15 Kasım Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Marka aktivizmi ne değildir?
Haberler

Marka aktivizmi ne değildir?

Duygu Su Ocakoğlu
13 Ağustos 2020
3 dk okuma

Marka aktivizminden bir süredir bahsediyoruz. Özellikle George Floyd’un ölümünün ardından tüm dijital kanalları saran Black Lives Matter hareketi karşısında birçok marka sessiz kalmadı. Ancak bu sürecin beraberinde getirdiği bir soru oldu; sessiz kalmamak ve başarılı marka aktivizmi aynı şey midir?

Black Lives Matter destekçisi olan sayısız markanın arasında Google, Twitter ve Nike da bulunuyor. Ancak birçok markanın bu konuda bir yorum yapıyor olması elbette takdire şayanken, sosyal dengesizliğin düzelmesi hedefiyle neden oldukları değişimin boyutu bir soru işareti olarak kaldı. TBWA\Worldwide’ın tüketici stratejisi ve sosyal içgörü üzerinde uzmanlaşan uzantısı 65dB, Black Lives Matter’ın ışığında gerçekleştirdiği Listen Up! What Global Response to the Black Lives Matter Movement Tells Us About Brand Activism adlı araştırması kapsamında, BLM hakkında online gerçekleştirilen sohbetlerin sadece yüzde 1’inin markalara değindiğini ortaya koydu.

Ancak 65dB’nin Genel Müdürü Emmanuel Anjembe’nin de dediği gibi, “İçinde yaşadığımız dünya ve zamanda artık sessiz kalmak gibi bir şansınız yok”. İşte kısır döngü de burada başlıyor: İnsanlar markaların BLM dahilindeki rolleri hakkında konuşmuyor olabilir, ancak raporun bulguları, ABD dışındaki katılımcıların yüzde 90’ının, BLM’i desteklemenin markaların bir sorumluluğu olduğunu düşündüğünü gözler önüne seriyor.

ABD, Birleşik Krallık, Fransa, Meksika ve Japonya’da gerçekleştirilen 6 haftalık sosyal dinlemenin ardından ortaya çıkan, insanların markalardan sosyal hareketleri desteklemesini bekledikleri, ancak bu hareketteki yerlerini hiçbir zaman unutmalarıydı. Yani hiç kimse bir markanın koca bir sosyal hareketin liderliğine soyunmasını istemiyor.

15 Mayıs (George Floyd’un ölümünden 10 gün öncesi) ila 30 Haziran arasındaki günleri inceleyen rapor, dinleme yapılan bölgelerdeki insanların ABD’de artan aktivizme karşı tepkilerinin yanı sıra aynı insanların 16 lider markanın aksiyonları hakkındaki düşüncelerini de ölçümledi.

Markaların bu rapordan alması gereken tek bir mesaj varsa ,o da Superman olmaya çalışmamaları. Anjembe, “İnsanlar markaların kurtarıcı veya aktivist olmasını beklemiyor” diyor ve ekliyor, “İnsanlar size, ‘Evinin güvenli duvarları arasındayken ne yapıyorsun? Yönetim kurulunda kaç siyahi üye var?’ diye soracak”.

Netflix’e yıldızlı pekiyi, Starbucks sınıfta kaldı

BLM hareketinin en tepe noktasında olduğu dönemde tüm markalar arasından Netflix doğru adımlarıyla online ahalinin beğenisini kazandı. Online yayın platformu ırkçılık hakkında kendi marka değerleri ve kimliğiyle ters düşmeyecek türde programlar yayınlayarak hem eğitici, hem de kullanıcılarının işine yarayacak içerikler sağlamış oldu.

Anjembe Netflix’in yaptıklarının neden doğru olduğunu, “Netflix’in marka aktivizmi platformun kendisinin bir aktivist olarak konumlanması değil, bir şeyler yapmak isteyenlere doğru kaynakları sağlamasıyla şekillendi; kahraman değil, olanak tanıyan bir üçüncü parti oldu” sözleriyle açıklıyor.

BLM sürecinde attığı adımlar Netflix kadar hoş karşılanmayan bir marka Starbucks’tı. Bir öyle bir böyle tavrıyla BLM’a desteğinin ne kadar gerçek olduğunun sorgulanmasına neden olan Starbucks önce hayır kurumlarına 1 milyon dolar bağışladı (iyi), sonra çalışanlarını üzerinde BLM’a dair bir ibare veya sembol bulunan kıyafetler giymekten alıkoydu (kötü), en sonundaysa bu tutarsızlığını, giymek isteyen çalışanlarına BLM baskılı tişörtler dağıtarak telafi etmeye çalıştı.

