Sadakat pazarlaması popülerliğini koruyacak
İş dünyası olarak yine zor bir yılı geride bıraktık ve veriler maalesef rüzgarın bir süre daha tersten eseceğini gösteriyor. Ama yine de yeni yıl yeni umutlar demek. Büyük usta Çetin Altan’ın dediği gibi enseyi karartmamak gerek. Hiç şüphe yok ki zor zamanlarda bize destek olacak en önemli çalışmalardan biri sadakat pazarlaması alanında yapacağımız uygulamalar. Artık sadece mükemmel bir ürün ve ona eşlik eden kusursuz bir pazarlama planı yeterli olmuyor. Mevcut müşterilerimizin yeni müşterilerimize göre markamız için yüzde 67 oranında daha fazla harcama yaptığı, markamızı sadık müşterilerimizin tavsiyesiyle kullanmaya başlayan müşterilerimizin yüzde 25 oranında daha fazla getiri sağladığı bir ortamda müşterilerimizle bağımızı güçlendirecek bir sadakat pazarlaması uygulaması çok önem kazanıyor. Unutmamak lazım ki sadık müşterilerimizin yüzde 60’ı memnuniyetlerini çevrelerine aktararak markamızı tavsiye ediyor. Sadakat pazarlaması alanında gelişmeler hızla ilerliyor ancak ülkemizde ne yazık ki sektöre dair yeterli veri ya yok ya da yetersiz. Bu nedenle çoğunlukla rakamsal veriler paylaşmak zor oluyor. Sadakat pazarlaması gelişmiş dünyanın en çok yatırım yaptığı alanların başında geliyor. 2017 yılında ödüller hariç bu işin sadece yazılım tarafı için harcanan para 2,5 milyar dolar seviyesinde ve beklenti 2023’de 7 milyar dolara ulaşması.
Bu Marketing Türkiye sayfalarında elimizden geldiğince aylık yazılarla sektöre ve meraklılarına bildiklerimizi, duyduklarımızı aktarmaya çalışıyoruz ancak yurt dışında sadece bu alanda yayın yapan aylık dergiler var, sektöre özel fuarlar, sadakat pazarlaması özelinde düzenlenen uluslararası yarışmalar var. Hatta bir sadakat akademisi de açıldı. Neyse şikayet etmeden ülkemizde de benzer uygulamalar görmek için biz sektör temsilcilerinin elini taşın altına sok
İ ma zamanı geldi diyelim. 2019 yılı için sadakat pazarlaması alanında yenilik demek pek doğru olmaz ama popülerliğini sürdürecek. Bizim de uzun zamandır altını çizdiğimiz uygulamalardan bahsedelim…
Sadakat pazarlaması öldü, artık yeni şeyler söylemek lazım
Sadakat Pazarlaması (Loyalty Marketing) adı artık biraz zamanın gerisinde kalıyor çünkü akla sadece puan tabanlı standart ödül kurgularını getiriyor. Dijitalleşen, teknolojinin tüm kaynaklarını kullanan bir sektör için fazla eski kalıyor. Bu sebeple pek çok program için artık Engagement Platform, Incentive Marketing, Automation Platform gibi programı ve özelliklerini direk ifade eden isimler kullanıyor.
Sadece ticareti değil ilişkileri de ödüllendirin
Ülkemizde tek tük devam etse de sadece mevcut müşterileri hedefleyen veya üyelerini sadece satın alım işlemleri üzerinden ödüllendiren programların kullanımdan kaldırılmasının üzerinden çok zaman geçti. Artık kimse bu tarz eskimiş programları kullanmıyor, yatırım yapmıyor. Yeni programlar mutlaka müşterinin markayla kurduğu ilişkiyi ve iletişimi de ödüllendiren kurgularla geliştiriliyor. Örneğin müşterinizin markanız ve ürünleriniz hakkındaki paylaşımları, beğenileri, yorumları, önerileri, hatta şikayetleri, doldurduğu anketler, marka ve ürün içeriklerinizi incelemesi, ürünleriniz hakkındaki bilgi düzeyleri, belki B2B bir noktanın katıldığı eğitimler, sosyal medyadaki paylaşımları, programdaki aktiflik seviyeleri gibi örnekleri kendi ihtiyaçlarınıza göre artırabileceğiniz farklı davranışlar da artık yeni programların ödüllendirme mekaniği arasında mutlaka yer alıyor. Araştırmalar markanızla bir bağ kurmuş müşterilerinizin herhangi bir duygusal bağ kurmamış müşterilerinize oranla yüzde 45’e kadar daha fazla getiri sağladığını gösteriyor.
