16 Kasım Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
İklim aktivizmi adına sanat vandalizmi yapmak doğru mu?
Haberler

İklim aktivizmi adına sanat vandalizmi yapmak doğru mu?

Marketing Türkiye
27 Ekim 2022
2 dk okuma

Van Gogh tablosuna konserve çorba atmakla farkındalık sağlayıp, ne tür bir davranış değişikliği hedefleniyor? Her şeyden öte bunun hedef kitlesi kim? Greenwashing kavramına selam göndererek, buna da greenactivism desek yanlış olur mu?

Arda Öztaşkın yazdı: Parlak yeşil yalanlar!
Arda Öztaşkın
Yapı Kredi Kurumsal İletişim Direktörü

PRWeek’de bu aktivist hareketlerle ilgili şöyle bir yorum vardı: “Cesaretinizle insanları etkilemek ile sinir bozucu ya da aptalca görünmek arasında ince bir çizgi var. Sinir bozucu bir eylemle farkındalık sağlarken en azından doğru mesajla, doğru insanları kızdırdığınızdan emin olun.”

Doğru bir yorum değil mi? Konuyu biraz daha ince görürsek, günümüzün temel insani ve ahlaki sorunları için eğer sanat üzerinden bir aktivizm (ya da vandalizm) hareketi yapılacaksa, örneğin eserlerin de buna göre seçilmesi en azından mesajın iletimi açısından daha doğru olmaz mı? (Mesleki deformasyon ile etki ve geri dönüş meselesi…)

Observer’da “sanat eseri yaratıcısından ayrılır mı” diye bir yazı yayımlandı. Biz, tüm büyük sanatlara saygı duyulması gerektiği fikriyle yetiştirildik. Peki, kötü insanların yaptığı harika sanat eserleri için ne düşünmemiz gerekiyor? Paul Gauguin, reşit olmayan Tahiti kızlarını seks kölesi olarak alan bir sübyancıydı. Dahi ve katil Caravaggio, şiddeti güzelleştiren sanat üretti. Salvador Dalí’nin şiddetli narsisizmi ve hayvanlara ve insanlara karşı zulmü, sanatına derinden işlenmişti.

İklim aktivizmi adına sanat vandalizmi yapmak doğru mu?

Ahlaksız sanat olur mu?

Peki, bu sanatçıların eserleri için ne düşünmeliyiz? Yaratıcısından dolayı, “ahlaksız sanat” diye bir kavram olabilir mi? Bir insan hakları aktivistinin, örneğin Gauguin eserlerini çorbaya bulayıp, en azından yaratıcısının kimliği üzerinden savunduğu değerlerle ilgili farkındalık sağlaması daha etkili olmaz mı?

Günümüzde her konu çok kırılgan ve hassas. Fayda amaçlı aktivizm geniş kitlelerde negatif sonuçlara yol açabilir. Çok önemli konuların “bazı gençlerin şuursuz eylemleri” olarak lanse (ve manipüle) edilerek geçiştirilmesine zemin de yaratabilir. Bu da ihtiyaç duyduğumuz kolektif bilincin oluşmasını ve böylece dönüşüm için toplumsal eylemin gerçekleşmesini engelleyebilir. Dolayısıyla, iyi niyetli de olsa, aktivist hareketin vandalizm olarak akıllarda etiketlenmesi, yapılış amacını yerle bir edebilir.

Neydi bilinen en büyük yanlış? “Reklamın iyisi kötüsü olmaz!”
Hayır, olur! Her gün manşetlere çıkmanız sizi amacınıza ulaştıracak ilgi ve itibara ulaştırmaz. İçerik ve bağlam esas kritik olandır…

Makale: Arda Öztaşkın…

featured
1 The Tech Summit 2025: Yapay zeka ile güçlendirilmiş gelecek nasıl olacak?
The Tech Summit 2025: Yapay zeka ile güçlendirilmiş gelecek nasıl olacak?
2 Restoranlardan dijital platformlara rest: “Komisyon oranlarına çözüm bulunmazsa kendi platformumuzu kurarız!”
Restoranlardan dijital platformlara rest: “Komisyon oranlarına çözüm bulunmazsa kendi platformumuzu kurarız!”
3 Coca-Cola’dan beş yıl sonra gelen yeni yıl lezzeti: Holiday Creamy Vanilla
Coca-Cola’dan beş yıl sonra gelen yeni yıl lezzeti: Holiday Creamy Vanilla
4 Yılın en iyi 50 girişimi belli oldu!
Yılın en iyi 50 girişimi belli oldu!
5 Markalardan Ata’ya saygı duruşu: İşte yılın öne çıkan 10 Kasım filmleri...
Markalardan Ata’ya saygı duruşu: İşte yılın öne çıkan 10 Kasım filmleri…
Güncel Haberler
Antep Baklavası, Malatya Kayısısı, Adana Kebap, Antep Fıstığı… Akla ilk gelen "Coğrafi işaret” hangisi?
Antep Baklavası, Malatya Kayısısı, Adana Kebap, Antep Fıstığı… Akla ilk gelen “Coğrafi işaret” hangisi?
AI pazarlama jargonuna dikkat! Markalar bu terimlerin peşine takılmamalı...
AI pazarlama jargonuna dikkat! Markalar bu terimlerin peşine takılmamalı…
2026 seyahat trendleri belli oldu: "Lüks kaçamaklar" popülerleşiyor
2026 seyahat trendleri belli oldu: “Lüks kaçamaklar” popülerleşiyor
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Şirketlerin yeni rekabet alanı: Esnek yan haklar ve wellbeing deneyimi
Haberler
Şirketlerin yeni rekabet alanı: Esnek yan haklar ve wellbeing deneyimi
Nafizcan Önder
3 hafta önce
ChatGPT 18 yaşın altındaki kullanıcılara yeni kısıtlamalar uygulayacak
Haberler
ChatGPT 18 yaşın altındaki kullanıcılara yeni kısıtlamalar uygulayacak
Nafizcan Önder
17 Eylül 2025
Türkiye'nin hane yapısı değişti: O eski “haneden” eser yok şimdi...
Haberler
Türkiye’nin hane yapısı değişti: O eski “haneden” eser yok şimdi…
Marketing Türkiye
15 Ekim 2025
CEO’lar için belirsizlik yeni normal: Dönüşümün rotası yeniden çiziliyor
Haberler
CEO’lar için belirsizlik yeni normal: Dönüşümün rotası yeniden çiziliyor
Nafizcan Önder
4 hafta önce
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.