İyisiyle kötüsüyle Super Bowl 2018 reklamlarının “EN”leri…
Dünyanın dört bir yanından sporseverler bugün sabaha karşı düzenlenen 52’nci Super Bowl’u soluksuz izledi. Kuşkusuz bu dev etkinlik bir spor organizasyonu olmanın ötesinde markalar için global bir arena artık. Uluslararası markaların gövde gösterisi yaptığı organizasyonu pazarlama dünyası da heyecanla takip etti.
30 saniyelik TV spotlarının 5 milyon dolara yayınlandığı Amerikan futbolunun büyük finalinde bazı markalar eğlenceli kampanyalara imza atarken bazıları ise “keşke paraları başka yere harcasalardı” dedirtti.
Peki, hangi markalar Super Bowl arenasında yaratıcılığıyla adından söz ettirdi hangileri sınıfta kaldı? Bu sabah düzenlenen Super Bowl LII reklamlarını A’dan Z’ye değerlendirdik…
Toyota – Good Odds
https://www.youtube.com/watch?v=sefscV3GvWM
Toyota, şampiyona için hazırladığı kampanyada sekiz altın madalyalı Paralimpik sporcu Lauren Woolstencroft’un hayatından ilham almamızı istiyor. Reklamda doğduğunda Lauren’in bir altın madalya kazanma şansının ne denli düşük olduğu ancak verdiği mücadeleyle bunu nasıl başardığı anlatılıyor.
Etkileyici ve ilham verici bir hikayesi olsa da tanıtılan ürünü pek anlatmıyor. Dolayısıyla puanımız 10 üzerinden 6.
Evelyn Pitches Sprint
https://www.youtube.com/watch?v=XHpEJRsHefM
Sprint, Super Bowl’un en dikkat çekici ve sıra dışı kampanyalarından birine imza attı.
Daha önce yapay zeka ve robotlardan bahsedilen kampanyalara aşinayız, ancak bunların çok azı insanlarla dalga geçmek için yapıldı. “Aptal bir yüzün var!” ifadesi tek başına güldürmeye yeter. Şampiyonanın komik reklamlarından… Puanımız, 10 üzerinden 7.
Red M&M Becomes Danny DeVito
https://www.youtube.com/watch?v=qfZcxeqa1g4
Ünlü komedyen Danny DeVito’yu bir şekerleme markasının yüzü olarak seçmek cesaret ister. Marka yetkililerini sırf bu sebeple dahi tebrik etmek gerekir.
73 yaşındaki komedyen hala formunun zirvesindeyken M&M için prestij kampanyalarından birine imza atmış. Tıpkı Tom Brady gibi… Puanımız 10 üzerinden 8.
Vikings Go a Long Way for Nothing
https://www.youtube.com/watch?v=cqg5oc20nxk
Dodge Ram taraftarları olarak Vikingleri kullanmak şaşırtıcı bir seçim. Ancak Vikinglerin bu sene Amerika’da her spor dalında kaybeden olan Minneapolis’e maç izlemeye gitmeleri sonucu belli bir eylem olsa gerek.
Kampanyada bu sene işleri yolunda gitmeyen Minnesota taraftarıyla dalga geçiliyor. Puanımız 10 üzerinden 7.
Morgan Freeman vs. Peter Dinklage
https://www.youtube.com/watch?v=QNzzJzdgUto
Doritos ve Diet Mtn Dew’ün büyük birlikteliğiyle hayata geçen bu kampanya alanında en iyilerin kapışması oldu adeta. Super Bowl’un en iyi reklamı olur mu bilinmez ancak en hatırlanan kampanyalarından biri olacağı su götürmez bir gerçek. Puanımız 10 üzerinden 9.
