27 Aralık Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
temizlik
Haberler

Temizlik rutinleri değişti, peki neden?

Marketing Türkiye
15 Nisan 2023
2 dk okuma

Global teknoloji şirketi Dyson’ın 39 ülkede gerçekleştirdiği 2023 Küresel Toz Araştırması, geçtiğimiz yıl düzenli temizlik yapanların sayısında önemli bir azalma olduğunu ortaya koyuyor. Pandemi sonrası dünya yeniden eski rutinine dönerken, temizlik alışkanlıkları giderek daha tepkisel hale geliyor.

Dyson’ın temizlik alışkanlıklarını ve davranışlarını, ev tozuna dair anlayışı ve bunun sağlık üzerindeki potansiyel etkilerini araştıran yıllık 2023 Küresel Toz Araştırması’na göre son bir yıl içinde, düzenli temizlik programı uygulayanların sayısında global ölçekte yüzde 15’lik bir azalma var. Ayrıca evcil hayvan tüyü ve toz akarı alerjenleri gibi mikroskobik tozların sağlık üzerinde gözle görünür partiküllerden daha büyük bir etkiye sahip olabilmesine rağmen insanların yüzde 60’ı yalnızca gözle görülür kir veya toz gördüklerinde temizlik yapmaya motive oluyor. Ev tozunda nelerin bulunabileceğine dair farkındalık ise düşük. Araştırmaya katılanların sadece yüzde 33’ü ev tozu içerisinde polen bulunabileceğinin ve yüzde 32’si toz akarı dışkısının potansiyel varlığından haberdar.

Kir gözle görünüyorsa temizlik başlıyor…

39 ülkeden 30.000’den fazla kişinin katılımıyla gerçekleştirilen “Küresel Toz Araştırması”, pandemi sonrası temizlik alışkanlıklarının dünya genelinde düşüşte olduğunu ortaya koyuyor. İnsanların yüzde 60’ı artık sadece gözle görülür toz veya kir gördüklerinde temizlik yaptıklarını itiraf ederken, bu oranın geçen yıla göre yüzde 20 artış gösterdiği görülüyor. Ayrıca, araştırmaya katılanların yüzde 41’i düzenli bir temizlik programına sahip olduğunu belirtirken, bu sayının geçen yıldan bu yana yüzde 15 oranında azaldığı görülüyor. Bu da planlı temizlik konusunda daha az disiplinli hale gelindiğini gösteriyor. Türkiye’de yaşayanların yüzde 61’i evi tozlu olduğunda veya yerde kir gördüğünde temizlik yaptığını söylerken bu oranın geçen seneye göre yüzde 23 arttığı gözlemleniyor.

Dyson Mikrobiyoloji Uzmanı Monika Stuczen, araştırmaya ilişkin açıklamasında “Covid-19 salgını, sağlıklı bir ev için düzenli temizlik yapmanın ihtiyacını ortaya koydu. Virüsler ve bakteriler de dahil olmak üzere birçok toz partikülü mikroskobik boyutta olduğundan ve çıplak gözle görülemediğinden, yalnızca görünür toz gördüklerinde temizlik yapanların sayısındaki bu önemli artış endişe kaynağı” diyor.

“Toz” deyince akla ne geliyor?

Özellikle, dünya genelinde evlerin yüzde 55’inde alerjiden etkilenen birileri bulunurken, çok azı tozun içinde olan yaygın alerji tetikleyicilerinin varlığından haberdar. Araştırmaya katılanların sadece yüzde 33’ü tozda polen bulunabileceğinin ve yüzde 32’si toz akarı dışkısının potansiyel varlığının farkında olduğunu söylüyor. Türkiye’de yaşayanların yüzde 48’i ise ev tozunun içinde en çok bakteri olduğunu düşünüyor.

Sağlıklı bir yaşama alanı oluşturmak, dünya genelinde insanların evlerini tozdan arındırmak istemelerinin en önemli nedeni. Türkiye’deki katılımcıların yüzde 45’i evde yaşayan herkesin sağlıklı kalması için temizlik yaptığını dile getirirken, evinin uygun şekilde sterilize edildiğinden emin olmak için temizlediğini söyleyenlerin oranıysa sadece yüzde 15.

Araştırmanın metodolojisi

Dyson Küresel Toz Araştırması, çevrimiçi anket metoduyla 39 ülkede 33.997 katılımcıyla gerçekleştirildi. Saha çalışması 11 Ocak – 6 Şubat 2023 tarihleri arasında yürütüdlü ve veriler farklı nüfus büyüklüklerini temsil edecek şekilde ‘küresel’ düzeyde ağırlıklandırıldı.

featured
1 Yapay zeka nedeniyle işten çıkarma yapan şirketler belli oldu!
Yapay zeka nedeniyle işten çıkarma yapan şirketler belli oldu!
2 Şirketlerin 2026 hedefleri değişti: "Büyümesek de olur, mevcudu koruyalım yeter!"
Şirketlerin 2026 hedefleri değişti: “Büyümesek de olur, mevcudu koruyalım yeter!”
3 Bir metnin yapay zeka tarafından yazıldığı nasıl anlaşılır?
Bir metnin yapay zeka tarafından yazıldığı nasıl anlaşılır?
4 Yılbaşı hediyelerinde "değer" dönemi: Tüketici artık kontrollü harcıyor
Yılbaşı hediyelerinde “değer” dönemi: Tüketici artık kontrollü harcıyor
5 ŞOK Market, Dünya Trip Atma Günü'nü "Peki" ile kutladı
ŞOK Market, Dünya Trip Atma Günü’nü “Peki” ile kutladı
Güncel Haberler
Çalışan yalnızlığı derinleşiyor!
Çalışan yalnızlığı derinleşiyor!
Yılın en dikkat çeken Noel kampanyaları!
Yılın en dikkat çeken Noel kampanyaları!
Etki ekonomisinden etkileşime...
Etki ekonomisinden etkileşime…
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

TIME dergisi, "yapay zekanın mimarları"nı yılın kişisi seçti
Haberler
TIME dergisi, “yapay zekanın mimarları”nı yılın kişisi seçti
İrem Alimoğlu
2 hafta önce
Big Bang Startup Challenge'da 1,74 milyar TL'yi aşan ödül ve yatırım açıklandı!
Haberler
Big Bang Startup Challenge’da 1,74 milyar TL’yi aşan ödül ve yatırım açıklandı!
Sena Tufan
1 ay önce
Haftanın marka ajans iş birlikleri (24-30 Ekim)
Haberler
Haftanın marka ajans iş birlikleri (24-30 Ekim)
Sena Tufan
30 Ekim 2025
Ayın öne çıkan global kampanyaları (Ekim 2025)
Haberler
Ayın öne çıkan global kampanyaları (Ekim 2025)
Sena Tufan
1 Kasım 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.