16 Aralık Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma
  • Abone Girişi
  • Abone Ol
Her 3 gençten 1'i ne eğitimde ne istihdamda!
Haberler

Her 3 gençten 1’i ne eğitimde ne istihdamda!

Sena Tufan
12 Eylül 2025
3 dk okuma

Türk Eğitim Derneği’nin düşünce kuruluşu TEDMEM‘in Bir Bakışta Eğitim 2025 raporuna göre Türkiye, “Ne Eğitimde Ne İstihdamda” olan genç sayısında OECD ülkeleri arasında birinci oldu. Rapora göre her 3 Türk gencinden 1’i “NEET” yani “ne eğitimde ne istihdamda”.

Türk Eğitim Derneği’nin düşünce kuruluşu TEDMEM, 9 Eylül 2025’te “Bir Bakışta Eğitim 2025” raporunun açıklanmasının ardından, Türkiye için öne çıkan verileri bir araya getirdi. Rapordan öne çıkan satırbaşları şöyle oldu:

  • Türkiye’de 18-24 yaş aralığındaki gençlerin yüzde 31,3’ü ne eğitimde ne istihdamda.
  • OECD ülkeleri ortalamasında bu oran yüzde 14,1.
  • Türkiye’de ne eğitimde ne istihdamda olan kadınların oranı ( yüzde 41,6) erkeklerin oranının ( yüzde 22,1) neredeyse iki katıyken iken, OECD ortalamasında aradaki fark yalnızca 1,5 puan 

4 üniversite mezunundan 1’i işsiz

  • Türkiye, hem lise mezunları (yüzde 63) hem de üniversite mezunları (yüzde 75,4) için en düşük istihdam oranına sahip OECD ülkesi.
  • OECD ortalaması; lise mezunlarında yüzde 77,6, üniversite mezunlarında yüzde 87,1.
  • Türkiye’de 25-64 yaş aralığındaki üniversite mezunlarının yüzde 24,6’sı istihdamda değil.

Eğitim düzeyinde ilerleme var

  • OECD ülkelerinde olduğu gibi Türkiye’de de, 25-34 yaş grubunda lise mezunu olmayanların oranı düşüş eğiliminde. 2019’da lise mezunu olmayan genç yetişkinlerin oranı yüzde yüzde 41’ken 2025’te bu oran yüzde 28’e geriledi.
  • Aynı dönemde üniversite mezunlarının oranı da yüzde 35’ten yüzde 44’e yükseldi.
  • Aynı yıllar arasında lise mezunu olmayan genç kadınların oranı da yüzde 43’ten yüzde 28’e gerileyerek erkekler ile neredeyse aynı seviyeye geldi.

Okul öncesi eğitimde farklı tablo; 5 yaşta zirvede, 3-4 yaşta OECD’nin gerisinde

  • 2013-2023 yılları arasında 3-5 yaş aralığındaki çocukların okul öncesi eğitime katılım oranının en çok arttığı ülkelerden biri Türkiye oldu. Oran yüzde 28’den yüzde 51’e yükselse de, OECD ülkeleri ortalamasına bakıldığında (yüzde 85) bu yaş grubunda okul öncesi eğitime katılım oranının en düşük olduğu ülke Türkiye.
  • 3 yaşta okul öncesi eğitime katılım oranı yalnızca yüzde 15 (OECD ortalaması yüzde 79).
  • 5 yaşta Türkiye yüzde 98 ile OECD ortalamasını (yüzde 86) aşsa da, 4 yaşta bu oranın yüzde 50’nin altında olduğu tek ülke.

Ortaöğretimde katılım düşük

  • Türkiye’de 15-19 yaş aralığında eğitime katılım oranı yüzde 79, OECD ortalamasında ise bu oran yüzde 84.
  • Türkiye’de 2013’te tüm lise öğrencilerinin yüzde 45’i meslek lisesi öğrencisiyken, bu oran 2023’te yüzde 35’e geriledi.

