
Okuma alışkanlıkları değişiyor, kitap satışları dijitale taşınıyor
Susam Bülten’in bu haftaki bülteninde yer alan “Kitap Pazarında Dönüşüm: Raflardan Ekranlara” raporu, Türkiye’nin kitap dünyasında dikkat çekici bir dönüşümün yaşandığını ortaya koyuyor. Özellikle son yıllarda hız kazanan dijitalleşme ve değişen okuma alışkanlıkları, sektörün dinamiklerini köklü biçimde şekillendiriyor. Türkiye Yayıncılar Birliği’nin yayımladığı raporlara göre, kitap üretiminden tüketici tercihlerine kadar birçok alanda kayda değer gelişmeler yaşanıyor.
2024 yılında üretilen kitap sayısı, önceki yıla kıyasla artış göstererek 414 milyon adede ulaştı. Yüksek enflasyon ve pandemi sonrası tedarik zincirinde yaşanan aksaklıkların etkisiyle 2022’de sert bir düşüş yaşayan sektör, son iki yılda güçlü bir toparlanma sürecine girdi.

Okur, kurmacaya mı yöneliyor?
Kategori bazlı dağılıma bakıldığında ise, eğitim yayınları hala yüzde 47’lik payla liderliğini koruyor. Ancak, çocuk-gençlik ve yetişkin kurgu kitaplarında gözle görülür bir yükseliş var. Özellikle çocuk-gençlik yayınlarının payı 2019’da yüzde 10 iken, 2024’te yüzde 16’ya çıktı. Yetişkin kurgu yayınları ise son beş yılda payını iki katına yükseltti. Buna karşılık, yetişkin kültür yayınlarının payı ise 2019’daki yüzde 19’dan 2024’te yüzde 12’ye geriledi.

Online kitap alışverişinde rekor!

Perakende tarafında ise en dikkat çekici değişim online kitap satışlarında yaşandı. 2019’da toplam satışların yüzde 22,5’ini oluşturan çevrimiçi kitap alımları, 2024 yılında yüzde 43,8’e çıkarak neredeyse iki katına ulaştı. Bu rakam, hem okuma hem de kitap satın alma alışkanlıklarının dijitalleşme yönünde hızlı bir evrim geçirdiğinin göstergesi olarak öne çıkıyor.

Fırından taze çıktı: Lahmacun Endeksi ile TÜFE yarışıyor…