Türkiye’deki 4 büyük global şirketin çalışanlarına uyguladığı sosyal medya kuralları
Artık iş görüşmelerinden önce işverenlerin adayların sosyal medya hesaplarını kontrol ettikleri bir gerçek. Ama iş bununla da bitmiyor. İşe alınmadan önce olduğu kadar şirkette çalışmaya başladıktan sonra da sosyal medya kullanımınıza ayrıca dikkat etmeniz gerekiyor. Aksi takdirde hayalinizdeki işi sırf bu yüzden kaybetmeniz olası.
Nitekim çalışanların dikkatsizce paylaştığı bir içerik ya da fotoğraf şirket gizliliğini ihlal edebilir, itibar kaybına neden olabilir. Bu sebeple şirketler de çalışanlarına belli sosyal medya kullanım kuralları getiriyorlar ve çalışanların bu kurallar çerçevesinde hareket etmesini bekliyorlar.
Zeynep Mengi’nin geçtiğimiz günlerde denk geldiğimiz bir yazısı Türkiye’de hizmet veren şirketlerin (hepsinin global şirketler olduğuna da dikkat çekelim) sosyal medya politikalarını çok güzel anlatmış. Biz de yazarın izniyle bu kuralları sizin için derledik.
ListeList‘ten Duygu Arslan listeledi…
Cisco: Şirket ve kendi itibarınıza zarar vermeyecek paylaşımlar yapın
– Sosyal ağlarda yer alırken Cisco veya sektörle ilgili bir konuda fikir beyan ediyorsanız düşüncelerinizin size ait olduğu konusunda net olun.
– Cisco’yu ve kendi itibarınızı koruyun. Cisco’nun itibarını zedeleyecek herhangi bir yorum yapmaktan kaçının.
– Cisco’ya ait hiçbir gizli bilgiyi, onaylanmamış gelişmeyi, müziği, videoyu, yazıları ve fotoğrafları üçüncü kişilerle yazılı izin olmadan paylaşmayın.
– Cisco’nun finansal durumuyla ilgili bir açıklama yapmayın.
– Kurum içi bilgileri paylaşmayın.
– Saldırgan, rahatsız edici şeyler yazmayın.
Pfizer: Şirketle ilgili check-in yapmak yasak
– Pfizer çalışanlarının sayfası da dahil herhangi bir sosyal medya platformunda Pfizer ve ürünleri ile ilgili yorumları kişisel olarak cevaplanmamalı.
– Sosyal medya platformlarında, geliştirme aşamasında olanlar da dahil olmak üzere, ürün ve etken maddelerin ismi kullanılamaz, global kaynaklı da olsa ürün tanıtımına yönelik iletişim yapılamaz. Örneğin, Pfizer çalışanları kişisel Facebook sayfasında, “Xx ilacı gün boyu bana güç veriyor, ağrılarımı dindiriyor” vb yazamaz.
– Pfizer bünyesindeki kişi, ofis, toplantı içerik, detay ve mekanları sosyal medyada işaretlenemez; örneğin FourSquare, Twitter ve Facebook’ta “Biz VVV otelde, XXXX takımıyla, ZZZ amaçlı toplantı için bulunuyoruz” gibi paylaşımlarda bulunulamaz. Gizlilik, güvenlik ve rekabet açısından risk oluşturabilecek uygulamalar kullanılamaz.
– “Sağlık mesleği mensubu dışındakilere ilaç/etken madde tanıtımı yapılamaz” ilkesi sosyal medyada da geçerlidir. Ürün iletişimi için oluşturulacak sayfa ve uygulamaların sadece sağlık mesleği mensuplarının erişebileceği, genele kapalı hesaplar/sayfalar olarak düzenlenmesi zorunludur.
– Sosyal medyada paylaşılacak bir içeriğin ya da atılacak herhangi bir adımla ilgili tereddüte düşülürse Kurumsal İletişim Departmanı’na danışılması gerekir.
– Sosyal medya platformlarına herhangi bir içerik (metin, resim, video vb.) yüklemesi yaparken dikkatli olmak gerekir. Farkında olmadan marka ya da telif hakları ihlal edilebilir.
– Sosyal medyada kullanılan dile ve ifadelere dikkat etmek önemlidir. Ayrımcı, taciz edici, rahatsız edici, ırkçı, cinsel, etnik, dini ya da fiziksel saldırı ve aşağılama niteliğinde ifadeler kullanmak, paylaşmak ve bunlara aracı olmak ciddi hukuki sorunlar yaşanmasına neden olabilir. (Ör: Bir kurumun ya da kişinin itibarı zedeleyecek bir metni Facebook duvarınızda ya da Twitter mesajı olarak paylaşmak gibi.)
Microsoft: Şirketle ilgili uygunsuz paylaşımlar görürseniz siz müdahale etmeyin, üstünüze bildirin
– Eğer bir Microsoft çalışanı olarak bir sosyal mecrada Microsoft adına sahte bir isimle giriş yapıldığını veya yanlış bilgi paylaşıldığını görürseniz direkt müdahale etmeyin. Onun yerine ilgili bölümün yöneticisini konuyla ilgili bilgilendirerek sorunun çözülmesine katkı sağlayın.
– Sosyal mecraların kullanımı konusunda ilgili mecranın kullanım şartlarını ihlal etmeyin.
– Yapacağınız yorumun veya girişin bireysel olarak kendinize sağlayacağı etkinin yanı sıra Microsoft açısından da sağlayacaklarını düşünerek hareket edin.
– Şirketin gizli bilgilerinin paylaşılmaması konusunda gerekli özeni gösterin.
IBM: “Bu sitedeki/hesaptaki görüşler şahsıma aittir, IBM’i temsil etmez” yazmak zorunlu
– IBM çalışanları online ortamda paylaştıkları, yayımladıkları şeylerden sorumludur.
– IBM veya IBM’le ilgili bir konuda görüş bildiriyorsanız adınızı ve IBM’deki rolünüzü de belirtin.
– IBM adına değil, kendi adınıza konuştuğunuz konusunda açık olun.
– Kişisel hesaplarınızda IBM’le ilgili bir şeyler paylaşıyorsanız şu açıklamayı profilinize ekleyin: “Bu sitedeki/hesaptaki görüşler şahsıma aittir, IBM’i temsil etmez.”
– Telif hakkı, adil kullanım ve finansal açıklama yasalarına saygı duyun.
– Takipçilerinize saygı gösterin. IBM’de kabul edilmeyecek davranışlar olan etnik, kişisel hakaretlerde bulunmayın. Ayrıca başkalarının özel hayatlarına ve siyaset, din gibi hassas konulardaki görüşlerine karşı anlayışlı olun.
– Eğer kendinizi bir IBM çalışanı olarak tanıtıyorsanız profilinizin ve paylaştığınız içeriğin iş arkadaşlarınız ve müşterileriniz için uygun olduğundan emin olun.
– Kavga çıkarmayın, hatalarınızı düzelten ilk siz olun.
– Onaylanmamış IBM logosunu veya markasını kullanmayın.