Markaların Euro 2016 stratejileri nasıl olmalı?
Bu sene Türkiye Milli Takımı’nın da katılacağı ve 15’incisi düzenlenen EURO 2016’ya sayılı günler kala heyecan doruğa çıktı. Pek çok marka da bu heyecana ortak olmak için çalışmalarını hızlandırdı. Zira bu dev organizasyon markalar için de fırsatlarla dolu bir süreci işaret ediyor… Peki, markalar bu süreçte ne yapmalı? Tüketiciler Türk Milli Takımı’ndan neler bekliyor?
Haber: Ali Cemal Karabudak [email protected]
Türk Milli Takımı’nın da katılacağı EURO 2016 için nefesler tutuldu, geri sayım başladı. Son olarak 2012 yılında Polonya ve Ukrayna’nın ev sahipliğiyle gerçekleşen dev futbol organizasyonun bu seneki adresi Fransa… 10 Haziran’da başlayacak olan ve bu yıl 15’incisi düzenlenecek organizasyonda 24 ülke Avrupa’nın en iyisi olmak için yarışacak. Gerçekleşecek karşılaşmalar sonucu finale kalacak takımlarsa 10 Temmuz akşamı Avrupa Kupası’nın sahibi olacak. Kuşkusuz sporseverleri ve EURO 2016’ya katılacak takımları saran bu heyecan, Türk Milli Takım sponsoru markaları da sarmış durumda… Ama dilerseniz markaların bu süreçte nasıl bir strateji izlemesi gerektiğini sorduğumuz uzman isimlerin yorumlarına geçmeden önce 2012 yılında Türk halkının Türk Milli Takımı’ndan beklentilerini ortaya koyan “Türkiye’de Spor Araştırması”na bir göz atalım.
Futbol en çok başarılı olduğuna inanılan ve spor dalı
Sportsnet Group için Millward Brown tarafından 2011 yılında 13 ilde gerçekleştirilen ve 1.009 kişinin katıldığı “Türkiye’de Spor Araştırması”nın verilerine göre, Türkiye’de en başarılı olunan spor dalının Futbol olduğu (yüzde 56) düşünülüyor. Onu, ikinci sırada yüzde 52 ile Basketbol izliyor. Güreş ise yüzde 30 ile üçüncü sırada yer alıyor.
Yine en çok başarılı olunmak istenilen spor dalı sorulduğunda ise yüzde 77 ile Futbol ilk sıradaki yerini koruyor. Yüzde 49 ile Basketbol ikinci sırada yer alıyor. Voleybol ise yüzde 31 ile üçüncü sırada.
Türk Milli Takımı’ndan “uluslararası başarı” bekleniyor
Araştırma kapsamında katılımcılara “Türk Milli Takımı’ndan beklentiniz ne?” diye sorulduğunda ise ilk yanıt “Uluslararası turnuvalarda başarı elde etmesi” (yüzde 67), ikinci yanıt “Keyif veren iyi futbol oynaması” (yüzde 38), üçüncü yanıt ise “Davranışların ve oynadığı futbolla ülkemizi iyi temsil etmesi” (yüzde 33) oluyor.
Markaların spora katkısı pozitif algılanıyor
Tüketicilerin spora destek veren markalar hakkındaki düşünceleriniyse Xsight Araştırma şirketinin 2014 yılında gerçekleştirdiği “Spor Sponsorluğu Araştırması” gözler önüne seriyor. Araştırmaya göre, tüketicilerin yüzde 52’si markaların spora katkı sağladığı görüşünde. Bu rakam bize spora yatırım yapan markaların mesajlarının müşterileri tarafından pozitif olarak algılandığını gösteriyor.
Markalar hamlelerini iyi tasarlamalı
Gelelim markalara tavsiyelere… Konuyla ilgili görüşlerine başvurduğumuz ilk isim WON Ajans Başkanı Levent Soygür oluyor. Soygür, UEFA partneri veya sponsoru olan markalar için UEFA Avrupa Şampiyonası’nın dört senede bir gelen ve iletişim adına en büyük fırsatı üreten platform olduğuna dikkat çekiyor. Öncelikle markalara bu tür fırsatlara sadece organizasyonun gerçekleşeceği zamanda üretilecek iletişim değeri olarak bakmaması gerektiği tavsiyesinde bulunan Levent Soygür, organizasyon öncesini, sırasını ve sonrasını nasıl kullanabileceğini tasarlamanın çok önemli olduğunu hatırlatıyor.
