Her girişimcinin bilmesi gereken 19 pazarlama sırrı
Uzmanlık alanınızda kendinizi yetiştirdiniz ve sonunda hayal ettiğiniz gibi kendi şirketinizi açtınız. Peki, şimdi ne olacak? Pazarlama Uzmanı Can Ogan’a göre pek çok girişimci, kendi işini iyi bilse dahi geçmişte pazarlama deneyimi kazanmadıysa şirketini yönetmekte ve kalıcı hale getirmekte zorlanıyor. Büyük ümitlerle açtığınız şirketin sağlam adımlarla ilerlemesi için değişen pazarlama trendlerine hâkim olmanızda fayda var. Deneyimli Pazarlama Yöneticisi Ogan, artık dijital medyanın pazarlamada daha geniş yer tuttuğunu ve bu kanalı çok iyi kullanan Y Kuşağı’nın daha küçük maliyetlerle başarıyı yakalayabileceğini söylüyor. İşte bu konuda bilinmesi gereken ve büyük bütçeler gerektirmeyen öneriler çok işinize yarayacak.
Bir pazarlama kampanyası için ayırdığınız bütçeden çok daha önemli olan çalışmanın doğru kurgulanmasıdır. Bunu başarabilmek için üzerinde düşünmeniz gereken çeşitli öğeler bulunuyor. Bu öğeler tıpkı bir ağacın kökleri gibidir. Ağaç bunlar olmadan ne beslenebilir ne de ayakta kalabilir.
1-Pazarı Tanıyın: İşe, araştırma yaparak başlayın. Bulunduğunuz sektörde ürün/hizmet fiyatları nasıl? Rekabet hangi alanda? Rakipleriniz neler yapıyor? Ne gibi hizmetler veya ürünler sunuyorlar? İnterneti nasıl, hangi mecralarda kullanıyorlar? Bu bilgiler, içinde bulunduğunuz pazarı anlamak size ışık tutacaktır.
2-Diğerlerinden Farkınızı Bulun: Resmin bütününü gördükten sonra kendinize konsantre olabilirsiniz. Markanızın hikâyesi nedir? Sizi diğer markalardan farklı ve özel kılan şeyler neler? İnsanlar neden sizinle çalışmalı veya sizin ürünlerinizi satın almalı?
3-Kendi Hedef Kitlenizi Tanımlayın: Şirketlerin pazarlama çalışmaları incelendiğinde en sık rastladığımız hata, işletmenin bir hedef kitlesi olmaması ve herkese ulaşmaya çalışmasıdır. Bu bakış açısından uzaklaşarak kendi hedef kitlenizi netleştirin. Beklentilerini öğrenin, fiyat aralıklarını ve heyecanlandıkları ürünleri bilin.
4-Hedefinizi Belirleyin: Yeni bir adım atmadan önce, şu anki durumunuzu tanımlayın ve nereye ulaşmak istediğinizi belirleyin. Bu pazarlama çalışmasından elde etmek istediğiniz şey nedir? Amaçlarınızı belirlemeniz kadar, başarı kriterlerinizi bilmeniz de önemlidir. Hedefleriniz para kazanmak gibi genel amaçların ötesinde, belirli bir coğrafi bölgede tanınmak, müşteri sayısını artırmak, müşterilerinizi yeni ürünlerinizden haberdar etmek olabilir. Amacınıza uygun olarak, bir kayıt ve ölçme sistemi oluşturduğunuzda başarı ve başarısızlığı kolayca anlayabilirsiniz.
5-Ciro Ya Da Karlılık Hedeflerken, Zaman Dilimini Tanımlayın: Her hedef, belirli bir zaman dilimi için tanımlanır. Amaçlarınızı belirleyip ekibinizle paylaşırken, bunu açıkça belirtmeniz önemlidir. Ancak zamanı, ekibe baskı unsuru haline getirmekten çıkartıp, akılcı bir planlama ile motivasyon unsuru haline getirmek, başarıyı artıracaktır.
6-En İyi Yönünüze Odaklanın: Acımasız rekabet ortamında işletmeler, en zayıf yönlerinden yara alır. Bu nedenle en zayıf yönünüzü güçlendirmek için yapmanız gerekenleri bulun ama kendinizi ifade etme şansınız olan tüm alanlarda güçlü yönünüze odaklanın. Bir işletmenin güçlü yönlerini bilmesi hem kendini diğerlerinden ayrıştırmasında hem de özgüvenli hareket etmesinde önemli rol oynayacaktır.
7-Logonuz, Sloganınız Hazır Mı? Sizi doğru ifade eden bir imajınız, bir sloganınız ve logonuz olsun. Farklı mecralarda farklı söylemlerin, görsellerin ve logoların kullanılması, kafa karıştırabilir. Bu nedenle her mecrada mutlaka aynı logo ve söylemi kullanın. Bu sayede müşterilerinizin sizi bir logo ve bir söylemle özdeşleştirmesi mümkün olacaktır.
8-Bulunabilir Olun: Ürün ya da hizmetlerinizle ilgilenenleri kaçırmanın en kolay yolu, onların bulamayacağı gizli bir yere saklanmaktır! Amacınız, sizden haberdar olsa alışveriş yapacak herkese yani hedef kitlenize ulaşmak olmalı. Onların hayat tarzını, hangi saatte ne yaptıklarını bilin ve markanızla tanıştırmak için istekli olun.
