9 Aralık Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Arda Öztaşkın yazdı: Parlak yeşil yalanlar!
Haberler

Arda Öztaşkın yazdı: Parlak yeşil yalanlar!

Marketing Türkiye
28 Haziran 2022
3 dk okuma

Otellerin havlu-çevre ilişkisi sizin de dikkatinizi çekti mi? Hemen hepsinde süslü kartlarda hazırlanmış “Havluyu değiştirmek çevreye zarar veriyor; buna rağmen, değişmesini istiyorsanız yere bırakın.” mesajları var. Peki, bir otelin çevreye tüm etkisi havlular ve onların yıkanmasıyla ilgili olabilir mi? En basitinden 24 saat tüm haşmetiyle gösterişli lobilerde yanan ışıklar, ısıtma ve soğutma için kullanılan muazzam enerji, açık büfelerde ziyan edilen gıdalar ne olacak?

Arda Öztaşkın yazdı: Parlak yeşil yalanlar!
Arda Öztaşkın
Yapı Kredi Kurumsal İletişim Direktörü

Yeşil-yıkama (greenwashing) kavramının ilk çıktığı yer: Oteller!

Kavramın tanımını da çok iyi yapıyor. “Sadece havlular üzerinden göstermelik yaptığınız çevre hassasiyetiniz, yeşil-yıkamadır. Ancak, çevre için tüm zararlı operasyonlarınızı yönetmeye adaysanız, somut bir planınız ve gerçek takip noktalarınız varsa siz çevreye saygılı bir kuruluşsunuz. Gerisi ‘mış’ gibi yapmaktır!”

Yeşil-yıkama, yeni bir kavram değil. Uzun süredir konuşulan, tartışılan kavramlardan biri. Tanımı da şöyle: Bir şirket veya kuruluşun, kendilerini çevre dostu olarak pazarlamak için zaman ve para harcaması. Yani, çevresel etkileri gerçekten, samimiyetle ve tüm şeffaflığı ile yönetme değil; böyle yapıyormuş gibi algılanmak üzere pazarlama ve iletişim unsurlarından faydalanma durumu. Tüm dünyada yazılan, çizilen ve tartışılan örnekleriyle, özellikle pazarlama ve reklamın karanlık tarafı…

Sorumluluk pazarlama ve iletişim dünyasında

Algı gerçekliktir! (Perception is reality!) İletişim dünyasının bu ünlü vecizesi günümüz dünyasında artık ne kadar geçerliliğini koruyabiliyor?

Sorgulayan, baskı yapan tüketici ağları dünyanın her yerinde markaları çok zor durumlara sokabiliyor. İçeriğin zararlı (insana, hayvana, çevreye, gezegene, vs.) ama paketlemenin nefis yapıldığı o parlak pazarlama ve reklam kurguları, artık eskisi gibi gerçekliğin perde arkasına atılıp, yerine köpük bir algının konulması için yeterli olmuyor. Yeşil-yıkama konularına da bu açıdan bakmak gerekiyor.

Eğer pazarlama ve iletişim için; doğru iç görüler üzerinden, tüketici davranışlarını yönlendirme/dönüştürme ve ihtiyaç/motivasyon yaratma becerisi diyorsak, iklim değişikliği gibi sorunlarla mücadele için de bu becerinin artık tüm gücüyle ve elbette samimiyetle devreye girmesi gerekiyor. Tüketim pratiklerinin dönüşümü ve eko-tüketim modelleri için de bu konu kritik önem taşıyor. 

Öte yandan, bu gücün “karanlık” tarafta (greenwashing) kullanılmasının önüne geçilmesi de bütüncül doğruluk ve ahlak açısından önem taşıyor. Öbür türlüsü kavramların içinin boşaltılması ve köpük etkisi yaratan iletişim uygulamalarıyla konunun öneminin geçiştirilmesi riskini taşıyor.

Bugün yeşil-yıkama yarın yeşil-dönüşüm

İyi niyetli bakarsak, yeşil-yıkamaya can simidi olarak sarılan şirketlerin ve markaların, bunu aslında tüketici hassasiyeti ve baskısı sonucunda yapmış olabileceğini de gözden kaçırmamak gerekiyor. Dolayısıyla, eleştirilecek çok tarafı olmasına rağmen, bu açıdan bakıldığında yeşil-yıkamanın faydasından bahsedilebilir.

Ancak, bugün yeşil-yıkama ile kısa yoldan halledilmeye çalışılan ve belki böylelikle geçiştirilmeye çalışan konuları, yarın böyle yönetme şansı olmayacak. Gerek regülasyonlar, gerekse de hızla yükselen tüketici farkındalığı ve bilinci yeşil-yıkama olgusunun işlevini ortadan kaldıracak. Şirketleri gerçek ve belki de çok daha radikal adımlar atmaya zorlayacak. Bunu yapamayan markalar zaten yaşama şansı bulamayacak.

