Yıl sonu alışverişleri 2023 ile ilgili neler söylüyor?
Dünya genelinde tüketiciler, belirsizliğin hakim olduğu bir dönemde bulunduklarını düşünüyor ve dolayısıyla bu durum alışveriş alışkanlıklarına da yansıyor. Google ve Ipsos’un Kasım ayında yürüttüğü bir araştırmaya göre belirsizlik hissini azaltmak isteyen tüketiciler ise yıl sonu sezonunda satın alacakları ürün ve hizmetleri daha bilinçli bir şekilde planlıyor ve ürün seçeneklerini araştırmaya daha çok zaman harcıyor. Peki, yıl sonu alışverişleri 2023 ile ilgili neler söylüyor?
Bu yıl sonu sezonunda alışveriş yapanları etkileyen belirsizlik hali büyük olasılıkla yeni yılda da devam edecek. Bu nedenle tüketiciler 2023 boyunca satın alımları üzerinde daha çok düşünecek, değerlendirdikleri ürün gruplarını genişletecek ve karar alırken dijital kaynaklardan sık sık yararlanacak. Yeni alışveriş ortamı, markalar ve perakendeciler için büyük bir zorluk anlamına gelse de aynı zamanda, tüketicilerin bilgi edinmesine ve satın alım kararlarına güvenmesine yardımcı olma konusunda heyecan verici fırsatlar da sunuyor.
Google ve Ipsos’un iş birliğiyle yapılan ve yeni yıl için markalara ışık tutmayı hedefleyen araştırmanın öne çıkan verileri şöyle sıralanıyor:
- Yıl sonu sezonunda alışveriş yapanların yüzde 20’si plansız bir satın alım gerçekleştirdiğini, yüzde 80’i ise alışveriş yapmadan önce araştırma yaptığını veya seçeneklere göz attığını belirtiyor.
- Kararlarını güvenerek vermek isteyen tüketicilerin en sık yararlandığı kaynaklar arasında online puanlar ve yorumlarla fiyat karşılaştırmaları yer alıyor. Tüketiciler bu kaynaklardan, aile ve arkadaşlarının önerilerine kıyasla daha çok yararlanıyor.
- Tüketicilerin üçte biri daha önce ürün veya hizmet almadıkları markaları değerlendirmeye açık olduklarını belirtiyor. Ankete katılanların neredeyse yarısı ise hemen alışveriş yapmayı planlamasa bile yeni markaları takip etmeyi sevdiğini dile getiriyor.
- İndirim tüketicilerin satın alma kararlarını etkileme konusunda güçlü bir faktör olsa da dikkate alınması gereken başka unsurlar da var. Yıldız puanı yüksek olan ürünleri gösterme, ücretsiz teslimat veya iade seçeneği sunulması indirimlerden daha etkili olabiliyor.
- Günümüzde tüketiciler karar verirken hem fiyatı hem dengeyi hesaba katıyor. Örneğin Black Friday ve Siber Pazartesi indirimlerinde katılımcıların yüzde 81’i en iyi fiyatların sunulmasına, yüzde 80’i ise en iyi ürünün en iyi kalitede olmasına önem veriyor.
- Dijital kaynaklar hem ürün araştıran hem de indirim arayanlar için oldukça önemli. Katılımcıların yüzde 86’sı daha bilinçli alışveriş kararları alabilmek için online kanallara başvurduğunu belirtiyor.