8 Kasım Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Vejetaryen pazar büyüyor; etsiz devrim midemizde nasıl konumlanacak?
Haberler

Vejetaryen pazar büyüyor; etsiz devrim midemizde nasıl konumlanacak?

Nafizcan Önder
5 Ağustos 2020
3 dk okuma

Nestlé ve Danone gibi küresel gıda şirketleri bitki bazlı proteinler için kendi formüllerini geliştiriyor ya da mevcut deneyime sahip şirketleri satın alıyor. McDonald’s vegan ürünlerin tüketiminde yüzde 80’lik artıştan söz ediyor. Anlaşılıyor ki, bu ürünler menülerde kalıcı olacak. Dünyaca ünlü hayvansal gıda üreticisi Tyson Foods da Cargill ile bir iş birliğine gitti ve şimdilerde market rafları bu ikilinin bitkisel besin ürünleriyle doluyor.

Pek çok alışkanlığımız değiştiği gibi beslenme alışkanlıklarımız da farklı gerekçelerle değişiyor, şekilleniyor. Kimileri için hayvan hakları öne çıkarken, kimileri doğayı korumak adına, kimileri ise daha sağlıklı olduğu gerekçesiyle “etsiz” yemek menülerine her geçen gün bir adım daha yaklaşıyor. Peki, merak ediyor musunuz bir kısmımız nasıl vejetaryen olduk? Vejetaryenlik yeme-içme endüstrisinde kendisine nasıl bir konum belirledi ve bu yaşam biçimini nasıl bir gelecek bekliyor?

Vejetaryen toplulukla ilk kez 1847 senesinde İngiltere’de karşılaşıyoruz. Aradan geçen 51 yılın ardından dünyanın ilk vejetaryen restoranı “Haus Hitl” 1898 yılında Zürih’te kapılarını açıyor. İnsanlık için bu yeni beslenme biçiminin bir kültüre dönüşmesi ve dilde farklı bir isim kazanması epey uzun zaman alıyor; 1944 yılında “vegan” terimi ilk kez kullanılıyor. İlk vejetaryen topluluğun oluşumundan tam 170 yıl sonrasına yani 2017 senesine geldiğimizde ise Amerika’nın yüzde 6’sı vegan beslenme modelini benimsiyor. 2018 senesinde ise dünya nüfusunun neredeyse yüzde 8’ine tekabül eden 600 milyon insan vegan beslendiğini ifade ediyor. Yani vejetaryenlik nispeten yeni bir fenomen gibi görünse de, “etsiz devrim” neredeyse iki yüzyıl boyunca adım adım inşa ediliyor.

Vejetaryen pazar büyüyor; etsiz devrim midemizde nasıl konumlanacak?
Vejetaryen pazarın kilometre taşları

Bitki temelli bir geleceğe doğru

Bugün onlarca ülkede yaşayan milyonlar bitki temelli yaşam tarzına doğru büyük adımlar atıyor. Örneğin Çin, 1,3 milyar kişilik nüfusunun et tüketimini yüzde 50 oranında azaltmasına yardımcı olacak kurallar getirirken üç farklı faydayı gözetiyor;

  • Sağlık yararları

Amerikan Kalp Derneği’ne göre et tüketimini azaltmak; inme, yüksek tansiyon, tip 2 diyabet ve hatta kimi kanser risklerini azaltıyor.

  • Çevresel Etki

Hayvan tarımı dünyanın tüm ulaşım sistemlerinin toplamından daha fazla sera gazı yaratıyor buna karşın bitki temelli bir diyete geçmek bu sorunu önemli ölçüde azaltabilir.

  • Hayvan hakları

Yıllık 70 milyar hayvanın neredeyse üçte ikisi kötü şartlarda yetiştiriliyor ve ağır ilaç tedavisi görüyor. Bitki temelli diyetler diğer hayvansal gıda ürünlerine olan talebi azaltırken hayvanların acılarını ortadan kaldırıyor.

Vejetaryen pazar büyüyor; etsiz devrim midemizde nasıl konumlanacak?
Bitkisel beslenme ile çoklu fayda sağlanıyor

National Academy of Science’ın verileri insanların bitkisel beslenme eğilimleri artarsa, 2050 yılına geldiğimizde dünyadaki ölüm oranlarının yüzde 6 ila 10 arasında düşeceğini, sera gazı emisyonunun yüzde 29 ila 70 oranında azalacağını ve 31 trilyon dolar ekonomik kazanım elde edilebileceğini öngörüyor.

