14 Kasım Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Modern çağın ejderhası "yapay zekâ" nasıl eğitilir?
Haberler

Modern çağın ejderhası “yapay zekâ” nasıl eğitilir?

Marketing Türkiye
16 Mart 2024
3 dk okuma
Modern çağın ejderhası "yapay zekâ" nasıl eğitilir?
Doç. Dr. Mehmet Nuri İNEL
ARGE Danışmanlık Partneri

Cressida Cowell’ın, “Ejderhanı Nasıl Eğitirsin” kitabını hatırlayarak, yapay zekânın günümüz ve gelecek için önemli, eğitilebilir bir güç olduğunu söyleyebiliriz. Yapay zekâyı nasıl anlamamız gerektiğiyle ilgili hem bireysel olarak hem de şirket olarak neler yapabileceğimizi kısaca değerlendirelim. Yapay zekâ dünyasını kendi hayatımıza ve işimize katmak, bu gücü eğitmek diğer bir deyişle doğru yararlanmak için yapılabilecekleri konuşalım.

Yapay zekânın temelinde verilerin yattığını duymuş olabilirsiniz. Biraz daha ileriye gidersek, basitçe herhangi bir durumla ilgili nedensellik ilişkisini verileri kullanarak ve algoritmalarla kurarak sonuca ulaşmamızı sağlayan bir dünyadan bahsediyoruz. Hem bireysel olarak hem de işimizle ilgili yapay zekânın nasıl değer yaratacağını ifade etmeden önce, çok miktarda doğru verinin varlığının yapay zekânın kurgusu için gerekli olduğunu belirtmek isterim.

Bireysel olarak yapay zekânın günümüz koşullarında ilk yardımını örneklendirirsek, istediğimiz bilgiye daha net ve sonuç odaklı erişebilmemizi sağlamasıdır. Herhangi bir konu ile ilgili ChatGPT, Bard (yeni adıyla Gemini) vb. yazılımlarla çok net olarak öğrenmek ve uygulamak istediğimiz konu ile ilgili hızlı dönüşler alabiliyoruz. Örnek vermek gerekirse “X pazarında hangi şirketler var?” sorusunu herhangi bir uygulamaya sorduğumuzda veriler incelenerek bize bir dönüş sunuyor.

Ancak yapay zekânın çalışma evreninin genişliğini düşündüğümüzde bize çok daha detaylı bir bilgi sunabilecektir. Bunun için belirtilen soru yerine tam olarak almak istediğiniz bilgileri ve durumumuzu net olarak tanımlamalıyız. Arkadaki sistemin değişkenlerle çalışma mantığı gereği sorunuzu oluşturan mevcut durumunuzu iyi bir şekilde analiz etmelisiniz. Yapay zekâya sizin durumunuzu doğru tanımlamadığınız sürece alacağınız cevap sonuç odaklı olmayabilir. Örneğin “X sektöründe X yıldır faaliyet göstermekteyiz, X özelliklerimiz bizim için çok değerli, X ürünlerini üretmekteyiz, X ülkesinde, X pazarına giriş yapmak istiyoruz, bu pazara yeni girecek X satış hacmini hedefleyen bir şirket için pazarda hangi rakipler yer almaktadır. “diye soru tasarlanabilir.

Verdiğim örneğe gelecek cevabın önce de belirttiğim gibi, verilerin varlığı ve doğruluğu ile sınırlı olduğunu unutmamalıyız. Bireysel olarak en kolay şekilde yapay zekânın kullanılabileceği ilk akla gelen örneklerden biri bu olabilir. Kendi ihtiyacınıza göre sorunuzu geliştirebilirsiniz.

Bireysel olarak yapay zekânın ikinci yardımı çıktı odaklı değer yaratmasıdır. Sunumdan tutun logoya, şarkıya, görsele vb… ihtiyacınız olan birçok çıktı, yapay zekâ destekli uygulama tarafından üretilebiliyor. Her ne kadar yazı amacımız olmasa da yapay zekâ çıktılarının kullanımında etik davranılması zorunluluğunun altını çizmek gerekmektedir.

Buzdağının görünmeyen kısmını anlamak…

Yapay zekâyı doğru kullanmak için arka planda çalışan yapının nedensellik ile ilgili olduğunu bilerek doğru yönlendirmeyi yapacak şekilde kurguyu oluşturmalıyız. Yani herhangi bir çıktı ya da bilgi almak istiyorsak mevcut durumumuzu net bir şekilde tanımlamalıyız.

