
İşiyle sağlıklı bağ kuramayan çalışanlar çağındayız. Peki neden?
HP, küresel İş İlişkileri Endeksi’nin (WRI) 2025 bulgularını ve Türkiye’de yapılan karşılaştırmalı araştırma sonuçlarını düzenlediği basın toplantısında paylaştı. Endekse göre bilgi çalışanlarının yalnızca yüzde 20’si işiyle sağlıklı bir bağ kurabiliyor. Türkiye’de yapılan araştırmada ise bu oran yüzde 29. Türkiye’deki bilgi çalışanlarının yüzde 63’ü, şirketlerin çalışan deneyiminden çok, iş büyümesine öncelik verdiğini düşünüyor. Küreselde bu oran yüzde 64. İş liderlerinin yalnızca yüzde 37’si BT’yi çalışan deneyimi çalışmalarına dahil ediyor. Oysa ki BT profesyonellerinin yüzde 71’i çalışan deneyimini önemli ölçüde iyileştirebileceğine inanıyor.
HP’nin 14 ülkeden toplam 18 bin 200 çalışanın katılımıyla gerçekleştirdiği HP İş İlişkileri Endeksi’nin (WRI) üçüncüsünü yayımladı. Dünyanın dört bir yanındaki insanların işleriyle olan ilişkileri hakkında ne hissettiklerini inceleyen kapsamlı bir küresel araştırma olan HP İş İlişkileri Endeksi (WRI) verileri, iş yerinde tatmin seviyesinin tarihsel olarak en düşük noktaya gerilediğini gösteriyor. Bilgi çalışanlarının yalnızca yüzde 20’si işiyle sağlıklı bir bağ kurabildiğini belirtirken, bu oran 2024’e kıyasla 8 puanlık bir düşüş anlamına geliyor. En keskin gerileme iş dünyası liderleri arasında yaşanarak, en üst düzeyde ciddi bir güven ve bağlılık krizine işaret ediyor. Araştırma, işyerindeki tatmini artıracak şekilde düzenlemeler yapmak, gerekli değişim için BT departmanlarını karar süreçlerine dahil etmek ve değişime öncülük etmek ve daha sağlam iş ilişkileri kurmak konusunda önemli bir fırsatlar sunuyor.
Beklenti ve talepler artıyor
Araştırmaya göre, çalışanların işiyle sağlıklı bağ kurma noktasında dünya genelindeki yüzde 20 oranına karşılık HP Quant Survey Türkiye verilerine göre bu oran Türkiye’de yüzde 29 ile küresel ortalamaya yakın seyrediyor. Buna karşın çalışanların ciddi bir baskı altında olduğuna dair bulgular dikkat çekiyor. Çalışanların yüzde 67’si iş yerindeki beklenti ve taleplerin arttığını söylerken, yüzde 62’si şirketlerin insandan çok kâra öncelik verdiğini belirtiyor. Bu oran globalde ise yüzde 45 oranında. Türkiye’de çalışanların yüzde 63 ise kurumların çalışan deneyimi yerine şirketin büyümesini önceliklendirildiğini düşünüyor.
Türkiye’deki çalışanların memnuniyet seviyesi düşük
Çalışanlar, mesleki tatmin, profesyonel gelişim ve liderlerinin kendilerini önceliklendirmesi ile ilgileniyor. Çalışılan saatlerin sayısı değil, nasıl geçtiği daha çok önemseniyor. Çalışanlar için tatmin, kendisi ve kurumu için gerçekten anlamlı bir işe vakit ayırmak, bu önemli vakitte birlikte çalışabilmek ve beceri edinme fırsatları yakalayarak gelişim göstermek, sorunları kendi kontrolü altında çözme özgürlüğüne sahip olmak, yaratıcılığı kullanarak anlamlı hedeflere ulaşabilme yetkinliği anlamına geliyor. Önceliklendirilen bu beş unsur arasında en çok ilk üçü vurgulanırken, çalışanlar vakitlerinin sadece yüzde 50’sini bunlara ayırabildiğini söylüyor. Bu beş unsurun tatmin düzeyine katkısı sorgulandığında, Türkiye’deki çalışanlar için yetkinlik (yüzde 27) ve gelişimi (yüzde 24) ilk iki sırayı alıyor. Türkiye’de çalışanların memnuniyet seviyelerinin düşük olduğu görülüyor. Katılımcıların yüzde 58’i katkılarının yeterince takdir edilmediğini, yüzde 67’si iş yerindeki teknolojinin gelişime ihtiyaç duyduğunu, yüzde 72’si ise rutin işlerin anlamlı çalışmaları gölgelediğini belirtti.
Araştırmaya göre, dünya genelinde her 10 bilgi çalışanından 4’ü günlük işlerinde AI kullanıyor.
Yetkinlik geliştirme ve kariyer ilerlemesi ön plana çıkıyor
HP Türkiye Genel Müdürü Serdar Urçar rapora ilişkin yaptığı değerlendirmede şunları söyledi: “Bilgi çağında çalışanların işlerinden tatmin olmaları giderek zorlaşırken, liderlerinden değer görme ve bunu hissetme beklentileri artıyor. Türkiye’de yapılan araştırmalar, özellikle yetkinlik geliştirme ve kariyer ilerlemesinin ön plana çıktığını ayrıca çalışanların sorunsuz bir dijital deneyim arayışında da olduklarını gösteriyor. Dijital çalışma ortamımız yeni yetkinliklerle geliştikçe, daha bilinçli ve güvenli kararlar alabilecek, düşük etkili işleri teknolojiye devrederek yüksek etkili işlere odaklanabileceğiz. Geleceğin iş dünyasını ve dijital ofisini yeniden şekillendirmek için heyecan verici bir döneme giriyoruz.”
Araştırmanın metodolojisi
HP, 15 Nisan – 20 Mayıs 2025 tarihleri arasında 14 ülkede (ABD, Fransa, Hindistan, İngiltere, Almanya, İspanya, Avustralya, Japonya, Meksika, Brezilya, Kanada, Endonezya, Arjantin ve Suudi Arabistan) üç hedef kitle grubunda dünyanın işle ilişkisi üzerine küresel bir anket gerçekleştirdi. HP, 14.000 bilgi çalışanı (her ülkede 1.000), 2.800 BT karar vericisi (her ülkede 200) ve 1.400 iş lideri (her ülkede 100) olmak üzere toplam 18.200 masa başı çalışanıyla anket yaptı.
Raporun tamamını incelemek için TIKLAYIN!
Çalışanlar yorgun olduğu için değil, görülmediği için tükeniyor!