Kombi arayışı başladı: “En tasarruflusu hangisi?”
Marketing Türkiye için DORinsight Napolyon tarafından gerçekleştirilen “Kombi Tercihleri” araştırması beklenenden daha soğuk bir kışın yaklaştığına işaret ediyor. Zira araştırmaya göre yüzde 67’lik bir kitle ekonomik kaygılar sebebiyle bu kış kombileri kısacak. Peki, tüketicinin favori kombi markaları hangileri? Yaş, cinsiyet ve sosyo-ekonomik statüye göre kombi tercihleri nasıl değişiyor?
Kış yaklaşırken evlerin demirbaş ürünlerinden olan kombiler de kapı arkasından, dolap içinden göz kırpmaya başlıyor. Demirbaş ürün diyoruz çünkü tüketicinin pek çok kriteri gözeterek seçtiği bu ürünler uzun süre kullanma ümidiyle alınıyor. Öyle ki tüketici büyük bir memnuniyetsizlik yaşamadan ya da kombisinin ömrü dolmadan yeni bir kombi almaya yanaşmıyor. Ancak elbette kombi arayışına giren önemli bir kitle de var… Bir yanda sürdürülebilirlik beklentileri bir yanda fiyat kaygısı derken tüketici enerji verimliliğini artıracak inovasyonlar bekliyor kombi markalarından. Skyalp çatısı altında faaliyet gösteren online araştırma şirketi DORinsight Napolyon tarafından Marketing Türkiye için gerçekleştirilen “Kombi Tercihleri” araştırması markaların kışı verimli geçirmesi adına yeni içgörüler sunarken tüketici tercihlerini de gözler önüne seriyor…
Evler Demirdöküm ile ısınıyor
Araştırma kapsamında hangi kombinin daha çok eve girdiği incelendiğinde Demirdöküm’ün (yüzde 24) açık ara lider olduğu görülüyor. Onu yüzde 17 ile Vaillant takip ederken, Baymak (yüzde 16), Bosch (yüzde 15) ve E.C.A (yüzde 9) da öne çıkan markalar arasında yer alıyor.
Kış ayazına dayanıklı kombi yakışır
Kombi kullanıcılarının çoğu, mevcut kombilerinden memnun olmadıklarında veya eski kombileri ömürlerini tamamladığında yeni bir kombi almaya karar veriyor. Araştırmaya göre Türkiye’nin farklı bölgelerinde yaşayanlar, kombi seçiminde benzer kriterleri önceliklendiriyor. Kalite/dayanıklılık (yüzde 83), servis/destek (yüzde 62) ve enerji verimliliği (yüzde 58), Türkiye’nin dört bir yanında kombi tercihlerini belirlemek için kilit faktörler olarak öne çıkıyor. Ayrıca fiyat/performans dengesi (yüzde 46), teknoloji/inovasyon (yüzde 44), marka itibarı (yüzde 41) da önemli faktörler olarak görülüyor.
Az yaksın, doğa dostu olsun
Araştırmanın önemli çıktılarından biri ise kombi kullanıcılarının büyük bir bölümünün çevre dostu kombileri tercih etmeleri oluyor. Zira aldığı kombinin doğa dostu olmasının önemsiz olduğunu belirten tek bir katılımcı bile yok.
Ayrıca, beklenen inovasyonlarda da katılımcıların büyük bir kısmı enerji verimliliğini öne çıkarıyor.
Kombiler bu kış da kısıkta yanacak
Veriler doğalgaz ücretlerindeki artışın ve artış beklentisinin katılımcılarda kaygı ve endişe yarattığına işaret ediyor. Katılımcıların yarısı bu yıl doğalgaz ücretlerinde yüzde 10 ila yüzde 30 arasında bir artış beklediklerini ifade ediyor. Bu artışla birlikte, katılımcıların yüzde 67’si bu yıl maliyet kaygısı nedeniyle kombi kullanımını sınırlamayı düşünüyor. Maliyet kaygısıyla kombi kullanımını sınırlamayacağını belirtenlerin oranı yalnızca yüzde 33.
Kadınlar deneyim ve inovasyona erkekler itibar ve kanıta bakıyor
Hem erkekler hem de kadınlar için kombi tercihlerinde en önemli kriterlerden biri “Kalite ve Dayanıklılık” olarak verilere yansıyor. Diğer ortak kriterler ise enerji verimliliği, servis ve destek, pazar payı ve fiyat performans dengesi oluyor.
Kadınların daha çok önemsediği kriterler “teknoloji/ inovasyon, referanslar ve kullanıcı deneyimi” olarak öne çıkıyor.
Erkekler ise marka itibarına işaret ediyor. Bunun yanı sıra sertifikalar ve belgeler de erkekler tarafından daha çok önemsenen kriterler olarak kayıtlara geçiyor.
Gençler her şeyin akıllısını istiyor
Kombi seçimini etkileyen bir diğer unsur da yaş. Özellikle genç katılımcıların yüzde 78’i teknoloji ve inovasyona daha fazla önem veriyor. 35-44 yaş aralığındaki katılımcılar ise enerji verimliliğini önceliklendiriyor.
Genç nesil, akıllı termostatlar ve uzaktan erişim gibi modern özelliklere daha fazla ilgi gösteriyor. Bu grup, kombilerinin akıllı ev sistemleriyle uyumlu olmasını da istiyor.
Sosyo-ekonomik statü yükseldikçe beklenti artıyor
Sosyo-ekonomik statü kombi tercihlerini etkileyen bir diğer önemli faktör olarak dikkat çekiyor. Kalite ve dayanıklılık tüm sosyo-ekonomik gruplarda ürün seçimi açısından en önemli kriter olarak öne çıkarken teknoloji ve inovasyon, daha yüksek sosyo-ekonomik grupların daha çok önemsediği kriter olarak göze çarpıyor.
Daha düşük gelir gruplarına mensup olan katılımcılar tahmin edileceği üzere kombi tercihlerinde fiyatı daha fazla önemsiyor. Dolayısıyla bu grupta olan kişilerin daha ekonomik markalara yönelme eğiliminde olduğu gözlemleniyor. Yüksek gelir grupları ise daha çok konfor ve enerji tasarrufu arayışında…
Sosyo-ekonomik sınıfın kombi tercihleri üzerindeki etkisi
Araştırmada katılımcılar düşük, orta ve yüksek gelir seviyelerine ayırıldı ve her bir grubun tercihleri incelendi. Buna göre; düşük gelir grubunda bulunan katılımcılar, fiyatı kombi tercihinde belirleyici bir faktör olarak görüyor. Bu grup, ekonomik markaları tercih etmesinin yanında enerji tasarrufu veya uzaktan erişim gibi özelliklere daha az önem veriyor. Ortalama gelir seviyesine sahip katılımcılar ise kalite ve dayanıklılığı öne çıkarıyor. Yüksek gelir gruplarının kombi seçiminde teknoloji ve inovasyona daha fazla önem verdiği görülüyor. Bu grubun ayrıca, akıllı termostatlar ve enerji tasarrufu teknolojilerine yatırım yapma eğilimi de yüksek.
Araştırmanın Metodolojisi:
Marketing Türkiye için DORinsight’ın gerçekleştirdiği “Kombi Kullanım Araştırması” 1-3 Eylül 2023 tarihleri arasında CAWI yöntemiyle 510 kombi sahibinin katılımıyla Napolyon paneli üzerinden yapıldı. Araştırmanın hedef kitlesi Türkiye temsiliyeti 18 yaş üzeri ve ABC1C2DE SES gruplarına mensup ve evinde kombi kullanan tüketicilerden oluştu.