonraki fazlarda ölçüme dahil olacak diğer mecraların katılımıyla örnek gösterilecek ve Türk reklam sektörünü gelecek yıllarda gerçek potansiyeline ulaştıracak bir çalışma olacak. Bir de bizim beş yıl önce RVD’de çok paydaşlı bir yürütme kurulu olarak başlattığımız ve üç yıldır küresel oluşum Unstereotype Alliance iş birliğiyle devam ettiğimiz, sonuçları tüm dünyada örnek gösterilen Reklamda Toplumsal Cinsiyet Eşitliği harekâtımızın kısa bir sürede geldiği umut veren sonuçları var.
2019 yılında reklamcılığın en prestijli ödülü Effie Türkiye’de finale kalan ve ödül alan TV reklamlarını irdeleyerek başlattığımız Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Araştırmamızın 2022’de açıklanan son raporunda, kadın ana karakter oranının yüzde 35’den yüzde 53’e ulaşmış olması çok büyük bir gelişmedir. Reklamlarda toplumsal cinsiyet eşitliği artık vazgeçilmez bir bakış açısı olarak yerleşmeye başladı. Dört yıldır sürdürülen araştırmamızda bugüne kadar 22 ürün kategorisinde toplam 1320 TV reklamı analiz edilmiş. Bu ciddi bir know-how demek, ispatlanmış bir metodoloji demek. Geçtiğimiz günlerde hem Effie Worldwide ekibiyle hem de NewYork’taki Unstereotype Alliance Genel Sekreteri ile yazışmalarımız oldu. Dedik ki Türkiye bu araştırma metriklerinin 10’dan fazla ülkeye uyarlaması ve ölçüm sistemin oluşturulması için iş birliğine hazırdır.
Gezegenimiz için ön saflarda savaşmamız gerekiyor
Şu ana kadar bahsettiğim tüm çalışmalar 2023 yılında da sürecek projeler, bunların yanında iki çok önemli konumuz daha var. İlk olarak gezegenimizi kurtarmak, iklim kriziyle başa çıkmak için başlatılan tüm çalışmalarda sektör olarak ön saflarda savaşmamız gerektiğine inanıyoruz çünkü “Gezegenimizi kurtarmak artık bir iletişim konusudur”. WFA tarafından 2021’de hayata geçirilen ve RVD’nin de imzacıları arasında olduğu Gezegen Taahhüdü (Planet Pledge), iklim değişikliğiyle ilgili Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerinde ortaya konan zorluklarla başa çıkmada yardımcı olacak tutum ve davranışları teşvik etmek için pazarlama sektörünü harekete geçirmek, reklamcılıkta yapılan her işin sürdürülebilirlikle bağlantısı olduğunu anlatmak üzere tasarlanmış bir hareket. Yeni kurduğumuz Sürdürülebilirlik Yürütme Kurulumuz ile pazarlamanın sahip olduğu güç ve etkiyi kullanarak, Türkiye’deki harekete liderlik etmeye hazırlanıyoruz. 4. Reklam Konseyi de bu konuya dikkat çekmek için bu yıl “Yeşil Reklamlar” ana temasıyla toplandı ve Gezegen Taahhüdü hareketine destek verilmesi yönünde karar aldı.
Pazarlamaya yön verenler İstanbul’da buluşacak
2023’teki diğer önemli başlık da Cumhuriyetimizin 100’üncü yılında dünyanın en önemli ve prestijli pazarlama etkinliği WFA Global Marketer Week’e ev sahipliği yapacak olmamız. Dünyanın dört bir yanından pazarlamaya yön veren markaların üst düzey yöneticilerinin katılacağı 25-28 Nisan tarihlerindeki etkinlikte, herkesin katılımına açık olacak büyük Marketing Konferansı 27 Nisan’da Lütfi Kırdar Kongre Sarayı’nda gerçekleşecek. Biz hazırlıklarımıza şimdiden başladık, tahminimize göre İstanbul’da 1000 kişilik rekor katılımcı bekleniyor ki tarihe geçecek bir sektör buluşması olacağı kesin. Türkiye’nin ve Türk reklam sektörünün tanıtımı için üst düzey önem taşıyan, 2023 yılına damgasını vuracak bu etkinliğe, tüm sektör paydaşlarımızın desteğini ve katılımını bekliyoruz. 2023 sektörümüz için daha üretken bir yıl olsun.