
Her 2 okurdan 1’i kitabını amazon.com.tr’den alıyor
Zaman darlığı, artan fiyatlar ve sosyal medyanın dikkat dağıtıcı etkisi, Türkiye’de kitap okuma alışkanlıklarını olumsuz etkiliyor. Buna karşın online kitap alışverişi, okurlara hem erişim kolaylığı hem de yeni yazarlar ve türler keşfetme imkânı sunarak okuma motivasyonunu artırıyor. Amazon Türkiye’nin, Marketing Türkiye iş birliğiyle bağımsız araştırma şirketi VeriNays’a yaptırdığı “Türkiye’nin Online Kitap Alışverişi Alışkanlıkları Araştırması”, okurların alışkanlıklarındaki bu dönüşümü rakamlarla gözler önüne seriyor.
Türkiye’de kitap okuma alışkanlıkları üzerine yapılan “Türkiye’nin Online Kitap Alışverişi Alışkanlıkları Araştırması”, okurların geçmişe kıyasla daha az kitap okuduğunu ortaya koyuyor. Katılımcıların yüzde 54’ü eskiden daha fazla kitap okuduğunu belirtirken, yalnızca yüzde 19’u eskisine göre daha çok okuduğunu söylüyor. Yüzde 27’lik bir kesim ise okuma sıklığının değişmediğini ifade ediyor.

Daha az kitap okumanın sebeplerinde ilk sırada yüzde 50 ile “vaktin olmaması” yer alıyor. Bunu yüzde 44 ile “işten yorgun dönmek”, yüzde 42 ile “artan kitap fiyatları” ve yüzde 39 ile “sosyal medyanın dikkat dağıtıcı etkisi” izliyor. Ayrıca katılımcıların yüzde 36’sı odaklanmakta güçlük çektiğini, yüzde 32’si gündemin zihnini meşgul ettiğini, yüzde 26’sı telefonda başka şeylerle vakit geçirmeyi tercih ettiğini, yüzde 25’i ise motivasyon eksikliği yaşadığını belirtiyor.

Buna karşılık okuma motivasyonları da dikkat çekiyor. Katılımcıların yüzde 71’i kendini geliştirme, yüzde 66’sı daha fazla vakit ayırabilme, yüzde 44’ü ise gündemden uzaklaşma isteğiyle motive olduğunu söylüyor. Online alışverişin yaygınlaşması da bu alışkanlığı destekleyen bir unsur. Katılımcıların yüzde 37’si, online satın alma kolaylığının onları daha çok okumaya teşvik ettiğini ifade ediyor. Ayrıca yüzde 24’ü dijital detoks, yüzde 21’i ise sosyal medyadaki kitap önerilerinin motivasyonlarını artırdığını dile getiriyor.

Kitap türleri arasında en çok roman (yüzde 88) tercih ediliyor. Macera, bilim kurgu & fantastik, polisiye ve psikolojik romanlar öne çıkan alt türler arasında. Romanı öykü (yüzde 64) ve tarih (yüzde 61) takip ediyor. Kadın okuyucular öykü, roman ve şiire daha çok ilgi gösterirken; erkek okuyucular tarih, iş & ekonomi ve siyaset kitaplarına yöneliyor.
Kitap alışverişlerinde online’ın payı büyüyor
Araştırmaya göre, kitap alışverişini yalnızca online kanallardan yapanların oranı yüzde 15 seviyesinde. Ancak katılımcıların büyük çoğunluğu hem online hem de mağazadan (yüzde 86) alışveriş yapıyor.
Her iki kanalı kullananlara “daha çok hangisini tercih ediyorsunuz?” sorusu yöneltildiğinde ise tablo online platformların yükselişini ortaya koyuyor. Katılımcıların yüzde 78’i online alışverişi önde tutarken, yüzde 22’si mağazaları daha fazla tercih ettiğini belirtiyor.

Online alışverişin tercih edilmesinde en önemli neden yüzde 68 ile uygun fiyatlar oluyor. Yüzde 61’i aradığı tüm kitapları bulabildiğini, yüzde 53’ü ise daha hızlı alışveriş yapabildiğini ifade ediyor.

Katılımcıların yüzde 92’si, online kitap alışverişinin daha fazla kitaba ulaşmayı kolaylaştırdığını söylüyor. Yüzde 89’u kitapların maddi açıdan daha erişilebilir hale geldiğini, yüzde 88’i farklı türlerle tanıştığını, yüzde 87’si yeni yazarlar keşfettiğini, yüzde 84’ü ise bu alışkanlığın okuma sıklığını olumlu etkilediğini belirtiyor.

