7 Temmuz Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Pazarlama dünyası metaverse'ü nasıl karşılıyor?
Haberler

Pazarlamacılar için metaverse’ün ABC’si

Gizem Yıldız
23 Şubat 2022
4 dk okuma

Günümüz dünyasının dinamik ve teknolojik gelişmelerden en hızlı etkilenen alanlarından biri dijital pazarlama. Dolayısıyla güncellemeler ve yeniliklere hakim olarak “ilk kullanan” konumunda olmak, pazarlamacıları ve markaları öne çıkaracak olmazsa olmazlardan biri olarak görülüyor. Son birkaç aydır gündemden düşmeyen metaverse kavramı da, yıllar önce yalnız bilim kurgu filmlerinde görebileceğimiz sahneleri, günümüzde hayatımızın bir parçası haline getiriyor. Öte yandan markalar da hızla metaverse evrenindeki yerlerini almaya başladı. Veri odaklı pazarlama şirketi SEM, mevcut örnekler üzerinden metaverse’ün pazarlama dünyasında nasıl konumlanacağını yorumluyor.

Öncelikle, meteverse’nin doğru tanımını yapmakta fayda var. Matthew Ball’un mükemmel makalesinde açıkladığı gibi, ‘metaverse’; kalıcı, gerçek zamanlı, sonsuz, birlikte çalışabilir ve kendi kendini sürdürülebilir bir evrendir.

Bloomberg ile Newzoo, IDC, PWC, Statista ve Two Circles verilerine dayanarak yapılan analiz sonucu, metaverse pazarı 2020’de 478,7 milyar dolara kıyasla 2024’te 783,3 milyar dolara ulaşabilir. Video oyunu yapımcıları, mevcut oyunları sosyal ağlara daha çok benzeyen 3D çevrimiçi dünyalara yükseltmeye devam ettikçe, pazar fırsatları konserler ve spor etkinlikleri gibi canlı eğlenceleri kapsayacak şekilde genişleyebilir ve toplam metaverse pazar büyüklüğü, yalnızca oyun yazılımı, hizmetleri ve reklam gelirinin 2,7 katına ulaşabilir.

Dolayısıyla metaverse için, markalar, pazarlamacılar ve reklamcılar adına konuya bir an önce dahil olunması gereken bir alan diyebiliriz.

Metaverse’teki temel teknolojiler

Metaverse bizleri dijital deneyimlerimizi kontrol edebileceğimiz ve onlara daha esnek bir ortamda erişebileceğimiz dünyalar hayal etmeye davet ediyor. Fakat henüz gelişiminin ilk aşamalarında ve bu süreçte kullanılan 3 temel teknoloji bulunuyor;

Blokzincir

Blokzincir, işlemleri merkezi olmayan, verileri halka açık bir veritabanında kalıcı olarak kaydeden ve kripto paraların da altında yatan teknolojidir . Örneğin, bir miktar bitcoin satın aldığınızda, bu işlem bitcoin blok zincirine kaydedilir.

Bir blok zincirindeki sanat eseri ve müzik gibi öğeler, değiştirilemez belirteçlerdir (NFT). Yani benzersiz ve değiştirilemez varlıklar.

Yapay Zeka (AI)

Yapay zeka (AI), insan zekası süreçlerinin makineler, özellikle bilgisayar sistemleri tarafından simülasyonudur. Yapay zekanın özel uygulamaları arasında doğal dil işleme, konuşma tanıma, eş zamanlı konum ve haritalama teknolojileri yer alır.

Extended Reality

Extended Reality veya XR, temelde mevcut gerçekliğimize akıllı gözlükler aracılığıyla sanal dünyalara adım atarak 3 boyutlu  avatarlarla etkileşim kurabilmemizi sağlayan bir araç.

Pazarlamacılar için Metaverse

Reklamcılık ve pazarlama bağlamında metaverse, kullanıcıların zaman geçirebilecekleri 3 boyutlu ve sanal bir alan olarak tanımlanabilir ve markayla ilgili içerik ve satış yaratma amacıyla kullanılabilir. Bu bağlamda metaverse kavramını iki şekilde değerlendirilebilir.

Birincisi, metaverse, tıpkı mobil uygulamalar, banner reklamlar, web sitesi ve sosyal medya varlıkları gibi ek bir pazarlama kanalı. İkincisiyse, hikaye anlatımı için yeni bir ortam olarak görülebilir. Google, Facebook, Twitter, LinkedIn gibi sosyal medya uygulamalarında açılan reklamların yanı sıra, marka hikayesini anlatan sürükleyici reklam deneyimleri sunabilir.

Metaverse fikrine yatırım yapan pazar liderlerinden biri olan Mark Zuckerberg, metaverse’ün tek bir şirket tarafından oluşturulamayacağını söylüyor. Zuckerberg’e göre bu yolculuktaki rolleri, metaverse kavramını hayata geçirmek için temel teknolojiler ile sosyal platformların gelişimini hızlandırarak bu teknolojileri sosyal medya uygulamaları aracılığıyla geliştirmek. Böylelikle, metaverse yaklaşımının bugün var olan her şeyden daha iyi sosyal deneyimler sağlayabileceğine inandıklarını söylüyor. Örneğin, tıpkı bugünlerde saatlerce vakit geçirdiğimiz sosyal medya uygulamalarının popülerlik kazandığı ilk günlerden bu zamana, reklam modelleriyle marka hikayesini yansıtmanın yollarının artması gibi, benzer şekilde metaverse kavramının da zaman içinde gelişmesi bekleniyor.