Bunu, önümüzdeki dönemde daha da net göreceğimiz uluslararası sürdürülebilir ürün tanımlarının yapılması, sertifikasyon ve akreditasyon sistemlerinin daha da oturması, yeni ticaret ekosisteminin bu çerçevede daha da belirginleşmesi gibi konular da destekleyecek.

İklim değişikliği gibi meseleler bir iletişim sorunudur.

Sanayi devrimi ile birlikte başlayan ve günümüze kadar güçlenerek gelen fosil yakıt endüstrisi ve bunun getirdiği tüketim modelleri artık insanlığın geleceğini tehdit eder boyutta çevresel, sosyal ve ekonomik sorunları tetikledi. İklim değişikliği ile küresel ısınma ekseninde yürüyen ve bunun etrafında şekillenen sürdürülebilirlik tartışmalarının merkezinde, yine insan kaynaklı üretim, tüketim ve yaşam pratikleri yer alıyor.

Bugün, tüketim pratiklerimiz iklim değişikliği sorununun ana kaynağı. Pazarlama, yeni alınan bir ürünü hızla eskitme, hemen yeni ve daha iyi bir versiyonunu çıkartma ve bununla ilgili tüketicide ihtiyaç yaratma üzerinde çok etkili durumda.

Çöpümüzün yüzde 80’i sadece bir kez kullanılan eşyalardan oluşuyor. Her yerden plastik fışkırıyor. Dünyada her gün, her türden milyonlarca mal, daha rafa bile çıkamadan, dünyanın çözmesi gereken binlerce ton “atık” arasında yerini alıyor.

İletişim, bu temel meselelerin içselleştirilmesi ve dönüşümün tetiklenmesi açısından kritik önemde. İletişimciler, iklim değişikliği hakkındaki duyguları dile getirmenin, adlandırmanın, işlemenin ve bunları günlük hayata entegre etmenin yollarını yaratmaya yardımcı olabilir. Bireysel, sosyal ve politik dönüşüm için gereken kolektif farkındalığı ve bilinci sağlayıp, eylemi tetikleyebilir. Bilimin söylediği korkutucu gerçekliği, savunma mekanizmalarını atlatacak şekilde iç görü ile paketleyip, insanlara sunabilir.

İletişim gücü, artık manipülasyon (greenwashing) için değil, gerçek anlamda dönüştürücü eylem için kullanılmalıdır. Elbette sadece kitleler üzerinde değil, politika yapıcılar da dahil olmak üzere farklı paydaşlar üzerinde de etkili olacak; davetkâr, kapsayıcı ve duygu, amaç ve anlam içerecek şekilde…

Arda Öztaşkın featured
1 The TECH Summit'te kayıtlar devam ediyor! Geleceği deneyimlemeye hazır mısınız?
The TECH Summit’te kayıtlar devam ediyor! Geleceği deneyimlemeye hazır mısınız?
2 Müşteri deneyimi yönetimi, rekabetin yeni kaldıracı!
Müşteri deneyimi yönetimi, rekabetin yeni kaldıracı!
3 Türkiye’nin En İtibarlı İş Ortakları B2B Excellence Awards’da ödüllerine kavuştu
Türkiye’nin En İtibarlı İş Ortakları B2B Excellence Awards’da ödüllerine kavuştu
4 Black Friday'in Z raporu: Bu yıl en çok hangi ürünlerde indirim yapıldı?
Black Friday’in Z raporu: Bu yıl en çok hangi ürünlerde indirim yapıldı?
5 YouTube'ta Kasım ayının en çok izlenen gazetecileri...
YouTube’ta Kasım ayının en çok izlenen gazetecileri…
Güncel Haberler
Vibe’ı yakala: Marketing Türkiye Aralık sayısı yayında!
Vibe’ı yakala: Marketing Türkiye Aralık sayısı yayında!
Sosyal medyanın zirvesindeki markalar
Sosyal medyanın zirvesindeki markalar
Chanel, New York metrosunu podyuma çevirdi
Chanel, New York metrosunu podyuma çevirdi
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Mariah Carey bu kez Sephora için “It’s Time!” dedi
Haberler
Mariah Carey bu kez Sephora için “It’s Time!” dedi
Sena Tufan
3 Kasım 2025
Geleceği kodlayan buluşma: Deloitte Technology Day 2025
Haberler
Geleceği kodlayan buluşma: Deloitte Technology Day 2025
Nafizcan Önder
3 hafta önce
Sosyal medyanın zirvesindeki markalar
Haberler
Sosyal medyanın zirvesindeki markalar
Nafizcan Önder
19 saat önce
Ticaret Bakanlığı’ndan Kasım fırsatlarına yakın takip!
Haberler
Ticaret Bakanlığı’ndan Kasım fırsatlarına yakın takip!
Nafizcan Önder
5 Kasım 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.