Her iki kişiden biri kitabını Amazon.com.tr’den alıyor

Türkiye’de online kitap alışverişi yapan her iki kişiden biri tercihini Amazon.com.tr’den yana kullanıyor. Katılımcılar, Amazon’a 10 üzerinden ortalama 9,0 puan veriyor. Böylece Amazon.com.tr, online kitap alışverişinde en yüksek puanı alan ve en çok tercih edilen marka olarak öne çıkıyor. En yakın rakip e-ticaret siteleri ise 8,6 puan alarak yüzde 39’luk bir kullanıcı oranına ulaşıyor. Buna karşılık Amazon.com.tr, kullanıcıların yüzde 51’i tarafından tercih ediliyor.

Genel memnuniyet kategorisinde Amazon.com.tr, 10 üzerinden 9,1 puan alıyor ve kullanıcıların yüzde 52’si tarafından tercih ediliyor. Hızlı teslimat memnuniyetinde 9,2 puanla yüzde 58 oranında bir tercih edilme başarısı gösteriyor. Sorunsuz teslimat memnuniyetinde ise 9,3 puanla en yüksek skoru elde ediyor ve yüzde 62’lik bir kullanıcı oranına ulaşıyor. Uygun fiyat memnuniyeti kategorisinde ise 8,7 puan alıyor ve yüzde 43’lük bir tercih oranına sahip bulunuyor.
Amazon.com.tr, 43 olan kategori ortalamasını bir hayli geride bırakarak, 64 ile en yüksek tavsiye skoruna ulaştı.

Öte yandan rakip e-ticaret siteleri, bu dört kategoride 8,4 ile 9,2 puan aralığında kalıyor ve Amazon.com.tr’ye kıyasla daha düşük oranlarda tercih ediliyor.
Okurlar neden Amazon.com.tr’yi seçiyor?

Katılımcılara, sık alışveriş yaptıkları siteyi neden tercih ettikleri sorulduğunda, Amazon.com.tr için en çok öne çıkan neden “hızlı teslimat” (yüzde 63) oluyor. Amazon.com.tr’nin tercih edilmesinde etkili olan diğer önemli faktörler arasında, yüzde 61 oranıyla “uygun kampanyalar sunması”, yüzde 53 oranıyla “sorunsuz ürün teslimatı”, yüzde 52 oranıyla “kargo ücretinin olmaması” ve yüzde 42 oranıyla “geniş kitap çeşitliliği” yer alıyor.
“Kitap okumayı daha kolay ve erişilebilir hale getirmeye odaklanıyoruz”

Amazon Türkiye Kitap ve Hızlı Tüketim Kategorisi Genel Müdürü
Amazon Türkiye Kitap ve Hızlı Tüketim Kategorisi Genel Müdürü Serdar Çepniler, araştırma sonuçlarına ilişkin şunları söylüyor: “Online kitap alışverişlerinde en sevilen, en çok tavsiye edilen ve en yüksek müşteri memnuniyeti sağlayan e-ticaret sitesi olduğumuz için gurur duyuyoruz. Çünkü Amazon’un global yolculuğu kitaplarla başladı; bu nedenle kitap kategorisi bizim için aynı zamanda kültürel bir sorumluluk anlamına da geliyor. Okumayı daha kolay ve erişilebilir hale getirmenin ülkemizde kitap okumayı artırmada en etkili yollardan biri olduğuna inanıyoruz. Bu yüzden Türkiye’de de ilk günden bu yana amacımız, okurları sevdikleri kitaplarla hızlı ve kolay bir şekilde buluşturmak oldu.
Bu araştırmanın sonuçları da bakış açımızın ve kitap alışverişlerinde sunduğumuz müşteri deneyiminin, müşteriler nezdinde karşılık bulduğunu ve değer gördüğünü gösteriyor. Türkiye’de kitap okuma alışkanlığını geliştirmek, okuyucuları yeni edebi keşiflerle buluşturmak ve yazarların hedef kitlelerine ulaşmalarına yardımcı olmak amacıyla yayın evleri ve edebiyat dünyasındaki diğer paydaşlarla ortak çalışmaya ve müşterilerimizi en geniş seçkide kitaplarla, hızlı bir biçimde buluşturmaya devam edeceğiz.”
Araştırmanın metodolojisi
Amazon Türkiye ve Marketing Türkiye için VeriNays Araştırma’nın gerçekleştirdiği “Türkiye’nin Online Kitap Alışverişi Alışkanlıkları” araştırması; 18-55 yaş aralığında ve son 1 yıl içerisinde kitap alışverişi yapmış; online kitap alışveriş alışkanlığı olan, kitap okumaya ilgisi yüksek kişilerle gerçekleştirildi. Araştırma, Türkiye genelinde CAWI (online görüşme) tekniği kullanılarak 1500’den fazla kişiyle görüşüldü.