PR sektöründe paradigma değişti

Tüketicinin değişen medya tüketim alışkanlıkları, ardı arkası kesilmeyen teknolojik yenilikler ve Türk medyasının içinden geçtiği kaotik süreç… CANVAS’ın Kurucusu ve Yönetici Ortağı Murat Avalin tüm bu gelişmelerle PR sektöründe bir paradigma değişimi yaşadığını söylüyor. “Medyada rekabetin yok olması, tek seslilik gibi sorunlar ciddi bir kalite problemine yol açıyor” diyen Avalin, medya bir değişim sürecinden geçerken PR ajanslarının da buna göre pozisyon alma peşinde olduğunu belirtiyor…

Söyleşi: Alp Hazar Büyükçulacı alp.hazar@marketingturkiye.com

PR ajanslarının artık daha hızlı, daha anlık çalışması gerekiyor

✓ PR sektöründe bir paradigma değişimi söz konusu. Bugün teknolojinin hayatımızda olmadığı bir anı neredeyse düşünemiyoruz bile… Yeni nesil internetin kesilmesine 5 dakika bile dayanamıyor. Hal böyleyken işi iletişimi yönetmek olan PR dünyası ve onun mensupları da bu değişimden etkileniyor. En başta, iş yapış şekilleri değişti. Daha hızlı, daha anlık olmak gerekiyor.

✓ Uzmanlık artık çok daha önemli. Markayla ilgili bir kriz göz açıp kapayıncaya kadar gerçekleşebiliyor ve sosyal medya sayesinde birkaç dakika içinde yayılabiliyor. Krizi yönetmek için önce sosyal medya ve dijital kanallar olmak üzere tüm boyutlarıyla düşünülmüş stratejik bir kriz iletişim planı, hızlı, teknolojiye hâkim ve işinde uzman bir kadro gerekiyor.

Geleneksel kanallar kan kaybediyor

✓ “Content is the king” diyorduk. İçerik şimdi belki de hiç olmadığı kadar önem taşıyor. Görsellik ve videolar her geçen gün daha da ağır basıyor. İki sayfa metin yerine 1 dakikalık bir videoyla anlatıyoruz mesajlarımızı. Ödül jürileri artık sadece videolar üzerinden değerlendirme yapmaya başladı. PR’ın geleceği tamamen görsellik üzerine olacak.

✓ Bir diğer değişim ise mecra tarafında gerçekleşiyor. Teknoloji, iletişim kanallarını da değiştirdi. Sosyal medyanın yükselişi sayesinde geleneksel kanallar hızla kan kaybederken dijital kanalların kitleler üzerindeki etkisi gün geçtikçe artıyor. Influencer marketing, PR ile iç içe.

✓ Algoritmaların ve yapay zekanın gelişimini de yakından takip ediyoruz. Bazı araştırmalar gösteriyor ki yapay zeka (AI) ile hazırlanmış kimi makaleler, gerçek insanlar tarafından üretilenlerden çok daha fazla okunuyor veya beğeni alıyor.

Medya bir var olma mücadelesi veriyor

✓ Türk medyası uzun bir zamandır ciddi bir dönüşüm sürecinde. Bir yandan dünyadaki değişim trendlerinden etkileniyor. Öte yandan kendine has sorunlarla mücadele etmeye çalışıyor. Uzun zamandır bir dijitalleşme, kişiselleştirme, kendi takipçisini oluşturma ve yenilenme sancıları yaşıyordu. Ancak bunu henüz tam olarak çözemedi.

✓ Diğer taraftan, medya sektöründeki el değiştirmeleri hep birlikte gözlemliyoruz. Medya kurumlarının kapanması, çalışan sayılarının hızla azalması, rekabetin yok olması, tek seslilik gibi sorunlar her alanda olduğu gibi medyada da ciddi bir kalite problemine yol açıyor. Ayrıca bilgi kirliliği, güvenilirlik ve inandırıcılık sorunları da var.

