Artık “dönüştüren pazarlama” çağındayız
Bu kadar hızlı akan, sürekli değişen ve anlık olarak yeniliklerin yaşamımıza girdiği ve çok hızlı bir şekilde alışkanlıkların değiştiği ve hatta yok olduğu bugünlerde, 2023 yılı için beklentilerimizi paylaşmak bir hayli zor olacak… Geleceği belirlemek için geçmişte ve anda yaşanan değişiklikleri değerlendirmek her durum ve şartta umudu korumak en doğrusu gibi görünüyor.
2022 yılında; artık dijitalde söz söylemeyen, influencer pazarlaması gerçekleştirmeyen ve sürdürülebilir fayda iletişimi sağlamayan markaların neredeyse olmadığı bir dönem başladı. Sürdürülebilirlik, iklim krizi, çevre konuları bir önceki yıla göre epey önem kazandı ve kazanmaya devam edecek. Dijital projeler, saha, etkinlik ve PR alanındaki tüm faaliyetlerde istisnasız tüm markalarımızı bu sorunun çözümüne katkıda bulunmaya davet etmeliyiz. 2021 yılının sonlarında Facebook’un kurucusu ve CEO’su Mark Zuckerberg’in “Facebook artık bir metaverse şirketi” diyerek yaptığı açıklamayla metaverse kavramıyla tanıştığımız yılın ardından 2022, metaverse evrenini tanıma ve kavrama yılı oldu. Bu yıl markalar; sürdürdüğü fayda iletişiminin yanına bu kavramı da ekleyerek bu evrene yapılan yatırımlarla birlikte pazarlama faaliyetleri yeniden tasarladı. TikTok’un başlattığı kısa video akımı daha da çoğalarak var olan sosyal medya mecralarını da değiştirme yönüne gitti.
İnternet kullanıcı sayısı 5,07 milyara ulaştı
We Are Social’ın 2022 yılının 4’üncü çeyrek raporunda dijital verilere yer verilirken kullanıcı davranışlarına dair içgörüler de paylaşıldı. Yayınlanan rapora göre; 2022 yılında küresel mobil kullanıcıları 5,48 milyara, internet kullanıcıları ise yüzde 3,5 artarak 5,07 milyara ulaştı. Kısa video akımlarının etkisi de raporu yansıdı. Harcanan süre baz alındığında sosyal medya kanalları arasında yer alan YouTube ilk sıraya, TikTok ise ikinci sıraya yerleşti. Tüketici tarafında en çok kullanılan ikinci platform TikTok tarafında hem reklam erişimleri yükselmeye hem de kullanıcıların platformda harcadıkları bütçeler artmaya devam ediyor. Tüketici harcamalarında birinci sırada TikTok yer alırken; sıralama YouTube ile devam etti. We Are Social Raporu’nun ardından yılın kelimesini açıklayan Oxford Dictionary’nin kelimesi bu kez halk oylamasıyla seçildi. 2022 yılının kelimesi, yüzde 93 oranıyla “Goblin Mode” oldu. Belirsizlikler, beklediğimiz haberlerle geçirdiğimiz yıl; sosyal normları ve toplum beklentilerini suçluluk duymaksızın reddetmek yani gerekirse bir bireyin toplumsal normları reddederek istediği gibi davranması anlamına gelen “Goblin Mode” hissi ile tanımlandı. Goblin Mode; fark etmeden ya da bile isteye hepimizin yaşadığı bir his olarak yıla damga vurdu.
Bu heyecan verici verilerle, bulunduğumuz pazarlama iletişimi sektörünün her geçen gün anlam değiştirdiğini ve farklılaştığını söyleyebiliriz.
DPİD nasıl PİD oldu?
Sektörümüz dijital, veri, estetik, dizayn dönüşümü gibi alanlarla birlikte artık “Dönüştüren Pazarlama” kavramını konuşuyor. Sektör farklılaştı. Yatay ve dikeylerde farklı açılımlar ve sektörler büyümeye başladı. Data mining sektörü, gaming, podcast sektörü bunlara birer örnek. Dönüşen sektöre paralel, ajanslar da iş yapış şekillerini, odaklarını değiştirmiş durumda. İhtiyaca göre canlı veya dijital platformda esnek ve çoklu entegre iletişim etkinlikleri yönetimine denk gelmek mümkün hale geldi. PR ajansları süreç içerisinde sosyal medya iletişim ajanslarına dönüşmüş durumda. Dernek ve toplumların da markalar ve ajanslar gibi çevik bir şekilde bu dönüşüme ayak uydurması gerekiyor. 17 yıldır faaliyet gösteren Doğrudan Pazarlama İletişimcileri (DPİD) olarak biz de varoluş amacımızı sorguladık. Cesaretimizi toplayarak bir dönüşüm süreci başlattık. Yönetim biçimimizi ve hedeflerimizle birlikte yeni bir anlayışı hayata geçirmeye başlıyoruz. Adımızı daha kapsayıcı, kucaklayıcı olma hedefiyle Pazarlama İletişimcileri Derneği (PİD) olarak yeniledik. PİD ile beraber dönüşen sektöre ve değişime uyum sağladığımız 2023 yılında yeni bir yapılanmaya, yeni bir döneme başlayacağımız için çok heyecanlıyız. Sektördeki ajanslara ilham vererek yaratıcılığın, yaratıcı ekosistemin gelişmesine katkıda bulunmayı hedefliyor, ajansların kurumsallaşması ve markaların kurumlar olarak doğru hareket etmelerini sağlamak noktasında sektöre liderlik etmeyi önemsiyoruz.
2023 metaverse’ün yılı olacak
Ajanslarla ve markalarla daha fazla iletişimde olarak, ortak bilgi paylaşımına ihtiyacımız var. Uçtan uca, dijital ve fiziksel yolculukta, farklı temas noktalarında müşteriye en doğru deneyimi aktarmak noktasında ajansların yetkinliğini artırmak ve sektör problemlerinde güç birliği yapmak hedeflerimiz arasında… Sektörel etik kodları güçlendirmek, markaların referans noktası olarak konumlanabilmek, hizmet kalitesini arttırmaya yönelik eğitim ve belgelendirme faaliyetlerinde bulunmak, sektörel ve üyeler arası iş birliği olanaklarına zemin hazırlamak ve sektörel STK’larla iş birliği içinde olabilmek önümüzdeki dönem hedeflerimiz arasında yer alıyor. STK’ların sektörel gelişimde önemli rolü olduğunun artık hepimiz farkındayız. Sektörel STK’lar ile bir araya gelerek gelişim fırsatlarının aranması, toplumsal duyarlılıklarda birlikte hareket etmek, sorunların çözülmesinde birlikte verimli adımlar atmak konusunda gayretliyiz. 2023 yılında da metaverse evreninin büyük bir değişim yaratmaya devam edeceğine inanıyoruz. Tüm markaların stratejisini, pazarlama faaliyetlerini ve hatta etkinlik alanında yapacağı çalışmaları metaverse ile birleştireceğini, sosyal medya içeriklerinde etkileşimli içeriklerin artacağını, yaratıcılık ve farklı bakış açısıyla hazırlanan içeriğin önem kazanacağını, deneyim yaşatmanın ve geride bilgi ve his bırakmanın önemli olacağı bir dönem bizi bekliyor. PİD ile beraber, değişime uyum sağladığımız 2023 yılında ailemizi daha da geliştirmek ve büyütmek için çalışarak, derneğimizi sürdürülebilir projelerde daha çok göreceğiz.