Vegan beslenmeye uygun ürünlerde neden vegan etiketi yok?
Bir ürünün içinde hayvansal katkı maddesi yoksa bu ürün tüketiciye nasıl sunulmalı?
Bu soru İngiltere’de tartışma konusu oldu. Marketlerde satılan ve vegan beslenmeye uygun pek çok ürünün üzerinde “vegan” yazmaması, sadece içindekiler kısmı ile vegan beslenmeye uygun olduğunun anlaşılması doğru bulunmadı. Bu durum da iki ayrı görüş ortaya çıkardı;
Vegan mı, bitkisel üretim mi?
İngiltere’de kurulan The Good Food Institute adlı sağlıklı besinler üzerine araştırmalar yapan şirketin kurucusu Bruce Friedrich göre özellikle gıda ürünü satan firmaların Vegan/Vejetaryen gibi etiketlerden uzak durması gerektiğini çünkü böyle bir uyarının şirketin bütün ürünlerinin vegan olduğu algısını yaratacağını ifade ediyor. Friedrich Böyle bir durumun her kesime hitap etmek isteyen firmalar için risk taşıdığını, söz konusu ürünlere “bitkisel üretim” etiketi yapıştırmanın daha doğru olduğunu belirtiyor.
Türkiye’de vegan yaşayan birçok kişi internette güvendiği kaynakları takip ederek beslenme düzenlerini oluşturabiliyorlar.
Fast Foodcular vegan demeye başladı
İngiltere’deki Tesco adlı süpermarket zincirinin kendine ait 20’den fazla ürününün vegan yaşama uygun olduğu ama ürünlerin üzerinde vegan etiketi olmadığı belirtilirken Domino’s Pizza’nın Vegan Pizza adıyla menüye yeni pizzalar eklemesi doğru bir strateji olarak kabul ediliyor. Menülerine vegan seçenekler ekleyen fast food markalarının sayısı da günden güne artmakta.
Her geçen gün, sağlıklı yaşam, çevresel faktörler, etik sebepler ya da alerji ve intolerans gibi sağlık sorunlarından dolayı vegan olarak yaşayanların sayısı çoğalıyor. Bu yüzden hayvansal madde içermeyen her ürüne vegan etiketi yapıştırılmasıyla veganların hayatında kolaylık sağlanacağı ifade ediliyor.
“Bitkisel üretim etiketi yetersiz”
Yine İngiltere’de kurulan ve süt ürünleri içermeyen peynir ve tereyağı üreten Miyoko’s firmasının kurucusu Miyoko Schinner “bitkisel üretim” etiketinin yeterince açık olmayacağını, tamamen mi bitkiden yoksa bir kısmı mı bitkiden üretilmiş sorularını akıllara getireceğini ifade ediyor.
Marka devleri gerçek deriyi bırakıyor
Gıda dışında tekstilde de sektörün dev isimleri hayvanları rahat bırakmaya başladı. Gucci, Michael Kors, Jimmy Choo, Giorgia Armani gibi ünlü markalar hayvan derisi kullanmama kararı aldıklarını açıkladı. En büyük tartışma yaratan ve hala tartışılmakta olan ise kozmetik ürünleri sorunu. Hayvanların kobay olarak kullanılması ve kozmetik ürünlerinde hayvansal maddelerin bulunuyor olması protesto edilse hatta markalar kullanmıyoruz diye yalanlasa da henüz kozmetik sektöründe güven oluşturulmuş değil.
Etik sebeplerden vegan yaşamayı tercih edenlerin her ürünüyle vegan olmayan firmalardan alışveriş yapmadığının da altını çizmekte fayda var.
kaynak: forbes