Metaverse’e adım atan markalardan örnekler

Tüketicilerin beklentilerini anlayarak deneyimlerini kişiselleştirmenin markalar için ne kadar önemli olduğunu biliyoruz. Bu noktada metaverse’ün de kişiselleştirme ve daha iyi deneyimler sunma noktasında önemli bir alana sahip olacağı aşikar. Şimdiye dek bu doğrultuda adım atan iki markanın yaptığı işbirliği örneklerine bakalım;

1. Sanal moda ürünlerinden oyun içi aksesuarlara kadar, insanlar sanal eşyalar için ciddi boyutta harcamalar yapıyor. Oyunlar ve sosyal uygulamalar daha fazla yaratıcılığı ve tasarım çeşitliliğini desteklediğinden, insanlar gerçek dünyada olduğu gibi karakterlerini ve değerlerini göstermeye yardımcı olan sanal öğeler için para ödüyorlar.

Bunun en büyük örneklerden biri, lüks moda markası Balenciaga’nın Fortnite ile birlikte yaptığı, oyuncuların gerçek Balenciaga parçalarından ilham alan dijital kıyafetleri gerçek bir Balenciaga butiğinin sanal versiyonunda ve oyunun mağazasında satın alabilecekleri işbirliği.

Pazarlamacılar için metaverse'ün ABC'si

2. İnsanlar ilgi alanlarını sergilemek amacıyla koleksiyon oluşturmayı seviyorlar ve bu ilgilere karşılık verebilmek için metaverse kullanılabilir. Bunun en iyi örneği, Alessandro Michele’in kreatif direktörlüğü altında 100. yılını kutlayan Gucci’nin, Roblox tarafından sağlanan Gucci Garden deneyimi. Burada koleksiyoncu odası adı verilen ve kullanıcıların sanal alanda sınırlı sayıda ürün satın almalarına olanak tanınan bir deneyim sunuldu. En ilginç tarafı ise, bu etkileyici deneyim içerisinde sınırlı sürede satışa sunulan arı işlemeli bir Gucci Dionysus çantası, gerçek perakende fiyatı olan 3400 dolardan 715 dolar daha yüksek değere satıldı. Dolayısıyla yalnızca “sahiplik” için tamamen dijital bir varlığı satın alma isteği tüketiciler için ağır basıyor ki bu da metaverse içindeki fırsatlardan biri. Üstelik çanta bir NFT de değil, yani yalnızca Roblox evreninde bulunan dijital bir varlık. Yani Roblox evreni dışında hiçbir değeri, kullanılabilirliği ve aktarımı söz konusu değil.

Pazarlamacılar için metaverse'ün ABC'si

Bu iki örnek de metaverse’ün tam bir karşılığı olmamakla birlikte birer parçası olabilirler. Belki de gerçek bir versiyonunu deneyimlememiz on yıllar alabilir çünkü metaverse hala inşa edilmeye devam ediliyor ve bu örnekler de on yıllar sonra içinde olabileceğimiz metaverse’ün küçük yansımaları diyebiliriz.

Artık bilginin doğrusal değil, geometrik arttığı ve genel fotoğrafa bakabilmenin önemli olduğu bir dünyada yaşıyoruz.

SEM’in önerisi; bağlam fark etmeksizin gelişmeleri takip etmek hatta önlerinde yer almak, markaların ihtiyaçlarını anlamak ve ona odaklanarak verinin gücüne inanmak! Gelişmeler her ne olursa olsun pazarlamacıların atması gereken en önemli adım güncel kalmak ve bu konuda işbirliklerine açık olmak.

Metaverse’e adım atan öncü markalar!

featured SEM
1 Starbucks’ı Çin’de tahtından indiren Luckin Coffee, şimdi ABD pazarında
Starbucks’ı Çin’de tahtından indiren Luckin Coffee, şimdi ABD pazarında
2 Bentley, 100 yılı aşkın tarihindeki en büyük logo değişikliğini yaptı
Bentley, 100 yılı aşkın tarihindeki en büyük logo değişikliğini yaptı
3 Suriyeliler dönmek istemiyor! Nedeni ise Suriye değil...
Suriyeliler dönmek istemiyor! Nedeni ise Suriye değil…
4 Tüketicilerin yeni gözdesi: Giyilebilir ambalajlar!
Tüketicilerin yeni gözdesi: Giyilebilir ambalajlar!
5 Haziran ayının reyting şampiyonu gazetecileri
Haziran ayının reyting şampiyonu gazetecileri
Güncel Haberler
Tatil değil temkin dönemi: 2025 yazında tüketici durdu!
Tatil değil temkin dönemi: 2025 yazında tüketici durdu!
Çalışanlar, yıllık izinden sonra en çok "uzaktan çalışma izni" talep ediyor
Çalışanlar, yıllık izinden sonra en çok “uzaktan çalışma izni” talep ediyor
Çalışanlar arasında yapay zeka kullanımı yüzde 233 arttı
Çalışanlar arasında yapay zeka kullanımı yüzde 233 arttı
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Adobe Photoshop artık Android'de!
Haberler
Adobe Photoshop artık Android’de!
Nafizcan Önder
5 Haziran 2025
Bağımsız sinemanın unicorn’u: MUBI
Haberler
Bağımsız sinemanın unicorn’u: MUBI
Nafizcan Önder
2 Haziran 2025
Gerety Awards 2025 kısa listeleri açıklandı!
Haberler
Gerety Awards 2025 kısa listeleri açıklandı!
Sena Tufan
4 hafta önce
Elektrikli süpürge alışkanlıkları değişiyor!
Haberler
Elektrikli süpürge alışkanlıkları değişiyor!
Marketing Türkiye
17 Mayıs 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.