
Türkiye, “çalışan mutluluğu” konusunda dünya ortalamasının “çok” gerisinde…
Çalışan deneyimi ve yan haklar dünyasının global oyuncusu Pluxee, çalışan mutluluğunu nörobilim temelli yöntemlerle araştıran The Happiness Index iş birliğiyle “Türkiye’de Çalışanlar Ne Kadar Mutlu?” başlıklı dikkat çekici bir araştırmaya imza attı.
Mayıs 2025’te Pluxee uygulaması, sosyal medya ve e-posta kanalları üzerinden yürütülen çalışmaya Türkiye’nin farklı bölge ve sektörlerinden 2 bin 100’ün üzerinde çalışan katıldı. Mutluluk ve bağlılık üzerine kurulu nörobilim modeli kullanılan araştırmada skorlar 10 üzerinden belirlendi. Araştırma verilerine göre Türkiye’de çalışanların mutluluk skoru 6,5 olurken, dünya ortalaması 7,9 olarak açıklandı.
Mutluluk ve bağlılıkta globalin gerisindeyiz
Araştırma, Türkiye’de çalışanların özellikle “özerklik”, “kişisel gelişim” ve “anlam & amaç” başlıklarında yeterince desteklenmediğini ortaya koyuyor. Bu faktörler aynı zamanda bağlılık skorlarına da doğrudan yansıyor. Türkiye’de çalışan bağlılığı ortalaması 6,4 olurken, global ortalama 7,8 seviyesinde.
Doğu Anadolu daha umutlu
Coğrafi bölgeler bazında bakıldığında Marmara Bölgesi 5,9 puanla en düşük mutluluk skoruna sahip. Bu bölgede çalışanlar kariyer fırsatlarının kısıtlı olduğunu ve güven duygusunun zayıf kaldığını ifade ediyor. Buna karşın en mutlu çalışanların Doğu Anadolu’da olduğu görülüyor. Bölgenin mutluluk skoru 7,2 olurken, Karadeniz ve Güneydoğu Anadolu bölgeleri de yüksek skorlarıyla öne çıkıyor.
Araştırmanın bir diğer dikkat çekici bulgusu ise yaş gruplarına dair. 51-60 yaş aralığındaki çalışanlar, özerklik alanında 7,0; “dinlenilme hissi” başlığında ise 7,1 puanla diğer yaş gruplarının önüne geçiyor.
Çalışanların yarısı iş yerini tavsiye ediyor
Katılımcıların yüzde 47’si, çalıştıkları kurumları “çalışmak için iyi bir yer” olarak tanımlıyor ve tavsiye ediyor. Ancak özerklik, kişisel gelişim, işin anlamı ve iş yeri ilişkileri gibi kriterlerde Türkiye’nin global ortalamaların gerisinde kaldığı görülüyor.
“Çalışanların sesine kulak vermek kurum kültürünü dönüştürmenin en güçlü yolu”

Pluxee Türkiye Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı
Pluxee Türkiye olarak işverenlerin çalışan beklentilerini daha iyi anlaması, sundukları deneyimi iyileştirmesi için içgörü sunmaya devam ettiklerini belirten Pluxee Türkiye Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Sinem Hekimoğlu araştırmaya ilişkin şunları söyledi: “Son yıllarda ‘çalışan mutluluğu’ iş dünyasının en kritik gündemlerinden biri. Biz de ‘Mutluluk ölçülebilir mi?’ sorusuyla yola çıktık; çünkü mutluluk sadece bir duygu değil, aynı zamanda verimliliğin, bağlılığın ve sürdürülebilir başarının temel belirleyicisi. Global iş ortağımız olan The Happiness Index ile gerçekleştirdiğimiz bu kapsamlı araştırma ile de önemli içgörülere ulaştık. Örneğin, katılımcıların çoğu çevresel koşullara eleştirel yaklaşsa da işine tutku duyuyor ancak potansiyellerini gerçekleştirmek için onlara yeterince alan sunulmadığını, özgür hissetmediklerini paylaşıyor. Öte yandan Türkiye’de çalışanlar bireysel çabalarının kurum başarısını etkilediği konusunda çok net; fakat hem hiyerarşi hem de zayıf iletişim akışı çalışanların işlerine ve kurumlarına olan bağlılığını azaltıyor. Çalışanların sesine kulak vermek ve onları gerçekten desteklemek, kurum kültürünü dönüştürmenin en güçlü yolu. The Happiness Index ile hayata geçirdiğimiz bu çalışma da, ölçülmesi zor olan bu alanları görünür kılarak işverenlere yol gösteriyor. Pluxee olarak biz de işverenler ve çalışanlar arasında bir köprü kurmayı, her iki tarafın beklentilerini karşılayacak çözümlerle iş dünyasında sürdürülebilir performansa katkı sağlamaya devam edeceğiz.”