Türkiye’yi iyileştiren markalar
Koronavirüsün dünya genelinde yayılma hızı düşse de her gün on binlerce insan virüse yakalanmaya devam ediyor. Diğer taraftan ilaç firmaları da dört bir koldan salgını frenleyecek aşı, ilaç ve tedaviler üzerinde çalışıyor. Tüm bu gelişmelerle birlikte salgınla savaşta ön cephede yer alan ilaç şirketleri yaptıkları bağışlar ve yürüttükleri kampanyalarla da toplumsal iyileşmeye katkı sağlıyor. Peki, toplumsal iyileşmeye katkı sağlayan, bu zor günlerde elinin taşın altına koyan ilaç şirketleri hangileri?
Şüphesiz ilaç sektörü tarihinin en büyük sınavlarından birini veriyor. Zira film senaryoları gerçek oldu ve tüm dünyayı etkisi altına alan bir salgınla karşı karşıyayız. Tüm dünya bilim insanlarından ve ilaç firmalarından gelecek umutlu haberleri bekliyor. Sadece tedavi edici değil önleyici çeşitli ilaçlar konusunda toplumun ilaç firmalarından beklentileri büyük. Bu beklentileri yanıtsız bırakmak istemeyen ilaç sektörü koronavirüsü yenmek için adeta seferber olmuş durumda. Nitekim 36 firmayı temsil eden Araştırmacı İlaç Firmaları Derneği (AIFD) başlattığı #ÇareBulanaDek kampanyası kapsamında yenilikçi ilaçların Ar- Ge sürecinde yaşanan gelişmeleri, hasta hikayelerini, klinik araştırmaları ve yeni tedavilerin keşfinden hastaya ulaşana kadar geçen aşamalara dair bilgileri kamuoyuyla paylaşacağını da duyurdu.
İlaç firmaları seferberlik halinde
Koronavirüs tüm dünyada etkisini devam ederken virüsle mücadele arayışı da sürüyor. Bilim insanları bir yandan koronavirüse karşı aşı geliştirmeye çalışıyor, bir yandan da mevcut ilaçların Koronavirüse çare olup olamayacağını araştırıyor. Kimi ilaç markaları profilaktik (önleyici) aşılar üzerinde çalışırken, kimileriyse yeni aşı üretim teknolojisini diğer şirketlerin kullanımına açacağını duyuruyor, rekabeti bir kenara bırakıp iş birlikleri yapıyor. Öte yandan kimi markalar da salgınla mücadelede fay dası görülen ilaçlarını Sağlık Bakanlığı’na hibe ediyor. Klinik çalışmaların sonuçlarını gerçek zamanlı olarak paylaşan ilaç şirketleri tedaviyi herkese ulaştırmak için hükümetlerle de iş birliği taahhüdü veriyor. Peki, ilaç markalarının salgın dönemindeki iletişim performansı nasıl? Sosyal medyada ve basında öne çıkan markalar kimlerdi?
Medyada ilaç markaları
Medya Takip Merkezi’nin 10 Mart – 28 Mayıs 2020’de 4 bini aşkın gazete, dergi, TV kanalı ve 10 bini aşkın internet medyasında yaptığı haber takibi sonuçlarına göre Gilead Sciences toplamda 4 bin 31 yansımayla salgın dönemin en çok konuşulan ilaç markası oldu. Onu 3 bin 240 yansımayla Eczacıbaşı, 2 bin 706 yansımayla Astra Zeneca, 2 bin 482 yansımayla Sanofi- Aventis takip ediyor.
Markaların sosyal medya performansı
Sosyal medya ölçümleme, raporlama ve analiz platformu BoomSocial’ın İlaç sektöründe yer alan 31 farklı Twitter hesabına yönelik 1 Mart – 24 Mayıs 2020 tarihleri arasında yaptığı analize göre bu dönemde ilaç firmaların konuşulma oranları ciddi anlamda arttı. Markaların bu dönemde hesaplarından yaptığı paylaşımlarımlar, hastag’lar kullanıcılar tarafından yüksek oranlarda etkileşim aldı.