The Bud Knight
https://www.youtube.com/watch?v=Zr4md5OqL60
Bud Light televizyon tarihinin en tartışmalı kampanyalarından biri olan “Dilly Dilly!” kampanyasından bir kesit sergiledi. Kampanya tartışmaları da beraberinde getirdi. Bazıları çok sevdi, bazılarıysa nefret etti…
Son reklamda, Bud Knight’ın günü kurtarmak ve partiye gitmek üzerine komik bir şaka yaptıktan sonra savaşı sona erdirdiği görülüyor. Seriyi beğenenler için kabul edilebilir ancak geçmişteki Super Bowl reklamlarına uymuyor. Bu nedenle puanımız 10 üzerinden 5.
David Harbour Fools Everyone
https://www.youtube.com/watch?v=doP7xKdGOKs
Super Bowl’u takip eden reklam meraklıları için en eğlenceli anlardan biri reklamın ne reklamı olduğunu bilmeye çalışmaktır. Ancak Tide’ın son kampanyasında bu durum bilerek imkansız hale getirilmiş.
Stranger Things’in sevilen oyuncusu David Harbour izleyicileri farklı senaryoları göstererek şaşırtıyor. Önce araba reklamı sanıyorsunuz, daha sonra alkollü içecek reklamı veya tıraş bıçağı olabilir diye düşünüyorsunuz. En sonunda ise Tide olduğu ortaya çıkıyor.
Klişe reklamlarla dalga geçen Tide’ın son kampanyası izleyenleri güldürmeyi fazlasıyla başarıyor. Puanımız 10 üzerinden 9.
Old People Still Working for E-Trade
https://www.youtube.com/watch?v=BVBHxxo3TKE
E*trade reklamında “85 yaşındayım ve eve gitmek istiyorum” diyen bir şarkı eşliğinde, oldukça yaşlı insanların halen çalışmak zorunda kaldıklarını izliyoruz.
Sonunda Amerikalıların yarısının emeklilik fonu bulunmadığı gibi rahatsız edici bir gerçek paylaşılan reklamda eğlenceli mi dikkat çekici mi olunacağına karar verilememiş. Ayrıca basketbol sahalarında bu yaşta hakemler görev alabiliyor. Dolayısıyla puanımız 10 üzerinden 6.
Perfect Society with Avocados?
https://www.youtube.com/watch?v=ijVLdH5dt-c
En başta söylemeliyiz ki son dönemde Y kuşağına hitap eden anti-ütopik dizi ve film serileriyle dalga geçen bu reklam, Super Bowl’un en garip reklamlarından biri.
“Sizin için avokadolarla dolu bir dünya yarattık” denilen reklamda gençler kısa sürede acı gerçeği fark ediyorlar. Puanımız 10 üzerinden 9.
Ama gerçekten, cipsi nasıl dışarıda bırakırlar…
Pringles Stacks Flavors
https://www.youtube.com/watch?v=gk0nVMU76bc
Owen Wilson’u dünyanın en pahalı reklam etkinliklerinden birinde kullanıp sadece “wow” dedirtmek cesaret ister. Pringles yeni reklamında bunu yapmış. Sadece ürün tanıtımına yer verilen bu reklam, Super Bowl LII’nin en az akılda kalıcı reklamlarından biri.
Puanımız 10 üzerinden 4.
Bleep Don’t Stink
https://youtu.be/9NliY5tPp2k
Febreze son zamanların en akılda kalıcı reklamlarından birine imza atmış görünüyor. Ürüne ihtiyacı olmayan bir kişiyi kampanyanın merkezine koyarak çekilen reklam filminde ürüne neden ihtiyaç duyulduğu gerçekçi bir biçimde anlatılıyor.
Puanımız 10 üzerinden 7.
Fake Dundee Trailer for Tourism Australia
Avustralya turizm ajansı, ülke tanıtımı için çektiği reklam filminde son zamanlarda yeniden yaratılan filmlere göndermede bulunuyor. Başta yeniden çekilecek olan bir Dundee filmi zannettiğimiz fragmanın bir anda “Bu bir film değil, biliyorsun değil mi?” repliğiyle tamamlanması izleyiciyi rahatlatıyor.
Puanımız 10 üzerinden 8.
Dancing with Diet Coke Mango
https://youtu.be/91Q0kddGWLc
Bir kadın mango aromalı diet kolasından bir yudum alıyor ve dans etmeye başlıyor. Bu kadar. Başka bir olay olmuyor.
