9 Kasım Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Haberler

Naylon araştırmalara dikkat!

Marketing Türkiye
13 Şubat 2014
2 dk okuma

Zaman Gazetesi Köşe Yazarı Günseli Özen Ocakoğlu bugünkü yazısında araştırma şirketlerini; birbiriyle çelişen araştırmaların sektörde yarattığı güvensizliği ve güvenilir araştırmanın sahip olması gereken kriterleri kaleme aldı.
İşte Ocakoğlu’nun o yazısı:

Türkiye Araştırmacılar Derneği seçimlerle birlikte ortalığa saçılan farklı araştırma sonuçlarını görünce üstüne doğru gelen felaketi belli ki önceden kestirmiş.

Henüz hak ettiği yere gelememiş bir sektörün itibarını sorgulatacak bu hal ve gidiş için 7 Ocak 2014’te Olağanüstü Tüzük Kurultayı yapmış. Amaç üyelerini korumak ve güvenilir araştırmanın nasıl olması gerektiğine dair bir standart belirlemek. Kurultay sonrasında TÜAD Etik Kurulu imzasını taşıyan bir açıklama yayınlanmış. Güvenli araştırma kriterleri olarak ESOMAR (Dünya Araştırmacılar Birliği) ve 5429 No’lu Türkiye İstatistik Kanunu’nun esasları temel alınmış. TÜAD Başkanı Vural Çakır durumdan çok rahatsız, “Tanımadığımız naylon şirketlerin hangi yöntemle yaptığını bilmediğimiz güvenirliği sorgulanan araştırmaları ne yazık ki her gün manşetten veriliyor” diyor.

Güvenilir araştırmanın olmazsa olmazları ise şunlar:

Yazılı basın organlarında ve internette yayınlanan araştırmalarda aşağıdaki bilgiler mutlaka yer almalı:

Araştırmayı yapan ve finanse eden kuruluşların adı (Parayı verenin düdüğü çalıp çalmadığının bilinmesi şart koşulmuş.)

Araştırmanın evreni (Araştırmanın temsil ettiği kitlenin tanımı çok önemli. Parti üyelerinin yoğun yaşadığı bölgede yapılan araştırmanın güvenilirliği tartışılır.)

Araştırmanın örneklem büyüklüğü ve coğrafi kapsama alanı (Türkiye nüfusunun toplamı adına bir iddiada bulunulacaksa örneklemin de ülke bütününü temsil etmesi gerekir.)

Veri toplama tarihleri (Araştırmanın her şey güllük gülistanlık bir zaman diliminde yapılmasıyla, tartışmaların sürdüğü dönemde yapılması sonuçları kökten etkiler. Yanılmayın, yanıltmayın.)

Örnekleme yöntemi (Tesadüfi örnekleme mi kotalı örnekleme mi yapıldı bilinmeli çünkü cevap verme oranı sonuçlar açısından çok önemli.)

Veri toplama yöntemi (İnternetten mi, yüz yüze mi, telefonla mı yapıldı bilelim çünkü anket yapılan kişi bazen sıkılıyor, cevapları sallıyor.)

Araştırmada ağırlık kullanılıp kullanılmadığı (Farklı etmenlere verilen yüzdesel ağırlık sonuçları bambaşka bir noktaya taşıyabiliyor.)

İlgili soruların neler olduğu (Soru sorma tekniği, seçilen kelimeler ve tonalite istediğiniz sonuca giden yol olabilir.)

Sorularda eğer “cevap yok” seçeneği sonuçların yorumlanmasını etkiliyorsa “cevap yok” oranının kayıtlara geçmesi. (100 kişinin 90’ı cevap yok der ve araştırma 10 kişi üzerinden yapılırsa o araştırmayı çöpe atın.)