En önemlisi kişiselleştirme
Tüm pazarlama faaliyetlerinde olduğu gibi sadakat programlarında da kişiselleştirme en önemli konulardan biri. Müşteriler kendilerine özel, kişiselleştirilmiş mesajlar, ürünler, teklifler bekliyorlar. Segmentasyon yani müşterileri belli özelliklere göre gruplama devri de kapandı, kapanıyor. Müşteri verisi toplamanın en kestirme yollarından birisi sadakat programlarıdır hatta birçok program sadece bu amaç için hazırlanır. Artık bu veriler sadece kampanya yönetmek için değil, sadakat programının tasarımında ve içeriğinde de kullanılıyor. Programa özel hazırlanan içerikler, mesajlar, ödüller, kampanyalar ve hedefler program üyesi müşterinin beklentisi, tercihine göre özel olarak hazırlanıyor. Veriler, algoritmalar, yapay zeka ile anlık olarak işlenip müşterilere özel tekliflere dönüşüyor.
Oyunlaştırma daha da gelişiyor
Oyunlaştırma, yani oyun kurgularının pazarlama süreçlerine adapte edilmesi uygulamalar arasında hızla yükseliyor. Sadakat programlarındaki puan ve ödül mekaniği oyunlaştırma kurgularının en eski ve basit örnekleriydi. Şimdi bu uygulamalar giderek çeşitleniyor ve daha fazla oyun kurgusu, örneğin hedefler, rütbeler, görevler, seviyeler, liderlik tabloları, iş birlikleri ve benzerleri sadakat programlarının olmazsa olmazı haline geliyor. Hatta sadece oyunlaştırma oyunlaştırma değil oyunların kendisi de program üyelerini motive etmek, eğlendirmek ve katılımı artırmak için yeni dönem sadakat programlarında daha fazla kullanılıyor.
Yapay zeka
Yeni dönem deyince yapay zekadan bahsetmeden olmaz. Artık verilerin işlenmesinden, imaj tanımaya varıncaya kadar birçok alanda yapay zeka farkında olalım veya olmayalım hayatımızın içinde. Sadakat programları da en çok verinin işlendiği biriktiği alanların başında geliyor ve bu yeni teknolojiden faydalanıyor. Artık pek çok programda müşteri analizi ve bu analize göre teklif, içerik, öneri oluşturulması akıllı ve öğrenen uygulamalar sayesinde otomatik gerçekleşiyor. Müşterilerin paylaştığı fotoğraflar birilerinin tek tek incelemesi veya moderasyonuna bağlı kalmadan yine akıllı uygulamalar ile değerlendirilip ödüllendirilebiliyor.
Ölçüsüz, hesapsız program olmaz
Geçmişte yapılan en büyük yanlışlardan birisi sadakat programlarını soyut bir uygulama olarak görüp ölçülemeyeceğini düşünmekti. Artık sadakat program başarısını anlık olarak izleyebileceğiniz müşteri davranışını yansıtan pek çok metrik var. Yeni dönem programlarının olmazsa olmazı analitik kurguların verilerini yapay zeka ile işleyebildiğinizde programınızı belirli bir kurallar seti olan sadakat programından çok zaman içinde esnekliği ile müşterilerine farklı fırsatlar sunan sadakat programına dönüştürebilirsiniz ve işte o zaman mükemmel bir müşteri sadakat programından bahsedebiliriz.
Birlikten kuvvet doğar
Sadakat programının etkisini artırmak üzere markaya destek verebilecek, marka imajını yükseltebilecek program ortakları ile (Coalition Loyalty) ortak ödüllendirme kurgularının yurt dışında olduğu gibi yurtiçinde de artmasını bekliyoruz. Ortaklıklar yeni fırsatlar yaratırken, maliyetleri paylaşmayı, marka gücünü artırmayı, daha önemlisi müşteri gözünde daha büyük bir fayda yaratmayı sağlayacak.
Sonuç olarak sadakat programları değişik isimler ve farklı misyonlarla karşımıza çıksa da pazarlama dünyasında her zamanki ağırlığını korumaya ve sektör olarak büyümeye devam ediyor. Yeni yılda sadık müşterilerinizin sürekli arttığı, her gün yenilerinin eklendiği bir yıl olması temennisi ile görüşmek üzere.