Coca-Cola’dan daha büyük bir kampanya beklerdik. Gecenin büyük ve akılda kalan kampanyaları arasında Diet Coke Mango kampanyası ilk 10’a bile giremez.
Puanımız 10 üzerinden 3.
Chris Pratt Lands Michelob Commercial
https://youtu.be/u4yYvVyJKWg
Bir adet Chris Pratt barındıran bu reklamda ünlü oyuncunun yeni reklam filmi için heyecanlı olduğu gösteriliyor. Uzun süre role hazırlandıktan sonra filmde aslında sadece figüran olacağını öğrenmesi izleyiciyi güldürüyor.
https://www.youtube.com/watch?v=P6Ys3PMJ3WY
“Gerçek reklam” ise Super Bowl sonrası yayınlandı. Burada Chris Pratt’in gerçekten figüran olarak kullanıldığını görüyoruz. Dolayısıyla tüm kampanyayı değerlendirirsek, puanımız 10 üzerinden 8 olacaktır.
Keanu Reeves Rides a Motorcycle
İnternetin bitmek tükenmek bilmeyen furyalarından biridir Keanu Reeves… Metroya binerken, bakkala girerken, bankta oturup kuşları beslerken Reeves’i görüp “Ne kadar da saygılı bir adam” deriz. Web site tasarımcısı Square Space’in yeni kampanyasında da bu fikre oynanmış olmalı. Başka türlü bu reklamın neden çekildiğini anlamak güç.
Keanu Reeves motora biniyor, “Her şeyi yapabilirsiniz” diyor. Bizden de 10 üzerinden 6 alıyor.
Pepsi for Every Generation
https://youtu.be/rcGFrdopXxo
Cindy Crawford’un 1992 yılında çekilen efsanevi reklamından harekete geçen Pepsi, tüm zamanların en iyilerini bir araya getirip, “Her jenerasyon için bir Pepsi vardır” diyor.
Herkesi mutlu etmek için uğraşan Pepsi’nin yeni reklamı, Super Bowl’un en garantici reklamlarından biriydi.
Puanımız 10 üzerinden 7.
Toyota Brings Diversity to the Game
https://youtu.be/76XBys_HXq4
Super Bowl LI, çeşitliliğin ve Trump karşıtlığının yılıydı. Neredeyse her marka bu konuda odaklanıp başarılı kampanyalara imza atmıştı.
Toyota’nın 2018 kampanyasında bu çeşitlilik fikrinin bir adım öteye çıkarılıp samimi bir ton yakalandığını görüyoruz. 15-30 saniyelik TV spotları için ideal bir reklam olmuş. Puanımız 10 üzerinden 8.
Verizon Gets Emotional
https://youtu.be/_HtpsWl-0i8
“Türkiye’de çekilse yılın en iyi reklamlarından biri olur” denilen reklamlardan. Verizon, Super Bowl’un geleneksel “komik” ve “eğlenceli” reklam klişesini duygusal bir kliple yıkmışa benziyor.
Irma Kasırgası sırasında mahsur kalanların kurtarılış anılarının anlatıldığı reklam filmi izleyicileri ekrana kilitlemeyi başarıyor. Amerikan izleyicisinin pek sevdiği bir tarzda kurgulanmasa da başarılı reklam bizden 10 üzerinden 8 alıyor.
Lexus Meets Black Panther
https://youtu.be/01AEuxSlIMg
Bir reklamın temeli olarak yılın en çok beklenen filmini kullanmak insanların ilgisini çekmek için kolay bir yol.
Lexus, Black Panther yıldızı Chadwick Boseman’la beraber filmin çok heyecan verici hale getiren bazı sahneleri sergileyerek bunu yapıyor. “Seyirciye oynayan” reklamlardan biri. Dolayısıyla puanımız 10 üzerinden 7.
