
Mutfaklarda dayanıklılık, sağlık ve estetik arayışı!
Tefal için Papillon Araştırma tarafından gerçekleştirilen “Tava-Tencere Kategorisi Tüketici Kullanım Alışkanlıkları Araştırması”, Türk mutfak kültürünün günümüzdeki dinamiklerine ışık tutuyor. Peki, evde yemek pişirme sıklığının en yüksek olduğu ülkeler hangileri? Tüketiciler mutfak ekipmanlarında hangi özelliklere önem veriyor? Z kuşağı neden farklı? Satın alma kararlarında neler belirleyici? İşte yanıtlar…
Türk tüketicilerinin mutfak alışkanlıklarını mercek altına alan yeni bir araştırma, evde yemek pişirme kültürünün ne kadar güçlü olduğunu ortaya koyuyor. Papillon Araştırma’nın Tefal için gerçekleştirilen “Tava-Tencere Kategorisi Tüketici Kullanım Alışkanlıkları Araştırması”, Türkiye’nin en sık evde yemek hazırlanan ülkelerden biri olduğunu gösteriyor. Katılımcıların büyük çoğunluğu haftada beş saatin üzerinde mutfakta vakit geçirirken, mutfak gereçlerinde dayanıklılık ve sağlıklı pişirme ön plana çıkıyor.

Türkiye yemeğini evde pişiriyor
Araştırmaya göre, Türkiye’de yemek pişirme ve mutfak gereçlerine olan ilgi yüksek düzeyde seyrediyor. Çoğu tüketici evde yemek hazırlamak için haftada beş saatten daha fazla zaman harcıyor. Türkiye, evde yemek pişirme sıklığının en yüksek olduğu pazarlardan biri, diğer ülkeler ise Brezilya ve Mısır.
Tava-tencere envai çeşit!
En geniş tava-tencere repertuarlarına sahip ülkeler, 17’den fazla ürünle Brezilya, İtalya ve Türkiye. Öte yandan Türkiye, yüzde 44 oranıyla mutfakta modern ve şık ürünleri en fazla takdir eden ülke. Türkiye’de evde çok fazla zaman geçiriliyor ve yemek pişiriliyor. Mutfaklarda, farklı ihtiyaçlara göre çok çeşitli araçlar, tava, tencere ve elektrikli pişirme aletleri ve çeşitli pişirme yöntemleri kullanılıyor.
Türkiye en geniş tava-tencere repertuarlarına sahip (>17 parça)

Estetik kaygı ve uzman yorumları kritik

Estetik, hoş görünümlü parçalar daha çok sevilirken, diğer ülkelere kıyasla yüksek kalite söz konusu olduğunda Türklerin yatırım yapmaya daha istekli olduğu görülüyor. Katılımcıların yüzde 39’u, premium ürünlerin daha iyi pişirdiğine inanıyor, yüzde 38’i ise gerçekten istedikleri bir mutfak gerecine daha fazla harcama yapma konusunda istekli. Ankete katılanların yüzde 60’ı tava-tencere kategorisine yüksek düzeyde ilgili olduğunu söylüyor. Yüzde 60’lık kısma giren her 4 kişiden 1’i “Mutfak Tutkunu” kategorisine de giriyor.
TV’de görünen ürünlere ilgi var
Yemek yapmayı seven Türk katılımcılar, şeflerin yer aldığı TV programlarında gördükleri mutfak gereçlerine giderek daha fazla ilgi duyuyor (yüzde 37). Mutfağa alınacak bir ürün seçilirken; uzman ve profesyonel şeflerin yorumlarına ve onay verdikleri ürünlere karşı bir duyarlılık söz konusu.
Tüketiciler arasında ürünlerin dayanıklılığının en büyük öncelik olduğu yansıyor araştırmaya. Buna göre yemek yapmayı seven tüketiciler, kullandıkları mutfak ürünlerine özen gösteriyor. Bu konuda Türkiye yüzde 49 ile ABD’den sonra 2. sırada yer alıyor. Türkiye’de satın alınan ürünlerde uzun ömürlülük bir numaralı öncelik olarak belirtiliyor. Dayanıklı kaplama, tava ve tencerelerde bu beklenti en yüksek seviyeye ulaşıyor.
Araştırmada tanımlanan 7 kitle arasında (Fiyat Hassasiyeti Olanlar, Başlangıç Seviyesindekiler, Gelenekselciler, Sağlıklı Beslenenler, Mutfak Tutkunları, Yemek Pişirmeyi Statü Kabul Edenler) ürünlerin sağlam ve uzun ömürlü olması ilk tercih sebebi.
Sağlıklı beslenme önemli bir konu
Araştırma bulguları arasında evde yemek yapma alışkanlıklarında, sağlıklı beslenmenin önemli bir itici faktör olduğu görülüyor. Yemek yapmayı seven katılımcıların en az yarısı daha sağlıklı olması sebebiyle evde yemek pişiriyor. Sağlıklı beslenme, tüm yaş grubundaki katılımcıların yüzde 50’sinden fazlası için kritik bir konu.
Hangi ürünler daha çok seviliyor?