 

Büyük oyuncular da pastadan dilim almak istiyor

Et alternatiflerine yönelik yeni tüketici talebi göz önüne alındığında, küresel şirketlerin pazara girmesi elbette hiç de şaşırtıcı değil. Nestlé ve Danone gibi birçok yerleşik gıda şirketi, bitki bazlı proteinler için kendi formüllerini geliştiriyor veya mevcut deneyime sahip şirketleri satın alıyor. Hatta fast food zinciri McDonalds’da vegan ürünlerin tüketiminde yüzde 80’lik artışın raporlanması bu ürünlerin menülerde kalıcı olacağının da bir başka kanıtı diyebiliriz.

Dünyaca ünlü hayvansal gıda üreticisi Tyson Foods da Cargill iş birliğiyle bitki bazlı girişimlere yatırım yapıyor ve rafları kendi bitkisel besin ürünleriyle dolduruyor. Ancak geleneksel et şirketleri tarafından üretilen bitkisel ürünler “esnekçilere” hitap ederken, veganlar ve vejetaryenler bu girişime ve ürünlere talep göstermiyor.

 

 

Fırsatı ilk gören pastadan iri dilimi kapacak

Bugün küresel olarak vejetaryen beslenme modeli yaygınlaşıyor olsa da bitkisel temelli yeme içme sektörünün önünde hâlâ aşması gereken engeller var. Tüketiciler hâlen bu ürünlere kolay ve ucuz bir biçimde ulaşamıyor. Ancak ne olursa olsun bitkisel beslenme modellerine geçişin gıda endüstrisini uzun vadede değiştirebilecek yıkıcı bir güç olduğu açık.

Erken hareket edenler yatırımcıların önünde kocaman bir pasta duruyor. Peki, kim bu kocaman pastadan en büyük dilimi alacak?

 

Kaynak: Visual Capitalist 

cargill Danone gıda pazarı mcdonalds nestle tyson foods Vegan vejetaryen
1 Z kuşağı, "doomscrolling"i azaltıyor; markalarla gerçek hayatta buluşuyor
Z kuşağı, “doomscrolling”i azaltıyor; markalarla gerçek hayatta buluşuyor
2 Ne PR kalacak ne de PR’cı! İletişim nereye?..
Ne PR kalacak ne de PR’cı! İletişim nereye?..
3 Sektörün dilemması: Yapay zeka mı, insan dokunuşu mu?
Sektörün dilemması: Yapay zeka mı, insan dokunuşu mu?
4 Müziğin ritmi değişiyor: Spotify hala zirvede, YouTube Music yükselişe geçti...
Müziğin ritmi değişiyor: Spotify hala zirvede, YouTube Music yükselişe geçti…
5 Ayın öne çıkan global kampanyaları (Ekim 2025)
Ayın öne çıkan global kampanyaları (Ekim 2025)
Güncel Haberler
LÖSEV, lösemi farkındalığına müzik ve dansın gücüyle dikkat çekti
LÖSEV, lösemi farkındalığına müzik ve dansın gücüyle dikkat çekti
İş dünyasında haftanın atamaları (1-7 Kasım)
İş dünyasında haftanın atamaları (1-7 Kasım)
The Tech Summit 2025: Yapay zeka ile güçlendirilmiş gelecek nasıl olacak?
The Tech Summit 2025: Yapay zeka ile güçlendirilmiş gelecek nasıl olacak?
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Sektörün güçlü oyuncuları bir arada: İsteğe Bağlı Yayıncılar Derneği kuruldu
Haberler
Sektörün güçlü oyuncuları bir arada: İsteğe Bağlı Yayıncılar Derneği kuruldu
Nafizcan Önder
25 Eylül 2025
Akıllı saat seçim rehberi: Tarz, performans ve sağlık dengesi
Haberler
Akıllı saat seçim rehberi: Tarz, performans ve sağlık dengesi
Advertorial
30 Eylül 2025
Orwell’in 1984’ü sansüre karşı mühürlendi...
Haberler
Orwell’in 1984’ü sansüre karşı mühürlendi…
Sena Tufan
4 hafta önce
Her 2 okurdan 1’i kitabını amazon.com.tr’den alıyor
Haberler
Her 2 okurdan 1’i kitabını amazon.com.tr’den alıyor
Marketing Türkiye
4 hafta önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.