Yükseköğretimde tablo

  • Türkiye’de öğrencilerin yüzde 64’ü lisans eğitimini teorik süresinde tamamlıyor. (OECD ortalaması yüzde 43)
  • Türkiye’de üniversitenin ilk yılında okulu bırakma oranı yalnızca yüzde 1. (OECD ortalaması yüzde 13)
  • Öğrencilerin yüzde 42’si ortaöğretimden mezun olduktan sonra yükseköğretime en az 1 yıl gecikme ile başlıyor

Türkiye’de öğrenciler sınıfta daha az süre geçiriyor

  •  Türkiye’de ilkokul ve ortaokul kademelerinde toplam zorunlu öğretim süresi 8 yılda 6.251 saat.
  • OECD ortalaması ise 9 yılda 7 bin 604 saat.

Derslere ayrılan süre

  • Türkiye’de ilkokulda ders saatlerinin yüzde 30’u okuma–yazma ve edebiyata, yüzde 17’si matematiğe ayrılıyor.
  • Ortaokulda bu oranlar yüzde 16 ve yüzde 14’e düşüyor.
  • OECD ortalamasında ise ilkokulda yüzde 25 okuma–yazma ve edebiyat, yüzde 16 matematik; ortaokulda yüzde 14 okuma–yazma ve edebiyat, yüzde 13 matematik.

Tatiller daha uzun

  • Türkiye’de ilkokulda okul tatilleri yılda 15 hafta sürüyor.
  • OECD genelinde bu süre 13,5 hafta

Eğitim harcamaları OECD’nin çok altında

Rapora göre Türkiye tüm eğitim kademelerinde öğrenci başına en düşük harcama yapan OECD ülkelerinden biri oldu.

  • Türkiye’de yükseköğretim öncesinde öğrenci başına yıllık harcama: 4 bin 32 dolar (OECD ortalaması 13 bin 527 dolar).
  • Yükseköğretimde öğrenci başına yıllık harcama 10 bin 825 dolar (OECD ortalaması 21 bin 444 dolar).
  • 2015–2022 arasında OECD ülkelerinde öğrenci başına harcama artarken, Türkiye’de geriledi.
  • Türkiye’de yükseköğretim kademelerinde kamu harcamalarının payı yüzde 83,6’iken OECD

TEDMEM’in değerlendirmesi:

“Bir Bakışta Eğitim 2025” raporundan öne çıkan veriler, Türkiye’nin eğitimde hem ilerleme kaydettiğini söylüyor hem de çözüm bekleyen alanlara işaret ediyor. Okul öncesi ve yükseköğretime erişim artarken, lise ve üniversite mezunlarının istihdam oranlarının düşük kalması, gençlerin önemli bir bölümünün ne eğitimde ne istihdamda olması ve öğrenci başına yapılan harcamaların OECD ortalamasının oldukça altında kalması raporda dikkat çekiyor.

Öte yandan, genç yetişkinler arasında lise mezunu olmayanların oranındaki belirgin düşüş ve yükseköğretim mezunu oranındaki artış, Türkiye’nin eğitim düzeyinde olumlu bir dönüşüm yaşadığını ortaya koyuyor. Bu eğilim, uzun vadede toplumsal ve ekonomik gelişim açısından önemli fırsatlar sunma potansiyeli taşımakla birlikte, söz konusu ilerlemenin kalıcı ve kapsayıcı olabilmesi için nitelik, eşitlik ve sürdürülebilirlik boyutlarının güçlendirilmesi gerekiyor. Dolayısıyla Türkiye’nin, eğitimde erişim oranlarında yakaladığı ivmeyi sürdürürken, eğitimin niteliğini artırmaya, istihdamla güçlü bağlar kurmaya ve eğitim finansmanını daha adil ve sürdürülebilir bir temele oturtmaya öncelik vermesi kritik önem taşıyor.”