Budweiser Helping Disaster Areas
https://youtu.be/CxGUmtRLm5g
Goodvertising dalında örnek gösterilecek reklamlardan birine imza atan Budweiser, afet yerlerine yaptığı yardımları tanıtıyor. Ancak çok akılda kalıcı bir sahne yaratmadığını da söyleyelim. Puanımız 10 üzerinden 7.
Jeff Goldblum Returns to Jurassic Park
Bu senenin en önemli retro marketing kampanyalarından biri. Takipçiler için Jurassic Park referansları güldürürken seriyi bilmeyenler için de eğlendirici ögeler barındırıyor. Puanımız 10 üzerinden 6.
Steven Tyler Feels Something Again
https://youtu.be/0YVbVXOjJv4
Üç sene içinde ikinci kere Steven Tyler’ı bir Super Bowl kampanyasında izliyoruz. Üstelik yine jingle olarak “Dream On” seçilmiş. İki sene önce Skittles için kamera karşısına geçen Steven Tyler, bu sefer Kia için oynuyor.
Aerosmith solisti Kia spotunda ters yönde arabayı kullanarak zamanda yolculuk yapıyor. İlginç ve eğlenceli bir reklam olmuş. Puanımız 10 üzerinden 7.
No One Puts Beckham in the Corner
Amerikan Futbol Ligi takipçilerinin pek sevmediği iki futbolcu Eli Manning ve Beckham Jr’ı kullanarak sevilen bir reklam filmi çekmek başarılı bir hamle.
İkilinin dansını, takımlarında bu sene pek touchdown edemedikleri gerçeğiyle birleştirdiğimizde özellikle New York Giants taraftarları “Keşke sadece dans etseler” diye düşünmüş olabilir.
Puanımız 10 üzerinden 8.
T-Mobile Calls for Equality
https://www.youtube.com/watch?v=C-rumHvmqCA
T-Mobile’ın yeni reklamı Super Bowl’un bu seneki en politik reklamlarından biri oldu. Kerry Washington’un sesini bebeklerin üzerinden dinlerken hepsinin ırkı farklı olsa dahi eşit olduğunu öğreniyoruz.
Reklam ayrıca “Bizimle beraber misiniz?” diyerek izleyicileri harekete geçmeye çağırıyor.
Dikkat çekiciliği bakımından görevini yapan T-Mobile reklamı bizden de 10 üzerinden 7 puan alıyor.
Groupon Likes Local Businesses
https://youtu.be/GM1QDBvzm1Y
Groupon’un yerel firmaları desteklemesi takdire şayan; ancak bunu yaparken bir insanı karnından tekmeletmek gerçekten gerekli miydi diye sorgulatıyor.
Puanımız 10 üzerinden 2.
A Coke For Everyone
https://youtu.be/OPi9nTE70aA
Coca-Cola’nın bireyselliği ve farklılığı ön plana çıkarmaya çalıştığı son kampanyasında tek marka stratejisinin altında yatan sebepler de ortaya çıkmaya başladı. Coca-Cola’nın özellikle alt markası Zero’nun yükselişinden duyduğu gerginlik Super Bowl LII’de yayınladığı iki reklamda da hissediliyor.
Akılda kalıcılık bakımından sınıfta kalan Coca-Cola’nın Super Bowl kampanyaları marka yatırımlarının başka yöne kaydığının göstergesi olabilir.
Puanımız 10 üzerinden 4.
Peyton Goes to Universal Studios
41 yaşındaki eski quarterback Peyton Manning’in Universal stüdyolarındaki gezintisi izleyicilere keyifli anlar yaşatıyor. Ancak elbette kardeşi Eli Manning’in dansı kadar eğlenceli değil.
Puanımız 10 üzerinden 5.
Matt Damon Talks Water for Stella
Matt Damon’ı kullanmak, goodvertising amaçlı bir alkollü içecek reklamı için iyi bir dikkat çekme yöntemi. Üstelik bu reklamda bira tanıtılmıyor bile; Stella’nın Afrika ülkelerine yapacağı içilebilir su yardımından bahsediliyor.
Puanımız 10 üzerinden 7.