9 Mayıs Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Türkiye’nin alkol tüketim alışkanlıkları…
Haberler

Türkiye’nin alkol tüketim alışkanlıkları…

İrem Alimoğlu
19 Şubat 2025
7 dk okuma

Şarap kadehleri ne anlatır? Viski şişeleri hangi sırları saklar? Her yudumda bir hikaye olduğu aşikâr da alkol tüketimi bir eğlence mi, kaçış mı, yoksa bir ritüel mi? Kuşkusuz alkol, pek çokları için hayatın vazgeçilmez bir parçası. Peki, bu ilişkinin ardında yatan gerçekler neler? Marketing Türkiye ve PRAGMA iş birliğiyle hazırlanan araştırma, alkolün ötesine geçip, duygularımıza, alışkanlıklarımıza ve toplumun alkolle olan ilişkisine ayna tutuyor. Hazırsanız, bu içki sohbetine davetlisiniz! Ama öncesinde uyarımızı yapalım; rakamlar ne derse desin unutmayın “Alkol dostunuz değildir!”

Alkol tüketimi, bazen dostlarla keyifli bir sohbetin eşlikçisi, ba­zen özel anların tamamlayıcısı olarak hayatımızda yer alıyor. Ancak bu alışkanlıkların ardında yatan tercihler, tüketicilerin duygusal durumlarından ekonomik hassasiyetlerine kadar pek çok faktörle şekilleniyor. Marketing Türkiye adına PRAG­MA Araştırma ve Danışmanlık’ın gerçekleştirdiği “Alkol Tüketim Alışkanlık­ları Araştırması” işte o faktörlere ışık tutuyor. Çalışma; tüketicilerin tercih ettiği alkol türlerinden kimlerle alkol tükettiklerine, duygusal durumlarına göre yaptıkları tercihlerden fiyat hassasiyetlerine kadar geniş bir yelpaze sunuyor!

Sosyal içicilerin yükselen tercihi: Haftada birkaç kez…

Türkiye’nin alkol tüketim alışkanlıkları…

Alkol tüketiminin genellikle sosyal bir alışkanlık olduğu ve toplumun yüzde 45’inin haftada birkaç kez alkol tüketen en büyük grubu oluşturdu­ğu görülüyor. Ayda birkaç kez alkol tüketen yüzde 34’lük kesim ise daha dengeli bir alışkanlık sergiliyor. Ankete katılanların yüzde 16’sı ise yıl­da birkaç kez alkol tükettiğini söyleyen, özel durumlarda bu alışkanlığı sergileyen azınlık bir grup. Neredeyse her gün alkol tüketenlerin oranı ise yüzde 5. Hayli düşük bu oran, günlük alkol tüketiminin yaygın olmadığını ortaya koyuyor.

Alkol tüketme nedenleri

Türkiye’nin alkol tüketim alışkanlıkları…

Bireylerin alkol tüketmesindeki en büyük faktör, alkolün sosyal bir etkin­lik ve eğlence aracı olarak görülmesi. Araştırmaya göre katılımcıların yüzde 54’ü alkol tüketiminde “eğlenme isteği”nin belirleyici olduğunu söylüyor. Sosyal çevre faktörü ise yüzde 27 ile ikinci sırada yer alıyor. Bu da alkolün sosyal bağlamda, yani arkadaş grupları ve topluluklar içinde tüketilmesinin büyük bir etken olduğunu vurguluyor. Ekonomik durum (yüzde 14) ve stres (yüzde 6) ise daha düşük oranlarda… Bu da alkolün genellikle bir kaçış de­ğil, daha çok sosyal ve eğlence odaklı bir faaliyet olarak görüldüğünü ifade ediyor. Alkol tüketiminin kültürel ve sosyal bir davranış olarak bireyler üze­rindeki etkisinin daha güçlü olduğunu söylemek mümkün.

Bekarlar “düzenli” evliler “sosyal” içici

Araştırmaya göre “düzenli içici” yüzde 46’lık, “sosyal içici” yüzde 32’lik, “arada sırada içici” ise yüzde 22’lik bir orana sahip.

Türkiye’nin alkol tüketim alışkanlıkları…

Araştırma sonucuna göre, özellikle bekarla­rın kendilerini düzenli içici, evlilerin ise sos­yal içici olarak tanımladığını görmek müm­kün. Buna göre bekarlar, alkol tüketimini daha düzenli bir alışkanlık olarak benimsi­yor; evliler ise alkolü daha çok sosyal bağlam­da tüketmeyi tercih ediyor.