✓ Toplumun bir kesimi zaten okumayı bıraktı, TV’yi sadece dizi platformları için kullanıyor. Etkileşimi, haber almayı sosyal medya üstlendi. Medya, deyim yerindeyse bir var olma mücadelesi veriyor. Bir yanda sosyal medyaya taşınan bir zamanların marka gazetecileri, diğer yanda yeni dünyanın yeni isimleri. Medya bir değişim sürecinden geçerken PR ajansları da buna göre pozisyon alma peşinde…

PR danışmanları sokağı tanımalı

✓ Her şeyden önce yeni bir kuşak yetişti. Kendine ait değer yargıları ve hayata bakışı olan bir kuşak. En genç ve en dinamik katman olan Z kuşağı, bugün toplumların neredeyse üçte birini oluştu­ruyor. Kendi içeriğini yarat­mak isteyen ve bu yüzden sunduklarımızın tüketicisi değil üreticisi olmayı benim­seyen yeni bir kuşak.

✓ Müzik, giyim tarzı, hayata bakış ve hayatı kavrayış bi­çimlerinin değiştiğini görü­yoruz. Markaların toplumla nasıl konuşması gerektiğini söyleyen, konuşmanın tonunu belirleyen PR danışmanları­nın da buna göre stratejiler belirlemesi gerekiyor. Top­lumu tanımadan iletişimden bahsetmek gerçek değil. PR sokağı da tanımalı.

Canvas yeni nesil bir ajans

✓ CANVAS her şeyden önce teknoloji tecrübesi çok yüksek ve dijital dönüşümü özümsemiş yeni nesil bir ajans. Bilgiye ve uzmanlığa önem veren bir danışmanlık şirketi. Ekibimizin birlikte çalışma tecrübesi de oldukça yüksek.

✓ Oyun alanımızı sadece Türkiye değil, global arena olarak benimsedik. CANVAS üyelerinin birçok sektörde farklı alanlarda çok geniş bir network’ü bulunuyor. Bu sayede müşterilerimiz için sınırlar olmadan hizmet veriyoruz. Londra’da bir basın toplantısı düzenliyor, Berlin’de de bir iletişim projesi yürütebiliyoruz.

Paylaşım kültürünü sahipleniyoruz

✓ CANVAS için sorumluluk kelimesi çok şey anlam ifade ediyor. Müşterimiz bizim iş ortağımız. Önce ortağınızı ve onun dünyasını çok iyi tanımalısınız. Sonra birlikte yol alabileceğinize gerçekten inanmalısınız. Bir takım olmalısınız.

✓ Yeni dünya ve yeni neslin sahip çıktığı kavramlardan biri de paylaşım kültürü. Biz de yeni nesil bir ajans olarak paylaşım kültürünü sahipleniyoruz. Fikirleri ve bilgiyi paylaşmanın gerekliliğine inanıyoruz.

KSS projelerini gönülden yapıyoruz

✓ Yakın zamanda Total Oil Türkiye için Erkek ve Kadın A Milli Basketbol Takımları Ana Sponsorluğu kapsamında bir basın lansmanı gerçekleştirdik. “Enerjisi Güzel Takım” söylemi altında bir iletişim çalışması yaptık. Lansman geleneksel kanalların yanı sıra davet ettiğimiz influencer’lar sayesinde sosyal medya kanallarında oldukça geniş yer buldu.

✓ Kurumsal sosyal sorumluluk önem ver­diğimiz bir alan ve bu alandaki projeleri gönül vererek gerçekleştiriyo­ruz. Geçtiğimiz yıllarda Türk Telekom’un görme ve işitme engellilere yö­nelik sosyal sorumluluk projelerini yürüttük ve birçok ulusal ve uluslara­rası ödüle layık görüldük.

✓ İletişimini yürüttüğümüz sosyal sorumluluk alanındaki bir diğer çalışma ise Total’in “İki Elin Enerjisi Güzel” projesi. Sektörde bir ilk olan proje kapsamında tüm Türkiye’deki Total istasyonlarının ön saha personeli işaret dili eğitimi almaya başladı. Projenin iletişimini hem yerel hem de ulusal boyutta yürüttük. Tamamen sessiz ve altyazılı bir reklam filmiyle farklılaşan projeyle uluslararası ödüller kazandık.

 

 

 

 

İLGİLİ HABERLER