
Sosyal medyada tepki çeken 11 reklam kampanyası…
Reklam dünyasında bazen işler planlandığı gibi gitmez. Zira satışları artırmak ya da marka imajına katkı sunmak için üretilen kimi kampanyalar bu amaçlardan uzaklaşarak toplumun tepkisini çekip markaların itibarına zarar verir. İşte son yıllarda sosyal medyada ve kamuoyunda büyük tepki toplayan, kimi zaman tuhaf kimi zaman kaba, kimi zaman ise “utanç verici” bulunan 11 reklam kampanyası:
Sydney Sweeney ve American Eagle: “Sydnew Sweeney Has Great Jeans” (Sydney’nin Harika Jean’leri) (2025)
Temmuz 2025’te American Eagle, Sydney Sweeney ile iş birliği yaparak Sweeney’nin bedenini öne çıkaran bir reklam kampanyası yayınladı. Ancak Sweeney’nin kampanyada yer alan “Genler, göz rengi, kişilik ve saç rengini belirler. Benim jean’im mavi” sözleri, ırkçı söylem barındırdığı gerekçesiyle sosyal medyada büyük tepki çekti. Kampanya, genç, sarışın, mavi gözlü beyaz kadınları “mükemmel gene sahip kişiler” olarak sunması nedeniyle Nazi propagandasıyla ilişkilendirildi. Kampanya, aynı zamanda Sydney’nin giydiği jean’in ceplerinde yer alan kelebek sembolüyle kadına yönelik şiddete dikkat çektiğini iddia etse de, bu duyarlılık bazı kullanıcılar tarafından samimiyetsiz bulundu. Reklama yönelik eleştirilere rağmen, American Eagle’ın hisseleri yüzde 20 değer kazandı.
Coca-Cola’nın yapay zeka ile hazırlanan yılbaşı reklamı (2024)
Coca-Cola’ın 1985 tarihli klasik “Holidays Are Coming” reklamını yapay zekayla yeniden uyarladığı kampanyada eleştirilerin hedefi oldu. Birçok kişi, yapay zekanın tatil gibi insanı birleştiren ve duygusal bir dönemde kullanılması fikrini uygun bulmadı. Tartışmaların ardından Coca-Cola, reklamda insan yaratıcılığı ile yapay zekanın bütüncül bir yaklaşımla kullanıldığını açıkladı.
Burger King’in kadınlara yönelik provokatif tweeti (2021)

Burger King İngiltere, Dünya Kadınlar Günü’nde “Kadınlar mutfağa aittir” şeklinde bir paylaşımda bulundu. Devamında bu ifadenin dikkat çekmek için kullanıldığını ve kadın aşçılara destek amaçlı yeni burs programını duyurduğunu açıkladı ancak paylaşım sosyal medyada büyük tepki çekti. Bunun üzerine Burger King özür dileyerek paylaşımı sildi.
Peloton’un tatil reklamı: “Peloton Wife” (Peloton Eşi) (2019)

Peloton’un kadınlara yönelik fitness bisikleti reklamı, bir kadının eşinden bisiklet hediyesi alması ve bir yıl boyunca yaşadığı dönüşümü belgelemesi üzerine yoğun eleştirilerle karşılaştı. Reklam, kadınlara “zayıflamaları gerektiği” mesajını verdiği ve cinsiyetçi bir yaklaşım sergilediği gerekçesiyle sosyal medyada büyük tepki topladı. Tepkilerin ardından Peloton’un hisseleri kısa sürede yüzde 9 oranında değer kaybetti. Reklamda rol alan oyuncu Monica Ruiz ise kamuoyundaki tartışmaların ardından kariyerine odaklanmaya devam edeceğini açıkladı.
Kendall Jenner ve Pepsi: “Jump In” (2017)

Pepsi’nin 2017 yılında yayınladığı “Jump In” adlı reklam filminde Kendall Jenner, bir protesto sırasında polise Pepsi uzatarak gerilimi yatıştırmaya çalışıyordu. Ancak reklam, sosyal adalet ve protesto hareketlerini basitleştirdiği ve hafife aldığı gerekçesiyle yoğun eleştirilere maruz kaldı. Özellikle Martin Luther King Jr.’ın kızı Bernice King’in sosyal medya üzerinden yaptığı eleştirilerle tepkiler daha da büyüdü. Gelişmelerin ardından Pepsi reklamı geri çekti ve kamuoyundan özür diledi. Kendall Jenner ise yaşananları “çok zor ve karmaşık bir deneyim” olarak nitelendirdi.
Dove’un ten rengi reklamı (2017)
Dove’un Facebook’ta yayınladığı kısa reklamda, siyahi bir kadının tişörtünü çıkarıp beyaz bir kadına dönüşmesi büyük tepki çekti. Reklam, 19. yüzyıldaki ırkçı reklamlara benzetildi. Dove özür diledi ve reklamı yayından kaldırdı ancak birçok kişi özrü yetersiz buldu.
Nivea’nın “White is purity” (Beyaz, saflıktır) reklamı (2017)

Nivea’nın Orta Doğu pazarına yönelik hazırladığı deodorant reklamında kullandığı “Beyaz saflıktır” ifadesi markayı hayli zora soktu. Reklam, “beyazların üstünlüğü” çağrışımı yaptığı gerekçesiyle tepki çekti ve sosyal medyada geniş yankı uyandırdı. Reklam iki gün içinde kaldırıldı, Nivea ise özür diledi.
Carl’s Jr.’ın “All Natural” (Tamamen Doğal) Super Bowl reklamı (2015)
Carl’s Jr.’ın 42 saniyelik Super Bowl reklamı, model Charlotte McKinney’nin çıplak gibi göründüğü ve vücut hatlarının sebzelerle örtüldüğü sahneler nedeniyle büyük tartışmalara yol açtı. Kadın bedeninin cinsel bir obje olarak kullanıldığı eleştirileri sosyal medyada geniş yankı buldu. Erkek izleyicilere hitap etme amacı taşıyan reklam, özellikle kadın izleyiciler tarafından tepkiyle karşılandı. Markanın sözcüsü ise reklamın plajdaki sıradan görüntülerden farklı olmadığını savundu.
Bic’in kadınlara yönelik Facebook paylaşımı (2015)

Bic’in Güney Afrika’da Kadınlar Günü için “Kız gibi görün, hanım gibi davran, erkek gibi düşün, patron gibi çalış” mesajını içeren Facebook paylaşımı markaya için ciddi bir krize dönüştü. Sosyal medyada büyük tepki toplayan paylaşım feminist aktivistler tarafından eleştirildi. Bic daha sonra özür diledi ancak bu tepkileri dindirmedi.
Popchips’in Ashton Kutcher’lı reklamı (2012)
Ashton Kutcher’ın kahverengi makyaj ve Hint aksanıyla Raj karakterini canlandırdığı Popchips reklamı da eleştirilerden nasibini aldı. Reklam ırkçı olduğu gerekçesiyle eleştirildi ve Popchips reklamı kaldırıp özür diledi.
Brooke Shields’ın Calvin Klein reklamı (1980)
15 yaşındaki Brooke Shields’ın iç çamaşırı markası Calvin Klein reklamında söylediği “Calvin’lerimle aramda ne var? Hiçbir şey.” cümlesi reklamın yayınlandığı dönemde büyük tepki topladı. Reklam bazı eyaletlerde yasaklandı. Shields, reklamın neden tepki çektiğini anlamadığını belirtirken kampanya elde ettiği başarıyla marka için bir dönüm noktası oldu.
Kaynak: BuzzFeed