Araştırmadan çıkan verilere göre sosyal et­kileşimlerin, alkol tüketim sıklığı üzerinde belirleyici bir rol oynadığını ve yaşam tarzı farklılıklarının da alkol alışkanlıklarını şekil­lendirdiğini söyleyebiliriz.

En çok kiminle birlikte alkol tüketiyorsunuz?

Türkiye’nin alkol tüketim alışkanlıkları…

Eş ya da partnerle yapılan alkol tüketimi yüz­de 44 ile en yaygın tercih olurken, arkadaş­larla yapılan alkol tüketimi yüzde 40 ile ikinci sırada yer alıyor. Buna göre alkol, sosyal bağ­ları güçlendiren bir aktivite olarak daha çok samimi ilişkilerde tercih ediliyor! “Tek başı­na alkol tüketimi” yüzde 12 ile daha düşük bir oranla karşımıza çıkıyor, bu da alkolün yalnızken tüketilmesinin az tercih edilen bir davranış olduğunu ortaya koyuyor.

Aile ile yapılan alkol tüketiminin yüzde 3, iş arkadaşlarıyla yapılan alkol tüketiminin ise yüzde 2’de gibi oldukça düşük oranlarda kal­dığı görülüyor. Bu da aile ve iş ortamlarında alkol tüketiminin genellikle sınırlı ve daha az yaygın olduğunu gösteriyor. Genel olarak alkolün sosyal bağlar üzerinden, özellikle eş ve arkadaşlarla tüketildiği sonucuna varmak mümkün.

En çok arkadaş buluşmalarında tüketiliyor

Türkiye’nin alkol tüketim alışkanlıkları…

Bireyler genellikle sosyal etkileşimlerde ve özel anlarda alkol tüketmeyi tercih ediyor. “Arkadaş buluşmalarında” alkol tüketimi yüzde 79 ile en yüksek orana ulaşırken, “özel günlerde” ise tüketim yüzde 67’ye kadar çıkıyor.

Bununla birlikte alkolün sosyal bağlamda, kutlamalarda ve topluluk içinde bir araya gelerek tüketildiği söylenebilir. “Akşam yemeği sırasında” alkol tüketi­mi yüzde 47 ile önemli bir yer tutarken tatillerde de yüzde 46 oranında alkol tüketildiği görülüyor. Konser ve etkinliklerde kullanımı ise yüzde 36 ile daha düşük bir seviyede kalıyor.

Alkol daha çok evde tüketiliyor

Türkiye’nin alkol tüketim alışkanlıkları…

Katılımcılara “Alkolü daha çok nerede tüketiyorsunuz?” diye sorulduğunda yüzde 41’lik bir kesim “evde” yanıtını veriyor. İkinci sırada ise yüzde 26 ile res­toran, bar ve pub gibi dış mekanlar yer alırken, sosyal ortamlar ve arkadaş bu­luşmaları yine önemli bir yer tutuyor. Açık hava mekanlarında (yüzde 12) ve özel davetlerde/etkinliklerde (yüzde 11) alkol tüketimi, daha sosyal bağlamda yapılan tüketimleri yansıtıyor. Kulüplerde/gece kulüplerinde alkol tüketimi ise yüzde 8 ile sınırlı kalıyor.

İlk tercih bira

Türkiye’nin alkol tüketim alışkanlıkları…

Tüketicilerin en çok tercih ettiği alkol türü bira (yüzde 87) olarak karşımıza çıkıyor. Ardından rakı (yüzde 71), şarap (yüzde 65), viski (yüzde 56) ve votka (yüzde 48) geliyor. En az likör (yüzde 26) tercih ediliyor.

En çok tercih edilen kokteyller

Türkiye’nin alkol tüketim alışkanlıkları…

Katılımcıların yüzde 32’si “En çok tercih ettiğiniz alkol hangi­si?” sorusuna “kokteyl” cevabını vermişti. Kokteyl tüketenlerin yüzde 76’sı ise “Peki, hangi kokteyl?” sorusuna Margarita yanı­tını veriyor! Genellikle herkesin favorisi olan ve sık tercih edilen Margarita, tüketiciler nezdinde en popüler kokteyl olduğunu kanıtlıyor!

İkinci sırada ise yüzde 57 ile Espresso Martini yer alıyor. Mojito ise yüzde 54 ile üçüncü sırada yer alıyor.

