16 Eylül Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
"İnfodemi": Yanlış bilgi salgını
Haberler

“İnfodemi”: Yanlış bilgi salgını

Nafizcan Önder
3 Eylül 2020
2 dk okuma

Dünya Sağlık Örgütü ve Birleşmiş Milletler tarafından koronavirüs sonrası panik ortamında ortaya çıkan bilgi kirliliğine “infodemi” ismi verildi. Pandemi döneminde neredeyse koronavirüsün yayılma hızına yakın bir hızla yayılan yanlış bilgiler karşısında herkes kendine güvenli bir liman bulup bilgi akışını oradan sağlamaya çalışsa da, yanlış bilgilerin yayılmasını engelleyebilmek çok da kolay olmadı. TRT Akademi tarafından infodemi üzerine dünyada ilk kez yapılan kamuoyu araştırmasında birçok kategoride düzenlenen anket sonuçlarına göre; dijital mecralar daha yaygın kullanılmasına rağmen pandemi döneminde geleneksel medyaya daha fazla güven duyuluyor.

Koronavirüs sürecinde DSÖ, BM, UNICEF gibi kurumların en çok dikkat çektiği konu olan “İnfodemi” alanında TRT Akademi tarafından online bir araştırma yapıldı. 65 ilde 18–55 yaş aralığında 5 bin kişi ile yapılan çevrimiçi araştırma ile Türkiye’deki infodemi konusuna ışık tutuldu. Koronavirüs salgını sürecinde; yanlış bilgi içeren haberlerin en çok hangi mecralardan topluma ulaştığını, insanların medya kanallarına güven düzeyini, kullanıcıların internet üzerinden kendilerine ulaşan bilgilerle ilgili teyit alışkanlıklarını ve bilgi paylaşım kanallarını içeren araştırmada dikkat çeken satır başları şöyle;

Pandemide en fazla takip edilen bilgi kaynağı televizyon haberleri 

Yapılan araştırmada Türk halkının pandemi döneminde bilgiyi geleneksel medya organlarından almayı tercih ettiği ortaya çıkıyor. Koronavirüs sürecinde, bilgi kaynağı olarak araştırmaya katılan kişilerin yüzde 76’sının televizyon haberlerini takip ettiği görülürken, yüzde 42’lik dilimle internet haber siteleri ikinci sırada yer alıyor.

"İnfodemi": Yanlış bilgi salgını

Dijitali kullanıyoruz, geleneksel medyaya güveniyoruz

Araştırma sonuçlarında dijital platformların daha yaygın kullanılmasına rağmen, Türk halkının koronavirüs sürecinde en fazla geleneksel medyaya güvendiği yer aldı. Medya kanallarına güven düzeyi anketinde, kullanıcıların yüzde 59’u televizyon haberlerine, yüzde 44’ü ise gazete ve radyo haberlerine güvendiğini söylüyor.

"İnfodemi": Yanlış bilgi salgını

İnfodemi en çok sosyal medya üzerinden yayıldı

"İnfodemi": Yanlış bilgi salgını

Ankete katılan kişiler yanlış haberlerin en fazla Facebook’ta yer aldığını, en çok da Whatsapp’tan paylaşıldığını ifade ediyor. Yoğunlukla yanlış̧ haber/bilgi karşılaşıldığı düşünülen kanal sorusunda, sosyal medya platformlarından Facebook yüzde 39 ile birinci, Instagram yüzde 29 ile ikinci sırada yer alıyor. Kullanıcıların yüzde 51’ininse edinilen habere güvenmeseler bile bu bilgileri Whatsapp’tan paylaştığı ortaya çıktı.

 

infodemi pandemi Sosyal Medya
1 Beyaz yakalıların yeni krizi: Sessiz çatlama!
Beyaz yakalıların yeni krizi: Sessiz çatlama!
2 Tamamlayıcı Emeklilik Sistemi'nde tarih belli oldu: Maaşlardan her ay yüzde 3 kesinti yapılacak
Tamamlayıcı Emeklilik Sistemi’nde tarih belli oldu: Maaşlardan her ay yüzde 3 kesinti yapılacak
3 Apple iPhone 17 serisini tanıttı: İşte Türkiye fiyatı ve öne çıkan özellikler...
Apple iPhone 17 serisini tanıttı: İşte Türkiye fiyatı ve öne çıkan özellikler…
4 Sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer’ları!
Sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer’ları!
5 Aktif giyim trendinin önlenemeyen yükselişi
Aktif giyim trendinin önlenemeyen yükselişi
Güncel Haberler
40 yıllık misyon, yeni yolculuk: VakıfBank Bosna Hersek’te hayallere dokunuyor
40 yıllık misyon, yeni yolculuk: VakıfBank Bosna Hersek’te hayallere dokunuyor
Pinterest, hayal dünyasını keşfe dönüştürüyor
Pinterest, hayal dünyasını keşfe dönüştürüyor
Gemini'nin "Nano Banana" hamlesi ChatGPT'yi zirveden indirdi
Gemini’nin “Nano Banana” hamlesi ChatGPT’yi zirveden indirdi
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Markayla sıcak temas “harita ekranında” başlıyor…
Haberler
Markayla sıcak temas “harita ekranında” başlıyor…
Marketing Türkiye
1 hafta önce
Şarap lekeli zarflar nasıl bir pazarlama aracına dönüştü?
Haberler
Şarap lekeli zarflar nasıl bir pazarlama aracına dönüştü?
İrem Alimoğlu
7 Temmuz 2025
YouTube Premium'un "ücretsiz deneme" kampanyasına Reklam Kurulu'ndan ceza...
Haberler
YouTube Premium’un “ücretsiz deneme” kampanyasına Reklam Kurulu’ndan ceza…
Nafizcan Önder
4 Temmuz 2025
Sosyal medyanın zirvesindeki markalar!
Haberler
Sosyal medyanın zirvesindeki markalar!
Nafizcan Önder
1 hafta önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.