Kombinin iyisi faturada gizli
İklim krizinin çanları her geçen gün daha yüksek sesle çalarken bu sese bir de ekonomik kriz ve giderek kabaran faturalar eklendi. Hal böyle olunca evlerimizin demirbaşı kombilerden beklentilerimiz de onları kullanma alışkanlıklarımız da yeniden şekilleniyor. Peki, kombi seçiminde tüketicinin tansiyon noktaları neler? Tüketici kombi ararken kimlere kulak kabartıyor, nereden satın alıyor? Akla ilk hangi markalar geliyor, dahası en çok hangileri tercih ediliyor? Yanıtlar Marketing Türkiye adına Xsights Araştırma ve Danışmanlık’ın gerçekleştirdiği “Kombi Satın Alma Eğilimleri” araştırmasında…
Kış ayları henüz gelip kapıya dayanmadan karınca misali hazırlıklar da başladı. Soğuk kış günlerinde yaşanan tek bir arızayla hayatı durduran kombilerse elbette bu hazırlıklar içerisinde öne çıkanlardan. Soğuk hava dalgaları henüz ülkeye uğramamış olsa da yüksek enflasyon dalgası fatura endişesini iyiden iyiye hissettiriyor. Zira Marketing Türkiye adına Xsights Araştırma ve Danışmanlık’ın gerçekleştirdiği “Kombi Satın Alma Eğilimleri” araştırmasının sonuçlarına göre tüketicilerin yüzde 84’ü kombinin az yakmasının tercih sebebi olduğunu söylüyor. Her 10 kişiden 6’sı da kombi maliyetleri içerisinde en çok dikkat ettikleri konunun “Enerji kullanım maliyeti” olduğunu belirtiyor.
Online alışverişin hayatımızda giderek daha da fazla yer etmesine karşın tüketicinin kombi satın almadaki ilk adresi bayiler! Hem danışırken hem de satın alırken tüketici geleneksel kanaldan vazgeçmiyor… Pazarda değişen dinamiklerin mercek altına alındığı “Kombi Satın Alma Eğilimleri” araştırması sektöre ilişkin pek çok satın alma eğilimini ortaya koyarken pazarın lider markalarını da gözler önüne seriyor…
Kalite ve tasarruf kombi tercihinde fark yaratıyor
Araştırma kapsamında katılımcılara kombi satın alırken hangi kriterlere dikkat ettikleri sorulduğunda yüzde 87 oranında “kaliteli olması” ve yüzde 84 oranında “az yakması” yanıtlarının öne çıkması pazardaki farklılaşma ve rekabet noktalarına işaret ediyor.
Öte yandan yüzde 64’le “güvenilir bir ürün olması” ve “kombinin uygun fiyatlı olması” da diğer yüksek öneme sahip kriterler olarak karşımıza çıkıyor. Tüketicilerde giderek daha fazla karşılık bulan çevre hassasiyeti ise yalnızca yüzde 9 oranla dikkat edilen kritik özellik olarak verilere yansırken bu hassasiyetin henüz kombi tercihinde önemsenen bir kriter olmadığı görülüyor.
Kombi denince akla gelen ilk marka hangisi?
Katılımcılara “Kombi denince aklınıza ilk hangi marka geliyor?” diye sorulduğunda yaklaşık 10 kişiden 6’sı Baymak (yüzde 58) cevabını veriyor.
ECA yüzde 49’la ikinci sırada karşımıza çıkarken Arçelik ve Alarko yüzde 38’le üçüncü sırayı paylaşıyor. Veriler şehir bazında incelendiğinde İstanbul ve İzmir’de Baymak yine zirveyi kaptırmazken Ankaralıların aklına gelen ilk marka Alarko oluyor.
Gözler faturada…
Maliyetler elbette hayatın her döneminde önemli ancak enflasyonun zirve yaptığı bu günlerde satın alma tercihini şekillendiren ilk faktör oluyor. Katılımcılara kombi maliyetlerinde en çok dikkat ettikleri kriterler sorulduğunda yüzde 59’la en yüksek yanıt “Enerji kullanım maliyeti” olarak öne çıkarken ikinci sırada yüzde 33’le “Kombi satın alma maliyeti” geliyor. Tüketicilerin yüzde 8’i için öncelikli maliyet kriteri ise servis ücreti olarak verilere yansıyor.
Pazarın kalbi bayilerde atıyor
Online alışveriş eğilimi bugün pek çok sektörü domine ediyor olsa da kombi pazarında durum farklı. Katılımcılara kombilerini nereden satın aldıkları sorulduğunda yüzde 68’inin tercihinin marka bayisi olduğu gözlemleniyor. Bayilerin pazar için ne derece önemli olduğu da bu veriler ışığında ortaya çıkıyor. Katılımcıların yüzde 22’si tercihlerinin yapı marketler olduğunu ifade ederken online alışveriş sitelerinin ve elektronik marketlerin pazardaki yeri yalnızca yüzde 1 olarak verilere yansıyor.
Bayi ne diyorsa o…
Özellikle uzun zaman aralıklarıyla değişim yapılan ürün gruplarında fark yaratmak elbette kritik bir öneme sahip. Tüketicilerin tercihinde belirleyici rol oynayan araştırma safhasında da bayilerin ne denli kritik bir role sahip olduğu bir kez daha görülüyor. Zira katılımcıların yüzde 73’ü araştırmalarını bayilerle yüz yüze görüşerek yaptıklarını ifade ediyor.
Yüzde 46 kombi bozulmadan bakım yaptırmıyor
Dayanıklı ev aletlerinin daha uzun ömürlü olabilmesinde elbette kullanıcıların da çeşitli sorumlulukları bulunuyor. Söz konusu kombi olduğunda da bakım epey kritik. Kombilerine ne sıklıkla bakım yaptırdıkları sorulduğunda katılımcıların yüzde 46’sı “kombim bozuldukça” yanıtını verirken her yıl bakım yaptıranların oranı yüzde 34 olarak verilere yansıyor.
Yeni teknoloji dikkatleri üzerine çekiyor!
Araştırmaya katılanlar arasında mevcut kombilerini değiştirmeyi düşünenlerin oranı yüzde 23 olarak verilere yansıyor. Katılımcılara değiştirme sebepleri sorulduğunda ise yüzde 54 ile yeni teknoloji istiyor olmaları en büyük motivasyon olarak karşımıza çıkıyor. Kombisi eskidiği için değiştirmeyi düşünenlerin oranı yüzde 40 olarak verilere yansırken yüzde 6’sı kombisi bozulduğu için zorunlu bir değişime gitmek durumunda…
Tüketicinin duvarında hangi kombi var?
Araştırma verileri marka bilinirliğinin kombi pazarı için ne derece önemli olduğunu gözler önüne seriyor. Öyle ki katılımcılara kullandıkları kombi markaları sorulduğunda tüketicilerin aklına ilk gelen marka olan Baymak yaklaşık her 10 kişiden 5’inin (yüzde 48) cevabı oluyor. ECA yüzde 23’le en çok verilen ikinci yanıt olurken onu yüzde 15’le DemirDöküm takip ediyor.