Şirketler için ise, yazılımcı olmasak bile bir çalışan olarak kendi iş süreçlerimize katabileceğimiz bir yapay zekâya dayalı uygulama olabileceğini bilmek ve bu farkındalıkla kendi işimize bakmaktır.  Şirketler için doğru verinin varlığı ile özetle üç ana önemli konuda yapay zekânın fayda yarattığını söyleyebiliriz.  

Strateji ve yön belirlemek: Verilerden hareketle finansal veya şirketin stratejisi ile ilgili kısa, orta ve uzun vadeli kararların verilmesi için yapay zekâ ile destek sunulmakta, doğru değişkenler belirlendiğinde yönetim kurullarının bile yapay zekâya dayalı karar vermesi sağlanmaktadır.

Satış ve iş geliştirmek: Müşterilerin segmentasyonundan, müşteri analitiğine, pazarlama kampanyalarına, fiyatlamaya, satış yeri seçiminden, ürün ile ilgili kararların verilmesine, sadakat sistemlerine, marka değerini belirleme vb… kadar geniş bir çerçevede satış geliştirmek istediğiniz konularda yapay zekâya dayalı değer yaratılmaktadır. Müşteri deneyimini geliştirecek birçok yapay zekâya dayalı çözüm bulunmaktadır.

Operasyonel verimlilik yaratmak: Süreçlerin doğru, verimli ve hızlı gerçekleşmesini sağlamak için insan kaynakları süreçlerinden, tedarik, depolama, ürün-hizmet üretimindeki süreçlere kadar geniş bir alanda verimlilik ve hız odaklı çözümler sunulmaktadır. Denetim ile ilgili yapay zekâ uygulamaları da bu başlıkta değerlendirilebilir. Özellikle robotik süreç otomasyonlarının yapay zekâ ile daha da geliştirildiği, ERP sistemleri ile entegre çalışan çözümler bulunmaktadır.  

Her şirketin kendi dinamiklerine, stratejilerine göre yapay zekâdan yararlanma seviyesi farklı olmaktadır. Yapay zekânın şirketlerde kullanımı için öncelikle ihtiyaçlarınızı anlamakla işe başlıyoruz. Amacınızı, süreci ve verilerinizi inceleyerek yapay zekâdan beklentinizi ve yaratacağı değeri analiz ediyoruz. İhtiyacınıza göre entegre çözüm sunuyoruz veya yol haritasını tasarlıyoruz.  

featured Yapay Zeka
1 The Tech Summit 2025: Yapay zeka ile güçlendirilmiş gelecek nasıl olacak?
The Tech Summit 2025: Yapay zeka ile güçlendirilmiş gelecek nasıl olacak?
2 Amazon Türkiye açıkladı: Türk halkı indirim yorgunu...
Amazon Türkiye açıkladı: Türk halkı indirim yorgunu…
3 PR ölür mü? Issız acun kalır mu?
PR ölür mü? Issız acun kalır mu?
4 İş dünyasında haftanın atamaları (1-7 Kasım)
İş dünyasında haftanın atamaları (1-7 Kasım)
5 Asgari ücret 2026'da ne kadar olacak?
Asgari ücret 2026’da ne kadar olacak?
Güncel Haberler
OpenAI, GPT-5.1’i tanıttı: ChatGPT artık daha kişisel, daha anlaşılır ve çok daha “insansı”
OpenAI, GPT-5.1’i tanıttı: ChatGPT artık daha kişisel, daha anlaşılır ve çok daha “insansı”
Starbucks’ta “Kırmızı Kupa Günü” grevi: 65 mağaza iş bıraktı
Starbucks’ta “Kırmızı Kupa Günü” grevi: 65 mağaza iş bıraktı
Haftanın marka-ajans iş birlikleri (7-13 Kasım)
Haftanın marka-ajans iş birlikleri (7-13 Kasım)
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Türkiye'nin keyif markaları
Haberler
Türkiye’nin keyif markaları
Nafizcan Önder
4 hafta önce
Dr. Serhan Yılmaz’dan içsel bir yolculuk: "Yaşamak Geçerken"
Haberler
Dr. Serhan Yılmaz’dan içsel bir yolculuk: “Yaşamak Geçerken”
İrem Alimoğlu
17 Eylül 2025
DDB Network için yolun sonu: Omnicom yeni dönemde TBWA, McCann ve BBDO ile devam edecek
Haberler
DDB Network için yolun sonu: Omnicom yeni dönemde TBWA, McCann ve BBDO ile devam edecek
Nafizcan Önder
3 hafta önce
Sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer’ları!
Haberler
Sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer’ları!
Nafizcan Önder
9 Ekim 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.