
Otomotiv üretimi geriledi, ihracat artışta
Türkiye otomotiv sektörü, 2025’in ilk dört ayında üretimde düşüş yaşarken ihracatta artış kaydetti. Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) tarafından açıklanan verilere göre, Ocak-Nisan döneminde toplam otomotiv üretimi geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 2 azalarak 464 bin 290 adede geriledi. Otomobil üretimi de benzer şekilde yüzde 2 düşüşle 295 bin 377 adet oldu. Traktör üretimi dahil edildiğinde toplam üretim 475 bin 212 adede ulaştı.
Ticari araç grubundaki üretim de düşüş gösterdi. Hafif ticari araçlarda yüzde 1, ağır ticari araçlarda ise yüzde 25 oranında azalma yaşandı. Genel olarak ticari araç grubundaki üretim yüzde 3 geriledi. Aynı dönemde otomotiv sanayisinin kapasite kullanım oranı yüzde 66 olarak gerçekleşti. Bu oran; hafif araçlarda yüzde 67, kamyon grubunda yüzde 49, otobüs-midibüs grubunda yüzde 60 ve traktörde yüzde 44 seviyesinde oldu.
İhracat cephesinde ise tablo daha olumlu. İlk dört aylık dönemde toplam otomotiv ihracatı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 5 artış göstererek 12,5 milyar dolara ulaştı. Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre, otomotiv sektörü yüzde 17’lik payla sektörler arasında ihracat liderliğini sürdürdü. Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçı Birlikleri’nin verilerine göre, bu dönemde ana sanayi ihracatı yüzde 3, tedarik sanayi ihracatı ise yüzde 7 arttı.
Adet bazında bakıldığında, otomotiv ihracatı geçen yılın aynı dönemine paralel olarak 333 bin 351 adet seviyesinde gerçekleşti. Ancak otomobil ihracatı yüzde 6 gerilerken, ticari araç ihracatında yüzde 9’luk bir artış kaydedildi. Traktör ihracatı ise yüzde 41 düşüşle 3 bin 422 adede indi.
Yılın ilk dört ayında iç pazarda ise sınırlı bir artış yaşandı. Toplam otomotiv pazarı yüzde 2 artarak 395 bin 25 adede ulaşırken, otomobil satışları yüzde 5 artışla 309 bin 204 adede yükseldi. Aynı dönemde, ticari araç pazarı yüzde 6, ağır ticari araç pazarı yüzde 12, hafif ticari araç pazarı ise yüzde 5 oranında daraldı. Yerli üretimin pazar payı otomobil satışlarında yüzde 31, hafif ticari araçlarda ise yüzde 21 olarak kayıtlara geçti.
Üretimdeki düşüşe karşın ihracat gelirlerindeki artış, Türkiye otomotiv sanayisinin küresel pazarlardaki rekabetçiliğini koruduğunu gösteriyor. Özellikle ticari araç ihracatındaki artış, Avrupa başta olmak üzere dış pazarlarda lojistik ve taşımacılık taleplerinin sürdüğüne işaret ediyor. Buna karşılık iç pazardaki daralma ve kapasite kullanım oranlarındaki düşük seviyeler, yerli üreticilerin sürdürülebilirliği açısından dikkatle izlenmesi gereken sinyaller veriyor. Sektörün, üretim planlarını iç ve dış talep arasındaki bu dengesizlik doğrultusunda yeniden yapılandırması kaçınılmaz görünüyor.