17 Haziran Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Oyun endüstrisinin 50 yıllık yolculuğu!
Haberler

Oyun endüstrisinin 50 yıllık yolculuğu!

Nafizcan Önder
11 Aralık 2020
4 dk okuma

2020’de elde edilen tahmini 165 milyar dolarlık geliriyle “oyun” sektörü en çok kazandıran medya sektörü unvanını hak edeli hayli oldu… Her geçen gün büyüyen; hikâyeleriyle ve hatta yarattığı sosyalleşme alanıyla kitleleri kendine bağlayan oyun sektörü bugün pazarlamadan yayın dünyasına herkesin gündeminde. Bugünün oyun sektörüne hepimiz aşinayız ancak bu yolculuk nasıl başladı? Gelin zamanda 50 yıllık bir yolculuğa çıkalım…

1970-1983: Oyunların atası “Atari”

Oyun endüstrisinin 50 yıllık yolculuğu!
Atari’nin 1972‘de piyasaya sürdüğü Pong , sektör için atılmış ilk adım olarak kabul edilebilir.

Arcade masa tenisi oyunu tüm dünyada bir sansasyon yarattı. 1975‘te Pong’un bir ev konsolu versiyonu ve nihayetinde  1977 yılında efsane Atari 2600 ev konsolu insanların hayatına girdi. Bu, bir milyondan fazla  satan ilk konsol olacaktı.

Oyun endüstrisinin 50 yıllık yolculuğu!

Tam da, Arcade makinelerinin popülaritesi kaybolmaya başlarken 1978‘de Space Invaders‘ın piyasaya sürülmesi piyasayı yeniden canlandırdı ve Arcade makineleri her yere kurulmaya başladı. Pac-Man ve Donkey Kong gibi yeni franchise’lar da bu büyümeye ivme kazandırdı. 1982‘ye gelindiğinde, oyun pasajları sinema gişelerinden daha fazla para kazanıyordu!

Oyun endüstrisinin 50 yıllık yolculuğu!

1985–2000: Teknoloji yarışları başlıyor!

1982’nin ardından oyun endüstrisi durdurulamaz bir hızla büyümeye başladı. Büyüyen ev konsolu pazarından yararlanmak isteyen Atari, son derece yüksek bütçeli Pac-Man portlarına ve ET’nin Extra Terrestrial oyun uyarlamasına lisans verdi. Ancak piyasaya sunulan oyunların çok düşük kaliteli olması markaya milyonlar kazandırsa da, marka hasarında daha fazlasına mal oldu…

Diğer şirketler de piyasadan yararlanmak isterken, oyunlarda ve konsollarda yapılan diğer birçok kötü girişim sektör genelinde bir gerilemeye neden oldu. Aynı zamanda, kişisel bilgisayarlar, özellikle 1982’de Commodore 64’ün piyasaya sürülmesiyle birlikte oyun sektörü kelimenin tam anlamıyla yeni bir dönüşümün içerisine girdi.

Oyun endüstrisinin 50 yıllık yolculuğu!

Teknolojik yarış tam da böyle başladı. Önümüzdeki yıllarda Nintendo, durgun pazarı yeniden ele geçirmek için yüksek kaliteli oyunlara ve tutarlı pazarlamaya öncelik vererek 1985‘te Nintendo Entertainment System (NES) ev konsolunu piyasaya sürdü.

Oyun endüstrisinin 50 yıllık yolculuğu!

Duck Hunt , Excitebike ve Super Mario  gibi oyunların ardından, NES’in büyük başarısı konsol pazarını canlandırdı.

Nintendo, Game Boy avuçiçi ve Super Nintendo Eğlence Sisteminin piyasaya sürülmesiyle sahadaki hakimiyetini sürdürmeyi başardı. Öte yandan, diğer rakipler de onları kendi oyunlarında yenmek için devreye girdi.

1988‘de, arcade şirketi Sega, Sega Mega Drive konsolu ve daha sonra Game Gear elde taşınır cihazla yarışmaya girdi ve pazarlama vurgusunu işlem gücüne verdi.

Elektronik üreticisi Sony, bireysel oyunlar için depolama kapasitesini artırmak için kartuşlar yerine CD-ROM kullanan PlayStation’ı 1994 yılında piyasaya sürdü. Tarihte 100 milyondan fazla birim satan ilk konsol oldu! Ve oyun sektörü bir kez daha hiçbir şey eskisi gibi olmayacak dedi…

Oyun endüstrisinin 50 yıllık yolculuğu!

Bu dönemde Microsoft da PC’lerde oyun oynamanın önemini kabul etti ve oyun programlamaya yardımcı olması için DirectX API‘yi geliştirdi. Bu “X” daha sonra şirketin konsol pazarına girdiği ürünü  Xbox ‘da yerini aldı…

2001’den Günümüze: Çevrimiçi Patlama

Oyun endüstrisi rüzgârı yelkenlerine doldurdu ve gidiyordu. Peki bu sektörde konuşulan kazançları on milyarlardan yüz milyarlara çıkaran o büyük sıçrama neydi? Elbette doğru tahmin ettiniz. Evet internet ve mobilin yükselişi oyun endüstrisini de devasa bir boyutta büyüttü.