9-İnternet Sitenizi Test Edin: Müşteriniz size ulaşamıyorsa ya da aradığında yeterli bilgiyi alamıyorsa, onu unutun. Öncelikle doğru bir SEO çalışması ile arama motorlarında bulunabildiğinizden emin olun. Sadece web sitesi ile değil, aynı zamanda sosyal medya mecralarını da kullanarak, bulunabilirliğinizi artırabilirsiniz.
10-İçeriğinizi Zenginleştirin Ve Olabildiğince Çok Platforma Yayın: İçerik üzerinde çok durulmalıdır. Günümüzde içerik paylaşımı giderek daha önemli hale geliyor. Farklı platformlarda içeriklerinizi yayınlayın. İçerik oluştururken potansiyel müşterinizin ilgisini çekecek konulara ağırlık vermeyi unutmayın.
11-Yaptıklarınızın Etkisini ve Geri Dönüşünü Belirli Dönemlerde Ölçün: Zaman hedefinize sadık kalmak için, belirli periyotlarda değerlendirme yapmayı alışkanlık haline getirmelisiniz.
12-İşe Yaramayan Stratejileri Yenileri İle Değiştirin: Her gün değişen ticari dinamiklere adapte olabilmek için gereken esnekliği, ara dönem sonuçlarına bakarak gerçekleştirebilirsiniz. Unutmayın bazen istikrarlı bir şekilde devam etmeniz önemlidir bazen de yanlış yoldan hızla dönebilmeniz!
13-Eski Müşterilerinizi Unutmayın: Yeni bir müşteri kazanmak, eski müşterinize ulaşmaktan hem daha pahalı hem de daha zahmetlidir. Eski müşterileriniz ile bağlantıya geçin. Onlara önceden aldıkları veya ilgilendikleri ürünler hakkında kuponlar, bilgiler, tanıtımlar yollayın.
14-Toplum İçin Faydalı İşler Yapın: Hepimiz dünyanın olduğundan daha iyi bir yer haline gelmesini isteriz. Bu samimi istek, bizi müşterilerimiz ile birleştiren önemli bir köprü olabilir. Bir dernek veya vakıfla iş birliğine girin. İşinizle ilgili olan veya kendinizi yakın hissettiğiniz bir dernek veya vakıf ile ortak projeler yapın. Çalışmalarınız size para getirmese bile büyük prestij ve takdir getirecektir.
15-Müşterilerinizi Markanız İçin Birer Elçi Yapın: Müşterilerinizin sizin hakkınızda konuşmasına izin verin. Marka konumlandırmanızı doğru yaparsanız, müşterileriniz sizin yerinize markanızı tanıtacak ve sizin hakkınızda konuşacaktır.
16-Viral Olun: Viral olmanın bütçenizle hiç ilgisi yok. Bazen evde çekilmiş bir video, milyonlarca dolar harcanmış bir videodan daha fazla ilgi görebilir. Viral içerik yaratmak için aceleci olmayın ve kopya çekmeyin. En önemlisi, insanların mantıklarından çok duygularına hitap eden içerikler yaratın. Unutmayın, pozitif duygular negatif duygulara göre daha fazla viral etkisi yaratacaktır.
17-Seminer Sınıfı Veya Etkinlikler Yapın: Bu aktiviteler sizin pazarda otorite olarak algılanmanızı sağlayacak ve marka değerinizi artıracaktır.
18-Hepsini Birleştirin: Artık online ve offline ayrımı yok. Cep telefonlarının internete bağlanması ve laptop, tablet gibi cihazların yaygınlaşmasıyla artık internet her yerde! Müşterinizi özellikle offline aktivitelerinizde online kanalları kullanmaları için yüreklendirin ve motive edin.
19-Küçük Bütçelerle Bile Başarılı Olabildiğiniz İçin Kendinize Teşekkür Edin: Yapılabilecek çok şey var. Biraz cesaret, biraz motivasyon ve bol bol yaratıcılık! İşte günümüz pazarlamasının başarısının sırrı bu. Ayrıca ne yaparsanız yapın, her seferinde ölçüp biçmeyi unutmayın. Her deneyimin, markanıza getirdiği veya götürdüğü şeyleri “ölçülebilir” hale getirin. Bu sayede hangi yöntemlerin iyi çalıştığını, hangi yöntemlerin çalışmadığını ve var olan bütçenizi nereye kaydırmanız gerektiğini görebilirsiniz. Hedeflerinizi tutturduğunuzda da ekibinizle ya da işinizin yapısına uygunsa müşterilerinizle birlikte kutlamayı, kendinize ve emeği geçenlere teşekkür etmeyi unutmayın.
Özetle yeni sezon bizden datayı incelememizi ve elimizdeki veriler ışığında yaratıcı ve yenilikçi çözümler üretmemizi istiyor. Bu mümkün olursa, hem analitik hem stratejik hem de yaratıcı stratejiler üretebilir ve bunu gelecek yıl bu zamanlarda şirket karında görebiliriz. Yeni şirketler için ilk yılların önemi ve zorlukları düşünülürse, iyi bir başlangıç yapabilmek için sözünü ettiğimiz güncel trendleri uygulamak oldukça faydalı.