30 Ekim Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Türkiye elektrikli araçları sevdi mi?
Haberler

Türkiye elektrikli araçları sevdi mi?

Nafizcan Önder
17 Haziran 2023
3 dk okuma

PwC’nin strateji danışmanlığı grubu Strategy&, küresel bataryalı elektrikli araç (BEV) pazarındaki tüketici tercihlerine ve satış trendlerine mercek tutan Elektrikli Araç Satışları Araştırması’nın sonuçlarını paylaştı. Rapor, 2023’ün ilk çeyreğinde Türkiye’nin de aralarında yer aldığı 19 ülkeden derlenen verilere dayanarak elektrikli araç satışlarının dağılımını ve pazardaki en güncel trendleri analiz ediyor… Araştırma sonuçlarına göre, Türkiye’de 2023’ün ilk çeyreğinde, bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla, bataryalı elektrikli araç satışları yüzde 251 arttı.

Araç satışlarında tüketicinin elektrikli dönüşüme gösterdiği ilginin sürdüğünü ortaya koyan rapor, Çin’de elektrikli araçlara uygulanan sübvansiyonların sona ermesinin, 2023 yılının ilk çeyreğinde bataryalı elektrikli araç (BEV) satışlarında ani bir yavaşlamaya yol açtığına, bunun da küresel elektrikli araç büyüme hızını yavaşlattığına dikkat çekiyor.

Çin pazarındaki büyümede görülen yavaşlamanın küresel rakamlara da önemli bir etkide bulunduğu görülüyor. Raporda, Çin’de bataryalı elektrikli araçlara uygulanan sübvansiyonun sona ereceği yönündeki beklentilerin tüketicilerin bataryalı elektrikli satın alma araç tercihlerinin 2022 sonuna kadarki dönemde yoğunlaşmasına yol açan önemli bir etken olduğunun altı çiziliyor.

Şarj edilebilir hibrit araç gelişiminde lider konumda olmayan ancak büyümeyi destekleyen ülkelerde ise bataryalı elektrikli araç satışlarındaki büyümenin diğerlerine kıyasla çok daha yüksek oluşu dikkat çekiyor.

Türkiye’de elektrikli araç satışları 2023’ün ilk çeyreğinde yüzde 251 oranında arttı. 

Türkiye’deki bataryalı elektrikli araç satışlarını da kapsayan Strategy& raporu, pazardaki hızlı büyüme grafiğinin devam ettiğini gösteriyor. Rapor, pazara ilişkin önemli veriler arasında Türkiye’nin Çin’de üretilen bataryalı elektrikli araçlar için yüzde 40 ek gümrük vergisi uygulamasına da vurgu yapıyor. 

Avrupa’nın ilk beş pazarında BEV satışları yüzde 26 artış gösterdi 

Avrupa’nın en büyük beş pazarı olan Fransa, Almanya, İtalya, İspanya ve İngiltere’de bataryalı elektrikli araç satışları, 2023 yılının birinci çeyreğinde bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 26 arttı. Fransa’nın bataryalı elektrikli araç pazarındaki önemli büyümesi, 2022’nin ilk çeyreğine kıyasla yüzde 49 artarak pazardaki genel artışa büyük bir katkı sağladı.

Almanya ve İngiltere’deki büyüme sırasıyla yüzde 13 ve yüzde 19’a geriledi. Almanya’da 2022 yılı sonunda teşviklerin kaldırılması da büyüme hızındaki yavaşlamanın nedenleri arasında görülüyor. Almanya’da 2022 yılı sonunda şarj edilebilir hibrit elektrikli araçlara yönelik tüm teşvikler kaldırılmıştı. Rapor, Almanya’da yollarda olan bataryalı elektrikli araç sayısının ilk kez 1 milyonu geçtiğine de dikkat çekiyor. 

Strategy& raporu, artan korumacı eğilimler ve Çin’in bu alandaki üstünlüğünün, Almanya’daki otomobil üreticileri için özellikle yüksek hacimli pazarda arayı kapatmaları gerektiği anlamına geldiğini de vurguluyor. 

ABD pazarında bataryalı elektrikli araç satışları hızlı büyümesini sürdürüyor 

ABD’nin bataryalı elektrikli araç pazarı, 2023 yılının ilk çeyreğinde, bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 64 büyüme kaydetti. Son yıllardaki hızlı büyüme trendini sürdüren ABD pazarında 2023’ün ilk çeyrek döneminde yaklaşık 250 bin bataryalı elektrikli araç satışı gerçekleşti.

Rapor, ABD’de 2023’ün ilk çeyreğinde BEV satışlarının peş peşe iki çeyrek dönemde hibrit satışlarını geride bıraktığını ve böyle bir durumun ikinci kez gerçekleştiğine de dikkat çekiyor. Rapora göre, ABD pazarında şarj edilebilir hibrit elektrikli araç satışlarındaki büyümenin son yıllarda çarpıcı şekilde azalmasıyla birlikte, bataryalı elektrikli araçlar tüm elektrikli araç pazarında tamamen baskın hale gelmeye hazırlanıyor. 

