Veresiyenin yerini kredi kartı aldı: Esnaf nakit yüzü görmüyor!

Küçük esnafın nabzını tutan ‘Türkiye Geleneksel Kanalın Nabzı: REM Esnaf Barometresi’nin Ocak 2021 dönemi sonuçları açıklandı. Rapora göre küçük esnafta kredi kartı kullanım oranı yüzde 84 ile zirveye çıktı. Sadece küçük esnafta değil genel kredi kartı kullanım oranları da yükseldi. Zira son 6 ayda nakdin ciro içindeki payı yüzde 69’dan yüzde 62’ye indi. Bunun başlıca sebebi temassız ödemenin daha güvenli olması fakat bakkalların veresiye defterleri de kabarıyor…

Her ay Türkiye temsili sağlanacak şekilde 650 noktada yapılan ziyaretlerle hazırlanan “REM – TT Barometre: Türkiye Geleneksel Kanal Esnafının Nabzı” araştırma panelinin Ocak’21 sonuç raporunda öne çıkan başlıklar ise şöyle oldu:

Veresiye defteri kabarıyor

Veresiye defteri kullanan bakkalların oranı önceki döneme göre artarak yüzde 49’a yükseldi. Tahsilat ürünleri arasında kredi kartı yaygınlığı Ağustos 2020’de yüzde 77 seviyesindeyken Ocak 2021’de yüzde 84’e ulaştı. Bu durum tüketicinin ödemelerini yapmakta güçlük çektiğini ancak bakkalların da ayakta duracak gücü kalmadığından nakit olarak gerçekleştiremediği tahsilatına kredi kartını alternatif olarak sunmak istediğine işaret ediyor.

Nakit 6 ayda yüzde 100 düştü

Ödeme türlerinin ciro içindeki payına bakıldığında da tüketicinin nakitten kredi kartına yöneldiği ortaya çıktı. Son 6 ayda nakdin ciro içindeki payı yüzde 69’dan yüzde 62’ye inerken kart kullanımı yüzde 22’den yüzde 29’a yükseldi.

Borçları krediyle ödüyorlar

Kredi borcu bulunan bakkalların oranı bir önceki döneme göre artarak yüzde 51’e yükseldi. İş yapma seviyesi son dönemde daha da düşen bakkallar faizlerin yüksekliğine rağmen finansman sorununu yönetebilmek amacıyla krediye yöneldi. Özellikle ciro seviyesi düşük olan ve fazla deneyimi olmayan bakkallarda bu oran yüzde 70’e çıktı.

Güven endeksindeki düşüş tersine döndü

Genel Güven Endeksi Ağustos döneminden beri ilk defa artış gerçekleştirerek 8,2’ye yükselmekle birlikte düşük trendini devam ettirdi. Her ne kadar mevcut duruma dair olumsuz hava hakim olmaya devam etse de aşının uygulanmaya başlanması ile birlikte geleceğe dair iyimser beklentilerin de yükselmesi endeksin az da olsa artmasını sağladı.

Atıştırmalık ürün satışı arttı

Ticaret Endeksi 7,3 ile Ocak 2020’den itibaren en düşük seviyeye indi. Kısıtlamaların devam etmesiyle birlikte atıştırmalık ürünler dışında tüm ürün kategorilerindeki düşüş Ocak 2021’de de devam etti. Yasaklara ek olarak ürün fiyatlarındaki dramatik artışlar, tüketicileri en uygun noktalardan alışveriş yapmaya yönlendirdi.

Biraz daha sakinleştik

Salgından endişe duyanların oranı önceki döneme göre yüzde 70’e geriledi. Aşının uygulanmaya başlaması ve vaka sayılarının da azalmaya başlaması, gelece dair daha iyimser olmamızı sağladı. Buna bağlı olarak salgının 12 aydan daha uzun süreceğini düşünenlerin oranı yüzde 56’ya geriledi.

Aşılamadan umutlular

Aşının uygulanmasının salgını bitireceğinden ümitliyiz ancak söz konusu kendimiz olduğunda aşıya güvenenlerimiz sadece yüzde 32 ve sadece yüzde 38’imiz aşı olmayı düşünüyor. 24 yaş altı ve 55 yaş üstü bireylerde aşı olmayı düşünlerin oranı ortalamadan daha yüksek iken, orta yaş bireylerde ise tedirginlik hakim.

İLGİLİ HABERLER