Türkiye’yi iyileştiren markalar koronavırüs sürecinde neler yaptı?
Bilim dünyası, yeni koronavirüse karşı koruyucu ve tedavi edici yöntemler geliştirmek üzere hızla çalışıyor. Ülkemizi de ciddi anlamda etkileyen virüse karşı Türk bilim insanları da araştırma çalışmalarına başladı.
✓ Amgen ve Amgen Vakfı, Covid-19 ile mücadele çabalarını desteklemek için 12,5 milyon dolar kaynak sağlayacak.
✓ Abdi İbrahim, kendi ürünleri arasında yer alan ve yapılan araştırmalarda Covid-19’a karşı olumlu netice verebildiği gözlemlenen bir ilacının ilk parti üretimini gerçekleştirerek Sağlık Bakanlığı’na teslim etti.
✓ Lokman Hekim Sağlık Vakfı, pandemi olarak ilan edilen Koronavirüsü hastalığı (Covid-19) nedeniyle gece-gündüz, zor şartlarda çalışan sağlık çalışanları için “Nefes Ol” projesini Allianz Türkiye’nin yaptığı bağışla hayata geçirdi. Proje kapsamında, İstanbul’da evlerine gidemeyen sağlık çalışanlarının, onlara tahsis edilecek otellerde konaklaması sağlanıyor.
✓ Gilead Sciences Türkiye, Koronavirüs (Covid-19 ) salgınına karşı verilen mücadelede kullanılmak üzere 1 milyon TL’lik bir fon oluşturduğunu açıkladı.
✓ Polifarma, çözelti formunda, damar yolu kullanımı için ürettiği 100 bin ampulü Sağlık Bakanlığı’na hibe edecek. İlacın 10 bin yoğun bakım hastasına umut olması bekleniyor.
✓ GSK, pandemi ile mücadele için Dünya Sağlık Örgütü’ne 10 milyon dolar bağışladı. Ayrıca şirket Türkiye’de Covid-19 ile mücadelede sağlık çalışanlarına koruyucu ekipman sağlanması ve hasta faydasına yönelik ekipman tedarikine katkıda bulunmak için 2,5 milyon TL destek sağlayacağını açıkladı.
✓ Biyoteknoloji şirketi Amgen Covid-19 pandemisinden etkilenen toplulukların kritik ihtiyaçlarını ele alma hedefiyle ABD’deki ve küresel ölçekteki mücadele çabalarını desteklemek için 12,5 milyon dolar yardımda bulundu.
✓ Bristol Myers Squibb Covid-19 pandemisinden etkilenen toplulukları desteklemek için 6 milyon doların üstünde finansal kaynak ayırdı.
✓ Sanofi ve GSK, Covid-19 ‘a karşı adjuvanlı bir aşı geliştirmek için yenilikçi teknolojilerini birleştirecek. İş birliğiyle geliştirilecek aşı adayının 2020 yılının ikinci yarısında klinik çalışmalara alınması ve başarılı olması halinde 2021 yılının ikinci yarısında kullanıma sunulması bekleniyor.
✓ Novartis Türkiye, Covid-19 ile mücadele kapsamında Sağlık Bakanlığı’na ABD’de ürettiği 400 bin doz hidroksiklorokin ilacı ve 1,7 milyon TL nakdi bağış yapacağını açıkladı.
✓ Sanofi Türkiye, Sağlık Bakanlığı’na 3 milyon doz hidroksiklorokin bağışı gerçekleştirdi.
✓ AstraZeneca ile Oxford Üniversitesi, üniversitenin SARS-CoV-2 kaynaklı COVID-19 enfeksiyonunu önlemeyi amaçlayan potansiyel rekombinan adenovirüs aşısının küresel gelişimi ve dağıtımı için anlaşma yaptıklarını duyurdu.