
Türkiye’de gezginlerin yüzde 40’ı seyahat planında yapay zekayı kullanıyor: Memnuniyet yüzde 95!
Kaspersky’nin anketine göre Türkiye’de gezginlerin yüzde 40’ı seyahat planlamada yapay zekaya başvuruyor. Seyahatlerini yapay zeka ile planlayanların yüzde 95’i sonuçlardan memnun kalırken, yüzde 89’u gelecek seyahatlerinde de yapay zekayı kullanmayı planlıyor.
Yapay zeka, internet kullanımının ayrılmaz bir parçası haline gelerek bilgiyi arama ve doğrulama yöntemlerimizi dönüştürdü. Yapay zeka gelişmeye devam ettikçe, kullanımı da buna paralel olarak artıyor ve yapay zeka destekli araçlar neredeyse her yerde kullanılır hale geliyor. Turizm sezonunun en yoğun olduğu dönemde Kaspersky, insanların seyahat planlamasında yapay zekayı ne sıklıkla kullandıklarını ve turistlerin seyahatlerinin hangi yönlerini yapay zekaya emanet etmeye hazır olduklarını araştırdı.
Yapay zekayı kimler neden kullanıyor?
Anket, yapay zekanın aktif internet kullanıcıları arasında yaygın bir araç haline geldiğini ortaya koyuyor. Türkiye’den ankete katılanların yüzde 70’i yapay zekayı en az bir kez kullandığını belirtti. Ankete katılanların yüzde 83’ü yapay zekanın en yaygın kullanım alanının araştırma olduğunu ifade etti. İş (yüzde 46), eğitim (yüzde 39), eğlence (yüzde 49) ve teknolojiyi deneme (yüzde 60) ise yapay zeka kullanımında üst sıralarda yer aldı. Seyahat planlamada ise yapay zeka, yüzde 40 oy ile yerini aldı. Seyahat planlamada yapay zekayı kullanan kullanıcıların yüzdesi nispeten daha düşük olsa da, katılımcıların neredeyse tümü (yüzde 95) bu deneyimden memnun kaldı.
Seyahat planlamasını yapay zeka ile yapan Türkiye’deki katılımcıların yüzde 73’ü, uygun geziler, popüler turistik rotalar ve hediyelik eşya dükkanları bulmak gibi etkinlikleri ve diğer aktiviteleri belirlemek için yapay zekaya güvendiğini belirtti. Katılımcıların yüzde 68’i konaklama seçimi için, yüzde 66’sı restoran listesi hazırlamak için ve yüzde 66’sı ise bilet aramak için yapay zekayı kullandı. İlginç bir şekilde, çocuklu aileler seyahat hazırlıklarında çeşitli yapay zeka işlevlerini çocuksuz kitleye göre daha aktif bir şekilde kullanıyor. Bu da yapay zekanın kullanıcılara zaman kazanmalarına yardımcı olduğunu gösteriyor.
Bilgi araştırmasına kıyasla, yapay zeka destekli rezervasyon tüm gruplarda daha az popüler. Ankete göre, katılımcıların yüzde 58’i yapay zeka hizmetleri aracılığıyla otel rezervasyonu yaptı, yüzde 58’i bilet rezervasyonu yaptı ve yüzde 50’si de yapay zeka yardımıyla restoran rezervasyonu yaptı. Katılımcıların yüzde 47’si ise vize ve göçle ilgili sorunları çözmek için yapay zekanın yardımına başvurduğunu belirtti.
Giderek daha fazla talep görüyor
Verileri değerlendiren Kaspersky Yapay Zeka Teknoloji Araştırma Merkezi Grup Müdürü Vladislav Tushkanov, şunları söylüyor: “Gözlemlediğimiz bazı yapay zeka kullanım eğilimleri, yapay zekanın günlük sorunları çözmedeki rolünün değiştiğini gösteriyor. Ankete katılanların tümü zamanlarına değer veriyor ve yapay zekanın sağladığı kişiselleştirilmiş çıktıları tercih ediyor. Bu teknoloji giderek olgunlaşıyor ve daha iyi araştırma ve yaratıcı fikirler üretme vaadini hızla yerine getiriyor. En uygun seçenekler arasında önemli bir karar verme aracı haline geliyor. Bu da elbette sağladığı verilerin güvenilirliği hakkında düşünmeye sevk ediyor. Yapay zeka destekli hizmetler, seyahat planlaması da dahil olmak üzere çeşitli görevleri çözmek için giderek daha fazla talep gören araçlar haline geliyor. Ancak nihayetinde kararın bize ait olduğunu unutmamalıyız.”
*Bu araştırma, Kaspersky’nin pazar araştırma merkezi tarafından Toluna araştırma şirketi iş birliğinde 2025 yazında gerçekleştirildi. Ankete 15 ülkeden (Arjantin, Şili, Çin, Almanya, Hindistan, Endonezya, İtalya, Malezya, Meksika, Suudi Arabistan, Güney Afrika, İspanya, Türkiye, Birleşik Krallık, Birleşik Arap Emirlikleri) 3 bin katılımcı katıldı.
Türkiye’de “tırışkadan işler” gerçeği: Her 5 çalışandan 2’si işini “gereksiz” görüyor!