Pazarlama artık içerikten besleniyor
En büyük hatalardan birinin, yapılan sponsorluk bedeli yatırımının sadece organizasyon esnasında üretilen faydayla kıyaslanarak, bu platformun verimli bir yatırım olup olmadığına karar verilmesi olduğunu söyleyen Soygür, “Günümüz pazarlama dinamiklerinde artık içerikten beslenen iletişim değerleri olduğunu unutmadan, sadece reklamla değil, etkinlik, dijital ve WoMM gibi diğer pazarlama araçlarını da kullanarak iletişim yapmak gerekir” diyor.
Bütçeler iyi maksimize edilmeli
Perform Türkiye ve Doğu Avrupa Genel Müdürü Emre Uğurlu da Levent Soygür gibi bu tür büyük turnuvaların Milli Takım sponsorları için büyük fırsat olduğuna dikkat çekerek sözlerine başlıyor ve sürekli bu tür organizasyonlara katılamadığımızı da göz önüne alarak, turnuvalarda bütçelerin ve kampanyaların iyi maksimize edilmesi gerektiğini belirtiyor. Emre Uğurlu bunun nedenini ise şöyle açıklıyor: “Ülkenin bir araya geldiği ve Milli Takım ruhunun ortaya çıktığı bu dönemler, tüketicilerin de heyecan ve coşkularının zirvede olduğu dönemler oluyor. Bu tarz uzun sponsorluklar için de bu özel, kısa süreli dönemler daha da önemli hale geliyor”.
Kalbe hitap eden kazanır
Markaların insanların kalbine hitap edecek kampanyalar yapması gerektiğini söyleyen Uğurlu, her türlü senaryoya göre hazırlıklı olunması gerektiğini belirtiyor ve “Sonuçta spor müsabakalarında çok başarılı olmakla çok başarısız olmak arasında geniş bir spektrum var. Burada önemli olan böyle turnuvaların parçası olmak olduğu bilinciyle her sonuca göre iletişimde bulunabilecekleri kampanya hazırlıklarını önceden yapmalılar. Hatta eleme maçları dönemlerinde her iki sonuca yönelik farklı görseller ve tonlama bile hazır olmalı” diyor.
Sürpriz olabilir, hazır olun!
Sportsnet Group Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Arzu Savaş ise sadece sponsor olup iletişim yapmadan sessiz kalmanın kalabalığın arasında kaybolma riskini beraberinde getireceğine dikkat çekerek şunları söylüyor: “Daha önce katıldığımız şampiyonalar da gösterdi ki sürpriz sonuçlara imza atabiliyoruz. Bu yüzden tavsiyemiz iletişimcilerin yine önemli bir başarıya hazır olmaları… Diğer tavsiyemiz ise tüm takımı sahiplenerek iletişim yapmaları. ”
FUTBOL ŞÖLENINE HAZIR OLUN
Kadri Mutlu
Digiturk Kurumsal İletişim ve Reklam Direktörü
“Fransa’da düzenlenecek Avrupa Futbol Şampiyonası’nın televizyon yayın haklarını satın alarak Euro 2016’nın yayıncı kuruluşlarından biri olduk. Şampiyona kapsamında oynanacak 51 maçın tamamını Fransa’dan canlı olarak yayınlayacağız. Avrupa Şampiyonası’nı muhabirlerimiz, yorumcularımız, sunucularımız, teknik yönetmenlerimiz ve canlı yayın aracı ekiplerimizden oluşan 50 kişilik profesyonel yayıncı kadromuzla Fransa’daki stadyumlardan canlı olarak izleyicilerimizle buluşturacağız. İzleyicilerimizi büyük sürprizler bekliyor olacak. Bu sürprizler arasında en dikkat çekeni Beşiktaş’ın eski teknik direktörü Slaven Bilic’in Türkiye-Hırvatistan maçı yorumları olacak. Diğer yandan geçen yıllar içerisinde başlattığımız ve her geçen gün kullanım alanını genişlettiğimiz ‘4 Ekran’ uygulamasını Avrupa Şampiyonası kapsamında futbolseverlerle buluşturacağız. Bir futbol şölenine dönüşecek şampiyonada sporseverler hem futbola doyacak hem de Milli Takımımızın heyecanına ortak olacak.”
EURO 2016 MAÇ TARİHLERİ
Grup maçları : 10 – 22 Haziran
Son 16 turu maçları : 25 – 27 Haziran
Çeyrek final maçları : 30 Haziran – 3 Temmuz
Yarı final maçları : 6- 7 Temmuz
Final : 10 Temmuz