Mojito’yu takip eden Bloody Mary (yüzde 44) ve Moscow Mule (yüzde 38), daha özgün tatlar sunan kokteyller olarak biliniyor. Sıralama Negroni (yüzde 37), Pina Colada (yüzde 36) ve Daiqu­iri (26) olarak devam ediyor. Yüzde 3 ile Long Island, belki de güçlü alkol içeriği nedeniyle daha niş bir seçenek olarak tercih ediliyor.

Yerel veya uluslararası marka fark etmiyor

Türkiye’nin alkol tüketim alışkanlıkları…

Katılımcılara “Alkol tüketiminde marka tercihi” sorul­duğunda yüzde 26’lık bir kesim yerel markaları tercih ederken yüzde 12’si ise global markalar diyor.

Her ikisini da eşit şekilde tercih edenlerin oranı ise yüzde 62’ye ulaşıyor! Özellikle 45-49 yaş arası tüke­ticiler tercihini yerel markalardan yana kullanırken 25-29 yaş arasındaki tüketiciler ise global markalara yö­neliyor.

Alkol tercihlerinde en çok lezzet aranıyor

Türkiye’nin alkol tüketim alışkanlıkları…

Lezzet faktörü, alkol tercihinde yüzde 90 oranıyla açık ara birinci sırada yer alıyor ve alkol tüketicilerinin tercihlerini büyük ölçüde tat arayışına göre şekillendirdiği­ni bize söylüyor.

Katılımcılara “Alkol tercihinde etkili olan faktörler” sorulduğu zaman yüzde 86’sı “alkol oranı” cevabını veriyor. Lezzet fak­töründen sonra en yüksek orana sahip bu faktör, tüketicilerin alkol oranını önemli bir kriter olarak değerlendirdiğini göste­riyor. Yüzde 84’lük bir kesimin “marka” yanıtını vermesi ise tüketicilerin seçim­lerinde markanın güvenilirliğinin ve bili­nirliğinin önemli bir rol oynadığını işaret ediyor.

Alkolün tüketildiği ortam (yüzde 84) ve fiyat (yüzde 83) faktörleri, tüketici için lezzet ve alkol oranı kadar etkili değil. Hazırlama kolaylığı (yüzde 81) ve arka­daş tavsiyesi (yüzde 75) ise daha düşük oranlarda yer alıyor. Bu da tüketicilerin alkol tercihlerini daha çok kişisel dene­yim ve bilgilere dayandırdığını, ancak sosyal etkileşimlerin de belirleyici olabi­leceğini gösteriyor.

Tüketici alkol fiyatlarından memnun değil

Türkiye’nin alkol tüketim alışkanlıkları…

Tüketicilerin yüzde 29’u alkol fi­yatlarını uygun bulurken yüzde 53’ü uygun bulmuyor. Yüzde 18’lik bir kesim ise bu konuda kararsız olduğunu belirtiyor. Araştırma özellikle Ankara ilinde olan tüketi­cilerin alkol fiyatlarını diğerlerine göre daha fazla uygun bulmadığını söylüyor.

Ekonomik markalar öne çıkıyor

Artan alkol fiyatlarına göre değişen tüketim oranı incelendiğinde, daha uygun fiyatlı mar­kaları tercih etme seçeneği yüzde 35 ile en yüksek oyu alıyor. Bu da fiyat artışlarına karşı daha ekonomik seçeneklere yönelimin oldu­ğunu gösteriyor. Alkol tüketiminde değişiklik yapmama seçeneği ise yüzde 28 ile dikkat çeki­ci bir orana işaret ediyor, bu durum da bazı tü­keticilerin fiyat artışlarına rağmen alışkanlık­larını sürdürdüğünü gösteriyor. Daha az alkol tüketme seçeneği ise yüzde 27 oranında tercih ediliyor. Evde içki yapma denemeleri yüzde 6 ile azınlıkta kalırken alkolsüz alternatiflere yönelme ise yüzde 5 oranıyla daha düşük se­viyelerde yer alıyor. Bu da alkol dışındaki se­çeneklere olan ilginin henüz sınırlı olduğunu ortaya koyuyor…

Türkiye’nin alkol tüketim alışkanlıkları…

Bira tahtını kimseye kaptırmıyor

Türkiye’nin alkol tüketim alışkanlıkları…

Bira her duygu durumunda tercih edilen bir alkol türü olarak karşımıza çı­kıyor. En fazla tercih edildiği duygu durumu ise stresken en az kutlamalarda tercih ediliyor! Rakının da bira gibi her duygu durumunda tercih edilen bir alkol türü olduğunu söylemek mümkün.

