Yemesi pratik pazarı agresif!
Yoğun hayat temposunda hazır ve sağlıklı yemeklere hızla ulaşmak isteyenlerin taleplerine gıda sektörü geliştirdiği inovatif çözümlerle karşılık veriyor. Çorbadan barbunya pilakiye, makarnadan etli kuru fasulyeye kadar Türk damak tadının öne çıkan lezzetleri inovatif markalarca poşetleniyor ve “pratik yemek”ler yalnızca birkaç dakika ısıtılarak servis edilecek halde raflarda yerini alıyor. Peki, tüketiciler pratik yemek ürünlerini ne sıklıkla tüketiyor? Bu alanda öncelikli kriterleri neler? En çok hangi markalar tercih ediliyor? Yanıtlar Marketing Türkiye için YouGov’un gerçekleştirdiği “Pratik Yemek Pazarı Araştırması”nda…
Toplum olarak en büyük tutkularımızın başında geliyor yemek yemek. Özenle hazırlanmış masaların başında kalabalık olmayı elbette halen çok seviyoruz ancak hayatın geçmişe nazaran çok daha yüksek bir tempoda ilerlediği de bir gerçek. Kısa sürede hızla hazırlanan (ısıtılan) ve masaya konan “pratik yemekler” gıda sektöründeki rekabete yeni bir boyut katarken tüketicide de karşılık bulmayı başardı. Marketing Türkiye adına YouGov’un gerçekleştirdiği “Pratik Yemek Pazarı Araştırması” her 10 kişiden 8’inin pratik yemek ürünlerini tükettiğini gösteriyor. Özellikle 18-44 yaş aralığındaki tüketicilerin ilgisini çeken pratik yemeklerin 45-55 yaş aralığındaki tüketicileri “sağlıklı” olduğuna dair ikna edebilirse daha da geniş bir kitle yaratacağına da şüphe yok.
Her 10 kişiden 8’i pratik yemekleri tüketiyor
Araştırma katılımcılarının yüzde 83’ü pratik yemek ürünlerini tükettiğini belirtiyor.
Yanıtlar yaş kırılımında değerlendirildiğindeyse 18-44 yaş arasındaki katılımcıların 45-55 yaşa göre anlamlı derecede daha fazla pratik yemek ürünleri tükettikleri ortaya çıkıyor.
Haftada 1 gün akşam yemekleri “pratik”
Katılımcıların üçte biri pratik yemek ürünlerini haftada bir kez tükettiğini belirtirken yüzde 23’ü 2-3 günde bir kez tükettiklerini ifade ediyor. Bununla birlikte, pratik yemek ürünleri en çok akşam yemeğinde tüketiliyor.
Yalnızca 18-24 yaş grubu tüketicileri öğle yemeğinde pratik yemek ürünlerini daha fazla tükettiklerini söylüyor. Özellikle 18-24 yaş arası katılımcıların öğle yemeğinde pratik yemek ürünleri tercih etmelerinin bu pazarı fast-food alternatifi veya benzeri olarak düşündüklerinin önemli bir işareti olarak değerlendirilebilir.
Tüketiciyi “hız” cezbediyor
Katılımcılara pratik yemek ürünlerini tercih ederken önceliklerinin neler olduğu sorulduğunda öne çıkan kriter “pratik ve hızlı servis edilmesi” oluyor. Öte yandan tüketiciler “güvenilir” markaların pratik yemek ürünlerini önceliklendiriyor. Ortalama yanıtlar içerisinde “sağlıklı olması” kriterler arasında pratiklik ve marka güveninden daha sonraki öncelik olarak değerlendirilmiş olsa da 45-55 yaş grubu için sağlık kriterinin diğer yaş kategorilerine göre anlamlı derecede daha yüksek olduğunu belirtmekte fayda var…
Potansiyel müşteriler için en büyük bariyer “sağlık”
Katılımcıların yüzde 17’si pratik yemek ürünlerini tüketmediğini belirtiyor. Pratik yemek ürünlerini tüketmeyen katılımcıların dörtte biri hiçbir şekilde ürünleri tüketmeyeceğini söylüyor. Bununla birlikte, yüzde 62’si ise ürünlerin sağlıklı olduğuna dair bir belge sunulduğunda ürünleri tüketmeye hazır ve istekli. Bu noktada özellikle sağlık kuruluşları veya bakanlık onaylarının ürünün değer önermesi olarak sunulmasının yeni tüketiciler kazanmak için etkili olacağı söylenebilir…
Pratik yemek denince akla ilk makarna geliyor…
Katılımcılara “pratik yemek ürünleri” başlığı altında akıllarına gelen yemekler sorulduğunda yaklaşık 10 kişiden dördünün yanıtı “makarna” oluyor. “çorba/hazır çorba”, “pizza” ve “menemen” ise makarnadan sonra katılımcıların açık uçlu soruya verdikleri yanıtlar arasında öne çıkıyor.
Hamur işleri pratik yemeklerde fark yaratıyor
Katılımcılara en çok tükettikleri pratik yemekler sorulduğunda ise istatistiksel olarak anlamlı derecede makarnanın (yüzde 65) diğer yemek çeşitlerinden daha fazla tercih edildiği görülüyor. Makarnayı, yüzde 45’le mantı takip ederken, yüzde 44 ile hazır pizza üçüncü sırada yer alıyor. Böylelikle zirveyi hamur işlerinin ele geçirdiği de verilere yansıyor.
İlk adres marketler
Katılımcıların yüzde 89’u pratik yemek ürünlerini marketlerden satın aldıklarını belirtiyor. İnternet üzerinden (gerek e-ticaret siteleri, gerek marketlerin internet adresleri) yapılan pratik yemek alışverişleri ise yüzde 34 oranında verilere yansıyor.
Tavsiye edilme oranı yüksek
Pratik yemek ürünlerini tüketenlerin yüzde 91’i arkadaş ve ailesine bu ürünleri tavsiye edebileceğini söylüyor. Hal böyleyken müşteri memnuniyeti daha da büyük bir önem kazanıyor zira “word of mouth” potansiyeli göz ardı edilemeyecek kadar yüksek. Bu nedenle mevcut tüketicilerin beklentilerini karşılamanın yeni tüketiciler kazanmanın kapısını aralayacağını söylemek mümkün…
Superfresh zirvede
Her geçen gün büyük bir ivmeyle büyüyen pazarda elbette tüketicilerin marka tercihleri de büyük bir önem taşıyor. Katılımcılara en çok tükettikleri pratik yemek markaları sorulduğunda yüzde 43’ünün SuperFresh yanıtını vermesi zirvedeki markanın yerinin sağlam olduğunu gösteriyor. Katılımcıların yüzde 29’u en çok tükettiği pratik yemek markasının Dardanel olduğunu söylerken yüzde 28’i Knorr ve yüzde 25’i Yayla markasının tercih ettiğini söylüyor.
Araştırmanın metodolojisi
Marketing Türkiye adına YouGov’un 2-10 Ağustos 2022 tarihlerinde gerçekleştirdiği “Pratik Yemek Pazarı Araştırması”na Türkiye temsili 1002 kişi katıldı. Çalışmada kantitatif araştırma yöntemlerinde CAWI kullanılarak tamamen online şekilde katılımcıların anketteki soruları yanıtlaması sağlandı. Yanıtlar yüzde 95 güven aralığında +-3 hata payıyla analiz edildi.