Türkiye’de, yüksek uzmanlık gerektiren tasarımlarda bile son kararı patronlar veriyor

 

UXistanbul Uluslararası Konferansı’nda paylaşılan “Türkiye Kullanıcı Deneyimi Raporu” Türkiye’deki yüksek uzmanlık gerektiren tasarımda bile son kararı patronların verdiğini gösteriyor.

Ankete göre tasarım konusunda yüzde 34 ile yönetim kurulu başkanı ve genel müdürün kararı kesin sayılıyor.

Ürün tasarımlarına ilişkin son kararın kurum dinamiklerine ve yapılanmasına göre pek çok farklı kişi ve departman tarafından verildiği rapor sonuçlarında görülüyor.

Yüzde 34 oranında, bu çalışmaları uçtan uca yürüten departmanların değil, çalışmaya sadece son noktada dahil olmuş üst yöneticilerin kararları alabildiği ortaya çıkıyor.

Raporu yorumlayan UXservices Yönetici Ortağı Barış Sarıalioğlu, konuyla ilgili “Anket sonuçlarına baktığımızda üst yönetimin tasarımlara ilişkin nihai kararı verme sürecinde oldukça aktif bir rol oynadığını söyleyebiliriz. Bu konuda kullanıcı deneyimi ekiplerinin, kullanıcıların ihtiyacını analiz ederek tasarıma yansıtmaları sebebiyle ön planda olmaları doğru bir yaklaşım olacaktır. Uzmanların değil de patron ve genel müdürlerin son onayını verdiği tasarım projelerinde sıkıntılar yaşanmakta. Bu konuda Kullanıcı Deneyimi Ekiplerinin kullanıcıların ihtiyaçlarını analiz ederek tasarıma yansıtmaları sebebiyle ön planda olmaları doğru bir yaklaşım olacaktır. Nihai kararı ise kullanıcıların vermesi, hedeflenmesi gereken son nokta olmalıdır. Ancak anketimizde görülüyor ki uzman ekiplerin son kararı verme oranı yüzde 25, kullanıcıların karar verme oranı ise yalnızca yüzde 2. Bu tür yanlış tercihler yüzünden milyonlarca dolarlık zararlar bile ortaya çıkabiliyor” dedi.

Şirketlerin yüzde 91’i kullanıcı deneyiminin farkında

Raporda, Kullanıcı Deneyimi Olgunluk Düzeyi rakamları dikkat çekiyor.

Kurumları UX anlamındaki olgunluk düzeylerine göre kategorize eden çalışmanın sonuçlarına göre, firmaların yalnızca yüzde 9’u kullanıcı deneyimi ile ilgilenmiyor. Geri kalan yüzde 91 ise ya doğrudan veya dolaylı olarak kullanıcı deneyimi ile ilgileniyor.

Altı kategoride incelenen şirketlerin önemli bir kısmı olan yüzde 35’lik bir bölüm, kullanıcı deneyiminin öneminin farkında ancak henüz yeterli yatırımları yapamamış şirketleri işaret ediyor. Diğer ülkeler ile yapılan araştırmalar ile kıyaslandığında, Türkiye’deki bu yüzde 35’lik kesim dünya trendleri ile paralellik gösteriyor.

Yüksek eğitim kurumları talebi karşılamıyor

Raporda yayınlanan, toplumsal olarak en önemli istatistiklerden biri ise, eğitim kurumlarının kullanıcı deneyimi konusundaki talebi ne ölçüde karşılayabildiklerine dair veriler gösteriyor.

Araştırmaya göre yüzde 30 oranında katılımcı, kullanıcı deneyimi alanında eğitim veren bir üniversite bölümü olmadığını, yüzde 29’u var olan bölümlerin ihtiyacı karşılayacak yetkinlikte 

 

İLGİLİ HABERLER