17 Haziran Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Sürdürülebilir moda: Moda endüstrisi gezegenimizden neler çalıyor?
Haberler

Sürdürülebilir moda: Moda endüstrisi gezegenimizden neler çalıyor?

Marketing Türkiye
27 Temmuz 2023
3 dk okuma
Sürdürülebilir moda: Moda endüstrisi gezegenimizden neler çalıyor?
Deniz Ülker Kaya
Marka & İletişim Danışmanı

Moda trendleri; crop top’tan mum jean ve bomber cekete kadar dünyanın dört bir yanındaki gardroplara daha hızlı bir şekilde giriyor; sosyal medya ve binlerce influencer sayesinde markalar için pazarı büyütmeye devam ediyor. Tüketiciler için ise trend olmak hiç bu kadar kolay olmamıştı! Düşük maliyetli online perakendeciler, moda tutkunlarına gardıroplarını hızlı bir şekilde yenileme imkanı sunuyor. Ancak fast fashion (hızlı moda) akımı, büyük bir çevresel etkiyi beraberinde getiriyor. Sürdürülebilir ve etik moda önem kazanırken, moda endüstrisi hala en zararlı sektörlerden biri. Peki moda endüstrisinin gezegenimize olan etkileri neler?

Her yıl ortalama 150 milyar giysi üretiliyor

Artık mevsimlerin döngüsüne uyma ve mevsimsel giyinme zamanı geride kaldı. Bugün satın alınan giysilerin çoğu hızlı moda olarak adlandırılıyor; düşük kaliteli giysiler, düşük ücretli çalışanlar tarafından üretiliyor ve perakendeciler tarafından oldukça uygun fiyata satılıyor. Yılda 50 koleksiyonla döngü her geçen gün hızlanıyor. Evet, neredeyse haftada bir yeni bir koleksiyon çıkıyor raflara. Genel olarak, yılda üretilen giysi miktarının 2000’lerin başından bu yana ikiye katlandığı ve 2014’te yılda 100 milyar parça olduğu tahmin ediliyor. Bu, dünya nüfusundaki her bir kişi için neredeyse 14 giysi parçasına denk geliyor.

Pamuk, sandığınız kadar masum mu?

Sürdürülebilir moda: Moda endüstrisi gezegenimizden neler çalıyor?

Moda endüstrisinin kullandığı ham maddeler iki ana kategoriye ayrılıyor: doğal ve sentetik. Giysilerin çoğu pamuktan yapılsa da çevre dostu olduğu anlamına gelmiyor. Pamuk üretimi, yoğun bir şekilde pestisitlere dayanıyor. Dünya tarım alanlarının yalnızca yüzde 2.4’ünde pamuk ekilirken, kullanılan insektisitlerin yüzde 24’ü ve pestisitlerin yüzde 11’i pamuk yetiştirmek için kullanılıyor. Pamuk aynı zamanda en fazla su tüketen bitki; 1 kg pamuk üretmek için 7 bin ila 29 bin litre su gerekiyor. Moda endüstrisinde yıllık toplamda 215 trilyon litre su kullanılıyor.

Global karbon ayak izinin nerdeyse yüzde 8’i moda endüstrisinden kaynaklanıyor

Ekonomik nedenlerle; tedarik zinciri, pamuk tarımından sentetik elyaf üretimine, dikişten boyamaya ve giysilerin satışına kadar dünyanın farklı bölgelerinde gerçekleşiyor. Özellikle hızlı moda markaları tarafından satılan giysiler, binlerce kilometrelik uçak veya gemi yolculuğu yapıyor. Bu durum, tedarik zincirinden başlayarak tüketici satın alma aşamasına kadar uzun bir yolculuk ve büyük miktarda enerjiyle birleşince, büyük bir karbon emisyonu ortaya çıkartıyor.

2018’de Quantis tarafından yapılan bir araştırma, moda ve ayakkabı endüstrisinin toplam global iklim etkilerinin yüzde 8’den fazlasını oluşturduğunu gösteriyor. Bu, Ellen MacArthur Vakfı’na göre, tüm uluslararası uçak ve deniz taşımacılığı gezilerinin toplamından daha fazla sera gazı emisyonu anlamına geliyor.

Her yıl milyarlarca yeni giysi üretiliyor. Peki hepsi nereye gidiyor?

Maalesef, birçoğu çöplüklere gidiyor. Ellen MacArthur Vakfı’na göre, her saniye bir çöp kamyonu dolusu giysi israf ediliyor. Fast fashion (hızlı moda), tüketicileri en son trendleri almaya teşvik ediyor. Moda tutkunlarının dolabındaki giyilmemiş kıyafetlerin miktarı sürekli artıyor. Amerika’da ve Avrupa’da bir aile yılda ortalama 30 kilogram giysi atıyor. Bunun yüzde 73’ü yakılıyor ya da çöplüğe gömülüyor. Geri dönüştürülenlerinse yaklaşık yüzde 12’si parçalanarak yatakları doldurmak ya da yalıtım malzemesi, temizlik bezi yapmak için kullanılıyor.