2001 yılında, Microsoft aylık bir abonelik ücreti karşılığında Xbox Live çevrimiçi oyun platformunu başlattı ve oyunculara çok oyunculu, eşleştirme ve sesli sohbet hizmetlerine erişim sağlayarak, tüketicilerin iştahını kabartmayı başardı.

2004 yılında geldiğimizdeyse PC’lerde Blizzard, 14 milyondan fazla aylık ücretli aboneneye ulaşmayı başarmış World of Warcraft‘ın 2004 sürümüyle Massive Multiplayer Online (MMO) abonelik pazarına giriş yaptı.

Oyun endüstrisinin 50 yıllık yolculuğu!

 

Tüm bu süre zarfında şirketler, mobil oyunlarda da bir gelecek gördü. Nintendo, güncellenmiş Game Boy konsollarıyla avuç içi pazarında kalmaya devam etti ve Nokia ve BlackBerry, oyun uygulamalarını telefonlarına entegre etmeye çalıştı.

Ancak oyunun mobil platforma geçişini sağlamlaştıran Apple’ın Appstore’u ve Google’ın Android cihazlar için geliştirdiği PlayStore mağazaları oldu. Bu uygulamalar geliştiricilerin kitlesel bir pazara hitap eden ücretsiz, ücretli ve özellik başına ödemeli oyunlar yaratmasının önünü açtı…

Bugün Microsoft ve Sony gibi konsol üreticileri, yeni konsollar geliştirmeye devam ederken bile bulut tabanlı abonelik hizmetleri başlatıyorlar . Öte yandan Amazon ve Google, mobil de dahil olmak üzere birden fazla cihazda çalışan kendi hizmetlerini piyasaya sürüyor.

Pokémon Go gibi oyunların akıllı telefonlarda elde ettiği başarıyı (yıllık gelir olarak 1 milyar dolardan fazla) ve Grand Theft Auto V’nin sadece üç günde 1 milyar dolarlık rekor kıran satışını gördükten sonra, artık herkesin gözü oyun pazarında…

2020’de dünya çapında 2,7 milyardan fazla oyuncu var ve bu teknoloji şirketleri ve pazarlamacılar için kocaman bir pasta demek…

Oyun endüstrisinin 50 yıllık tarihine artık hakimsiniz. Peki ya bugün ülkemizde bu alanda neler yaşanıyor? Küresel anlamda nasıl bir noktadayız? Okumak için TIKLAYINIZ!

 

Kaynak: Visual Capitalist

atari Blizzard Donkey Kong Duck Hunt Excitebike Microsoft NES nintendo oyun endüstrisi Pac-Man PlayStation Pokémon Go Pong Sega sony Super Mario World of Warcraft Xbox Live
1 Burger King, McDonald's'ı Google Haritalar'da hedef aldı
Burger King, McDonald’s’ı Google Haritalar’da hedef aldı
2 Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
3 HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
4 Bumerang gençler: Yuvaya dönenlerin sayısı artıyor
Bumerang gençler: Yuvaya dönenlerin sayısı artıyor
5 YouTube Rating Report: En sevilen "lezzet avcıları"
YouTube Rating Report: En sevilen “lezzet avcıları”
Güncel Haberler
Cannes Lions'ta Türkiye'ye ilk ödül geldi!
Cannes Lions’ta Türkiye’ye ilk ödül geldi!
Cannes Lions 2025'in ilk Grand Prix'leri sahiplerini buldu...
Cannes Lions 2025’in ilk Grand Prix’leri sahiplerini buldu…
WhatsApp, "Güncellemeler" sekmesini sosyal medya alanına dönüştürüyor
WhatsApp, “Güncellemeler” sekmesini sosyal medya alanına dönüştürüyor
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Yapay zeka ile hazırlanan reklam filmleri ne kadar başarılı?
Haberler
Yapay zeka ile hazırlanan reklam filmleri ne kadar başarılı?
Nafizcan Önder
4 hafta önce
IAB Yönetim Kurulu Başkanı Cüneyt Devrim’den sektöre çağrı: “Sürdürülebilir bir geleceği birlikte tasarlayalım”
Haberler
IAB Yönetim Kurulu Başkanı Cüneyt Devrim’den sektöre çağrı: “Sürdürülebilir bir geleceği birlikte tasarlayalım”
Nafizcan Önder
8 Mayıs 2025
Çalışanlar artık daha çok güven, daha çok eşitlik ve daha çok aidiyet istiyor
Haberler
Çalışanlar artık daha çok güven, daha çok eşitlik ve daha çok aidiyet istiyor
İrem Alimoğlu
13 Nisan 2025
Esas Sosyal 10. yılını kutluyor...
Haberler
Esas Sosyal 10. yılını kutluyor…
Sena Tufan
15 Mayıs 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.