Yapay zekanın o kadar da zeki olmadığını gösteren 6 örnek…
Emekleme dönemini henüz tamamlamamış olan yapay zekanın ayaklanıp koşmaya başlaması çok da uzun sürmeyecek gibi görünüyor. Yine de en azından şu aşamada herhangi bir sektörün sırtını tam anlamıyla yapay zekaya yaslaması çok olası değil. Çünkü olası hataların önüne geçilmesi için hala devreye insan faktörünün girmesi gerekiyor. Nitekim yapay zeka da bunu reddetmiyor ve “Yapay zeka mantık hatası yapabilir mi?” diye sorduğumuz ChatGPT, “Evet, yapay zeka sistemleri mantık hatası yapabilirler” şeklinde cevap veriyor. Yapay zekanın “error” verdiği örnekleri incelikten sonra, ChatGPT’nin cevabına kulak verdik…
Bireysel olarak rahatlıkla kullanılabilen yapay sistemlerinin sayısındaki artış, yılın öne çıkan teknolojik gelişmelerinden biri oldu. Yani tabiri caizse yapay zeka bu yıl kamuya açıldı… Anahtar kelimeleri metne dönüştüren, sorulara yanıt veren ChatGPT ve fotoğrafları avatara çeviren LensaAI gibi uygulamalar günler içerisinde milyonlarca kullanıcıya ulaştı. Ancak tohumları yıllar önce atılan yapay zekanın en olgun meyvelerini verdiğini söylemek için henüz erken. Öyle ki yapay zekanın yaptığı mantık hataları, büyük gaflara da dönüşebiliyor…
Yapay zeka “Böcek” ve “haşere”yi birbirine karıştırdı…
İçerik platformu Onedio’nun 2020 yılında haber yazımını geliştirmek için test ettiği yapay zeka, o dönem hastanede bulunan Antalya Büyükşehir Belediye Başkanı Muhittin Böcek’in soyadını kasıtsız bir şekilde “haşere” olarak değiştirmişti. Ardından platform açıklama yapmış ve özür dilemişti ancak bu olay yapay zekanın gündem olan gaflarından biri olarak hafızalarda yer edindi.
Yapay zeka avatar uygulaması Lensa AI, kullanıcıların kıyafetli yüklediği fotoğrafları kıyafetsiz olarak avatara dönüştürmesiyle gündem oldu. Verilen anahtar kelimeleri görsele dönüştüren yapay zeka arayüzü Generative AI, bir kullanıcının “nehir aşağı yüzen somon” istemesi üzerine cansız bir parça somonu sular içinde resmetti.
Ortak sıkıntılardan biri: Irkçı söylem
Meta’nın bilimsel çalışmaları hızlandırmak amacıyla geliştirdiği Galactica adlı yapay zekanın ömrü pek de uzun olmadı. Galactica, anlamlı gibi görünen cümleler kuran ancak ırkçı söylemlerde bulunan yapay zekanın fişini çekildi. Microsoft, Mart 2016’da Twitter chatbot’u “Tay”i tanıttı. Tay’in, insanlarla etkileşim kurdukça daha akıllı hale gelmesi gerekiyordu ancak en çok etkileşim ırkçı hesaplardan gelince yapay zeka Hitler yanlısı bir Twitter hesabına dönüştü.
Google Brain Düşük çözünürlüklü görsellerin kalitesini yükseltmek amacıyla 2017 yılında bir yapay zeka geliştirdi. Ancak Google’ın bu yapay zekası bazı durumlarda insan fotoğraflarını canavar benzeri canlılara dönüştürdü.
“Mantık hatası, sonuca ulaşmayı engeller”
ChatGPT’nin konuya ilişkin cevabının tamamı ise şöyle:
“Evet, yapay zeka sistemleri mantık hatası yapabilirler. Mantık hatası, bir sistemin doğru bir sonuca ulaşmasını engelleyen bir hatadır. Yapay zeka sistemleri, programlanan kurallar ve veriler doğrultusunda hareket etmektedirler ve bu kurallar ve veriler doğru olmayabilir. Bu nedenle, yapay zeka sistemleri yanlış sonuçlara veya yanlış kararlara ulaşabilirler. Bu durum, yapay zeka sistemlerinin doğru verilerle eğitilmediğinde veya yanlış bir şekilde programlandığında daha olasıdır. Bu nedenle, yapay zeka sistemlerinin doğru verilerle eğitilmesi ve doğru bir şekilde programlanması önemlidir. Ayrıca, yapay zeka sistemlerinin çıktılarının doğruluğunu kontrol etmek ve sistemin verdiği sonuçları incelemek de yapay zeka sistemlerinin mantık hatası yapma riskini azaltacaktır.”
Yapay zeka (Artificial Intelligence / AI) gelişmeye devam ettikçe, tasarım alanı üzerindeki potansiyel etkisi de artıyor. Görsel tasarımdan dijital pazarlamaya kadar, yapay zeka tasarımcıların çalışma şeklini değiştirmeye başladı bile. Adobe Sensei gibi yapay zeka destekli araçlar, tasarımcıların her zamankinden daha gerçekçi ve gerçeğe yakın görseller oluşturmasını mümkün kılıyor. Peki tasarım için gelecekte ne olacak? Bunu kesin olarak söylemek zor. Ancak kesin olan bir şey var: Yapay zeka, tasarımın geleceğini şekillendirmede büyük bir rol oynayacak. Dijital pazarlama alanında da yapay zeka varlığını hissettirmeye başlıyor. Google Adsense gibi yapay zeka destekli araçlar, pazarlamacıların reklamları daha önce hiç olmadığı kadar etkili bir şekilde hedeflemesini mümkün kılıyor. AI teknolojisi gelişmeye devam ettikçe, AI’ın dijital pazarlama üzerindeki etkisinin de artmasını bekleyebiliriz.