Genç kuşaklar iş hayatında maaştan çok amaç peşinde

featured türk eğitim derneği
1 İş dünyasının 2026 asgari ücret beklentisi belli oldu!
İş dünyasının 2026 asgari ücret beklentisi belli oldu!
2 IMDb, 2025’in en popüler dizilerini açıkladı: İşte yılın ilk 10’u
IMDb, 2025’in en popüler dizilerini açıkladı: İşte yılın ilk 10’u
3 Pinterest, 2026'nın öne çıkan 21 trendini açıkladı!
Pinterest, 2026’nın öne çıkan 21 trendini açıkladı!
4 McDonald’s Türkiye’den Friends hayranlarına özel menüler ve koleksiyon figürleri 
McDonald’s Türkiye’den Friends hayranlarına özel menüler ve koleksiyon figürleri 
5 Sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer’ları!
Sosyal medyanın etkileşimi en yüksek influencer’ları!
Güncel Haberler
Nickelodeon Play! Tersane İstanbul'da kapılarını açtı
Nickelodeon Play! Tersane İstanbul’da kapılarını açtı
CarrefourSA, A101'e mi satılıyor? Sabancı Holding’den açıklama geldi...
CarrefourSA, A101’e mi satılıyor? Sabancı Holding’den açıklama geldi…
Yasa dışı bahis reklamı yaptığı iddia edilen 15 sosyal medya hesabı engellenecek
Yasa dışı bahis reklamı yaptığı iddia edilen 15 sosyal medya hesabı engellenecek
Sosyal Medya
  • FACEBOOK
  • TWITTER
  • LINKEDIN
  • INSTAGRAM
  • YOUTUBE

İlgili Haberler

Black Friday'de yeni rekor: Amerikalılar dakikada 12,5 milyon dolar harcadı!
Haberler
Black Friday’de yeni rekor: Amerikalılar dakikada 12,5 milyon dolar harcadı!
İrem Alimoğlu
2 hafta önce
Markaların 2026 harcama trendleri: Nelere para harcayacak, nelerden kısacaklar?
Haberler
Markaların 2026 harcama trendleri: Nelere para harcayacak, nelerden kısacaklar?
İrem Alimoğlu
3 hafta önce
İngiltere'de binlerce kişi Johnson & Johnson'a "kanser riski" sebebiyle dava açtı
Haberler
İngiltere’de binlerce kişi Johnson & Johnson’a “kanser riski” sebebiyle dava açtı
İrem Alimoğlu
16 Ekim 2025
İş dünyasında haftanın atamaları (8-14 Kasım)
Haberler
İş dünyasında haftanın atamaları (8-14 Kasım)
Nafizcan Önder
14 Kasım 2025
  • Yarışmalar
  • Temsilcilikler
  • Etkinlikler
  • Yayınlar
Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar Yarışmalar
Temsilcilikler Temsilcilikler Temsilcilikler
Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler Etkinlikler
Yayınlar

Esentepe Mahallesi, Kore Şehitleri Caddesi, No:7, Yegane Apartmanı, Kat: 2, Daire: 4,
Şişli/İstanbul

[email protected]
0 (212) 211 11 12

  • Haberler
  • Yazarlar
  • Söyleşiler
  • Yaratıcı İşler
  • Etkinlikler
  • Kariyer
  • Üye Girişi
  • Kayıt Ol
  • Hakkımızda
  • Künye ve İletişim
  • KVKK Açık Rıza Beyanı
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi
  • Gizlilik, Kişisel Verilerin Korunması ve İşlenmesi Politikası

©2025 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Abone Ol
  • Haberler
    • Ajanslar / Konkur
    • Atamalar
    • Dijital
    • KSS
    • Haberler
    • Insights
    • Trend
    • Marketing Türkiye 101
    • Türkiye’nin Gündemi
  • Yaratıcı İşler
  • Dergiler
  • Etkinlikler
  • Söyleşiler
  • Kariyer
  • Yazarlar
  • Araştırma

© 2001 Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic. Ltd. Şti. Bu Sitede Bulunan Yazı Ve Çizimlerin Her Hakkı Saklıdır.

Asquared WordPress Agency tarafından tasarlanmış ve kodlanmıştır.