TÜAD ayrıca araştırma televizyon veya basılı mecrada yayınlanacaksa yukarıda sıraladığımız maddelerin mutlaka yer alması,

Eğer sonuçlar araştırmayı yaptıran tarafından yayınlanıyor veya basına servis ediliyorsa, bu durumda araştırma şirketinin yazılı onayının önceden alınması,

Araştırma şirketi yayınlanan araştırmada kamuoyunun yanlış bilgilendirildiği veya yönlendirildiğini görürse düzeltme isteyebileceği ve en önemlisi görsel, ses veya yazı yoluyla belirtilen iddialarla araştırma konusunun birbiriyle tutarlı olması gerekiyor.

Milletçe rakamları sevmeyiz. Ta ki o rakamlar söylemek isteyip de söyleyemediklerimizi söylemek için bize fırsat verene kadar. İstatistik hocam Prof. Dr. Kenan Gürtan’ı rahmetle anıyor ve rakamlara nereden bakarak okunduğunun önemine dikkat çekiyorum. TÜAD’ın çabaları iyi niyetli ancak her gün mantar gibi çoğalan araştırma şirketlerinin sonuçları garantili araştırmaları basına servis etmesi böyle araştırmalara yüklü paralar ödeyenler varken pek mümkün gözükmüyor! Geriye bir tek önümüze kararlarımızı etkilemek için ekran ekran, sayfa sayfa servis edilmiş araştırmalara bakarken gazeteciliğin alametifarikası 5N 1K’yı aklımızda tutalım. Ya da aklımız çok karışırsa “naylon şirket-naylon araştırmalardan” zaten çok muzdarip olan TÜAD’ı arayalım…

1 Ne PR kalacak ne de PR’cı! İletişim nereye?..
Ne PR kalacak ne de PR’cı! İletişim nereye?..
2 The Tech Summit 2025: Yapay zeka ile güçlendirilmiş gelecek nasıl olacak?
The Tech Summit 2025: Yapay zeka ile güçlendirilmiş gelecek nasıl olacak?
3 Lahmacun Endeksi Ekim sonuçları açıklandı: Fiyatlar artıyor ama daha yavaş!
Lahmacun Endeksi Ekim sonuçları açıklandı: Fiyatlar artıyor ama daha yavaş!
4 Yapay zeka çağında geleceği tasarlamak: The Tech Summit başlıyor…
Yapay zeka çağında geleceği tasarlamak: The Tech Summit başlıyor…
5 Ekim ayının en çok izlenen gazetecileri
Ekim ayının en çok izlenen gazetecileri
Güncel Haberler
Çalışanlar yapay zekaya istekli, "şirket kültürü" ise direniyor...
Çalışanlar yapay zekaya istekli, “şirket kültürü” ise direniyor…
Halk kütüphaneleri sessiz sedasız geri döndü!
Halk kütüphaneleri sessiz sedasız geri döndü!
Mama pazarı hızla büyüyor: Kedi sahipleri daha sık, köpek sahipleri daha çok alıyor!
Mama pazarı hızla büyüyor: Kedi sahipleri daha sık, köpek sahipleri daha çok alıyor!
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

L’Oréal Türkiye cesur bilim kadınlarını gelecek nesillerle buluşturuyor
Haberler
L’Oréal Türkiye cesur bilim kadınlarını gelecek nesillerle buluşturuyor
Marketing Türkiye
3 hafta önce
Apple "scratchgate" problemiyle karşı karşıya
Haberler
Apple “scratchgate” problemiyle karşı karşıya
Sena Tufan
29 Eylül 2025
X’ten “güven” odaklı bir güncelleme: Kullanıcı profilleri şeffaflaşıyor
Haberler
X’ten “güven” odaklı bir güncelleme: Kullanıcı profilleri şeffaflaşıyor
Nafizcan Önder
3 hafta önce
La Lorraine'in Türkiye & Orta Doğu Bölge Başkan Yardımcısı Neslihan Nigiz Ulak oldu
Haberler
La Lorraine’in Türkiye & Orta Doğu Bölge Başkan Yardımcısı Neslihan Nigiz Ulak oldu
Marketing Türkiye
16 Eylül 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.