Alkolün en büyük eşlikçisi çerez!

Türkiye’nin alkol tüketim alışkanlıkları…

Bira, votka, cin, tekila, viski ve kokteyl gibi içkiler, genellikle kuruyemiş/çerez ve cips gibi atıştırmalıklarla birlikte tüketiliyor, bu da bu içkilerin sosyal etkin­liklerde, rahat tüketim için tercih edildiğini gösteriyor. Şarap ise daha ziyade kırmızı et ve peynir gibi yemeklerle birlikte içiliyor, bu da şarabın yemek eş­liğinde tüketildiğini yansıtıyor! Rakı, peynir ve meze ile uyumlu olarak tercih ediliyor. Son olarak, Margarita gibi kokteyller de özellikle kuruyemiş/çerezle tüketiliyor.

Araştırmanın metodolojisi

Marketing Türkiye adına PRAGMA Araştırma ve Danışmanlık’ın 08-13 Ocak 2025 tarihleri arasında gerçekleştirdiği “Alkol Tüketim Alışkanlıkları Araştırması”na Türkiye temsili NUTS 1 bölgesine dahil 12 ilde, 18-50 yaş aralığında toplamda bin kişi katıldı. Çalışma online olarak gerçekleştirildi. Araştırmaya katılanların yüzde 40’ı kadınlardan, yüzde 60’ı ise erkeklerden oluştu. Katılımcıların yüzde 82’si evli, yüzde 15’i bekar ve yüzde 4’ü dul/boşanmış kişiler.

Son olarak uyarımızı tekrarlayalım; rakamlar ne derse desin unut­mayın “Alkol dostunuz değildir!”

Wikipedia ve TikTok, Wikitok’ta birleşti: Hedef “doomscrolling” ile mücadele!

alkol tüketim araştırması featured pragma research
1 Influencer Rating Report yayında: İşte sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer'ları
Influencer Rating Report yayında: İşte sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer’ları
2 Türkiye, dünyada en uzun çalışma saatlerine sahip ikinci ülke oldu
Türkiye, dünyada en uzun çalışma saatlerine sahip ikinci ülke oldu
3 Epic Games - Apple davasında yeni karar: Fortnite geri dönüyor
Epic Games – Apple davasında yeni karar: Fortnite geri dönüyor
4 İş dünyasında haftanın atamaları (26 Nisan - 2 Mayıs)
İş dünyasında haftanın atamaları (26 Nisan – 2 Mayıs)
5 2025'in ilk çeyreğinde en çok ziyaret edilen dijital platformlar belli oldu!
2025’in ilk çeyreğinde en çok ziyaret edilen dijital platformlar belli oldu!
Güncel Haberler
Mutluluğun haritası çizildi! İşte dünyanın en mutlu şehirleri...
Mutluluğun haritası çizildi! İşte dünyanın en mutlu şehirleri…
Penti, Zerogram ile kadınların iç giyimde konfor ve şıklık arayışını birleştiriyor
Penti, Zerogram ile kadınların iç giyimde konfor ve şıklık arayışını birleştiriyor
IAB Yönetim Kurulu Başkanı Cüneyt Devrim’den sektöre çağrı: “Sürdürülebilir bir geleceği birlikte tasarlayalım”
IAB Yönetim Kurulu Başkanı Cüneyt Devrim’den sektöre çağrı: “Sürdürülebilir bir geleceği birlikte tasarlayalım”
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Usta oyuncu Filiz Akın hayatını kaybetti
Haberler
Usta oyuncu Filiz Akın hayatını kaybetti
Marketing Türkiye
22 Mart 2025
Metro Türkiye, Şef Sinem Özler ve genç kadın şeflerle Emekçi Kadınlar Günü'nü kutladı
Haberler
Metro Türkiye, Şef Sinem Özler ve genç kadın şeflerle Emekçi Kadınlar Günü’nü kutladı
Sena Tufan
12 Mart 2025
Coca-Cola'nın "isme özel kutuları" geri dönüyor!
Haberler
Coca-Cola’nın “isme özel kutuları” geri dönüyor!
Nafizcan Önder
2 Nisan 2025
Kahve fiyatları uçtu, sektörde iflas dalgası kapıda
Haberler
Kahve fiyatları uçtu, sektörde iflas dalgası kapıda
Nafizcan Önder
10 Mart 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.