Protestoların zirve yaptığı günlerde dahi hararetli bir şekilde üzerine konuşulan konulardan biri olan Starbucks’ın samimiyetten uzak sayılabilecek aksiyonlarına kontrast, Yorkshire Tea’den geldi. Sosyal medya hesapları üzerinden henüz BLM’i desteklemediği için tepki alan şirket, “Herhangi bir gönderi yayınlamadan önce kendimizi eğitiyoruz ve doğru içeriğin planını yapıyoruz. Irkçılığa karşıyız” diyerek dürüstlüğüyle birçoğunun kalbini kazandı.

ABD’den tüm dünyaya, tüm dünyadan yerele…

Anjembe ABD dışındaki ülkelerde BLM aktivizminin pazardan pazara değiştiğini gözlemlediğini belirtiyor. Örneğin, Birleşik Krallık’ta BLM hakkındaki etkileşimler 2 Haziran’da Blackout Tuesday’in de etkisiyle tepe yaparken Fransa’daki insanlar ABD’de olup biten üzerine yorumlarının yanı sıra kendi topraklarındaki siyahi vatandaşların gördüğü polis şiddetini de gündemine aldı. Japonya’daki etkileşim ülkedeki etnik azınlıklara karşı yapılan ayrımcılık üzerinde yoğunlaşırken, Meksika’daysa bir spor ayakkabı markası olan Panam’ın kampanyası en çok konuşulan konulardan oldu.

Anjembe Panam’ın kampanyasını, “Meksika’da yaygın olan ayakkabıların üzerine ırkçı söylemler koydular ve şahane bir geri dönüş aldılar” sözleriyle anlatıyor ve ekliyor, “Black Lives Matter Panam’la birlikte yerel olarak ele alınmış oldu”.

Bu rapor, konu marka aktivizmi olduğunda aralarında; markaların bir konuya tepki göstermekte atik olmaları, seslerinin yüksek çıkması ve safların en önünde yer alması gerekliliği de bulunan birçok pazarlama efsanesinin doğru olmadığını ortaya koyuyor.

 

Marka aktivizminin doğru örneklerini Marketing Türkiye Temmuz-Ağustos sayısında yer alan Aktivist Markalar Çağı haberinde inceleyebilirsiniz.

 

Kaynak: Campaignlive

65db aktivist marka Emmanuel anjembe George Floyd listen up Netflix Starbucks tbwa\worldwide yorkshire tea
1 The Tech Summit 2025: Yapay zeka ile güçlendirilmiş gelecek nasıl olacak?
The Tech Summit 2025: Yapay zeka ile güçlendirilmiş gelecek nasıl olacak?
2 Mavi yaka çalışan profili değişiyor: Üniversiteli oranı yükselişte
Mavi yaka çalışan profili değişiyor: Üniversiteli oranı yükselişte
3 Z kuşağı için "uzaktan çalışmak" yüksek maaştan daha değerli
Z kuşağı için “uzaktan çalışmak” yüksek maaştan daha değerli
4 Restoranlardan dijital platformlara rest: “Komisyon oranlarına çözüm bulunmazsa kendi platformumuzu kurarız!”
Restoranlardan dijital platformlara rest: “Komisyon oranlarına çözüm bulunmazsa kendi platformumuzu kurarız!”
5 Coca-Cola’dan beş yıl sonra gelen yeni yıl lezzeti: Holiday Creamy Vanilla
Coca-Cola’dan beş yıl sonra gelen yeni yıl lezzeti: Holiday Creamy Vanilla
Güncel Haberler
Tüketiciler "sürdürülebilir restoranlara" yüzde 11 daha fazla ödemeye hazır
Tüketiciler “sürdürülebilir restoranlara” yüzde 11 daha fazla ödemeye hazır
İçerik üreticiliği saygın bir kariyer olarak kabul görüyor
İçerik üreticiliği saygın bir kariyer olarak kabul görüyor
2026’da gündem "kültür bütçesi" olmalı!
2026’da gündem “kültür bütçesi” olmalı!
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Sosyal medyada alkollü içki paylaşımlarına Reklam Kurulu’ndan durdurma cezası
Haberler
Sosyal medyada alkollü içki paylaşımlarına Reklam Kurulu’ndan durdurma cezası
İrem Alimoğlu
14 Ekim 2025
39 süt firması hakkında soruşturma başlatıldı...
Haberler
39 süt firması hakkında soruşturma başlatıldı…
Marketing Türkiye
5 Eylül 2025
Eylül ayının en çok izlenen gazetecileri açıklandı: Zirve ilk kez değişti!
Haberler
Eylül ayının en çok izlenen gazetecileri açıklandı: Zirve ilk kez değişti!
Nafizcan Önder
2 Ekim 2025
The Ordinary "Periodic Fable" ile güzellik endüstrisine meydan okuyor
Haberler
The Ordinary “Periodic Fable” ile güzellik endüstrisine meydan okuyor
Sena Tufan
16 Ekim 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.