Araştırma sonuçlarına göre yüzde 65 oranıyla seramik kaplamalı ürünler yükselişte. Diğer yandan; zamanlayıcısı olan, basınç kontrolü bulunan, güvenilir ve kolay kullanımlı düdüklü tencereler de tüketici nezdinde ilgi görüyor. Tüketiciler düdüklü tencerelere daha yüksek para ödeme konusuna sıcak bakıyor. Hızlı pişirme, besin değerlerinin korunması ve sağlıklı beslenme açısından düdüklü tencereler en çok tercih edilen ürünlerden biri olarak öne çıkıyor (yüzde 33). Çıkarılabilir saplı tava-tencere setleri hayatı kolaylaştırdığı gibi, tüketiciler arasında “bir üst segmente” geçiş olarak görülüyor. Set tercihlerinde farklı boyutta ve işlevdeki ürünlerin olması önemseniyor. Tüketiciler büyük setlere daha fazla para ödemeye sıcak bakıyor.
Z Kuşağı değişimi simgeliyor
Araştırma sonuçlarına göre Z kuşağı, bir nesil değişimini simgeliyor. Öyle ki bu nesil, daha fazla dışarıda yemeyi tercih ediyor, yemek pişirmeye daha az zaman ayırıyor. Z kuşağı, mutfaktaki yemek pişirme becerilerine de daha az güveniyor ve mutfak gereçlerini satın almak için 34 Euro’dan (1500 TL) fazla harcamak istemiyor. İnternet, akıllı telefon uygulamaları Z Kuşağı için diğer kuşaklara göre daha da önemli bir bilgi kaynağı. Bu grupta katılımcıların yüzde 59’u internetten tariflere baktığını söylüyor.
Z kuşağı dışarıdan yemek yemede en yüksek orana sahip

İnternet satışları yükselişte

Groupe SEB Türkiye Genel Müdürü
✓ Araştırma, incelenen ülkeler arasında Türk toplumunun mutfak alışkanlıklarının ne kadar gelişmiş olduğunu gözler önüne seriyor. Görülüyor ki, Türkiye’deki tüketicilerin bir numaralı ihtiyacı mutfak gereçlerinin sağlam ve uzun ömürlü olması. Bu noktada bu ihtiyacı karşıladığımıza inanıyorum.
✓ Alandan tasarruf sağlayan yenilikçi tasarımı ve çıkabilen sapıyla çoklu kullanım sunan Ingenio konseptinde bir yükseliş mevcut, bu bizi sevindiren sonuçlardan biri. Buna ek olarak, Tefal gibi tüketiciyle güven ilişkisi sağlayabilmiş markalar açısından da önemli olan; yüksek güvenlikli ve sağlıklı pişirme alanında öne çıkan düdüklü tencereler ve seramik kaplamaların yükselişini de görüyoruz.
✓ Yeni mağaza yatırımlarımıza devam ederken, araştırmada da görüldüğü gibi internet satışlarının artışıyla birlikte biz de dijital kanal yatırımlarımıza hız kesmeden devam ediyoruz.
Araştırmanın metodolojisi
Papillon Araştırma Şirketi’nin Tefal için yaptığı Tava-Tencere Kategorisi Tüketici Kullanım Alışkanlıkları Araştırması Kasım-Aralık 2024 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Araştırmada Türkiye dahil 12 ülke incelendi (Fransa, Almanya, Birleşik Krallık, İtalya, Mısır, ABD, Brezilya, Kolombiya, Meksika, Japonya, Kore ve Türkiye). Türkiye’den 18 yaş üzeri 1.000 kişi, online olarak katıldı ve tüm tava-tencere kategorisine giren ürünlerdeki tercihler analiz edildi.