Gana Kantamanto Pazarı: Dünyanın en büyük atık giysi pazarı

Sürdürülebilir moda: Moda endüstrisi gezegenimizden neler çalıyor?

Kantamanto, Gana’nın başkenti Accra’da bulunan dünyanın en büyük atık ve ikinci el giysi pazarı. Moda endüstrisi tüketebileceğimizden daha fazlasını üretirken, biz de tüketebileceğimizden daha fazlasını kullanıyoruz. Bu aşırı tedarik edilen lineer ekonominin sonunda Kantamanto Pazarı yer alıyor. Amerika’da Goodwill’e bağışlanan, H&M’deki “geri dönüşüm” kutusuna bırakılan veya ThredUp’a postalanan giysilerin birçoğunun Kantamanto’da olduğunu söyleyebiliriz. Kantamanto’nun iki anlamı var:

Kantamanto Pazarı, moda endüstrisindeki atık krizinin en ön safhası konumunda. Her hafta, ortalama 15 milyon giysi buraya geliyor ve bunların yüzde 40’ı genellikle limana varıştan bir ya da iki hafta sonra atık olarak ayrılıyor. Bu devasa atıklar, şehir etrafında yakılabilir yığınlar halinde birikiyor, maalesef yoksul bölgelere atılıyor. Bu atıklar yalnızca çevreyi değil aynı zamanda orada yaşayan insanların hayatları için de ciddi bir risk oluşturuyor.

Öte yandan ironik bir şekilde, Kantamanto dünyadaki en sürdürülebilir perakende ekosistemine sahip. Bu geniş pazar, gezegenimizdeki en büyük ikinci el giysi ve geri dönüşüm ekonomisi niteliğinde. Pazarda 30 bin bireysel girişimci, ayda 25 milyondan fazla giysiyi tekrar pazara kazandırmak adına birlikte çalışıyor. Bu kapsamda Kantamanto’yu bir laboratuvar, bir geri dönüşüm fabrikası, bir toplum ya da sanat merkezi olarak düşünebiliriz.

Perakendecilere ek olarak, yerel terzilerin yeniden boyutlandırdığı giysiler, tasarımcıların düşük kaliteli giysileri lüks giysilere dönüştürdüğü tasarımlar, grafik tasarımcıların milyonlarca tek kullanımlık tişörtü yeniden basması, terzilerin benzersiz ayakkabılar yapması ve binlerce kişinin lekeli giysileri temizleyip boyaması için sıralar var. Kantamanto, bu yerli sürdürülebilirlik mantığını kullanarak atılan milyonlarca giysiyi değerli giysilere dönüştürüyor.

Sürdürülebilir moda: Değişim Fransa’dan başlıyor!

featured sürdürülebilir moda
1 Burger King, McDonald's'ı Google Haritalar'da hedef aldı
Burger King, McDonald’s’ı Google Haritalar’da hedef aldı
2 Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
Aşkın şifresi burçlarda saklı: En çok eşleşen burçlar açıklandı!
3 HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
HPV aşısı için müjdeli haber: 2025 sonunda ücretsiz oluyor!
4 YouTube Rating Report: En sevilen "lezzet avcıları"
YouTube Rating Report: En sevilen “lezzet avcıları”
5 Bumerang gençler: Yuvaya dönenlerin sayısı artıyor
Bumerang gençler: Yuvaya dönenlerin sayısı artıyor
Güncel Haberler
Hopi, 19 milyon müşterisinin verilerini analiz etti: Babalar Günü ve Kurban Bayramı alışverişleri Black Friday'i geçti!
Hopi, 19 milyon müşterisinin verilerini analiz etti: Babalar Günü ve Kurban Bayramı alışverişleri Black Friday’i geçti!
Mart ayının en başarılı TV reklamları…
Mart ayının en başarılı TV reklamları…
37. Kristal Elma’da ödüller sahiplerini buldu!  
37. Kristal Elma’da ödüller sahiplerini buldu!  
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Çalışanların yüzde 60’ı "önce kişisel yaşam" diyor!
Haberler
Çalışanların yüzde 60’ı “önce kişisel yaşam” diyor!
İrem Alimoğlu
27 Nisan 2025
Yeni kararlarıyla Reklam Kurulu’ndan firmalara net mesaj: Tüketiciyi aldatamazsınız!
Haberler
Yeni kararlarıyla Reklam Kurulu’ndan firmalara net mesaj: Tüketiciyi aldatamazsınız!
Marketing Türkiye
19 Nisan 2025
En etkili kampanyalar Effie Türkiye'de ödüllendirildi
Haberler
En etkili kampanyalar Effie Türkiye’de ödüllendirildi
Marketing Türkiye
24 Nisan 2025
Golden Drum 2025 jürisi belli oldu!
Haberler
Golden Drum 2025 jürisi belli oldu!
Sena Tufan
18 Nisan 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.