Ham madde fiyatlarındaki düşüş elektrikli araç fiyatlarını etkileyebilir

Raporun dikkat çektiği noktalardan bir diğeri ise ham madde fiyatlarındaki değişim. Batarya üretimi için kullanılan iki temel emtia olan kobalt ve lityumun maliyetinin son dönemde düştüğüne dikkat çekilen raporda, kobalt fiyatının 2022 bahar dönemine göre yarıdan fazla düştüğü, lityum maliyetinin ise Ocak 2023’ten bu yana yüzde 20 gerilediği ifade ediliyor. Bu gelişmelerin lityum demir fosfat (LFP) gibi daha ucuz kimyasalların geliştirilmesine katkı vereceğinin bahsedildiği rapor, buna bağlı olarak BEV araç fiyatlarının da gerileyeceği beklentisi oluştuğunun altını çiziyor.

“Türkiye’de BEV satışlarında artış sürecek”

Strategy& Türkiye Lideri Kağan Karamanoğlu araştırma ile ilgili değerlendirmelerinde: “Elektrikli araç satışları yıldan yıla artış eğilimini sürdürüyor. Türkiye’de 2023 yılının ilk çeyreğinde, bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla bataryalı elektrikli araç satışlarında yüzde 251’lik artış kaydedildi. Bu artışta, TOGG’un satışa sunulmasının, Çinli elektrikli araç üreticilerinin Türkiye odağını ve premium segmentte tüketicilerin elektrikli araçlara olan ilgisinin geçmiş yıllara kıyasla artırmasının etkilerini gözlemliyoruz.

Özellikle EPDK’den şarj istasyonu kurmak amacıyla lisans alan şirket sayısının 120’yi aşmasıyla gelişecek elektrikli araç şarj altyapısını ve elektrikli araç piyasasında öncü firmaların yeni modellerini Türk tüketicilere tanıtacağını düşününce satışlardaki artış eğiliminin sürmesi beklenebilir” ifadelerini kullanıyor.

Raporun tamamını incelemek için TIKLAYIN!

Otomotiv devleri geleneksel araba radyosuna veda ediyor

elektrikli otomobil featured
1 Yurdum insanının “koku” tercihleri ve Türkiye’nin “Koku Haritası”
Yurdum insanının “koku” tercihleri ve Türkiye’nin “Koku Haritası”
2 McKinsey, Karaca’nın dijital dönüşüm başarısını dünyaya örnek gösterdi!
McKinsey, Karaca’nın dijital dönüşüm başarısını dünyaya örnek gösterdi!
3 Şirketlerin yeni rekabet alanı: Esnek yan haklar ve wellbeing deneyimi
Şirketlerin yeni rekabet alanı: Esnek yan haklar ve wellbeing deneyimi
4 Influencer paylaşımlarının yüzde 70’i alışverişe yönlendiriyor
Influencer paylaşımlarının yüzde 70’i alışverişe yönlendiriyor
5 İşte Türk tüketicinin Rossmann'da en sevdiği ürünler...
İşte Türk tüketicinin Rossmann’da en sevdiği ürünler…
Güncel Haberler
Haftanın marka ajans iş birlikleri (24-30 Ekim)
Haftanın marka ajans iş birlikleri (24-30 Ekim)
Düğün masraflarını karşılamak isteyen damat, damatlığına reklam aldı
Düğün masraflarını karşılamak isteyen damat, damatlığına reklam aldı
Zen Pırlanta'nın marka elçisi Jennifer Lopez oldu
Zen Pırlanta’nın marka elçisi Jennifer Lopez oldu
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Yurt dışı çıkış harcına zam kararı Resmi Gazete'de yayımlandı...
Haberler
Yurt dışı çıkış harcına zam kararı Resmi Gazete’de yayımlandı…
İrem Alimoğlu
9 Eylül 2025
Yapay zeka yatırımı artıyor ama “değer boşluğu” büyüyor
Haberler
Yapay zeka yatırımı artıyor ama “değer boşluğu” büyüyor
Sena Tufan
6 gün önce
Kadınlar için en iyi iş yerleri açıklandı!
Haberler
Kadınlar için en iyi iş yerleri açıklandı!
Sena Tufan
1 hafta önce
Türk halkı parasını nasıl değerlendiriyor? Yanıt Türkiye’nin Tasarruf Eğilimleri Araştırması'nda...
Haberler
Türk halkı parasını nasıl değerlendiriyor? Yanıt Türkiye’nin Tasarruf Eğilimleri Araştırması’nda…
Sena Tufan
13 Eylül 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.