Yaşamdan ilham alan trendler…
I-AM Global Deneyim Tasarım Ajansı, tüketici davranışlarını etkileyen trendleri incelediği “Yaşamdan İlham Alan Trendler 2023” raporunu yayınladı. “Akışkanlık” temasını ele alan rapor, bu kapsamda öne çıkan “merkeziyetsizleşme”, “müdanasız yaşamlar” ve “yabana dönüş” trendlerinin yükselişine işaret ediyor. Peki bu trendler ne anlama geliyor?
Akışta olmak
Yaşamdan İlham Alan Trendler – 2023 Raporu, 2022 yılında yayınlanan raporda yer alan “topluluklaşma,” “dördüncü duvar,” “empati” ve “simbiyoz” trendlerinin yeni yılda halen etkisini koruduğunu; bu yılki trendlerin de bu kavramlardan yola çıkarak yeni formlarla insan davranış ve beklentilerine yön vereceğini ortaya koyuyor. Trendlerin birçoğu yıllar içerisinde değişkenlik gösterse de, bazı trendler güç kaybetmiyor ve dönüşerek insan yaşamını etkilemeye devam ediyor. Mega, Macro ve Micro trendlerin tamamında etkisini gösteren akışkanlık kavramı özellikle son yıllarda gerçekleşen global olayların neticesinde sınırların ve alışagelmiş tanımların gücünün azalmasıyla yaşamlarımızda daha büyük yer kaplıyor.
Yeni trendler yükleniyor…
I-AM Trend Raporu “akışkanlık” teması ışığında, “merkeziyetsizleşme,” “müdanasız yaşamlar,” “yabana dönüş” ve “kuşak-1” trendlerini inceliyor. Trendleri global örneklerle destekleyen rapor, markalara her bir trendi kendi çalışma alanlarına nasıl uygulayabileceklerine dair yol gösteriyor. İşte bu trendlerin ardındaki içgörüler…
Akışkanlık
Hayat akışkandır, bu nedenle kalıplara ve düzene olan derin ihtiyacımızın hayatımızın büyük bir kısmını kapsaması mantığa aykırıdır. Sosyo-ekonomik düzenin, çevresel etkilerin, birey ve olaylara karşı tutumların, teknolojik parametrelerdeki dramatik değişikliklerin ve doğru “kabul edilen” yapılara meydan okumanın cesaretlendirildiği zamanlarda yaşıyoruz. Çalışma sistemleri, iş modelleri, fiziksel ve dijital alanların kullanım biçimlerinde gördüğümüz esneklik, değişim ve dönüşüme karşı direnmek yerine yaşamın akışına kapılmanın zamanının geldiğini gösteriyor.
Merkeziyetsizleşme
Merkeziyetsizleşme trendi, 2022 Trendlerinde aktarılan Topluluklaşma trendi gibi markaların tüketici ve toplumların yaşamlarındaki yerlerini yeniden şekillendirmeleri gereksinimine işaret ediyor. Merkeziyetsizleşme, bir alandan diğerine akıcı hareketi ifade eder; gücün, bilginin, zamanın ve kaynakların hareketidir. Esnekliğin ve keşfin anahtarıdır. Markalar yalnızca çevik çalışma modelleri oluşturmak için değil, kaynaklarını aynı zamanda amaçlarını destekleyecek yeni iş kaynakları yaratmak için kullanılıyorlar. Merkeziyetsizlik yeni yollar keşfetmeyi teşvik eder, yeni ürün ve hizmetlerin keşfi için yeni bir oyun alanıdır.
Müdanasız Yaşamlar
Markaların artık bireyleri destekleme ve kapsayıcı bir tutum benimsemenin, yani Empati Trendinin (I-AM 2022) ötesine geçerek; sesini duyuran, kendine engel koymayan ve kendini olduğu gibi kabul eden, seçimlerinin arkasında durup pişmanlık duymayan tüketicilere yaklaşması gerekiyor. Bu tüketiciler, markaların onları farklı ırk, cinsiyet kimliği, kültürel ve sosyal geçmişe sahip varlıklar olarak kabul edip kucaklamasını isteyen kişiler. Basmakalıp tanımlardan uzaklaşan bu bireyler, onlar için önemli olan konuları dile getirirken markaların yanlarında olmasını, onları desteklemesini bekliyor. Bu Müdanasız duruşu anlamak, markaların müşterileriyle daha derin bağlar kurmasını sağlayarak gurur, sadakat ve anlaşılma duygusu yaratacak. Bir TikTok fenomeninin söylediği gibi, “toplumun kısıtlamalarını üzerimizden sıyırıp atıyoruz.”
Yabana Dönüş
Bu eğilim, tüketicilerin doğayla daha dengeli şekilde bir arada yaşam talep ettiği Simbiyoz trendinin (I-AM 2022) evrimi aslında. Yabana dönüş, kentleşmeyle doğal yaşam arasındaki bir akış. Modern bir yaşamı kırsal bir varoluş için terk etmek değil, ikisinin dengesini keşfetmek…
İnsanlar günbegün doğadan uzaklaştıkları için sıkça kendi özlerinden de uzaklaşma hissini yaşıyorlar, gerçek varlıkları mevcut koşullarını koruyarak daha doğa odaklı bir yaşama alan açmanın yollarını arıyor. Yabana dönüş, doğa alanlarını yeniden diriltmek, kentsel alanlardaki küçük toprak parçalarına tohum bombaları atmak veya bitki temelli vegan beslenmeden “atadan kalma” hayvan temelli bir diyete geçmek gibi eylemleri kapsıyor.
Kuşak-1
Geçen yıl markalar tüketicileriyle Empati’yi (I-AM 2022) keşfetti. Bu yaklaşım daha kapsayıcı, daha eşitlikçi bir alanın keşfine dönüştü. Yetişkinler, yaşları ne olursa olsun, aynı mağazalardan alışveriş yapıyor. Gençlerden büyükanne ve büyükbabalara kadar herkes teknoloji trendlerini ve sosyal medyayı takip ediyor. En çok sevilen son moda şarkı veya internette dolaşan komik video gibi popüler kültür nesneleri nesiller arası farklılıklar gösterse de; farklı kuşakları anlamak için kullanılan tüketici verilerini incelenme trendi artık gücünü kaybediyor. Tüketici tabanlarına daha geniş bir perspektiften bakmak, markaların etki alanlarını yalnızca mevcut ortam için büyütmelerine değil, aynı zamanda geleceğin müşterileri için marka sadakati yaratmalarına da yardımcı olabilir.
2023’te sizi “farklı” yapacak 7 kreatif trend!
Markalardan içerik üreticilerine ve hatta yalnızca niş bir gruba hitap eden sosyal medya kullanıcılarına dek herkes iletişim çağında bir fark yaratma, hedef kitlesinin kalbini kazanma yarışında. Yarışın kolay olmadığı ve dikkat çekebilmek için yalnızca birkaç saniyelik şansınız olduğu gerçek. Ancak o kısa saniyeler içerisinde; trendleri doğru okuyarak içgörü geliştirenler ve içeriklerini bu doğrultuda üretenler dikkatleri üzerine çekerek kitlesiyle bağlarını güçlendiriyor. Peki 2023 için öne çıkan kreatif trendler neler? Dahası ve belki de daha önemlisi bu trendleri projelerinize nasıl entegre edebilirsiniz? Yanıtlar Depositphotos’un dünya çapında 30 milyon kullanıcısının görsel arama ve indirmeleri doğrultusunda hazırladığı kreatif trendler raporundan geliyor…